ابزار رایگان وبلاگ

مزرعه ماری‌جوانا یا شهر گمشده مایا؟
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

گفته می‌شود شهر باستانی گمشده مایا که طبق بیانیه آژانس فضایی کانادا تصور می‌شد توسط یک دانش آموز ۱۵ ساله کشف شده بود، احتمالا یک مزرعه ماری‌جوانا یا ذرت است.

 خبر کشف شهری متعلق به تمدن مایا توسط ویلیام گادوری طی چند روز اخیر در شبکه‎های اجتماعی و رسانه‌ها به طور گسترده منتشر شد و علاوه بر آژانس فضایی کانادا، پژوهشگران دانشگاه برانزویک نیز آن را تایید کردند.

این پژوهشگران گفتند که ویلیام گادوری توانسته است با مقایسه تصاویر ستارگان با تصاویر ماهواره‌ای شهری را در جنگل مکزیک کشف کند که گفته می‌شود چهارمین شهر بزرگ متعلق به تمدن مایاها است.

 ویلیام گادوری سال گذشته نظریه‌ای را ارائه کرد مبنی بر اینکه مایاها، محل شهرهای خودشان را با توجه به صور فلکی انتخاب می‌کردند.

او با بررسی ۲۲ نقشه آسمان که در کتاب‎های باستانی حاوی صور فلکی که از زمان مایاها به جای مانده است و منطبق کردن آنها بر روی نقشه‌ زمین که از طریق مکان‌یاب گوگل یافت می‌شود، توانست "شهر گمشده" را پیدا کند.

بر اساس یافته‌های او ۱۱که از سوی پژوهشگران تایید شد، شهر مایا با موقعیت ستارگان منطبق هستند و هرچه درخشش ستاره‌ها بیشتر باشد نشان می‌دهد که شهر نیز بزرگتر است.

اما ویلیام هنگام انطباق نقشه بیست و سوم متوجه شد که یک تناقض وجود دارد؛ نقشه صور فلکی سه ستاره را نشان می‌دهد، در حالی که نقشه گوگل تنها دو شهر را نشان می‎دهد که قبلا کشف شده است.

محلی که با ستاره سوم منطبق بود واقع در جنگلی در ناحیه مرزی بین مکزیک و بلیز است که با رویش گیاهی متراکم پوشیده شده و قابل تشخیص نبود.

آژانس فضایی کانادا نقشه مکان جدید را در اختیار ویلیام گذاشت و سپس همکاری او با دکتر آرماند لاروکه از دانشگاه نیو برانزویک منجر به تایید این کشف خارق‌العاده شد.

دکتر لاروکه تایید کرد که این تصاویر یک شبکه خیابانی و یک مربع بزرگ، ساخته دست بشر را نشان می‌دهند و بنابر این ویلیام شهری بزرگ دارای ۳۰ بنای ساختمانی و یک هرم ۸۶ متری را کشف کرده است.

این جنگل‌ها در شبه‌جزیره یوکاتان (Yucatan) در آمریکای مرکزی واقع شده است.

اما بعضی از دانشمندان ضمن رد کردن نظریه ویلیام در مورد این کشف جدید ابراز تردید کرده‌اند.

 

دکتر دیوید استوارت، مردم‌شناس و متخصص تمدن مایا در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: "مایاها شهرهای خود را با توجه به موقعیت ستارگان انتخاب نمی‌کردند."

او نوشته است: "مطابقت دادن این اشکال با ستاره‌ها مثل تست رورشاخ می‌ماند که در آن افراد مورد معاینه، تلقی خودشان را از لکه‌های عجیب و غریب جوهر می‌گویند. اشکال هندسی همه جا پیدا می‌شوند، ستاره‌ها نیز همه جا هستند."

دکتر استوارت نوشته است: " آن مربع بزرگی که مشاهده شده قطعا ساخت دست انسان است اما می‌تواند یک مزرعه ذرت هم باشد."

توماس گاریسون، یک مردم‎شناس دیگر از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز فکر می‌کند که آن سطح مربع شکل یک مزرعه ذرت است.

او می‌گوید که تصاویر ماهواره‌ای را باید با تکنیک‌های زمین‌شناسی، از جمله با استفاده از حس‌گرها شناسایی کرد.

جفری برزول از دانشگاه سن‌دیگو نیز می‌گوید که این پسر نوجوان احتمالا یک مزرعه ماری‌جوانا کشف کرده است.

البته هنوز عدم صحت یافته‌های ویلیام ثابت نشده است و تا گروهی از پژوهشگران زمین شناس و باستان شناس برای تحقیقات بیشتر به محل نروند نمی‌توان قطعا رد کرد که تصاویر مربوط به شهر گمشده مایا هستند یا خیر.

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان