ابزار رایگان وبلاگ

سریعترین قطار دنیا
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

صنعت ترابری در آستانهٔ تحول بزرگی است. فناوری هایپرلوپ عبارت است از واگن‌هایی که با نیروی مغناطیسی در تونل ویژه‌ای معلق می‌شوند و با سرعتی حدود ۳۰۰ متر برثانیه حرکت می‌کنند. بناست نخستین خط این فناوری از همینجا آغاز به کار کند.

 

هارج دالی‌وال، مدیر اجرایی پروژهٔ هایپرلوپ خاورمیانه و هند درباره این فناوری تازه می‌گوید:‌‌ «هایپرلوپ در واقع نوعی تلفیق جالب از مهندسی هوافضا، و راه‌آهن سریع‌السیر است. تونلی که هوای درونش تخلیه شده حس حرکت در فضا را دارد. در این محیط واگنی جای می‌دهیم به نام پاد که با نیروی مغناطیس معلق می‌شود. بعد این واگن را با موتور القایی خطی به حرکت در می‌آوریم که این امکان را می‌دهد که در محیطی امن به سرعتی بسیار بالا برسیم.»

 

هارج معتقد است که این فناوری کاملا عملی است. کارشناسان در آزمایش اولیه این پروژه، در پانصد متر اولیه حرکت، به سرعت ۴۰۰ کلیومتر بر ساعت رسیده‌اند و از نظر تئوریک تردیدی ندارند که به سرعت ۱۱۰۰ کیلومتر درساعت خواهند رسید. آنان معتقدند این پروژه تا سال ۲۰۲۷ بهره‌برداری می‌رسد.

هارج فرآیند یک سفر آینده را چنین توصیف می‌کند:‌ «تصور کنید سوار بر ماشین خودتان وارد واگن هایپرلوپ می‌شوید و هزاران کیلومتر آنطرف‌تر خارج می‌شوید و ماشین شما را به منزل می‌رساند. این نوع جابجایی، هدفِ نهایی سفر بی‌توقف است که رسیدن به آن، مقصود ما برای ۱۵ سال بعد است.»

دیدگاه بلندمدت در دوبی آن است که بندری متصل به اطراف ایجاد شود. یعنی از ابوظبی تا ریاض را در ۴۸ دقیقه، و از دوبی تا ابوظبی را در ۱۲ دقیقه بتواند پیمود.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان