ابزار رایگان وبلاگ

فریدریش فروبل:نخستین کودکستان جهان
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

ژوئن ۱۸۴۰: ۱۷۶ سال پیش در چنین روزی فریدریش فروبل اولین کودکستان را در شهرک بلانکنبورگ در شرق آلمان افتتاح کرد.

فریدریش فروبل (Friedrich Frِöbel) کودکی بسیار سختی داشت. پدرش کشیش سختگیر و خشنی بود. مادرش را در یک‌سالگی از دست داد و همواره از داشتن نامادری رنج می‌برد.

نخست در شهری در نزدیکی زادگاهش دوره جنگلبانی دید. سپس در دانشگاه شهر ینا (Jena) در شرق آلمان علوم طبیعی و پس از آن اندکی فلسفه، زبان و ادبیات و حتا معدن‌شناسی خواند.

۲۳ ساله بود که به عنوان مربی در یک مدرسه نمونه در فرانکفورت استخدام و با ایده‌های مترقی پستالوتزی (Pestalozzi) برای پرورش بهتر کودکان آشنا شد.

۳۴ ساله بود که پرورشگاهی با روش‌های کودک‌پسند در آرنشتات (Arnstadt) در شرق آلمان برپا کرد و در ادامه این کار نشریه‌هایی در توضیح دیدگاه‌هایش انتشار داد و سرانجام این دیدگاه‌ها را در کتاب ماندگارش "تربیت انسان" گردآورد.

فروبل با اینکه خود فرزندی نداشت، همیشه کودکان را به گل‌هایی تشبیه می‌کرد که باید آن‌ها را در باغی پرورش داد تا ببالند و پژمرده نشوند. او برای این کار بازی و ترانه‌های کودکانه را پیشنهاد می‌کرد.

۵۸ ساله بود که سرانجام در نزدیکی محل زندگیش با پشتیبانی دو تن از دوستانش نخستین کودکستان را به نام کیندرگارتن (Kindergarten) یعنی "باغ کودکان" تاسیس کرد. هم اکنون در بیشتر زبان‌های اروپایی این واژه آلمانی یا ترجمه تحت‌اللفظی آن را برای کودکستان به کار می‌رود.

فروبل با تدوین کتاب‌های ترانه‌ها و بازی‌های کودکان توانست در مدت کوتاهی روش نوین پرورشی خود را در بیشتر ایالت‌های آلمان پیاده کند هرچند در آغاز کار با ایده‌های نوگرایانه او که مخالف سختگیری با کودکان بود، مبارزه می‌کردند و در برخی از ایالت‌های سرزمین آلمان تا سال‌ها ساخت و برپا کردن کودکستان ممنوع بود.

فریدریش فروبل در ۷۰ سالگی در مارینتال (Marienthal) در شرق آلمان درگذشت.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان