جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

طی اقدامی عجیب اماراتی ها اقدام به رای گیری برای تغییر نام خلیج همیشه فارس و حق حاکمیت جزایر ایرانی نموده اند .آدرس سایت مربوطه :

www.persianorarabiangulf.com  و یا www.tunbs.com  می باشد.(حتما رای بدهید)

جالب است کشوری که خود در 2 دسامبر 1971 از بریتانیا استقلال پیدا کرده ادعایی هم نسبت به مالکیت و اسم یکی از قدیمی ترین شاخآب های جهان داشته باشد .

در ادامه تاریخچه ای مختصر از جزیره ایرانی ابوموسی ذکر گردیده است:

این جزیره در اسناد تاریخی و نقشه ها با نام بوموو BoumOuw بوم+اوو(Aouw) یعنی آب (معرب آن بومف) و با نام گپ سبزو (به معنای جای سبز) و بوم سوز یا بوموسو BoumSou. ثبت شده (بوم به معنی مکان است و «سو» چند معنی دارد سو Souw را اگر مخفف سوز Souz بدانیم نام یک نوع سبزی است و بطور کلی نیز سوز souwz در زبان فارسی کهن معنی سبز می‌دهد و در مجموع می‌توان آن را به معنای مکان سبزنامید).  نام ابوموسی یک نام جدید می‌باشدو سابقه آن به حدود بیشتر از یکصد سال قبل برمی گردد که یکی از ساکنان بنام ابوموسی این نام را بجای بوموسو BoumSou رایج ساخت. بعضی سوز را کوتاه شده سوزان به معنی داغ گرفته اند که درست نیست.زیرا سبزو دقیقا هنوز هم در گویش محلی معنی سبز می دهد واین جزیره در مقایسه با صحرای عربی جزیره ای سبز است. و حتی گرمای آن نیز به مراتب کمتر از صحرا است.و معتدل ترین هوا در خلیج فارس را دارد. نام بوموسی در نقشه ها، کتب تاریخی و جغرافیای قدیم و جدید کشورها دبده می شود. به طور نمونه در نقشه ای که در سال 1967 توسط دولت شوروی سابق چاپ گردید، نام ایرانی بوموسی برای این جزیره به کار رفته است. نام بوموسی برگرفته از نام یکی از سرداران کریم خان است که پس از حضور در این جزیره نام خود را بر آن نهاده است. انگلیسی ها پس از نفوذ در خلیج فارس به منظور کنار گذاشتن عناصر ایرانی از این جزیره عنوان جعلی ابوموسی را برای جزیره به کار بردند.

حاکمیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ریشه در دورهٔ امپراطوری‌های عیلامی، ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی دارد. در این دوران نظم و امنیت ایرانی (persianpax) بر سراسر این پهنه آبی خلیج فارس و جزایر آن حکم‌فرما بود. جزایر سه‌گانه در سال ۱۹۰۸ به طور کامل تحت اشغال بریتانیا به عنوان قیم رسمی امارات متصالحه در آمد اما تا سال ۱۹۷۱ هیچ کدام از دولت‌های ایران این اشغال را قبول نداشته و ابوموسی به همراه تنب بزرگ و کوچک در تقسیمات کشوری ایران قرار داشتند.

 

مساحت این جزیره در حدود ۲۵ کیلومتر مربع می‌باشد. جزیرهٔ ابوموسی در ۲۶ درجهٔ خط عرض شمالی و در ۵۵ درجهٔ خط طول شرقی واقع شده‌است.

فاصله میان «جزیره ابوموسی» و جزایر تنب به دلیل عمق مناسب آب تنها مسیر قابلکشتیرانی برای نفتکش‌های بزرگ است.

برگرفته از ویکی پدیای فارسی

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خلیج فارس, تاریخچه ابوموسی, رای به خلیج فارس ,تنب بزرگ و کوچک,جزایر سه گانه, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

     

باستان شناس  C. Leonard Woolley ودیگرباستان شناسانطی حفاری در  شهر سومری اور بین سالهای1922 و 1934 موفق به کشف 1850 گور و 16 مقبره که بعضی از آنها دست نخورده باقی مانده بودند،شدند.


آنها گنج     فوق العاده ای از اشیائ سومری، از جمله آثار هنری بسیار ماهرانه ای را آشکار ساختند. اینها متعلق به آرامگاه سلطنتی اور است. این معبد در نزدیکی مرکز شهر 
اور   (ازتاریخ 2600-2000 سال قبل از میلاد) قرار داشته  است.
 

 

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:باستانشناسی,سومریان-شهر اور, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

سه شنبه، 22می 2012:  موشکفالکون 9  در  3:44 صبح به وقت شرق آمریکا، از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شد. این راکت حامل کپسول اژدها ، بدون سرنشین به ایستگاه فضایی بین المللی است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:فالکون,موشک,کیپ کاناورال,فضا,راکت,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 

گیاهان با رشد دادن قسمت ساقه خود در دمای بالا، خنک شدن برگهایشان را تسهیل می نمایند.این تحقیق اخیرا  دردانشگاه بریستول صورت گرفته است  .(   Dr Kerry Franklin and Professor Alistair Hetherington in Bristol's Biological Sciences, studied ) این تحقیقات با توجه به افزایش دمای جهان و اینکه گیاهان نسبت به این تغییرات معماری خود را تغییر می دهند حائز اهمیت می باشد . در این پژوهش از گیاه (Arabidopsis thaliana) که یک گیاه گل دار کوچک و یک الگوی عامه پسند در زیست شناسی گیاهی و علم  ژنتیک می باشد استفاده شده است.این پژوهش نشان می دهد که با افزایش دما گیاه نسبت به افزایش طول خود اقدام نموده در حالیکه برگهای آن به آن میزان توسعه نمی یابند.این گیاه با وجود میزان استوماتای(روزنه ها) کمتر دارای میزان بیشتری آب از دست داده وهمچنین تبخیر بیشتر برای خنک شدن می باشند.محققان نشان داده اند که افزایش فاصله برگها در گیاهان رشد داده شده در این شرایط(افزایش طول ساقه در دمای بالا) باعث ارتقا میزان انتشار آب از استوماتا(روزنه )و درنتیجه بهبود در فرآیند خنک شدن را در پی داشته است.دکتر فرانکلین معتقد است که با توجه به اینکه دما و در دسترس بودن آب از عوامل اصلی موثر در عملکرد گیاه می باشد درک رابطه بین دما ،معماری گیاه و مصرف آب ضروری و برای به حداکثر رساندن تولید محصولات در آینده و تضمین امنیت غذایی در آب و هوای در حال تغییر امروزه دارای اهمیت حیاتی می باشد.
این تحقیقات توسط گروه تحقیقاتی بیوتکنولوژی و علوم زمین علوم زیستی شورای پژوهشی (BBSRC ) و تحقیقات انجمن سلطنتی  تامین مالی می گردد (supported by a Royal Society Research Fellowship).

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گیاهان,دما,تحقیقات,بیوتکنولوژی,الگو,استوماتا, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

 

کهربای کشف شده در رسوبات باقیمانده از کرتاسه در شمال اسپانیا رکورد گرده افشانی حشرات راشکست. دانشمندان در دو قطعه از چند نمونه کهربای کشف شده حشرات کوچکی را پوشیده شده از دانه های گرده کشف نموده اند که نشان دهنده اولین رکوردحمل ونقل گرده توسط حشرات و  رفتار اجتماعی در این گروه از حیوانات می باشد.تها کهربا می توانست جزئیاتی این چنین غنی از ویژگی های رفتاری مانند گرده افشانی را  بیش از میلیون ها سال  در خود حفظ نماید. در حدود 100 میلیون سال پیش ،گیاهان گلدار شروع به تنوع فوق العاده ای نموده و در نهایت جایگزین مخروطیان به عنوان گونه غالب گردیدند و این نمونه تنها شاهد مستقیم برای گرده افشانی و تنها نمونه از عصر دایناسور ها می باشد. این داستان تکاملی است که 100 میلیون سال قبل آغاز  و توسط این فسیل موجود در کهربا به عنوان قدیمی ترین فسیل حشرات گرده افشان به ما رسیده است.نمونه ها توسط  یک دستگاه تقویت و تسریع ذرات باردار الکترونی X-RAY توموگرافی  به صورت سه بعدی و با وضوح بسیار بالا توزیع دانه گرده بر بدن حشرات را نشان می دهد. این حشرات دارای موهای بسیار تخصص یافته با ساختار حلقه ای جهت افزایش توانایی جمع آوری گرده بوده اند که همانند یکی از شناخته شده ترین حشرات جمع آوری کننده گرده یعنی زنبور اهلی می باشد

نتایج به دست آمده در مجموعه مقالات فرهنگستان ملی علوم (PNAS) مورخ 14-18 ماه مه2012 منتشر شده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گرده افشانی,حشرات گرده افشان,فسیل,حشرات,گرده افشانی,رفتار,کهربا, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

یکی از واحدهای اساسی اندازه گیری برای اندازه گیری انرژیBTU یا واحد حرارتی بریتانیا است. BTU  به عنوان مقدار انرژی گرمایی است که برای بالا بردن درجه حرارت، 1 پوند (نیم کیلو) آب به اندازه  1 درجه فارنهایت، در شرایط سطح دریا لازم است.حدود 2000 BTU انرژِی برای  تهیه یک قوری قهوه مورد نیاز است .

انرژی همچنین می تواند از طریق واحد ژول اندازه گیری  شود . یک ژول مقدار انرژی مورد نیاز برای بلند 1 پوند به اندازه حدود 9 اینچ است.BTU برابر 1000 ژول می باشد. یعنی 2 میلیون ژول  برای یک قوری قهوه .

ژول از نام فیزیکدان انگلیسی به نام جیمز پرس کات ژول گرفته شده که بین سالهای 1818-1889 زندگی می کرده است. او کشف نمود که حرارت یک نوع انرژی است.

در سراسر جهان، دانشمندان برای اندازه گیری انرژی از ژول به جای BTU استفاده می نمایند.همانطور که مردم در سراسر جهان با استفاده از سیستم متریک  مانند متر و کیلوگرم کار خود را پیش می برند.(1 BTU=  یک کیلو ژول)
 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:انرژی,ژول,متریک,واحد,اندازه گیری, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

عید نوروز 1396 بر تمام هموطنان مبارک باد

به امید سالی خوش و همراه با سلامتی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نوروز 1396 مبارک باد,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

عالم شکرستان شد ... 
تاباد چنین بادا...

شب رفت صبوح آمد... 
غم رفت فتوح آمد...

خورشید درخشان شد... 
تاباد چنین بادا..

عید آمد وعید آمد... 
یاری که رمید آمد...

عیدانه فراوان شد... 
تا باد چنین بادا...
مولانا

عید باستانی نوروز بر تمام ایرانیان مبارک باد.

به امید سلامتی برای تمامی ایرانیان

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تبریک سال نو,عید 1395,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 ... 227 228 229 230 231 ... 233 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com