ابزار رایگان وبلاگ

شهداد؛ نمایشگاهی ناشناخته از زیبایی های کویر
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

زیباترین کویر دنیا با کلوت های منحصربه فردش در منطقه شهداد کرمان قرار دارد تا جایی که می توان این منطقه را نمایشگاهی از زیبایی های کویر نامید.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهداد را ستاره کویر نامیده است؛ ستاره ای که با کویر افسانه ای و یادگارهای باستانی حاشیه آن و همین طور دیدنی های منحصر به فرد آن می تواند به یک منطقه ویژه گردشگری تبدیل شود.شهداد، همان سرزمینی است که قدیمی ترین پرچم فلزی جهان از دل خاک هفت هزار ساله اش در کاوش های سال 1350 بیرون آمد تا نام کویر، با تمدنی کهن درآمیزد. شهداد به عنوان زیباترین کویر دنیا با کلوت های منحصر به فردش در کویرلوت یکی از گرم  و خشک ترین بیابان های دنیا قرار دارد. کویر شهداد که بخشی از کویرلوت به شمار می رود با شگفتی های خاص خود از یک طرف می تواند برای هر گردشگر، فرصتی خارق العاده به شمار آید و از طرف دیگر، پنجره ای نو به صنعت طبیعت گردی ایران با عنوان نمایشگاهی از زیبایی های کویر بگشاید.

اگرچه زیبایی های طبیعی و منحصر به فرد کویر شهداد به خوبی برای گردشگران خارجی و داخلی معرفی نشده و هنوز برای بسیاری از علاقه مندان طبیعت، این کویر و جذابیت هایش ناشناخته مانده است اما با این حال در سال های اخیر این کویر جالب و دیدنی، میهمانان زیادی را به خود دیده است و اینک با ورود دسته دسته گردشگران از سراسر ایران و حتی از جهان، آرام آرام کویر شهداد از تنهایی خارج شده است و دیگر این کویر منحصر به فرد یک اقلیم و منطقه جغرافیایی نیست بلکه منطقه ای جذاب برای گردشگران به شمار می آید.

 

 

از سوی دیگر با وجود این که گرم ترین نقطه روی زمین با دمای 63 درجه سانتی گراد برای صحرای آریزونای آمریکا ثبت شده است اما کارشناسان ایرانی معتقدند کویر لوت ایران، جایی نزدیک به شهداد کرمان با دمای 67 درجه سانتی گراد در سایه و 100 درجه سانتی گراد روی خاک و گدازه های آتشفشانی در آفتاب، گرم ترین نقطه روی زمین است. با این حال، مهم ترین ویژگی این کویر گرم و خشک کلوت های منحصر به فرد آن است. کلوت ها از نظر شکل ناهمواری و شرایط پیدایش در دنیا بی نظیر است و اسرار بی شماری درباره اصول و خواص پیدایش آن ها وجود دارد. 

با نگاهی از دور دست به کلوت ها، شهری بزرگ با آسمان خراش های فراوان تداعی می شود و همین امر باعث شده است که برخی از جهانگردان خارجی از آن به عنوان شهر ارواح یاد کنند. کلوت های شهداد مانند شهری افسانه ای با قصرهای باشکوه است که هنگام عبور از میان آن ها تصور می کنی از وسط قلعه ها و قصرها گذر کرده ای! اما درواقع این کلوت ها به دست باد و باران ساخته شده است. رود دائمی شور این منطقه با بلورهای زیبای نمک، تپه گندم بریان، نمک های تخم مرغی شکل، منطقه بدون حیات و باکتری در عمق کویر و بوته های گز با 15متر ارتفاع از دیگر جاذبه های طبیعی کویر شهداد است که زیبایی کویر را صدچندان می کند. 

یک پژوهشگر درباره گندم بریان شهداد به گزارشگر ما می گوید: گندم بریان یا ریگ سوخته، منطقه ای جذاب و دیدنی است که در 80 کیلومتری شمال شهر شهداد، در کویرلوت قرار دارد با این حال به دلیل نداشتن جاده و مسیر مشخص، فقط عده معدود آشنا به منطقه می توانند به آن جا سفر کنند.

«عباس تقی زاده» می افزاید: این تپه هم از لحاظ زمین شناسی و هم به عنوان یک جاذبه گردشگری، نیاز به بازشناسی و معرفی بیشتری دارد. وی خاطرنشان می کند: دمای هوا از آبان تا فروردین در این نقطه کره زمین، قابل تحمل و طبیعی است. وی اظهار می دارد: این تپه به عنوان گرم ترین نقطه کره زمین از سوی پروفسور پرویز کردوانی معرفی شده است چنان که دمای هوای این منطقه در سایه فصل تابستان به 67 درجه سلسیوس می رسد بنابراین این منطقه قطب گرمایی کره زمین به شمار می رود.

منبع نوشتار:اعتدال .عکس:ایران تور آنلاین



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان