ابزار رایگان وبلاگ

کشف آثار جهانی دیگر در سطح کره ماه
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

پژوهش هایی که در مورد ترکیب مواد موجود درکره مریخ و یا اجرام آسمانی خارج از منظومه خورشیدی انجام شده، نشان داده است که تناسب این ترکیب در هر یک از سیارات و اجرام آسمانی متفاوت است و این معیار اکنون به یک شاخص یا اصطلاحا اثر انگشت برای تشخیص ترکیبات هر سیاره بدل شده است.

به همین خاطر است که افرادی نظیر پروفسور الکس هالیدی از شباهت تقریبا کامل این ترکیب در کره زمین و سیاره تئا در تعجب اند.

ترکیب مشابه

یک احتمال این است که سیاره تئا در فاصله بسیار نزدیکی از کره زمین شکل گرفته بوده و بنابراین ترکیب مواد موجود در آن با زمین شباهت زیادی داشته است. به گفته پروفسور هالیدی اگر این احتمال درست باشد قاعدتا فرضیه فعلی که معتقد است هر یک از سیاره های موجود در منظومه خورشیدی را باید مورد تجدید نظر قرار داد که از نظر تناسب ترکیبات اکسیژن و یا اثر انگشت کاملا متفاوت هستند.

او می افزاید:"این سئوال پیش می آید که نمونه برداری ها و شناخت ما از ترکیبات سیاره مریخ و تعدادی از اجرام آسمانی خارج از منظومه خورشیدی واقعا تا چه حد با واقعیت مواد موجود در همه سیاره های منظومه ما انطباق دارد. چون ما هیچ نمونه فیزیکی از ونوس و یا عطارد نداریم. شاید ترکیبات آنها هم شبیه کره زمین باشد. و اگر چنین باشد تمام استدلال های مربوط به شباهت ویژه بین زمین و ماه از هم می پاشند."

دکتر ماهش اناند در دانشگاه آزاد بریتانیا معتقد است که این پژوهش جدید بسیار جالب است ولی خاطر نشان می کند که این تحقیقات فقط روی سه قطعه سنگ از کره ماه انجام شده است. او به بی بی سی گفت :" در مورد اینکه این سه قطعه سنگ تا چه حد بیانگر مواد موجود در کره ماه هستند ما باید محتاط باشیم. بنابراین تایید قطعی دستاوردهای این پژوهش نیازمند تجزیه و تحلیل سنگ های بیشتری از آن سیاره است."

برای توجیه تشابه زیاد بین ترکیب مواد موجود در کره زمین و کره ماه فرضیه های دیگری مطرح شده است. یکی از این فرضیه ها معتقد است که کره زمین قبل از وقوع تصادم با سرعت بیشتری به دور خود می چرخید. فرضیه دیگری می گوید که سیاره تئا از آنچه که شبیه سازی های کامپیوتری ارائه می دهند بسیار بزرگتر بوده است.

یک فرضیه آلترناتیو و بحث برانگیز که از سوی پروفسور راب د مییر از دانشگاه گرونینگن هلند مطرح شده معتقد است که در یک مقطعی تحت تاثیر انباشت مواد رادیو اکتیو درعمق دو هزار و ۹۰۰ کیلومتری هسته زمین پوسته و قشاع این سیاره منفجر و به فضا پرتاب شده است و جرم کره ماه از به هم چسبیدن این ذرات شکل گرفته است.

او در مصاحبه ای با بی بی سی گفت که نتیجه پژوهش جدید که ثابت می کند مواد تشکیل دهنده سنگ های زمین با ماه کمی متفاوت هستند نظر او را تغییر نداده است.

پروفسور راب د مییر افزود:"تفاوت بسیار ناچیز است. ما نمی دانیم که سیاره ماه به چه صورتی شکل گرفته است. ما به اعزام پژوهشگران به کره ماه نیاز داریم تا بتوانند سنگ ها را در اعماق آن سیاره بررسی کنند، سنگ هایی که تحت تاثیر طوفان های فضایی و جذب ذرات پراکنده توسط سطح کره ماه، آلوده نشده باشند."

BBC NEWS


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان