جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

آخرین داستان اولین انیمیشن بلند سینمایی به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر است که از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ در استودیو هورخش تولید شده‌است. داستان این فیلم برداشتی آزاد از روایت «ضحاک» در شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است.آخرین داستان به عنوان اولین نماینده سینمای انیمیشن ایران در کنار ۳۴۴ فیلم واجد شرایط به بخش رقابتی بهترین فیلم نود و دومین دوره جوایز سینمایی اسکار راه یافت. حضور این انیمیشن در رقابت اسکار بهترین فیلم در حالی اتفاق افتاد که این انیمیشن ایرانی پیش از این به لیست آثار رقابت‌کننده در بخش بهترین انیمیشن مراسم جایزه اسکار ۲۰۲۰ نیز راه یافته بود.

داستان

در دورانی که سایه «اهریمن» بر سرزمین‌ها سیطره یافته، «جمشید کی» با سپاهی متشکل از متحدانش و با تکیه بر فرّ خود در مقابل سپاهیان اهریمن صف آرایی می‌کند، به خواست «یزدان» جمشید بر اهریمنیان پیروز می شود. جمشید بر تخت تکیه زده و مغرور از پیروزی، خود را دارای فراست ایزدی می‌داند. وی متحدان را برای اشغال سرزمین‌های دیگر و شکار اهریمن فرا می‌خواند اما یزدان از وی روی برگردانده و فرّ و فراست جمشید را از وی می‌ستاند. جمشید تنها، گرفتار طمع و جنونی سیری ناپذیر می‌شود. وی دخترش «شهرزاد» را تنها می‌گذارد و به شورای وزراء وصیت می‌کند تا در زمان غیابش «مرداس» متحد و والی سرزمین‌های جنوبی بر تختش تکیه زند. جمشید فردای همان روز با سپاهی از غیورترین سربازانش برای شکار اهریمن عازم سرزمین‌های شمالی می‌شود و دیگر هیچ‌گاه باز نمی‌گردد. مرداس مرده‌است و به دستور شورا تنها فرزند و جانشینش «ضحاک» به نیابت از پدر بر تخت جمشید تکیه می‌زند، اما صد افسوس که وجود ضحاک، آبستن پاره‌ای از تاریکیست. تاریکی وجود ضحاک بر شهر چیره می شود و جمکرد در تاریکی و ترس غوطه ور می‌شود. اما دگر بار چرخش ایام به گردش درمی آید و با رفتن جمشید کودکی در دل مردمان سرزمین «جمکرد» و در آغوش کشاورز زاده‌ای متولد می‌شود که نامش را «آفریدون» می‌گذارند…

دو جشنواره بین‌المللی «انسی» فرانسه و «سیتچز» اسپانیا از مهم‌ترین جشنواره‌هایی هستند که انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» در آن حضور داشته است. جشنواره بین‌المللی «انسی»، مهم‌ترین جشنواره انیمیشن است که تاکنون هیچ‌کدام از انیمیشن‌های سینمایی ایرانی در این جشنواره پذیرفته نشده بود. انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» سال گذشته برای اولین بار در بخش غیررقابتی این جشنواره پذیرفته شد و به نمایش درآمد. جشنواره فیلم «سیتچز» هم از جشنواره‌های درجه یک سینمایی است که بخش‌های متعددی دارد، «آخرین داستان» در پنجاه و یکمین دوره این جشنواره در بخش ویژه انیمیشن در رقابت با انیمیشن «میرای» به کارگردانی مامورو هوسودا از کارگردانان ژاپنی کاندید دریافت جایزه بهترین انیمیشن شد. این جشنواره در اکتبر (مهرماه) سال ۹۷ در اسپانیا برگزار شد.

 

  • ۲۰۱۳، حضور و معرفی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» در جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن انسی مهم‌ترین جشنواره سالانه انیمیشن
  • ۲۰۱۶، معرفی شده در «بازار فیلم جشنواره کن» به دعوت از «جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن انسی
  • ۲۰۲۰، یکی از ۳۴۴ فیلم واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم در نود و دومین دوره جوایز اسکار
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آخرین داستان,جمشید کی,شاهنامه , حکیم ابوالقاسم فردوسی, انیمیشن ایرانی ,جشنواره کن,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شرکت کالای لوکس و خانه مد بریتانیایی است، که در زمینه طراحی، تولید و توزیع پوشاک، لوازم آرایشی، عینک‌های آفتابی، لوازم جانبی، عطر و ترکیبات معطر فعالیت می‌کند.

شرکت بربری در سال ۱۸۵۶ توسط توماس بربری و در شهر باسینگستوک تأسیس شد. توماس بربری در سال ۱۸۸۸ پارچه گاباردین (Gabardine) را اختراع کرد.این شرکت در حال حاضر علاوه بر طراحی و تولید کالا، مالک شبکه‌ای از ۴۹۷ بوتیک و شعبه فروش، در ۵۰ کشور جهان است.

در سال ۲۰۱۳ برند بربری، از سوی اینتربرند، در رتبه ۷۷ از باارزش‌ترین نام‌های تجاری جهان، شناخته شد. بخشی از سهام شرکت بربری در بازار بورس لندن مبادله می‌شود.

توماس بربری (Thomas Burberry) متولد ۲۷ آگوست ۱۸۳۵ در دهکده بروکهام گرین (Brockhamgreen) در نزدیکی شهر لندن بود. او بعد از گذراندن دوران نوجوانی در یک خیاطی کوچک در سال ۱۸۵۶ یک فروشگاه لباس در بیسینگ استاک/ همشایر باز کرد.

توماس در سال ۱۸۸۰ پارچه جدید و ضدآب گاباردین (Gabardine) را ابداع نمود. لوگو برند بربری در سال ۱۹۰۴ به ثبت رسید.

از ایده های محبوب برند بربری، طراحی کت‌های بارانی با نام Tielocken در سال ۱۹۱۲ بود. با آغاز جنگ توماس سفارش طراحی کتی مناسب برای میدان جنگ گرفت، که سرآغاز خلق ترنچ کت (Trench coat) شد.

توماس بربری در سال ۱۹۲۰ درگذشت. بعد از فوت او، فروشگاه‌های بزرگ یونیورسال در سال ۱۹۵۵ نام تجاری بربری را خرید. ریکاردو تیشی اکنون مدیریت خلاقیت این برند را داراست.

امروزه این برند تبدیل به خانهٔ لوازم لوکس بین‌المللی گردیده است و در تمامی بازارهای جهانی حضور دارد. مدیر امور اجرایی این برند، کریستوفر بیلی (Christopher Bailey) می‌باشد و او این مقام را از سال ۲۰۰۹ دارا است.

همچنین  برند بربری پوشاک زنانه و مردانه، اکسسوری‌، کیف و کفش، پوشاک کودکان، لوازم خانگی، عطر و لوازم زیبایی تولید می‌کند.

این برند شهرت خود را بر پایهٔ تصویر “هویت بریتانیایی” بر پا کرد و دفتر مرکزی آن در لندن، انگلستان واقع می‌باشد. این شرکت در حال حاضر علاوه بر طراحی و تولید کالا، مالک شبکه‌ای از ۴۹۷ بوتیک و شعبه فروش، در ۵۰ کشور جهان است. در سال ۲۰۱۳ برند بربری از سوی اینتربرند در رتبه ۷۷ از با ارزش ‌ترین نام ‌های تجاری جهان شناخته شد و بخشی از سهام شرکت بربری در بازار بورس لندن مبادله می‌شود.

طراحی‌های چهارخانه معروف این برند و شوالیه سوار بر اسب لوگوی آن همواره مورد توجه شیک ‌پوش‌ها واقع شده است. در سال ۱۹۱۱ Burberry لباس‌های اموندسن، نخستین شخصی را که به قطب جنوب رسید، طراحی کرد.

برند بربری چگونه شکل گرفت ؟ 

۲۷ آگوست ۱۸۳۵ توماس بربری با تولد خود  (Thomas Burberry) در دهکده بروکهام گرین در نزدیکی شهر لندن آینده ی عجیبی را در دنیای مد و پوشاک رقم زد . او نوجوانی اش را با کاردر یک پارچه فروشی سپری کرد و در سال ۱۸۵۶  ( در سن ۲۱ سالگی – آستانه ی جوانی ) در بیسینگ استاک(BasingStoke) ، یک فروشگاه کوچک لباس باز کرد،هرچند در ابتدا موفقیت چندانی نداشت ، اما دست از تلاش برنداشت . در  1870 او در مورد فروش لباس های مختلف تصمیمش را تغییر داد و روی فروش لباس‌های بیرون از منزل پوش متمرکز شد.

هرچند توماس یک انگلیسی زاده بود ولی به آب و هوای بارانی انگلیس عادت نداشت و مدام از استخوان درد که در فصول بارانی بسراغش می آمد نالان بود . او پس از مراجعه به دکتر برای دردهای روماتیسمی مفاصلش دانشت که با پوشیدن بارانی پلاستیکی میتواند تا حد زیادی این دردها را سامان بخشد . او به فکر اختراع یک پارچه ی جدید افتاد که از آن نوعی بارانی نخی درست کند که علاوه بر محافظت در برابر باران، مانع تنفس پوست بدن نیز نشود؛ بنابراین پارچه مقاوم و جدید «گاباردین» را در سال ۱۸۸۰ ابداع نمود و البته که با این کار به شهرت زیادی رسید.

چرا برند Burberry هرساله محصولات خود با ارزش تقریبی ۲۸ میلیون پوند را از بین می برد؟

برند بربری، هر ساله محصولات آرایشی و پوشاک خود را با ارزش تقریبی ۲۸ میلیون پوند می سوزاند و از بین می برد.بر اساس گزارش های سالیانه، این برند لوکس انگلیسی در سال گذشته، در حدود ۱۰٫۴ میلیون پوند از محصولات آرایشی و بهداشتی خود را سوزانده و از بین برده است.برند های معروف بسیار زیاد دیگری از جمله H&M و Nike، نیز وجود دارند که اقداماتی مشابه را برای از بین بردن مازاد تولیدات خود انجام می دهند و معتقد هستند که این کار به حفظ ارزش برند آن ها، قیمت تولیداتشان و همچنین جلوگیری از سو استفاده ی دلالان و افراد متقلب می تواند کمک کند.

برند Burberry اعلام کرده است که این محصولات در واقع آن بخش از تولید سالانه ی این برند هستند که به فروش نرسیده اند و برای آنکه قیمت و ارزش تولیدات این محصولات حفظ شود و همچنین راه برای ورود اجناس تقلبی با مارک Burberry به بازار بسته شود، سوزاندن این محصولات اقدامی لازم به شمار می رود. این برند همچنین درراستای دفاع از این حرکت خود عنوان کرده است که سوزاندن محصولات برای حفاظت از نام تجاری این برند ضروری است.

 منبع:

http://galleriamarket.ir/?page_id=9  

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:برند Burberry,محصولات آرایشی و پوشاک,توماس بربری , کریستوفر بیلی (Christopher Bailey),پارچه ضدآب گاباردین (Gabardine),ترنچ کت (Trench coat),, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صنعت ترابری در آستانهٔ تحول بزرگی است. فناوری هایپرلوپ عبارت است از واگن‌هایی که با نیروی مغناطیسی در تونل ویژه‌ای معلق می‌شوند و با سرعتی حدود ۳۰۰ متر برثانیه حرکت می‌کنند. بناست نخستین خط این فناوری از همینجا آغاز به کار کند.

 

هارج دالی‌وال، مدیر اجرایی پروژهٔ هایپرلوپ خاورمیانه و هند درباره این فناوری تازه می‌گوید:‌‌ «هایپرلوپ در واقع نوعی تلفیق جالب از مهندسی هوافضا، و راه‌آهن سریع‌السیر است. تونلی که هوای درونش تخلیه شده حس حرکت در فضا را دارد. در این محیط واگنی جای می‌دهیم به نام پاد که با نیروی مغناطیس معلق می‌شود. بعد این واگن را با موتور القایی خطی به حرکت در می‌آوریم که این امکان را می‌دهد که در محیطی امن به سرعتی بسیار بالا برسیم.»

 

هارج معتقد است که این فناوری کاملا عملی است. کارشناسان در آزمایش اولیه این پروژه، در پانصد متر اولیه حرکت، به سرعت ۴۰۰ کلیومتر بر ساعت رسیده‌اند و از نظر تئوریک تردیدی ندارند که به سرعت ۱۱۰۰ کیلومتر درساعت خواهند رسید. آنان معتقدند این پروژه تا سال ۲۰۲۷ بهره‌برداری می‌رسد.

هارج فرآیند یک سفر آینده را چنین توصیف می‌کند:‌ «تصور کنید سوار بر ماشین خودتان وارد واگن هایپرلوپ می‌شوید و هزاران کیلومتر آنطرف‌تر خارج می‌شوید و ماشین شما را به منزل می‌رساند. این نوع جابجایی، هدفِ نهایی سفر بی‌توقف است که رسیدن به آن، مقصود ما برای ۱۵ سال بعد است.»

دیدگاه بلندمدت در دوبی آن است که بندری متصل به اطراف ایجاد شود. یعنی از ابوظبی تا ریاض را در ۴۸ دقیقه، و از دوبی تا ابوظبی را در ۱۲ دقیقه بتواند پیمود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:صنعت ترابری ,فناوری هایپرلوپ ,نیروی مغناطیسی , پروژهٔ هایپرلوپ خاورمیانه و هند,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، بیماران بستری در سراسر جهان دیگر تصاویری آشنا هستند. اما وقتی به این بیماران نگاه می کنیم که در بخش مراقبت‌های ویژه زیر دستگاه تنفس مصنوعی هستند تا بهتر نفس بکشند، یک چیز کمتر نظرمان را جلب می‌کند. به چه دلیل این بیماران را روی شکم - یا به اصطلاح دمر - خوابانده‌اند؟

این روش قدیمی به بعضی از بیماران مبتلا به دشواری تنفس، کمک می‌کند بهتر نفس بکشند به عبارت دیگر، این شکل خواباندن باعث می‌شود اکسیژن بیشتری وارد ریه‌ها شود.

اما این نوع خوابیدن خطراتی هم دارد.

افزایش جریان اکسیژن

اصطلاح پزشکی روی شکم خواباندن (Proning) از واژه لاتینی pronus به معنی به جلو خم شدن گرفته شده است.

بیماران را چند ساعت روی شکم می‌خوابانند تا مایعاتی که در ریه‌ها جمع شده و تنفس را دشوار می‌کند خارج شوند. برای مبتلایان به کرونا که در بخش مراقبت‌های ویژه هستند از این روش زیاد استفاده می‌شود.

پاناگیس گالیاتساتوس، متخصص بیماری‌های ریه و استادیار دانشگاه جانز هاپکینز در آمریکا می‌گوید: "در بسیاری از مبتلایان به کرونا اکسیژن کافی به ریه‌ها نمی‌رسد که آسیب‌زا است."

"به این بیماران اکسیژن داده می‌شود اما گاه این مقدار اکسیژن هم کافی نیست بنابراین آنها را روی شکم می‌خوابانیم تا ریه‌ها منبسط شوند و ظرفیتشان افزایش یابد."

دکتر گالیاتساتوس توضیح می‌دهد که سنگین‌ترین بخش ریه در پشت قرار دارد و به این ترتیب، وقتی بیمار به پشت خوابیده و وزنش روی پشتش است، دریافت هوا برای ریه‌ها دشوارتر می شود. برعکس، روی شکم، ورود اکسیژن افزایش یافته و به عملکرد دیگر قسمت‌های ریه کمک می‌کند و "می‌تواند تغییر مشهودی ایجاد کند."

در ماه مارس، سازمان بهداشت جهانی توصیه کرد بزرگسالان مبتلا به کرونا که دچار سندروم دیسترس حاد تنفسی (ARDS) می‌شوند روزی ۱۲ تا ۱۶ ساعت روی شکم خوابانده شوند. برای کودکان، سازمان بهداشت جهانی گفت این کار باید زیر نظر متخصصان باشد تا خطری نداشته باشد.

اخیرا انجمن متخصصان قفسه سینه آمریکا در باره دوازده بیمار مبتلا به کرونا که به سندروم دیسترس حاد تنفسی دچار شدند تحقیق کرد. این تحقیق در بیمارستان جی‌نین‌تان، شهر ووهان چین در ماه فوریه صورت گرفت و نشان داد ریه‌های بیمارانی که روی شکم خوابانده نشده بودند به مراتب کمتر از آنهایی که روی شکم بودند منبسط می‌شدند.

روش مخاطره‌آمیز

با وجود اینکه این روش ساده به نظر می‌رسد، روی شکم خواباندن بیماران بدون مشکل هم نیست. چرخاندن بیمار از طاقباز به دمر زمان‌بر است و به تجربه کافی پزشکی نیاز دارد.

دکتر گالیاتساتوس هم تاکید دارد "این کار ساده نیست" و برای انجام درست و موثر آن به "چهار یا پنج نفر نیاز است."

در بیمارستان‌هایی که به خاطر افزایش مبتلایان به کرونا با کمبود پرسنل دست به گریبان هستند این کار دشوارتر هم هست.

به گفته دگتر گالیاتساتوس، با افزایش شمار مبتلایان، بیمارستان دانشگاه جانز هاپکینز گروه ویژه‌ای را فقط برای این منظور تشکیل داده است:

"با تشکیل این گروه، اگر بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه‌ای بستری باشد که کارکنانش با این روش آشنایی ندارند، از این گروه ویژه برای چرخاندن بیماران می‌توانند درخواست کمک کنند."

تغییر دادن وضعیت بیماران مشکلات دیگری هم می‌تواند داشته باشد. به گفته دکتر گالیاتساتوس "چاقی بیمار یکی از نگرانی‌های عمده است. بعلاوه باید مراقب افرادی باشیم که زخم دارند و مواظب بیمارانی باشیم که به دستگاه تنفس مصنوعی وصل هستند یا سوند و کاتتر دارند."

این روش همچنین با افزایش خطر حمله قلبی همراه است و در مواردی می‌تواند باعث بسته شدن مجاری تنفسی شود.

'استفاده گسترده در حال حاضر'

فواید خواباندن بیمار روی شکم نخستین بار اواسط دهه ۱۹۷۰ مشاهده شد اما به گفته کارشناسان، در سال ۱۹۸۶ بود که در بیمارستان‌های سراسر جهان رواج یافت.

لوچیانو گاتینونی یکی از نخستین پزشکانی بود که در این مورد تحقیق و آن را روی بیماران خود آزمایش کرد. او در حال حاضر استاد بازنشسته دانشگاه دولتی میلان و از متخصصان برجسته بیهوشی و تنفس مصنوعی است.

پرفسور گاتینونی به بی‎بی‌سی گفت خواباندن روی شکم ابتدا "با مخالفت‌هایی" مواجه شد اما "در حال حاضر گسترده به کار می‌رود."

او مخالفت اولیه با این روش را به "محافظه‌کاری خاص" جامعه پزشکی نسبت می‍دهد و می‌گوید که افزایش اکسیژن‌رسانی به ریه تنها فایده خواباندن به شکم نیست:

"خواباندن روی شکم در بسیاری بیماران باعث می‌شود فشار در ریه‌ها متوازن توزیع شود."

"به ریه‌ای فکر کنید که زیر فشار دستگاه تنفس مصنوعی است؛ وضعیت این ریه درست مثل آن است که مرتبا به آن مشت می‌زنند. طبیعی است هرچه این ضربات پخش شوند، آسیب‌شان کمتر است."

نتیجه تحقیقات دیگر در مورد فواید این روش اوایل قرن بیست و یکم منتشر شد.

پرفسور گاتینونی می‌گوید: "یکی از مطالعاتی که در سال ۲۰۰۰ در فرانسه انجام شد نشان داد که بیمارانی که روی شکم خوابانده شده بودند هم بهتر تنفس کردند هم شانس زنده ماندنشان افزایش یافت."

در مجموع، این هم یکی از روش‌هایی است که برای مقابله با کرونا به کار گرفته شده، بیماری جهانگیری که جان چند ده هزار نفر را گرفته و هنوز برای آن درمانی نیست.

پرفسور گاتینونی می گوید: "در حال حاضر، بهترین‌هایی که داریم شیوه‌های درمانی مثل این است."

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کرونا,درمان کرونا,بیماری‌های ریه,دستگاه تنفس مصنوعی, اکسیژن‌,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

برای اولین بار در شهر ووهان استان هوبئی چین، پس از اینکه مردم بدون علت مشخصی دچار سینه پهلو شدند و واکسن‌ها و درمان‌های موجود مؤثر نبودند، نوع جدیدی از کروناویروس شناسایی شد که ابتدا به آن عنوان 2019-nCoVداده شد و با عبور تعداد قربانیان ویروس کرونا از مرز ۱۰۰۰ نفر سازمان جهانی بهداشت برای بیماری ناشی آن نام رسمی انتخاب کرده‌است - کووید ۱۹ (۱۹-COVID) که اشاره‌ای دارد به «کرونا»، «ویروس»، «بیماری» و سال ۲۰۱۹.

ووهان در ۲۳ ژانویه قرنطینه شد و بر اساس آن تمام حمل‌ونقل‌های عمومی به داخل و خارج از ووهان به حالت تعلیق درآمد.دانشمندان چینی توانستند به سرعت نژادی از کروناویروس جدید را شناسایی کنند و توالی ژنتیکی آن را در اختیار آزمایشگاه‌های سراسر جهان قرار دهند تا به‌طور مستقل آزمایش‌های PCRی تهیه کنند که بتواند ابتلا را در هر فرد تأیید کند.از بین ۴۱ نفر اولی که با روش PT-PCR بدون درنگ ‏‏ و توالی‌یابی دی‌ان‌ای، تأیید شد که به این ویروس آلوده شده‌اند، مشخص شد که دو سوم آنها با بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوانان، که در آن حیوانات زنده نیز به فروش می‌رسد، ارتباط دارند. 2019-nCoV، هفتمین عضو خانواده کروناویروس است که انسان را آلوده می‌کند و گزارش شده‌است که بین ۷۵ تا ۸۰ درصد توالی ژنوم آن با کروناویروس سارس (SARS-CoV) یکسان است، و بیش از ۸۵ درصد توالی ژنوم آن شبیه به چندین کروناویروس خفاشی است. 

 

ویروس‌های کرونا در درجه اول از طریق تماس نزدیک، به ویژه از طریق قطرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه تا حدود ۲ متر پخش می‌شوند.۶ فوت (۱٫۸ متر) RNA ویروس همچنین در نمونه‌های مدفوع از بیماران آلوده یافت شده‌است.مطالعات نشان داده‌اند که این ویروس می‌تواند حتی در دوره کمون عفونی شود،اما برپایه اعلام سازمان جهانی بهداشت در این زمان «به احتمال زیاد انتقال از افراد بدون علامت است یک عامل اصلی انتقال نیست».

 

شماره تولید مثل اصلی  از این ویروس برآورد شده‌است بین ۱٫۴ و ۳٫۹ است. این بدان معنی است که، در صورت عدم کنترل، ویروس به‌طور معمول در هر عفونت ایجاد شده، ۱٫۴ تا ۳٫۹ مورد جدید ایجاد می‌کند. مشخص شده‌است که ویروس قادر به انتقال در طول زنجیره ای حداقل چهار نفر است.

 

ویروس کرونای جدید به نظر می‌رسد کم‌خطرتر از سارس باشد و در ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد به صورت شدید بروز یافته‌است.

 

برآوردهای نخستین نشان می‌دهد که درصد مرگ و میر این ویروس بین ۲ تا ۳ درصد مبتلا شدگان است.

علائم

بیماریزایی این ویروس سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و علایمی مشابه سرماخوردگی ساده را ایجاد می‌کند. علایم ویروس کرونا شامل: اختلالات تنفسی، آبریزش بینی، سرفه خشک، سرگیجه، گلو درد و بدن درد است که می‌تواند با سر درد و تب نیز همراه باشد و تا چند روز به طول می‌انجامد. در افرادی با نقص سیستم ایمنی، افراد مسن و کودکان این علایم می‌تواند شدیدتر شده و ذات‌الریه و برونشیت را ایجاد کند.

انتشار

ویروس در ابتدا از تماس حیوان به انسان منتقل شده‌است. ویروس MERS از شتر به انسان و ویروس SARS از نوعی گربه به انسان انتقال یافته بودند. در مورد ویروس جدید هنوز منشأ احتمالی به صورت دقیق مشخص نیست.

انتقال انسان به انسان معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی با مایعات ترشحی شخص آلوده (مثلاً قطرات سرفه) در تماس باشد. بسته به بیماریزایی ویروس، سرفه، عطسه و دست دادن می‌تواند سبب انتقال شود. تماس با لوازم و اشیایی که شخص آلوده لمس کرده‌است نیز می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

درمان و پیشگیری

در حال حاضر درمان مشخصی برای این ویروس در دست نیست اما تحقیقات در این مورد ادامه دارد. بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری عدم تماس با افراد و اشیای آلوده‌است. عدم تماس دست به چشم، دهان و بینی و شستن دست‌ها به صورت مداوم با صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه نیز در جلوگیری از انتشار بیماری موثرند.ماسك هاى يك بار مصرف بايد كاملا روى دهان و بينى افراد را جهت پيشگيرى پوشانده و هر روز تعويض شوند استفاده از دستكش لاتكس در محيط بيرون نيز مفيد است. از افرادى كه دچار سرفه و عطسه و إبريزش بينى هستند سه متر بايد فاصله داشت . كليدها و گوشي موبايل و دستگيره هاى در و ماشين را مرتب با پد الكلي يا محلول ضد عفونى بايد مرتب ضد عفونى كرد. تقويت سيستم ايمنى بدن با مصرف مركبات ، خواب كافى و ورزش موثر است.

 

مدت حیات در محیط

ویروس کرونا می‌تواند در محیط اطراف و حتی بیمارستان‌ها از طریق تماس با دستگیره در، تخت ، دکمه ها، میز‌ها، لبه تخت و دست زدن به سطوح پلاستیکی و فلزی دیگری که در تماس مستقیم با فرد بیمار هستند با توجه به اینکه اغلب از جنس فلز و پلاستیک هستند، منتقل شود. همچنین یافته ها نشان می دهد رطوبت بالای هوا طول عمر ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. این مطالعات بیان می کنند که کروناویروس‌ها می‌توانند روی سطح مختلف به طور میانگین بین چهار تا پنج روز زنده بمانند. برخی از آن‌ها نیز می‌توانند تا ۹ روز خارج از بدن و در دمای اتاق دوام بیاورند.

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:۱۹-COVID,ماهیت کرونای جدید,سرفه و عطسه,کروناویروس سارس ,ویروس MERS ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 
به دلیل اینکه این جعبه سیاه حین نمایش ویدیوها از لامپ‌های تصویرشان اشعه می تابانند اگر اعضای بدن انسان به مدت طولانی با این اشعه ها برخورد داشته باشد آسیب های مغزی و چشمی را به همراه دارد و اگر این فاصله کمتر باشد میزان آسیب بیشتر می شود و هرچقد دورتر از تلویزیون باشید بدنتان سالم‌تر است.
 
اندازه تلوزیون‌ باید با ابعاد اتاق و فاصله محل نشستن برای تماشا تعادل داشته باشد، زیرا هرچه از تلویزیون عقب تر باشید صفحه آن کوچتر است و از بروز آسیب های چشمی و شنوایی جلوگیری می شود و حتی در هنگام خرید نیز باید به اندازه، فاصله دید، کیفیت واضح توجه کرد.
 
فاصله استاندارد افراد با تلویزیون نیز از دیگر نکته مهم در تهیه تلویزیون است.
 
تماشای تلویزیون برای بچه‌ها از چه سنی است؟
 
طبق پژوهشگری کشور آمریکا، کودکان زیر ۲ سال در طول روز حدود ۲ ساعت به تماشای برنامه‌های تلویزیونی می نشینند و حتی بچه‌های زیر ۶ ماه نیز روزانه ۲ ساعت برنامه‌های تلویزیونی، سی‌دی‌های کارتونی یا آموزشی را تماشا می کنند که متاسفانه این زمان در میان کودکان ۸ تا ۱۲ سال به ۴ ساعت در روز رسیده است.
 
تماشای تلویزیون در سنین کم به دلیل عدم رشد درک و فهم کودکان، باعث ایجاد آسیب های روحی و روانی، ترس، تنبلی، عدم رشد خلاقیت و تحرک در آنان می گردد و از اجتماعی شدن آنان جلوگیری می کند.
 
استفاده و تماشای تلویزیون برای کودکان در سنین پایین در روز حداکثر 2 ساعت است و هر چقدر این زمان کاهش یابد برای سلامتی آنان بهتر است.
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تماشای تلویزیون ,اندازه تلوزیون‌ ,فاصله استاندارد افراد با تلویزیون,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پارمیتانو، فضانورد آژانس فضایی اروپا در دوازدهمین گزارش خود از ایستگاه فضایی بین‌المللی به نقش‌آفرینی زنان فضانورد در اکسپدیشن ۶۱ اشاره کرد.

او از بیستم ژوئیه (۲۹ تیر) و همزمان با پنجاهمین سالگرد پرتاپ فضانورد آپولو، ماموریت شش ماهه «فراتر» را آغاز کرد و به طور مرتب برای مخاطبان یورونیوز گزارش‌هایی از فضا می‌فرستد.

آقای پارمیتانو که به تازگی سکان فرماندهی ایستگاه فضایی را به بر عهده گرفته می‌گوید: «عجب هفته‌ای بود، هفته‌ای که فرمانده ایستگاه فضایی بودم.»

او در ادامه به دو همکار زن فضانوردش اشاره دارد که در کنار او ایستاده‌اند. به گفته این فضانورد اروپایی جسیکا و کریستینا با انجام یک راهپیمایی فضایی اضطراری توانستند یک اقدام تاریخی را در فضا برای زنان رقم بزنند.

آقای پارمیتانو توضیح می‌دهد که چطور برای انجام راهپیمایی‌های فضایی بدون برنامه دستورالعمل‌هایی از همکارانشان در زمین دریافت کرده‌اند.

او همچنین می‌گوید: «جسیکا و کریستینا به بیرون از سفینه رفتند، من به عنوان اپراتور اول با بازوی رباتیک به آنها کمک می‌کردم.»

به گفته او «این کار برای من هم تجربه جدیدی بود، چنانچه با استفاده از بازوی رباتیک کریستینا را روی از بخشی از ایستگاه فضایی به بخش دیگر حرکت می‌دادم.»

او در انتهای گزارش دوازدهم خود چنین می‌گوید: «برای همه ما عملیات حساسی بود، خوشحال و راضی هستیم که همه چیز به خوبی پیش رفته و

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:زنان فضانورد,آپولو,بازوی رباتیک , ایستگاه فضایی ,آژانس فضایی اروپا ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در حالی که نرخ رشد اقتصادی آلمان به عنوان قدرتمندترین اقتصاد اتحادیه اروپا در سه ماه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی به منفی ۰.۲ درصد رسیده بود، اداره آمار آلمان اعلام کرد که این نرخ در پی افزایش هزینه‌های مصرفی دولت و مردم در سه ماهه سوم سال جاری به ۰.۱ درصد افزایش یافته است.

 

کارشناسان معتقدند، روند رو به رشد سرمایه‌گذاری در صنایع تولید ماشین‌آلات این کشور و افزایش امیدواری‌ها نسبت به ارائه بسته حمایت‌های مالی دولت از صنایع تولیدی، اقتصاد آلمان را از خطر تعمیق رکود اقتصادی کم‌سابقه نجات داده است.

اقتصاد آلمان در سه ماه نخست سال جاری نیز تنها ۰.۵ درصد رشد داشته و با وجود رفع خطر ادامه رکود اقتصادی، رشد موتور محرک اقتصاد اروپا همچنان پایین است.

وقوع جنگ تجاری میان آمریکا و چین، تقاضای صنایع آلمانی را کاهش داده به طوری که تقاضای خرید خودروهای ساخت این کشور به پایین‌ترین حد در ۱۰ سال گذشته رسیده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:رخ رشد اقتصادی آلمان,صنایع تولید ماشین‌آلات,سال ۲۰۱۹ میلادی,صنایع آلمانی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آیا تا به حال به خودتان مخمری عطرآگین زده‌اید؟ عطری که بوی گل می‌دهد اما از قارچ ساخته شده است.

تا کنون از مخمرها که در واقع نوعی قارچ هستند، برای تهیۀ مواد غذایی همچون نان یا پنیر ویژۀ وگان‌ها (vegan) استفاده می‌شد اما دانشمندان به‌تازگی توانسته‌اند در یکی از آخرین پیشرفتهای علمی خود، از قارچ‌ها در صنعت خلق رایحه‌های مختلف نیز استفاده کنند.

دانشمندان بیولوژیست موسسۀ Gingko در شهر بوستون آمریکا در حال تهیۀ عطری با رایحۀ گل رز هستند که به کمک مهندسی ژنتیک از مخمرها تهیه شده‌اند.

آنها امیدوارند بتوانند از این فناوری برای ساخت طیف وسیعی از عطرها استفاده کنند؛ عطرهایی که حتی دقیق‌ترین مشتری‌ها نیز قادر به تشخیص تفاوت آنها با عطرهای موجود در بازار نباشند.

در اروپا و آمریکا عصارۀ گل رزِ مورد استفاده در عطرسازی، از گلستان‌های بزرگی در سراسر این قاره‌ها برداشت می‌شود. اما این نگرانی وجود دارد که با توجه به تغییرات آب و هوایی یا وقوع فجایع طبیعی، امکان برداشت گسترده از این گل‌ها برای همیشه فراهم نباشد و به همین دلیل است که دانشمندان در تلاش برای یافتن ماده‌ای جایگزین گل‌های رز برای تولید عطر هستند.

دانشمندان موسسه Gingko آمریکا، آن دسته از ژن‌های گل رز را که دارای آنزیم‌های تولید عطر هستند کدگذاری کرده و در این آنزیم‌ها نیز ترکیبات شیمیایی ویژه‌ای را که در تولید بو نقش دارند، شناسایی کردند.

آنها سپس ژنوم این مخمرها را دستکاری و ژن‌هایی از گل رز یا گیاهان دیگر را به آن اضافه کرده و باعث ایجاد واکنش‌های متابولیک متفاوتی در آنها شدند.

این دانشمندان همچنین در تلاش برای استخراج عصارۀ گل‌ها به شیوه‌ای نوین و استفاده از مخمرها در این راه هستند. زیرا به گفته آنها بسیاری از گل‌ها در طبیعت و هنگامیکه به شاخه هستند، عطری فوق‌العاده دارند اما پس از استخراج عصاره به شیوه‌های رایج، دیگر نمی‌توان دقیقا همان رایحه را استشمام کرد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قارچ‌ها, عطر, رایحۀ گل رز ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پژوهشگران در بریتانیا و آلمان نسبت به تماشای روزانه و طولانی مدت تلویزیون به ویژه به سالمندان هشدار می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که حتی استفاده از اینترنت به اندازه تماشای تلویزیون تاثیر منفی بر حافظه نمی‌گذارد.

جامعه نورولوژی (عصب‌شناسی) آلمان درباره رابطه تماشای تلویزیون و بیماری دمانس (زوال عقل) تحقیق می‌کند.

این مؤسسه علمی در موضع‌گیری خود نسبت به نتایج تحقیقی که در همین زمینه در بریتانیا صورت گرفته، به این جمع‌بندی می‌رسد: «تحقیقات نشان می‌دهند که بیماری دمانسی که بر اثر تماشای زیاد تلویزیون پدید می‌آید می‌تواند نشانه‌های خاصی داشته باشد.»

گروهی از پژوهشگران بریتانیایی برای چندین سال رفتار هزاران نفر از افراد بالای ۵۰ سال را هنگام تماشای تلویزیون زیر نظر گرفته و بررسی کردند.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که افرادی که بیش از سه ساعت و نیم در روز تلویزیون تماشا می‌کنند حافظه کلامی یا گفتاری (verbal memory) ضعیف‌تری نسبت به دیگران دارند. این حافظه برای اطلاعاتی است که با واژه‌ها یا نقل قول‌ها بیان می‌شود.

به گفته پژوهشگران جامعه نورولوژی آلمان، ضعیف‌تر بودن حافظه کلامی افراد یاد شده ربطی به کمبود حرکت، اعتیاد به الکل یا دیگر خصوصیات ندارد.

مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که حتی استفاده از اینترنت به اندازه تماشای تلویزیون تاثیر منفی بر حافظه نمی‌گذارد. احتمالا چون تماشا کردن تلویزیون نسبت به گشتن در اینترنت حالت منفعل‌تری دارد.

در آلمان مردم به طور متوسط روزانه بیش از سه ساعت تلویزیون نگاه می‌کنند. پژوهش محققان بریتانیایی همچنین نشان داده که افراد بیکار بیشتر تلویزیون تماشا می‌کنند. همچنین شمار زنان و نیز کسانی که سطح تحصیلات پایین‌تری دارند یا به لحاظ اجتماعی در انزوا هستند در میان کسانی که روزانه به مدت طولانی تلویزیون نگاه می‌کنند بیشتر است.

از همین روست که جامعه نورولوژی آلمان توصیه می‌کند که به خصوص افراد مسن‌تر برای آنکه به لحاظ روحی سالم بمانند باید از تماشای طولانی‌مدت تلویزیون خودداری کنند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نورولوژی ,حافظه کلامی یا گفتاری,بیماری دمانس (زوال عقل),, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پژوهشگران می‌گویند که مهم‌ترین موضوع آینده، از جمله آینده کره زمین، دیجیتالیزه شدن است. اما آیا دیجیتالیزه شدن و حفاظت از محیط زیست با هم همخوانی دارند؟

به نظر نمی‌آید که دیجیتالیزه کردن وسایل و سبک زندگی راه حلی فوری برای مشکلات محیط زیست ما باشد. اما عده‌ای از پژوهشگران برجسته نظری غیر از این دارند. هیأت مشورتی علمی دولت آلمان در گزارشی ۹۰۰ صفحه‌ای با عنوان "آینده دیجیتالی ما" به این نتیجه رسیده که "امروزه روندهای دیجیتالیزه کردن، به دلیل استفاده بیش از حد از منابع طبیعی و رشد نابرابری اجتماعی، بیشتر مانند ماده‌ای برای سرعت بخشیدن به گسترش حریق عمل می‌کنند" و این وضعیت باید تغییر کند.

نویسندگان گزارش مزبور می‌نویسند: «رؤیای ما این است که با وسایل دیجیتال قوی و کارآمد دنیایی بهتر بسازیم.» و بدین منظور لازم است که جامعه به جامعه‌ای دیجیتال تبدیل شود که سبک زندگی‌اش بر پایه اصل حفظ سلامتی خود و دیگران و آگاهی نسبت به مواد مورد مصرف باشد.

اولین موضوعی که از نظر پژوهشگران باید در دستور کار قرار گیرد عاداتی است که مردم در مصرف دارند. پژوهشگران معتقدند که می‌توان از فن‌آوری‌ها استفاده کرد تا جامعه‌ای که به دور ریختن مواد و اشیا خو گرفته از این عادت دست بردارد و به اقتصاد گردشی یا دورانی روی آورد.

به گفته پژوهشگران، برای نمونه فن‌آوری دیجیتالی می‌تواند کمک کند تا در آینده به جای پلاستیک از موادی کاملا متفاوت برای تولید بطری و قوطی و غیره استفاده شود، موادی که بازیافت‌پذیر یا حتی تجزیه‌پذیر و قابل جذب در خاک باشند.

پژوهشگران در گزارش‌شان دنیایی را تصویر می‌کنند که در آن خودروها، خانه‌ها، بسته‌بندی‌ها، مبلمان، کفش یا لباس به کمک هوش مصنوعی به راحتی قابل تعمیر هستند. در این دنیا، در همان مرحله ساخت و تولید از استفاده از منابع و موادی که برای محیط زیست و سلامتی مضر هستند خوداری می‌شود.

هدف آن است که انسان‌ها از منابع طبیعی بهتر استفاده کنند و از نظامی که به دور ریختن عادت کرده فاصله بگیرند و اقتصاد گردشی را به وجود بیاورند و گسترش بدهند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دیجیتالیزه شدن,آینده کره زمین,حفاظت از محیط زیست,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

طول بال بزرگ‌ترین هواپیمای جهان که ساخت شرکت استراتولانچ است به ۱۱۷ متر می رسد؛

این در حالی است که طول بال ایرباس ۳۸۰ که بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان است تقریبا ۸۰ متر است. این هواپیمای بزرگ شش موتور دارد که ساخت  شرکت پرت اند ویتنی است. پرت اند ویتنی از قوی‌ترین سازندگان موتور هواپیما در جهان است که تنها شرکت جنرال الکتریک می‌تواند با آن رقابت کند.

موتور استفاده شده در این هواپیمای غول پیکر PW4000 نام دارد. دو موتور شبیه این مدل، در دوربردترین هواپیما جهان (بوئینگ ۷۷۷ ) به کار گرفته شده است.

طراحی بدنه این هواپیما هم کمی غیرمعمول است، دو بدنه در این هواپیما استفاده شده و میانه هواپیما هم خالی است؛ اما چرا ؟

چند ماه قبل از طرحی مشابه برای وی‌اس‌اس یونیتی استفاده شده بود. شرکت ویرجین گلکتیک قصد دارد با وی‌اس‌اس یونیتی سفر تفریحی به فضا را آغاز کند. این هواپیما به مرز فضا هم نزدیک شده بود. وی‌اس‌اس یونیتی توسط وایت‌نایت‌تو حمل می‌شود. این هواپیما شبیه هواپیمای ساخته شده توسط شرکت استراتولانچ (بزرگ‌ترین هواپیمای جهان ) است.

شرکت استراتولانچ همانند شرکت ویرجین گلکتیک قصد دارد با این هواپیما فضاپیماهای آینده را تا ارتفاع بالایی حمل کند. این هواپیما می‌تواند تا ارتفاع ۱۷ هزارپایی اوج بگیرد. پس از رسیدن به ارتفاع مورد نظر، فضاپیما جدا و با روشن کردن راکت‌های خود راهی فضا می‌شود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بزرگ‌ترین هواپیمای جهان, هواپیمای غول پیکر PW4000,شرکت استراتولانچ ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

۱۱ ژانويه ۱۸۸۵: ۱۳۴ سال پيش، در چنين روزی آليس پال تلاشگر اجتماعی در ماونت لورل  نيو جِرسی زاده شد.

پدر و مادرش كشاورز بودند و از كودكی سخت‌كوشی و كار برابر برای زنان و مردان را به او آموختند. مادرش از مسيحيان «جويندگان نور» بود كه نبرد برای حقوق اجتماعی را از بايسته‌های آيينی می‌دانست و دخترش را با خود به نشست‌های «جنبش زنان آمريكا» می‌برد.

آليس پال پيش از آنكه همه وقت خود را صرف تلاش برای بهبودی وضعيت زنان كند، ديرزمانی را به تحصيل عالی در رشته‌های بيولوژی، مددكاری، حقوق و جامعه‌شناسی پرداخت و در دو رشته آخر يادشده در آمريكا و انگليس مدرک دكتری گرفت.

او در چند گفت‌وگوی راديويی، خود را تلاشگر آرامی ناميده كه با گذر زمان و روبه‌رويی با وضعیت زنان به پيكارگری تندرو تبديل شده است: «پنهان نمی‌كنم كه در تظاهراتی كه به برخورد با نيروهای امنيتی منجر می‌شد تا كنون ۴۸ شيشه شكسته، چندين بار دستگير شده و يک بار چند ماه زندانی كشيده‌ام كه به اعتصاب غذا انجاميده است.»

۲۵ ساله بود كه پس از آشنايی و كار با اِميلين پانكهورست، تلاشگر حقوق زن در انگليس، به آمريكا بازگشت و با همكاری يار پيكارگرش لوسی بِرنز «انجمن تلاش برای حق رای زنان در آمريكا» را سازماندهی كرد. ۳۰ ساله بود كه از آن انجمن جدا شد و «حزب ملی زنان» را با هموندان ديگرش بنيان نهاد.

۳۵ ساله بود كه پيكار و تلاش او و همراهانش به ثمر رسيد و در اصل ۱۹ متمم قانون اساسی آمريكا، عنوان «حق رای برای زن و مرد» ثبت شد. اما آليس پال نبرد خود برای برابری حقوق زن و مرد را ادامه داد و به همراه يارانش در سراسر جهان، حزب آمريكايی يادشده را به «حزب جهانی زنان» گسترش داد.

او حدود ۸۰ سال برای دستيابی به حقوق اجتماعی بهتر برای زنان جهان كوشيد و در ۸۸ سالگی هنگامی كه در یک تظاهرات روز زن از او پرسيدند انگيزه اصلی‌اش در اين پيگيری چه بوده گفت: «من دختر كشاورزان هستم. وقتی گاوآهن دست می‌گيری بايد شخم را تا آخر بزنی.»

آليس پال در ۹۲ سالگی در مورستون نيوجِرسی آمريكا درگذشت.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آليس پال,كار برابر برای زنان و مردان, حقوق اجتماعی,حقوق و جامعه‌شناسی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در حالی که پیش‌بینی می‌شد لیدی گاگا برنده جایزه بهترین بازیگر زن گلدن گلوب ۲۰۱۹ شود، این جایزه به گلدن کلوز رسید.

مراسم اهدا جوایز گلدن گلوب ۲۰۱۹ که شامگاه یکشنبه ۱۶ دی در بورلی‌هیلز واقع در ایالت کالیفرنیای برگزار شد، از ابتدا تحت تأثیر حضور لیدی گاگا، ستاره مشهور آمریکایی بود. اما در نهایت برنده جایزه بهترین بازیگر سینما در این مراسم گلدن کلوز ۷۱ ساله بود. او به دلیل ایفای نقش خیره‌کننده در فیلم «همسر» به کارگردانی سینماگر سوئدی بیورن رونگه به این جایزه ارزنده دست یافت.

رویداد مهم دیگر در مراسم یکشنبه شب برنده شدن رامی مالک برای بازی در فیلم «راپسودی بوهمی» (یا «حماسه کولی») به کارگردانی مشترک برایان سینگر و دکستر فاچر بود. داوران جایزه بهترین بازیگر مرد را به دلیل بازی این هنرپیشه جوان آمریکایی مصری‌تبار در نقش فردی مرکوری به او اهدا کردند.

خود فیلم «راپسودی بوهمی» نیز جایزه بهترین فیلم را کسب کرد. داستان این فیلم روایتی از زندگی فردی مرکوری، خواننده افسانه‌ای بریتانیایی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی است.

گلدب گلوب که جایزه منتقدان انجمن مطبوعات خارجی هالیوود است معمولا به عنوان سکوی پرتابی برای کسب جوایز اسکار به شمار می‌رود. به همین دلیل بسیاری از منتقدان از هم اکنون رامی مالک را برنده جایزه آتی بهترین بازیگر و فیلم راپسودی بوهمی را شایسته برنده شدن در اسکار بعدی می‌دانند.

«کتاب سبز» اثر پیتر فارلی جایزه بهترین فیلم کمدی موزیکال گلدن گلوب را از آن خود کرد و فیلم «رُما» (رم) از مکزیک به کارگردانی آلفونسو کوارون به عنوان بهترین فیلم خارجی برگزیده شد.

در بخش جوایز سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی نیز جایزه بهترین مجموعه تلویزیونی به «آمریکایی‌ها» اثر جو وایزبرگ رسید. «ساندرا اوه» جایزه بهترین بازیگر زن را به خاطر بازی در سریال «کشتن ایو» دریافت کرد و ریچارد مَدِن برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در سریال «بادی‌گارد» شد.

جوایز گلدن گلوب نخستین بار در سال ۱۹۴۴ برای ساخته‌های تلویزیونی ایجاد شد، اما بعدها در آن جوایز مختلف سینمایی نیز در نظر گرفته شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گلدن گلوب ۲۰۱۹,بورلی‌هیلز,لیدی گاگا, رامی مالک,فردی مرکوری ,جوایز اسکار,ریچارد مَدِن,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بری در سال ۱۸۰۹ در شمال فرانسه به دنیا آمد و در سن سه سالگی در کارگاه زین اسب سازی پدرش دچار سانحه‌ای شد که نابینایی کامل او را در پی داشت. با این حال به مدرسه کودکان بینا می‌رفت و در نواختن چند آلت موسیقی تسلط داشت.

او در سن یازده سالگی در انستیتوی نابینایان پاریس با «نیکلا باربیر» افسر ارتش فرانسه آشنا شد. باربیر خط رمزی را که از ۱۲ نقطه تشکیل شده و قابل لمس بود، ابداع کرد که به سربازان امکان می داد فرامین رمزی ارتش را حتی در شب هم بخوانند. با تبادل تجربه بین این دو، بری پنج سال بعد در حالی که تازه وارد سن شانزده سالگی شده بود، سیستم شش نقطه‌ای را ارائه کرد که از سه ردیف دو نقطه‌ای تشکیل شده بود.

نابینایان تا آن زمان فقط می توانستند بخوانند، اما مزیت سیستم بریل این بود که نابینایان با این سیستم توانائی نوشتن را نیز بدست می‌آوردند. بریل در سن چهل و سه سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سل بدرود حیات گفت و نتوانست شاهد موفقیت جهانی ابداع خودش باشد.

خط بریل در سال ۱۸۵۴ رسما در فرانسه رواج یافت و در همان سال به زبان پرتغالی نیز راه پیدا کرد. در سال ۱۸۶۶ بود که در آلمان پنج کتاب با این خط منتشر شد و در سال ۱۸۷۹ در کنگره معلمان نابینا که در شهر برلین برگزار شد، خط بریل رسما پذیرفته شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بری ,مدرسه کودکان بینا ,نیکلا باربیر, فرانسه, آلمان,خط بریل,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

۸۵ درصد مردم آمریکا روزانه کافئین مصرف می‌کنند. رایج ترین راه مصرف این کافئین نیز نوشیدن قهوه است. محصولی که سال‌هاست دانشمندان در حال تحقیق در مورد فواید و مضرات مصرف آن هستند.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که حتی معتادان به قهوه نیز به احتمال زیاد، دیرتر از افرادی می‌میرند که اصلا قهوه نمی‌نوشند. به گفته ترِوُر ریچ، محقق کلینیک سلامت «مایو» در ویسکانسین آمریکا، بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه خطر افسردگی، بیماری پارکینسون، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های کبدی از جمله سرطان کبد را کاهش می‌دهد.

آقای ریچ می‌افزاید که برخی از این آثار نوشیدن قهوه حتی در قهوه بدون کافئین نیز مشاهده می‌شود، چرا که برخی از فواید قهوه متاثر از آنتی اکسیدان موجود در این محصول است.

او همچنین به نتایج بررسی دیگری استناد می‌کند که نشان می‌دهد مصرف متعادل کافئین حتی موجب طول عمر می‌شود.

در همین حال، جنیفر تامپل، مدیر بخش تحقیقات سلامت دانشگاه بوفالو تایید می‌کند که تاثیر مثبت قهوه بر سلامت بر اثر نوشیدن هر دو نوع قهوه دارای کافئین و فاقد کافئین حاصل می‌شود، لذا عامل اصلی کافئین نیست.

نکته‌ای که دستاورد آقای ریچ در مورد تاثیر آنتی اکسیدان موجود در قهوه را تایید می‌کند.

کافئین چگونه عمل می‌کند؟

کافئین موجود در دانه‌های قهوه، چای، نوشابه و کاکائو پس از مصرف، به سرعت وارد جریان خون می‌شود و با فعال‌تر کردن سیستم مرکزی اعصاب، موجب افزایش هوشیاری به مدت حدود ۱۵ دقیقه می‌شود. این تاثیر در برخی موارد حتی تا ۶ ساعت می‌تواند، ادامه داشته باشد.

اما به نظر می‌رسد که کافئین قدری اعتیاد آور باشد چرا که سیستم عصبی در واکنش به مصرف آن، دچار حالت انتظار برای بروز اثر تحریک‌کنندگی می‌شود. رخدادی که موجب بالا رفتن دوپامین در مغز می‌شود که یک واکنش شیمیایی برای ایجاد احساس خوب در انسان است.

در این خصوص، خانم تامپل معتقد است، شاید به زودی سازمان جهانی بهداشت، کافئین را در فهرست موارد اعتیارآور قرار دهد. او تاکید می کند که در حال حاضر نیز در راهنمای تشخیص اختلال های روانی، وابستگی به کافئین به عنوان یک سندروم مطرح شده که تلاش برای یافتن راه‌های مختلف تشخیص آن ادامه دارد.

نوشیدن چه میزان قهوه مفید است؟

آقای ریچ می‌گوید، نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه ۳ تا ۴ فنجان قهوه می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی و مرگ زود رس را کاهش دهد.

برای تنظیم مصرف بهینه قهوه می‌توانید از اپلیکیشنی که ارتش آمریکا به نام 2B-Alert طراحی کرده استفاده کنید. این اپلیکیشن نشان می‌دهد که برای رسیدن به بالاترین سطح هوشیاری شما در هر زمان مشخص به نوشیدن چه میزان قهوه نیاز دارید. الگوریتم این اپلیکیشن می‌تواند کارآیی نوشیدن قهوه را ۶۴ درصد افزایش دهد و در عین حال مصرف بی‌فایده قهوه را ۶۵ درصد کاهش دهد.

فواید نوشیدن قهوه چیست؟

نوشیدن ۳ فنجان قهوه تلخ در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، بیماری آلزایمر، دیابت نوع ۲، بیماری‌های کبدی را کاهش دهد.

همچنین نتایج مطالعه دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که اگر این سطح مصرف به روزی ۴ فنجان برسد، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

قهوه چه مضراتی دارد؟

قهوه عوارضی جانبی از جمله التهاب و سوزش معده به همراه دارد. همچنین، از آنجا که قهوه محرک است، نوشیدن زیادی موجب اختلال در خواب می‌شود.

در عین حال، مصرف بالای قهوه (۳ تا ۴ فنجان در روز) در دوران بارداری احتمال کاهش وزن نوزاد و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

چرا برخی شب هم می‌توانند قهوه بنوشند؟

آقای ریچ توضیح می‌دهد که پاسخ این سوال به کبد مربوط می‌شود. چرا که کافئین موجود در قهوه به طور عمده توسط کبد متابولیزه می‌شود. این کارکرد ناشی از وجود آنزیم خاصی در کبد است. هر گونه تغییر ژنتیکی در این آنزیم ممکن است بر سرعت متابولیسم تاثیر بگذارد، لذا این امر می‌تواند بخشی از تجربیات متفاوت دو فرد از نوشیدن قهوه را توضیح دهد.

همچنین به اعتقاد آقای ریچ، سطح مصرف قهوه نیز در واکنش افراد به آثار آن مهم است. به این معنا که اگر فردی زیاد و طی زمانی طولانی قهوه نوشیده باشد، واکنشش به آثار نوشیدن قهوه با فرد دیگری که کمتر قهوه مصرف می‌کند، متفاوت است.

چنان که توقف نوشیدن قهوه برای فردی که عادت طولانی به نوشیدن زیاد قهوه دارد، تبعاتی دارد. شایع‌ترین این تبعات عبارتند از سردرد، خستگی، کج خلقی و کاهش تمرکز.

چاره چیست؟ مصرف قهوه بدون کافئین؟ فراموش نکنید که قهوه بدون کافئین هم حدود 12 میلی گرم در مقیاس، کافئین دارد. اما نگران نباشید چرا که اگر مصرف‌کننده نرمال قهوه بوده‌اید، از مزایای سلامتی آن بهره‌مند هستید.

euronews 2018

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کافئین , فواید قهوه,کاکائو,نوشابه,قهوه, اختلال در خواب ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

پژوهشگران یک طرح اروپایی، در آزمایشگاهی در شمال اسپانیا، توانسته‌اند از کاه، یک زیست‌سوخت تازه بسازند.

زیست‌شناسان و شیمی‌دانان این مرکز پژوهشی که با استفاده از کاه، «بیوبوتانول» تولید می‌کنند می‌گویند این ماده‌ می‌تواند یک سوخت جایگزین تولید کند که‌ بسیار کاراتر بوده و با محیط زیست بسیار همسازتر است.

اینیس دل کمپو،‌ مهندس شیمی در این مرکز می‌گوید: «بوتانول،‌ در قیاس با دیگر زیست‌سوخت‌ها بسیار سنگین‌تر است یعنی فرّاریت بسیار کمتری دارد. بنابر این از انتشار گازهای مضر می‌کاهد و سبب می‌شود در پمپ‌بنزین‌ها یا تأسیسات صنعتی سوخت بسیار کمتری تبخیر شود.»

تبدیل خوراک دام به یک سوخت جایگزین، نیازمند یک فرآیند پیچیده مکانیکی، شیمیایی و مولکولی است. پژوهشگران برای رسیدن به فرمول تولید ایده‌آل، صدها فرآیند گوناگون را آزموده اند.

ایرانتزو الگریا که زیست‌شناس است فرآیند نهایی را چنین شرح می‌دهد:‌ «نخست کاه را آسیاب می‌کنیم. سپس آن را حدود ۵ دقیقه تا ۱۷۵ درجه سانتیگراد حرارت می‌دهیم و کمی اسید به آن اضافه می‌کنیم. حاصل کار بستر مناسبی برای افزودن آنزیم‌ها است. این آنزیمها زنجیره سنگین مولکولی مخلوط ما را می‌شکنند و آن را به مولکولهای ساده‌‌ای تجزیه می‌کنند که «مونومر» نام دارد. بعد باکتری‌هایی را می‌فرستیم تا از این مولکولها تغذیه کنند و آنها را مستقیما به بوتانول تبدیل کنند.»

اما در بریتانیا بود که زیست‌شناسان، باکتری مناسب برای این فرآیند را کشت دادند. نخستین انتخاب آنها ریزاندامواره‌هایی بود که مقاومت بسیاری در برابر برخی مواد شیمیایی نشان می‌دادند.

هالی اسمیت، زیست‌شناس مولکولی درباره تولید این باکتری‌های خاص‌ می‌گوید:«چالش اصلی ما کار کردن با ماده اولیه‌ بود، چون مواد شیمیایی بازدارنده‌ای در آن هست که فرآیند تخمیر باکتری‌ها را دچار تنش می‌کند. بنابراین نوعی باکتری‌ پرورش دادیم که مقاومت زیادی نسبت به این مواد شیمیایی دارد.»

 

آزمایشها نشان داده که بوتانول حاصل از این فرآیند را می‌توان تا ۴۰ درصد با بنزین و تا ۱۶ درصد با گازوئیل آمیخت. اکنون پژوهشگران به آینده این راه می‌اندیشند. اما بوتانول عملا کی می‌تواند وارد بازار شود؟

ادوارد تیموتی دیویس، ‌مهندس زیست‌شیمی و همکار پروژه بوتانکست می‌گوید: «فناوری این کار موجود است. نکته این است که هزینه تولید را پایین بیاوریم. احتمالا ۵ تا ۱۰ سالی زمان لازم است تا به اراده تجاری لازم برسیم. تغییر مقررات هم لازم است و اینها بدون نیاز بازار فراهم نمی‌شود.»

این دانشمندان امیدوارند کارشان به پروژه ویژه اتحادیه اروپا کمک کند؛ پروژه‌ای که هدفش آن است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی دست‌کم ۱۰ درصد از سوخت ترابری کشورهای اروپایی از منابع تجدیدپذیر فراهم شود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کاه,ایرانتزو الگریا, زیست‌سوخت‌ها, بوتانول,پروژه بوتانکست,فرآیند تخمیر باکتری‌ها ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

باستان‌شناسان بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین قربانگاه دسته‌جمعی کودکان را در قاره آمریکا کشف کردند.

در این گور دسته‌جمعی اجساد بیش از ۱۴۰ کودک در منطقه شمالی پرو و در نزدیکی ساحل اقیانوس آرام شناسایی شده است. بنابر شواهد به دست آمده، این کودکان در حدود ۵۵۰ سال پیش(۱۴۰۰-۱۴۵۰ میلادی) و در یک مراسم مشخص قربانی شده‌اند.

بر اساس نتایج بررسی دی.ان.ای اسکلت‌ها، قربانیان از یک جنسیت برخوردار نیستند و هم دختر و هم پسر در میان آنها وجود دارد.

همچنین در این قربانگاه که به تعلق دارد، بقایای اجساد بیش از ۲۰۰ لاما نیز کشف شده که ظاهرا آنها نیز جملگی در یک مراسم مشخص قربانی شده‌اند.

این کشف بی‌سابقه با حمایت مالی نشنال جئوگرافی صورت گرفته و توسط پایگاه اینترنتی این نهاد نیز منتشر شده است.

در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز قربانگاه دیگری در منطقه هانچاکیتو لاس لاماس و در یک معبد ۳۵۰۰ ساله کشف شد که در آن بقایای اجساد ۷۴ قربانی شناسایی شد.

برپایه اعلام موسسه نشنال جئوگرافی، در کشف تازه، بقایای اجساد ۱۴۰ کودک بین ۵ تا ۱۴ سال پیدا شده است‌ که اکثر آنها بین ۸ تا ۱۲ سال سن داشته‌اند.

در این اجساد نشانه زخم‌هایی عمیق از جمله در قفسه سینه آنها وجود دارد که می‌تواند حاکی از بیرون کشیدن قلب آن‌‌ها باشد. همچنین بسیاری از این کودکان با رنگ قرمز سولفورسیماب نشانه‌گذاری شده‌اند. بر پایه همین نشانه‌ها فرضیه قربانی شدن آنها تقویت شده است.

لاماهای قربانی شده نیز همگی کمتر از ۱۸ ماه سن داشته‌اند و رو به شرق و به سمت کوه‌های آند دفن شد‌ه‌اند.محققان می‌گویند کشف لایه‌ای از گل در جریان حفاری ها ممکن است نشانه‌ای از این باشد که چیموها در واکنش به تغییرات آب و هوایی شدید در فاصله سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۵۰ میلادی اقدام به قربانی کردن کودکان و لاماها کرده‌اند تا شاید با برقراری ارتباط با خدایان و نیروهای فراطبیعی بر این تغییرات فائق آیند.

چیموها قومی ماه‌پرست بودند که از تمدن اینکا شکست خوردند. تمدن اینکاها نیز ۵۰ سال بعد و با ورود اسپانیایی‌ها به آمریکای جنوبی متلاشی شد.

پیشتر و در دوره استعمار اسپانیا در منطقه آمریکای جنوبی، رخداد قربانی کردن انسان در میان اقوام آزتک، مایا و اینکا ثبت شده بود که در کاوش های علمی اخیر نیز تایید شده بود. اما کشف قربانگاه کودکان، آن هم در تمدن کمتر شناخته شده چیمو نه تنها در آمریکا بلکه در کل جهان بی‌سابقه است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:قربانگاه دسته‌جمعی کودکان , قاره آمریکا,امپراتوری چیمو , نشنال جئوگرافی, کوه‌های آند ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

ژانویه ۲۰۱۸ میلادی از نظر گرما چهارمین ژانویه گرمی است که تا کنون ثبت شده است.

 

طبق داده های ماهواره «کوپرنیکوس» اتحادیه اروپا، ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی هوای سرتاسر اروپا گرمتر از حد معمول بود در حالیکه هوا در جنوب روسیه و آسیای مرکزی و درسرتاسر جنوب و شرق ایالات متحده سردتر از میانگین بود.

«کوپرنیکوس» برنامه رصد زمین و فراهم کردن داده های و اطلاعات برای درک تغیرات آب و هوایی و پیش بینی وضعیت هوا است.

داده های این ماهواره نشان می دهد که هوای اروپا در ماه گذشته میلادی دو درجه گرمتر از حد میانگین بود. در نتیجه ژانویه ۲۰۱۸ میلادی از نظر گرما چهارمین ژانویه گرمی است که تا کنون ثبت شده است.

هوای گرم با بارندگی شدید در بسیاری از قسمت های اروپا همراه بود. در بسیاری از مناطق فرانسه سیل آمد و در ناحیه آلپ برف سنگین بارید. اوضاع در نیمکره جنوبی متفاوت بود. در ماه گذشته شرق استرالیا و جنوب افریقا بارندگی بسیار کم بود و در شرایط خشکسالی قرار داشتند.در هر دو ناحیه قطبی پوشش یخ کمتر از حد میانگین بود و از این نظر میزان پوشش قطب جنوب تنها یک باز از این کمتر بوده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ماهواره «کوپرنیکوس» ,تغیرات آب و هوایی ,پیش بینی وضعیت هوا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سرانجام پس از سه روز جستجو، لاشۀ هواپیمای ATR72 شرکت آسمان با شماره پرواز ۳۷۰۴ پیدا شد.

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که بالگردهای نیروی هوافضای سپاه صبح سه‌شنبه لاشه هواپیمای آسمان را در ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند. لاشه این هواپیما در مختصات جغرافیایی NC-۴۲۰۸ و E-۵۱۴۲۹۳ قرار داشت.

به گفتۀ او دو بالگرد هوافضا بر اساس مختصاتی که پهبادها اعلام کرده بودند به محل اعزام و موفق شدند هواپیما را پیدا کنند. در تصاویری که از هواپیما گرفته شده، آرم و نشان آن مشخص است.

محل سقوط، منطقه‌ای در نزدیکی روستای نقل در ارتفاع ۴ هزار متری کوه دنا است.

هواپیما در منطقه‌ای صعب‌العبور و پوشیده از برف سقوط کرده است و بنا بر اعلام رئیس مرکز فوریتهای پزشکی استان اصفهان، وضعیت جوی و توپوگرافی منطقه هنوز اجازه فرود هلی‌کوپترها را نداده است.

نیروهای حاضر در محل سقوط، کار خروج اجساد از لا به لای تکه‌های باقی‌مانده از هواپیما را آغاز کرده‌اند.

بنا بر اعلام افشار نیا، مدیرکل صدا و سیمای کهکیلویه و بویراحمد بسیاری از تکه‌های لاشۀ هواپیما در نزدیکی یکدیگر قرار دارند. چهرۀ ۱۵ تن از جان باختگان نیز قابل شناسایی است و تا کنون در محل سقوط هواپیما ۳۰ جسد یافت شده است.

هواپیمای مسیر تهران-یاسوج مجهز به ELT بوده است

علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که هواپیمای ATR72 شرکت آسمان مجهز به سیستم ELT بوده که تا سال ۲۰۲۱ میلادی نیز اعتبار داشته است. اما مشخص نیست که چرا این سیستم عمل نکرده است.

او همچنین افزود اگرچه این هواپیما برای مدتی نزدیک به شش سال در شیراز زمین‌گیر بوده اما پس از برجام، امکان خریداری قطعات مورد نیاز هواپیما و تعمیر آن فراهم شده است.

آقای عابدزاده اعلام کرد که همۀ هواپیماهای ایران چه سبک و چه سنگین از این سیستم برخوردارند.

کار جستجوی اجساد آغاز شد

چهار نفر از نخستین گروه نیروهای تکاور ارتش ایران در نزدیکی محل سقوط هواپیما پیاده شده و جستجو برای یافتن اجساد را آغاز کردند.

بنا بر گزارش مهرنیوز به نقل از کیومرث شرفی معاون عملیات نیروی زمینی ارتش، قرار است قبل از تاریکی هوا و تغییر وضعیت جوی، تخلیه اجساد انجام شود.

امیر کیومرث شرفی با اشاره به اعزام تیپ ۶۵ به محل سقوط هواپیما گفت: «سعی می‌کنیم بیشترین اعزام را داشته باشیم و اولین تخلیه که صورت بگیرد کار آسان‌تر خواهد شد... هم تیپ ۶۵ و هم کمیته تکاور شیراز در اختیار ما هستند و با برنامه‌ریزی دقیق کار تخلیه را انجام می‌دهیم.»

بنا بر اعلام معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان، کمپی در نزدیکی محل سقوط برای استقرار نیروهای امداد راه اندازی شده است.

کارشناسان برای یافتن جعبۀ سیاه به محل سقوط رفتند

علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی اعلام کرد که باید به تجهیزاتی در لاشۀ هواپیما دست یافت تا به وسیله آنها بتوان علت دقیق وقوع این حادثه را مشخص کرد.

بنا بر گزارش ایسنا، آقای عابدزاده گفت: «از کارشناسان هواپیمایی کشور فرانسه که نظارت به ساخت این هواپیما داشته‌اند دعوت به عمل آورده‌ایم که نهایتا تا امروز بعدازظهر وارد پایتخت خواهند شد. همچنین تیم کارشناسی خودمان نیز در ۴۸ ساعت اخیر با در نظر گرفتن تمامی شرایط به دنبال چرایی این حادثه هستند. اما لازم است که تجهیزات لازم برای این کار ابتدا به تهران منتقل شود و بعد از آن بتوانیم چرایی حادثه را به طور دقیق اعلام کنیم.»

تسلیت به تمامی بازماندگان و هموطنان گرامی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ارتفاعات کوه دنا,لاشۀ هواپیمای ATR72 , سیستم ELT ,تیپ ۶۵ , هواپیمایی کشور فرانسه, نیروهای تکاور ارتش ایران ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

خواص درمانی کیوی بی نظیر است.

 

کیوی حاوی کلاژن زیادی است به همین دلیل باعث محکم شدن پوست و استخوان ها می شود. بر اساس مقاله درج شده در مجله پزشکی Cellular Physiology کیوی حاوی ترکیبی به نام پلی ساکارید Ploysacharides است که کلاژن سازی پوست را دو برابر می کند. به همین دلیل باعث جلوگیری از چین و چروک پوست بخصوص در میانسالی می شود. علاوه بر همه این ها لوتئین Lutein موجود در کیوی از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت می کند.

با استناد به تحقیقات انجام شده، خواص درمانی کیوی بی بدیل است. پزشکان چینی از آن به عنوان یک داروی درمانی استفاده می کنند. دو ویتامین C و E دو آنتی اکسیدان قوی برای از بین بردن رادیکال های آزاد هستند. مطالعات نشان داده است وقتی این دو ویتامین در کنار هم قرار بگیرند بدن مقاومت بیشتری در برابر رادیکال های آزاد و پیشگیری از بروز استرس اکسیداتیو دارد.

لوتئین موجود در کیوی نه تنها برای پوست که سلامت چشم ها را هم تضمین می کند. در واقع استفاده مرتب از کیوی چشم را در برابر ابتلا به بیماری های مختلف مقاوم می کند.لوتئین موجود در یک کیوی بزرگ 171 میلی‌گرم است که از هر میوه دیگری این میزان بیشتر است. کیوی همچنین ویتامین A دارد که از دیگر ویتامین های ضروری برای سلامت چشم است.

مصرف یک عدد کیوی متوسط به طور روزانه خطر انواع سکته و گرفتگی رگ و عروق خونی را به میزان زیادی کاهش می دهد. کیوی حاوی پتاسیم، فیبر و ویتامین K  است به همین دلیل میوه سلامت قلب نامیده می شود.

 

ویتامین K موجود در کیوی یکی از فاکتورهای مهم سلامت و استحکام استخوان ها است. مطالعات نشان داده است این ویتامین مانع از ابتلا به پوکی استخوان و در صورت ابتلا به آن مصرف کیوی باعث کنترل این بیماری پیش رونده می شود. داشتن ناخن های سالم از دیگر خواص کیوی است.

تحقیقات نشان داده است در افرادی که روزانه یک کیوی مصرف می کنند تری گلیسیرید خون نسبت به کسانی که کیوی نمی خورند 15 درصدکمتر است.

پزشکان چینی برای کاهش درد مفاصل، از بین رفتن سنگ های کلیه، سم زدایی کبد و حتی جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی کبد، ریه و روده بزرگ کیوی را تجویز می کنند.

کیوه از میوه های است که برای یک خواب آرام و عمیق پیشنهاد می شود.

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خواص درمانی کیوی,Cellular Physiology , Ploysacharides ,Lutein,لوتئین ,اشعه فرابنفش,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

باستان‌شناسان مصری در نزدیکی اهرام ثلاثه مقبره‌ای را کشف کردند که در نوع خود بی‌سابقه است. این مقبره به "حتبت" یک زن کاهن در سلسله پنجم فراعنه تعلق دارد. در مصر باستان وجود کاهنان زن امر رایجی نبود.

حتبت به عنوان یک کاهن به "حتحور"، الهه باروری، موسیقی و رقص خدمت می‌کرده است. در مصر باستان وجود کاهنان زن امری رایج نبود، اما چندین کاهن زن در بین کاهنانی که به بارگاه حتحور نیایش می‌کردند، وجود داشت. باستان‌شناسان با بررسی نوشته‌هایی که روی یک حوضچه‌ حک شده بودند، توانسته‌اند انتساب آرامگاه به این کاهن زن عالی‌رتبه را کشف کنند.

به گفته خالد العنانی در میان این سنگ‌نوشته‌ها نام صاحب آرامگاه و منصب او حک شده بودند. او اضافه کرده در سال ۱۹۰۹ یک گروه باستان‌شناسی از آلمان برای نخستین بار در جریان کاوش‌های خود به اسم "حتبت" برخورد کردند.ورودی مقبره به دالانی به شکل "ال" (L) ختم می‌شود و سبک ساخت، تزیینات و نقاشی‌های دیواری همگی نشانه‌های بارز دوران باستانی یاد شده را دارند.

نقاشی‌های دیوار حتبت را در حال شکار و ماهیگیری یا دریافت هدیه از فرزندانش نشان می‌دهند.در شماری دیگر از نقاشی‌های دیواری همچنین صحنه‌هایی از اجرای موسیقی و رقص دیده می‌شوند. به گفته مصطفی وزیری، سرپرست تیم کاوشگر، در یکی از این نقاشی‌ها دو میمون وجود دارد که در آن زمان به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می‌شدند. یکی از این میمون‌ها در حال رقص در برابر گروهی از نوازندگان دیده می‌شود؛ صحنه‌هایی که به گفته مصطفی وزیری تا کنون به ندرت در نقاشی‌های دیواری دوران فراعنه مشاهده شده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مصر باستان, زن کاهن,الهه باروری,دوران فراعنه ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

ناتالی وود، بازیگر سرشناس آمریکا، در سال ۱۹۸۱ در جریان سفری تفریحی با قایق به طرز مشکوکی غرق شد. پرونده این مرگ هرگز به طور دقیق روشن نشده. رابرت واگنر، همسر ناتالی وود، همواره در مظان اتهام بوده است.

ناتالی وود، بازیگر نام‌آور آمریکایی، در سال ۱۹۸۱ در سن چهل‌و‌سه سالگی درگذشت. اکنون ۳۶ سال پس از مرگ این هنرپیشه آمریکایی توجه پلیس لس‌آنجلس بار دیگر به رابرت واگنر، همسر ناتالی وود، جلب شده است.

جان کورنیا، از دفتر پلیس لس‌آنجلس به شبکه تلويزيونی "سی بی اس" گفته است: «ما اکنون می‌دانیم که او (رابرت واگنر) آخرین کسی بوده که پیش از ناپدید شدن ناتالی با او تماس داشته است.»

شبکه تلويزيونی "سی‌بی‌اس" اعلام کرده که رابرت واگنر، همسر ناتالی وود و بازیگر فیلم کمدی "پلنگ صورتی" که اکنون ۸۷ ساله است، تقاضای مصاحبه و توضیح در باره مرگ همسرش را رد کرده است.

ناتالی وود در سال ۱۹۸۱ در سن ۴۳ سالگی در جریان سفری تفریحی با قایق در نزدیکی لس‌آنجلس به طرز مشکوکی غرق شد. جسد او را در حالی که لباس خواب، جوراب و ژاکتی بر تن داشت، در دریا پیدا کردند. 

مسئولان آن زمان مرگ ناتالی وود را حادثه اعلام کردند. در آن کشتی تفریحی غیر از ناتالی وود، رابرت واگنر، همسر او و کریستوفر واکن، هم‌بازی ناتالی وود در یک فیلم علمی/تخیلی و همچنین  دنیس داورن، کاپیتان کشتی تفریحی حضور داشتند.

تحقیقات جدید در ارتباط با مرگ مشکوک ناتالی وود

پلیس آمریکا در پاییز سال ۲۰۱۱ تحقیقات جدیدی را در ارتباط با پرونده مرگ مشکوک ناتالی وود آغاز کرد. آن زمان اعلام شد که اطلاعات "قابل توجهی" برای پیگیری وجود دارد. همچنین اعلام شد که شکی به رابرت واگنر، همسر ناتالی وود، به عنوان متهم وجود ندارد.

در سال ۲۰۱۳ پزشکان پزشکی قانونی آمریکا علت مرگ ناتالی وود را که ابتدا "تصادفی" اعلام شده بود، به مرگی "با دلایل نامشخص" تغییر دادند. 

ماموران پلیس در بازجویی‌های جدید خود به شاهدان دیگری دسترسی پیدا کردند که در شب حادثه از نزدیک قایق تفریحی ناتالی وود گذر کرده بودند. این شاهدان اعلام کردند که در شب حادثه صدای دعوای شدید دو نفر را در این قایق تفریحی شنیده‌اند.

دنیس داورن، کاپیتان کشتی تفریحی اعلام کرده است که درشب مرگ ناتالی وود، او و رابرت واگنر وارد جروبحث و جدال سختی شدند. از این موضوع هرگز به پلیس گزارشی داده نشده بود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ناتالی وود,رابرت واگنر,همسر ناتالی وود,پلیس لس‌آنجلس,مرگ ناتالی وود,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مردان هم با افزایش سن نشانه‌هایی مشابه یائسگی در زنان تجربه می‌کنند که در پی کاهش به ویژه هورمون تستوسترون پدید می‌آید. بی‌حوصلگی، کاهش میل جنسی، کاهش تمرکز، افزایش وزن و عرق کردن شبانه از پیامدهای یائسگی در مردان هستند.

در مورد زنان می‌دانیم و شاید هم آن را از نزدیک تجربه کرده‌ایم: وضعیت هورمونی زنان در فاصله سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی تغییر می‌کند. این تغییر باعث بروز یک سری ناراحتی‌ها در آنان می‌شود مانند بی‌خوابی، احساس گرما و عرق کردن. سالهاست که هورمون‌درمانی به کمک زنانی آمده است که از چنین تغییراتی رنج می‌برند.

اما اینکه مردان هم دچار یائسگی می‌شوند هنوز برای بسیاری از مردم ناشناخته است.

پروفسور فرانک زومر (Frank Sommer)، پزشک متخصص اورولوژی (پزشکی مجاری ادراری) کلینیک دانشگاهی هامبورگ-اپندورف در این باره می‌گوید: «اغلب مردانی که برای مشاوره نزد من می‌آیند از علایم مشابه یائسگی در زنان چون  بی‌حوصلگی و کمبود انرژی، خستگی و بی‌میلی جنسی شکایت می‌کنند. به دلیل همین شباهت‌ها از واژه "آندروپوز" Andropause که به معنی آغاز یائسگی مردانه است استفاده می‌شود. اما بروز آندروپوز روندی کند و تدریجی دارد. یائسگی در زنان با کاهش شدید هورمون استروژن، قطع  قاعدگی و پایان کامل باروری آغاز می‌شود، اما در مردان این عارضه با کاهش تدریجی ترشح هورمون تستوسترون در فاصله میان ۴۵ تا ۷۵ سالگی بروز می‌کند.»

در بدن یک مرد سالم تجمع تستوسترون در ساعات اولیه روز به اوج خود و در بعد از ظهر به پایین‌ترین سطح می‌رسد. معمولاً میزان طبیعی تستوسترون در هر لیتر خون بین  ۱۲  تا ۳۰ نانومول است. عواملی چون میزان خواب، استرس، اضافه وزن و میزان تحرک می‌توانند در کاهش و افزایش ترشح این هورمون مؤثر باشند. هنگامی که این میزان از ۸ نانومول کمتر شود، پزشک معالج درمان هورمونی را توصیه می‌کند. 

این روش درمانی در مردان جوان یک ضرورت پزشکی است، اما در مردانی که با سندروم کاهش تدریجی تستوسترون در اثر افزایش سن مواجه شده‌اند با ملاحظات پزشکی بیشتری انجام می‌شود.

کاهش تدریجی تستوسترون در مردان بالای  ۴۵ سال موجب کاهش تمرکز، کمبود انرژی، خستگی، افت و خیز روحی و خلقی، تغییرات رفتاری و کاهش میل جنسی می‌شود. حتی مردانی که از سلامت جسمانی برخوردار هستند نیز این نشانه‌ها را تجربه می‌کنند.

به گزارش مجله فرانسوی "سانته مدیسین" Santé Médicine تنها دو درصد از تستوسترون آزادانه در خون جریان دارد. در حقیقت میزان آن به دو هورمون پلاسمایی آلبومین و گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی SHBG بستگی دارد. علت کاهش ترشح تستوسترون از طرفی افزایش سن و از طرف دیگر بالا رفتن میزان این نوع گلوبولین است. این امر باعث کاهش میزان تستوسترون قابل استفاده موجود در خون و جلو افتادن آندروپوز می‌شود. افزایش پروتئین گلوبولین ممکن است به دلیل پرکاری تیروئید یا سیروز کبدی  یا استفاده از داروهای ضد تشنج و آرامش‌بخش نیز باشد.

از دیگر عوارض شایع یائسگی در مردان  می‌توان از بیخوابی، تحریک‌پذیری عصبی، تحلیل عضلانی، چاقی شکم، شکنندگی استخوان‌ها و دردهای عضلانی و مفصلی نام برد.

پیشگیری و درمان آندروپوز زودرس با روش‌های طبیعی

نشریه اینترنتی آمریکایی "کیورجوی" Curejoy که به موضوعات مربوط به درمان‌های آلترناتیو (جایگزین) می‌پردازد روش‌های زیر را برای کمک به کاهش عوارض آندروپوز پیشنهاد می‌کند:

افزایش تحرک و ورزش: روزانه بیست تا سی دقیقه ورزش یا پیاده‌روی تأثیر بسیاری در پیشگیری و به تأخیر انداختن یائسگی در مردان دارد.

پرهیز  از مصرف الکل و سیگار، غذاهای چرب و فرآوری شده: پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مصرف الکل و غذاهای چرب تستوسترون موجود در بدن مرد را به استروژن (هورمون زنانه) تبدیل می‌کند.

مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین B6 و فولیک اسید، روی و ویتامین C: مصرف خوراکی‌های حاوی این مواد در افزایش یا تعادل‌بخشی به میزان هورمون تستوسترون مؤثر است.

رژیم غذایی متعادل: مصرف سبزیجاتی چون بروکلی، گوجه فرنگی، غذاهای دریایی چون ماهی سالمون (آزاد) و ساردین، فرآورده‌های لبنی و شیر سویا میزان تستوسترون را تعادل می‌بخشد. بر خلاف آن، مواد غذایی بسیار شیرین یا شور، کافئین و چربی‌های اشباع‌شده در کاهش تستوسترون نقش دارند.

مصرف زنجبیل: زنجبیل یک درمان طبیعی برای کاهش درد مفاصل است. مصرف روزانه چای زنجبیل دردهای استخوانی ناشی از افت میزان تستوسترون را التیام می‌بخشد.

کنترل استرس و استفاده از تکنیک‌های ریلکسیشن (تن‌آرامی):مردانی که دوره یائسگی را طی می‌کنند باید راه‌هایی برای کنترل استرس بیابند. استرس میزان تستوسترون را کاهش می‌دهد و سبب ترشح بیشتر هورمون کورتیزول می‌شود، هورمونی که بیشترین تأثیر را در تجمع چربی در ناحیه شکم  دارد.

درمان جایگزینی هورمون تستوسترون TRT

پزشکان در مورد این روش درمانی اتفاق نظر ندارند. به گزارش مجله "مد ایندیا" Med India با اینکه این روش درمانی باعث بهبود وضع روحی، افزایش اعتماد به نفس و سطح انرژی و تمرکز، افزایش میل جنسی و بهبود خواب و کاهش وزن می‌شود، اما چنانچه فرد دچار بیماری‌های قلبی، کبدی، کلیوی و عروقی، ورم مفاصل، دیابت و بزرگی پروستات باشد، ممکن است سلامتی‌اش به خطر بیفتد.

پژوهشگران سه عارضه جانبی اصلی درمان TRT را افزایش میزان گلبول‌های قرمز خون، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و مشکلات پروستات می‌دانند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اورولوژی,Andropause ,آندروپوز,تستوسترون,هورمون جنسی SHBG, مصرف الکل و سیگار,هورمون تستوسترون TRT,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

نفتی که احتمالا به دلیل نشت از نفتکش ایرانی غرق شده در آب های حوالی جزیره جنوب غربی ژاپن بر روی آب شناور شده است، به سواحل این کشور رسیده است.

گارد ساحلی ژاپن می گوید که روز پنجشنبه، گزارشی را دریافت کرده است مبنی بر این که نفت شناور به ساحل جزیره «آمامی اوشیما» در استان کاگوشیما رسیده است.

پس از آن گارد ساحلی وجود مایع سیاه رنگی در امتداد حدود ۵۰۰ متری از ساحل این جزيره را تایید کرد. ظن آن می رود که این لکه نفتى شناور از نفتکش ایرانی «سانچی» که ماه ميلادى گذشته، در فاصله حدود ۳۱۵ کیلومتری غرب این جزیره در منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن غرق شد، نشت کرده باشد.

وزارت ترابری چین روز پنجشنبه در پکن، یک کنفرانس خبری برگزار کرد و در آن گفت که تا روز یکشنبه، مساحت لکه نفتی که بر اثر نشت نفت از نفتکش ایرانی ایجاد شده است، به منطقه ای در حدود ۳۰ کیلومتر مربع کاهش یافته است.

کشته شدن سه تن از خدمه نفتکش غرق شده «سانچی» تایید شده است اما ۲۹ تن دیگر همچنان مفقود می باشند.

گارد ساحلی ژاپن با هماهنگی با مسوولان چینی در عملیات جستجو برای یافتن خدمه مفقود این نفتکش و همچنین پاکسازی لکه نفتی شرکت داشته است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: نفتکش غرق شده «سانچی»,گارد ساحلی ژاپن,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

زیبایی ظاهری یک نامزد انتخاباتی می‌تواند در میزان آرایی که کسب می‌کند، تأثیر داشته باشد. این نتیجه تحقیقی است که پژوهشگران دانشگاه دوسلدورف با بررسی انتخابات سراسری آلمان در سال ۲۰۱۷ به آن رسیده‌اند.

گروهی از جامعه‌شناسان آلمانی در شهر دوسلدورف در تحقیقی جدید گفته‌اند که هیچ‌گاه در گذشته جذابیت ظاهری نامزدها به اندازه انتخابات سراسری آلمان در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ نقشی تعیین‌کننده نداشته است.

در فهرست ده نفره‌ای که از نامزدهای اصلی احزاب مهم در انتخابات با توجه به جذابیت ظاهری آنان تهیه شده، سارا واگن‌کنشت (نامزد حزب چپ) در رده نخست جای گرفته است. کریستیان لیندنر (رهبر حزب دموکرات آزاد) و آلیس وایدل (حزب آلترناتیو برای آلمان) به ترتیب در مکان‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند.

در این فهرست مارتین شولتس (رهبر حزب سوسیال دموکرات) و آنگلا مرکل (رهبر حزب دموکرات مسیحی) به ترتیب در رده‌های هشتم و نهم ایستاده‌اند.

اما در یک بررسی‌ که از تمامی نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات به عمل آمده، یان رالف نولته (از حزب آلترناتیو برای آلمان) و سلین ارلن‌هوفر (از حزب چپ) به عنوان جذاب‌ترین نامزدان انتخابات سراسری سال ۲۰۱۷ آلمان شناخته شده‌اند.

این تیم جامعه‌شناسان تصاویر ۱۷۸۶ نامزد مستقیم و غیرمستقیم را که در انتخابات شرکت کرده‌ بودند، برای مقایسه در اختیار ۱۲ داوطلب زن و ۱۲ داوطلب مرد گذاشتند.

داوطلبان باید به جذابیت ظاهری هر کدام از نامزدها نمره‌ای میان صفر تا ۶ می‌دادند. بررسی نتایج  نشان دادند که میان جذابیت ظاهری و پیروزی در انتخابات "ارتباطی قابل توجه" وجود دارد. 

این تحقیق در ادامه پژوهشی بوده که در سال ۲۰۰۲ توسط پرفسور اولریش روزار از دانشگاه دوسلدورف آغاز شد. او سال گذشته در مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه‌‌های آلمانی گفته بود، انسان‌ها واکنش‌های "بسیار بسیار شبیهی به یکدیگر" دارند و در دیگران به دنبال ویژگی‌های جسمانی شبیه به خود می‌گردند.

به گفته لنا ماش، پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی، با فرض پیش‌شرط‌های یکسان، یک نامزد بسیار جذاب پنج درصد بیشتر از نامزدی که جذاب نیست، رأی جمع می‌کند.

او در گفتگویی با دویچه‌وله اضافه می‌کند، زمانی که شخصی سالم، جذاب و تندرست به نظر می‌آید، رأی‌دهندگان به این فرد به چشم کسی نگاه می‌کنند که توانایی بیشتر و تسلط بهتری برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های اجتماعی دارد.

 
ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:زیبایی ظاهری , نامزد انتخاباتی,میزان آرا,جذابیت ظاهری ,جامعه‌شناسان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دولت اکوادور جولین آسانژ را به عنوان شهروند خود پذیرفته و به او تابعیت اکوادور داده است. این درخواست از دولت بریتانیا که به آسانژ موقعیت دیپلماتیک اعطا کند، از سوی لندن رد شده است.


 

دولت اکوادور به جولین آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس تابعیت این کشور را داد. خانم ماریا فرناندا اسپینوزا، وزیر خارجه اکوادور، در این باره گفت که آسانژ در تاریخ ۱۲ دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) تابعیت اکوادور را به دست آورده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دولت اکوادور پس از این اقدام از دولت بریتانیا خواسته است آسانژ را به عنوان دیپلمات اکوادور قبول کند و از این راه برای او مصونیت دیپلماتیک قائل شود. گفته می‌شود که دولت بریتانیا با این درخواست دولت اکوادور مخالفت کرده است.

در صورت موافقت بریتانیا آسانژ می‌توانست با پایان دادن به دوران پناهندگی خود در سفارت اکوادور، با مصونیت دیپلماتیک خاک بریتانیا را ترک کند و دستگیر نشود.

 آسانژ از بنیان‌گذاران اصلی وبسایت ویکی‌لیکس است که وظیفه خود را افشای عمل‌کردهای غیراخلاقی دولت‌ها و ارباب صنایع تعریف کرده است.

ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ با انتشار بیش از ۲۵۰ هزار سند محرمانه که میان سفارتخانه‌های آمریکا ردوبدل شده بودند، در دنیای سیاست ولوله به پا کرد. آسانژ از جمله اسنادی را منتشر کرد که جزئیاتی را درباره عمل‌کرد نیروهای نظامی آمریکا در جنگ‌های عراق و افغانستان افشا می‌کردند.

سانژ از سال ۲۰۱۲ در تبعید به سر می‌برد. پناهگاه او سفارت اکوادور در لندن است، زیرا از آن می‌ترسد که به مقامات دادگستری سوئد تحویل داده شود. رافائل کورآ، رئیس جمهوری چپ‌گرای پیشین اکوادور به آسانژ به دلایل انسان‌دوستانه پناهندگی داد.

آسانژ که ۴۶ ساله و شهروند استرالیاست در سال ۲۰۱۰ متهم شد ‌که در سوئد به یک زن تجاوز کرده است. او همواره این اتهام را رد کرده و گفته که مطرح شدن این اتهام با انگیزه‌های سیاسی بوده است. دادگستری سوئد در ماه مه سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) پرونده آسانژ را مختومه اعلام کرد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جولین آسانژ,ویکی‌لیکس,اکوادور,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تسلیت به هموطنان گرامی کرمانشاهی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

از دهها سال پیش هر روز در کشورهای غربی دستگاه‌های الکترونیکی بیشماری به همراه اجناس مربوطه مانند نوار و کاست و سی‌دی از دور خارج می‌شوند. اما این "آت و آشغال‌های تمدن مصرفی غرب" به کجا می‌روند؟ به چین!

از اوایل دهه ۱۹۹۰ چین بزرگترین واردکننده‌ی فضولات صنعتی بوده است. چین برای این مواد آشغال پول کمی می‌پردازد و در عوض از آنها مواد خام گرانبهایی بیرون می‌آورد، مانند: مس، آهن، کاغذ و پلاستیک و...

بیش از نیمی از زباله‌های صنعتی جهان به چین می‌رود تا در آنجا به محصول صنعتی تبدیل شود و به صورت کالاهای مصرفی یک بار دیگر به غرب بیاید و سود باز هم بیشتری به اقتصاد چین برساند.

چین تنها در سال گذشته (۲۰۱۶ میلادی) سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ضایعات پلاستیکی از غرب وارد کرده است.

اما زباله‌ای که چین وارد می‌کند، برای کشور تنها سود مالی به بار نمی‌آورد، بلکه خطرات زیست‌محیطی نیز در بر دارد. برای مقابله با همین خطر است که جمهوری خلق به تازگی اعلام کرد که قصد دارد ورود ۲۴ نوع زباله را به کشور ممنوع کند، زیرا به فضای زیست‌بومی چین آسیب می‌زنند.

در کنار مشکلات زیست‌بومی، یک عامل دیگر نیز مقامات چین را نسبت به وارد کردن زباله از کشورهای غربی دچار تردید کرده و آن تولید روزافزون فضولات صنعتی در خود چین است.

در چین روزانه ۵۲۰ هزار تن زباله تولید می‌شود که بیشتر آن سوزانده می‌شود. چین قصد دارد با به کار انداختن دستگاه‌های مدرن و همساز با محیط زیست، روند بازیابی مواد خام در کشور را بهبود بخشد.

با رهنمودهای تازه شی جین‌پینگ، رهبر چین، در جریان کنگره ۱۹ حزب کمونیست، روشن شد که چین قصد دارد گام‌های مهمی در جهت حفاظت از محیط زیست بردارد.

اقدامات چین بی‌تردید صنعت "آشغال‌زایی" غرب را با مشکل جدی روبرو می‌کند. کشورهای صنعتی از یک منبع درآمد محروم می‌شوند و در برابر یک پرسش مهم قرار می‌گیرند: با این همه آشغال چه باید کرد؟

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دستگاه‌های الکترونیکی,چین,دستگاه‌های مدرن,حزب کمونیست,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

THE PERSIAN GULF REMAIN PERSIAN GULF FOREVER

 

 COPYRIGHT.ALL RIGHTS RESERVED TO IRANIAN;SCINCE 10000  YEARS BC

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: PERSIAN GULF FOREVER,خلیج همیشه پارس,ALL RIGHTS RESERVED TO IRANIAN;SCINCE 10000 YEARS BC,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

در ابتدا همه چیز بی‌ضرر به نظر می‌رسد. این تصور خانمی بود که در ابتدای رابطه وقتی داشت با مرد همسایه حرف می‌زد با حسادت شریک زندگی‌اش مواجه شد. اما بعد وضع بدتر شد. یک شب او دیر به خانه رسید و شریکش او را به داشتن رابطه با دیگری متهم کرد. بالاخره روزی رسید که عرصه بر زن تنگ آمد چرا که همه اتهام‌ها بی‌اساس بودند.

کریستینه باکهاوس، روانشناس آلمانی در فرانکفورت حسادت را "سم" توصیف کرده است. او می‌‌گوید، حسادت رابطه‌ای را که بنیان آن بر اعتماد بنا نهاده شده ویران می‌کند و در بدترین حالت حتی به قطع رابطه منجر می‌شود؛ بخصوص وقتی که حسادت به عادت تبدیل شود. اغلب خود کسانی که حسادت می‌کنند نیز در رنجند. رنج آن‌ها از کنترلی است که در رفتارشان به اعتیاد تبدیل شده است.

علل حسادت

حسادت گاهی حاصل ترس از دست دادن شریک زندگی است. اما جالب است که برخلاف عقیده بسیاری که آن را ناشی از عشق می‌دانند بریگیته اشپیسهوفر، روانشناس آلمانی از شهر فردن می‌گوید: «حسادت اصلا ربطی به عشق ندارد.»

حسادت بسیار بیش از آن که ربطی به عشق داشته باشد با عزت نفس پایین ربط دارد. کریستینه باکهاوس می‌گوید، حسودها تصور می‌کنند که جذاب نیستند و در نظر شریک خود چندان باهوش و باارزش به نظر نمی‌آیند و به همین دلیل فرد دیگری که دارای این خصوصیات است را خطری می‌پندارند که "می‌تواند نتایجی اسف‌بار به بار بیاورد."

حسادت معمولا در کودکی ریشه دارد. افراد حسود ممکن است در کودکی خود توجه لازم را از والدین دریافت نکرده باشند و خود را آنقدرها لایق عشق دیگری ندانند.

گاهی هم ریشه را باید در روابط پیشین فرد پیدا کرد. شاید شریک پیشین زندگی با فرد دیگری ارتباط داشته و خیانت کرده باشد. حالا که او در رابطه‌ای دیگر قرار گرفته ترس شعله می‌کشد که نکند شریک کنونی ‌نیز او را ترک کند. افرادی که بیمارگونه حسودند می‌گویند، اصلا نمی‌توانند بفهمند چرا شریکشان او را انتخاب کرده‌، دیگران که جذاب‌ترند!

چه باید کرد؟

موریتس ایشه‌بک، روان‌درمان آلمانی در برلین به افراد حسود توصیه می‌کند، علت را در درون خود جست‌وجو کنند.

آن‌ها باید دقیق از خود بپرسند به چه حسادت می‌کنند؟ آیا زنی که شریک من الان با او می‌خندد از نظر من هیکلی عالی دارد در حالی که من خود را چاق می‌دانم و از این مسئله در رنجم؟

یا این که مرد حسادت می‌کند چون همسرش با کسی که درجه دکترا دارد و او فاقد آن است دارد مشتاقانه حرف می‌زند؟

بریگیته اشپیسهوفر برای بالا بردن عزت نفس توصیه‌ای دارد: خود را همان طور که هستید بپذیرید. تنها زمانی که خودمان را دوست داشته باشیم دیگر به این که دیگری ما را دوست داشته باشد یا نه وابسته نیستیم. در این مسیر نه تنها باید به ضعف‌هایمان اذعان کنیم بلکه به نقاط قوت خود نیز آگاه شویم.

کریستینه باکهاوس نیز پیشنهاد می‌کند که در خود نظر کنیم و بنویسیم دقیقا چه چیزی داریم که ما را شایسته عشق‌ می‌سازد. تنها زمانی که خود به نقاط قوتمان واقف شویم درخواهیم یافت که شریکمان چرا عاشقمان است و به ما اعتماد دارد.

اما اگر خودمان را دوست‌داشتنی نپنداریم شک به شریکمان در جانمان ریشه می‌دواند. اغلب حتی شریکمان عامل حسادت نیست بلکه این ترس‌هایمان است که میوه‌ای به نام حسادت به بار آورده است.

آن‌هایی که شریک‌هایی به شدت حسود دارند باید برایشان روشن کنند که "من دوستت دارم و می‌خواهم با تو سر کنم. تو خودت مسئول حسادتت هستی. باید کاری علیه آن بکنی و اگر نمی‌توانی باید از یک درمانگر کمک بگیری."

کریستینه باکهاوس می‌گوید، در صورتی که حسادت و تخیلات ناشی از آن در ما جان گرفت باید بارها به آن فرمان "ایست" بدهیم. در عوض، باید خاطرات لحظات خوب و رابطه مطلوب خود با شریکمان را زنده کنیم.

برای اینکه اعتماد به نفس را در خود بالا ببریم گاهی باید تأیید را از طریق سرگرمی‌هایمان پیدا کنیم یا گاهی تنهایی و بدون شریکمان با دوستانمان وقت بگذارنیم. در هر صورت به عقیده موریتس ایشه‌بک، روان‌درمان در برلین "بر حسادت قطعا می‌توان چیره شد."

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:حسادت,سم,عشق , شریک‌,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

این گزارش تحت عنوان Global burden of Disease Study، وضعیت سلامت در جهان را از طریق برآورد میانگین امید به زندگی و میزان مرگ و میر، بیماری ها و آسیب های ناشی از 300 علت مختلف، مورد ارزیابی قرار می دهد.

این گزارش تأکید می کند، میانگین امید به زندگی در جهان 72.5 سال (برای زنان 75.3 و برای مردان 69.8 سال) است. این شاخص در سال های 1990 و 1970 میلادی به ترتیب 65.1 و 58.4 سال بود.

بالاترین میزان امید به زندگی در سال 2016 به کشور ژاپن با 83.9 سال و کمترین میزان نیز به جمهوری آفریقای مرکز با 50.2 سال اختصاص داشت.

در سال 2016 میلادی 54.7 میلیون مرگ در جهان رخ داد. سه چهارم این مرگ ها (72.3 درصد) ناشی از بیماری های غیرمسری بود که شامل بیماری های قلبی، سکته و سرطان می شوند.

حدود 19 درصد از مرگ و میرها در سال 2016 ناشی از بیماری های مسری، بیماری های دوران بارداری و هنگام زایمان، بیماری های نوزادان، بیماری های ناشی از سوء تغذیه، و حدود 8 درصد نیز ناشی از صدمات و جراحات بود.

از سال 2006 تا 2016 تعداد مرگ و میرهای ناشی از بیماری های مسری، بیماری مادران باردار، نوزادان و سوء تغذیه که اصطلاحا CMNN نامیده می شوند، نزدیک به 24 درصد کاهش پیدا کرد.

این گزارش نشان می دهد، پیشرفت قابل توجهی در کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال که اغلب در اثر عفونت های تنفسی یا عوارض ناشی از زایمان زودرس می میرند، رخ داده است. براین اساس، تعداد مرگ و میر در بین این کودکان برای نخستین بار به کمتر از 5 میلیون نفر رسید؛ درحالیکه این میزان در سال های 1990 و 1970 میلادی به ترتیب 11 میلیون و 16.4 میلیون مرگ گزارش شده بود.

مرگ و میر ناشی از HIV / ایدز در بین کودکان و بزرگسالان نیز با کاهش روبرو شده و از سال 2006، حدود 46 درصد کاهش پیدا کرده است. مرگ و میر ناشی از مالاریا در مدت مشابه نیز 26 درصد کاهش را نشان می دهد.

با این حال، تعداد کل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرمسری از سال 2006 تا 2016 به افزایش 16 درصدی مواجه شده است که به معنای 5.5 میلیون مرگ بیشتر در سال 2016، در مقایسه با 10 سال قبل است.

بیماری قلبی ایسکمیک (IHD) اصلی ترین علت مرگ بوده و باعث مرگ 9.5 میلیون نفر در سال 2016 شد که افزایش 19 درصدی در مقایسه با سال 2006 را نشان می دهد. دیابت نیز عامل 1.4 میلیون مرگ در سال گذشته بود که در این بخش نیز افزایش 31 درصدی در مقایسه با 10 سال قبل مشاهده می شود.

در طول این بازه زمانی 10 ساله، نرخ مرگ و میر ناشی از CMNN حدود 32 درصد کاهش یافته است، درحالیکه نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرمسری تنها 12 درصد کاهش را نشان می دهد.

در این گزارش که در شماره اخیر مجله لانست (The Lancet) منتشر شد، آمده است: الگوهای مرگ و میر در جهان به وضوح درحال تغییر هستند و کاهش بسیار سریع در شرایط بیماری های CMNN نسبت به سایر بیماری ها و آسیب ها مشاهده می شود.

همچنین تعداد مرگ و میر ناشی از جنگ و تروریسم به طور قابل توجهی در جهان افزایش یافته و به 150500 مورد مرگ در سال 2016 رسید که افزایش 143 درصدی از سال 2006 را نشان می دهد. این افزایش چشمگیر، تاحد زیادی ناشی از درگیری ها در شمال آفریقا و خاورمیانه است.

نرخ مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر، آمفتامین و سایر اختلالات ناشی از سوء مصرف مواد در برخی از نقاط جهان، بویژه کشورها با درآمد بالا، افزایش یافته است. این گزارش نشان می دهد که 1.1 میلیارد نفر از مردم جهان دارای نوعی از اختلال سلامت روان یا مصرف مواد مخدر هستند.

این مطالعه با همکاری IHME و با مشارکت 2500 همکار از 130 کشور جهان انجام شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مصرف مواد مخدر,جنگ و تروریسم,تعداد مرگ و میر,بیماری های مسری,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تندیس ناپیرآسو یکی از آثار به جا مانده از تمدن عیلام است. ملکه ناپیرآسو همسر اونتاش ناپیریشا پادشاه عیلام می‌باشد. قدمت اثر به ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد. این تندیس که با لایه‌ای از مس و طلا روی قالب برنزی ساخته شده، حدود ۱۳۰ سانتی‌متر ارتفاع، ۷۰ سانتی‌متر عرض و ۱۷۵۰ کیلوگرم وزن دارد. به گفته دکتر پی یر آمیه، متخصص تمدن عیلامی درموزه لوور درباره این مجسمه چنین گفته است:

این تندیس نه تنها اثری هنری بلکه نقطه اوجی در هنر ریخته گری مفرغ است که حضور صنعتگرانی فوق العاده ماهر و چیره دست را در سرزمین عیلام نشان می دهد. این مجسمه بزرگ ترین اثر فلزی متعلق به شرق باستان است که حتی در مصر، بابل و آناتولی هم نظیر آن دیده نشده است. این تندیس اثر هنری بسیار با اهمیتی است که به قصد بزرگداشت و تکریم شهبانوی عیلامی ساخته شده و در واقع ارزش و اعتبار زن را در تمدن باستانی عیلامی نشان می دهد.

روی دامن حاشیه‌دار این مجسمه، نام ملکه و خدایان بزرگ شوش به خط میخی عیلامی حک شده‌است. در دست چپ ملکه انگشتری وجود دارد که احتمالاً حلقه عروسی او می‌باشد. تندیس ناپیرآسو در موزه لوور نگهداری می‌شود. تندیس توسط ژاکوب دو مورگان، باستان‌شناس فرانسوی، در سال ۱۹۰۳ کشف گردید. بر حاشیه دامن این تندیس و از زبان ملکه چنین آمده‌است:

من ناپیرآسو همسر اونتاش ناپیریشا هستم. هر کس که بخواهد مجسمهٔ مرا تصرف کند، هر کس که بخواهد آن را درهم بشکند، هر کس که این کتیبه را خراب کند و یا نام مرا پاک کند، باشد که مورد غضب خدایان اینشوشیناک، نپ ایریشا و کیریریشا قرار گیرد و نام و نسلش از میان برداشته شود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تندیس ناپیرآسو,تمدن عیلام,موزه لوور ,خط میخی,شوش,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در و دیوارهای اتاقش پر بود از عکس بزرگان.محمدرضا شجریان،اصغر فرهادی،بهروز وثوقی،محمود خیامی،محمد بهمن‌بیگی،آیت‌الله طالقانی،ناصر حجازی و خیلی‌های دیگر.سن و سالی داشت و راستش تعجب کردم که چرا مثل جوان‌ها،عکس آدم‌های مشهور را به در ودیوار دفتر کارش زده است. کنجکاوی‌ام را پنهان نکردم و پرسیدم.
گفت: همه دنیای من همین‌ها هستند.
مرد تاجری که در یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های تهران دفتر داشت،طوری درباره ده‌ها قاب‌عکس دفترش سخن می‌گفت که برایم عجیب بود.
پرسیدم این عکس‌ها چه حسی به تو می‌دهند؟ گفت: هیچ چیز به اندازه این‌که به ایرانی بودنم افتخار ‌کنم برایم ارزشمند نیست و خیلی خوشحالم که با این آدم‌های بزرگ هم دوره‌ام.
درست بالای سرش، عکسی رنگی از یک خانم موکوتاه با چشم‌های آبی در قابی بزرگ، میان انبوهی عکس سیاه و سفید روی دیوار خودنمایی می‌کرد. با دقت که نگاه می‌کردی،متوجه تمایز این قاب با بقیه می‌شدی. آن‌روزها مریم میرزاخانی تازه جایزه فیلدز را برده بود و شاید پیش از آن، خیلی‌ها او را نمی‌شناختند. پرسیدم این خانم چرا؟ گفت: بدون شک او نابغه است. مهم‌ترین جایزه ریاضیات را برده و در بهترین دانشگاه‌های جهان درس می‌دهد.آرزو دارم نوه‌ام مثل او شود.
آن‌روز وقتی دفتر تاجر کهنه‌کار را ترک می‌کردم،پیش خودم گفتم دارایی آدم‌ها فقط خانه و ماشین و زمین و ملک نیست.همین آدم‌های بزرگ بخشی از دارایی‌های ما هستند.
مریم میرزاخانی در میان ناباوری همه ما درگذشت. جامعه ایران یکی از ارزنده‌ترین دارایی هایش را از دست داد.
او رفت اما این زخم کهنه دوباره سر باز کرد.این‌که چرا با او و هزاران نخبه نظیر او مهربان نبوده‌ایم؟ مریم می‌توانست در کشور خودش زندگی کند. مگر این بانوی معصوم چه چیزی می‌خواست؟ آن چشم‌های آبی چه در سر داشتند؟ مریم یکی از عاشق‌ترین آدم های زمانه‌اش بود.ساده بود و بی پیرایه و چه می‌شد اگر همین اطراف،رؤیاهایش را با فرزندان ما قسمت می‌کرد.چه می‌شد اگر میان این همه هیاهو،به بزرگی‌اش میدان می‌دادیم؟

ما را چه می‌شود؟ چرا همیشه علامت خروج را نشان می‌دهیم؟چند کشور را می‌توانیم مثال بزنیم که به این سادگی مسیر مهاجرت نخبگانش را هموار کرده باشد؟ زیان روحی و روانی و اقتصادی جامعه از مهاجرت این همه نخبه چقدر است؟
هرچند اعداد و ارقام متناقضی از تعداد مهاجران نخبه ايراني درديگر نقاط دنيا ارائه شده اما با توجه به جایگاه شایسته بسیاری از ایرانیان خارج از کشور، به خوبي مي‌توان دريافت چه ثروت مادي و معنوي عظيمي از كشورمان در ديگر نقاط جهان توزيع شده‌است.
اما سؤال مهم این است که چرا بسياري از جوانان نخبه ایرانی عزم مهاجرت كرده و زندگي دور از وطن را بر مي‌گزينند؟
شايد دم دستی‌ترین پاسخ این باشد که آنها به دنبال رفاه یا شاید آزادی بیشتر،ترک وطن کرده‌اند. . اما براي من كه با خیلی از مهاجران نخبه ایرانی از نزديك صحبت كرده‌ام،دلیل دیگری هم وجود دارد.
خیلی از جوانان ما ایران را ترک می‌کنند چون امکان سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بلند مدت ندارند.خیلی‌ها ایران را ترک می‌کنند چون فضای کسب وکار را عادلانه و شفاف نمی‌بینند. خیلی‌ها ایران را ترک می‌کنند چون حوصله این همه دعوای سیاسی و بی‌اطمینانی را ندارند.خیلی‌ها ایران را ترک می‌کنند چون فضای مساعدی برای شکوفایی توانایی هایشان نمی بینند.
اگربپذيريم نبوغ و استعداد هم ثروت خدادادي است،باید کاری کنیم که انگیزه مهاجرت کاهش پیدا کند. چرا باید جوانان نخبه ما به بهانه‌های واهی تحت فشار قرار گیرند و ترک وطن کنند؟
در یکی از سفرهایم به اروپا، دوساعت پای صحبت‌های یکی از همین نخبگان نشستم.او که جذب یکی از شرکت‌های بزرگ اروپایی شده و برای خودش شهرتی به هم زده بود،آرزو داشت به ایران بازگردد. پرسیدم در چه صورتی حاضری به کشور برگردی؟ گفت: فقط می‌خواهم سالم و شفاف در فضای رقابتی کار کنم.نمی‌خواهم برای کاری که می‌کنم،از همه مجوز بگیرم و به همه رشوه بدهم.

صدای پیرمردی که تصویر مریم میرزاخانی را به دیوار زده بود،هنوز در گوشم می‌پیچد.وقتی داشتم خداحافظی می‌کردم گفت: تو که دستت می‌رسد،کاری کن.کاری کن بچه‌های خوب ما به وطن بازگردند.

mohsen jalalpour

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:درگذشت مریم میرزاخانی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دروازه خورشید در ارتفاع 4000 متر بالاتر از سطح دریا در کشور بولیوی واقع شده و یکی از عجیب ترین کشفیات جهان است.

این دروازه با نام پوماپونکو (Pumapunku) نیز شناخته می‌شود که بخشی از یک مجموعه بنای تاریخی به نام تیواناکا (Tiwanaka) و مربوط به 1500 سال پیش است.

تکنولوژی به کار رفته در این بنای تاریخی پیش‌کلمبیایی (pre-Clumbian) حتی پیشرفته‌تر از بناهای ساخته شده توسط آزتک‌هاست.

این دروازه بزرگ جهت ساخت یک معبد استفاده شده که سنگ‌های به کار رفته در آن از دو معدن جداگانه در فواصل 1600 و 8000 متری استخراج شده‌اند. هر کدام از بلوک‌های سنگی این بنا 180 کیلوگرم به بالا وزن داشته تعداد زیادی از آنها در ساخت دروازه به کار رفته است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دروازه خورشید,عجیب ترین کشفیات جهان,برتر از علم,پوماپونکو (Pumapunku), پیش‌کلمبیایی (pre-Clumbian),, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شرکت IBM در زمینه پیش‌بینی برای آینده شهرت دارد، و به تازگی لیست جدید پنج پیش‌بینی خود برای آینده را که به پنج در پنج شهرت یافته منتشر ساخته است.

براساس گزارش ساينس،‌ در ليست جديد IBM بر پنج فناوري كه بزرگترين تاثير را طي پنج سال آينده بر زندگي بشر خواهد داشت، تاكيد كرده‌است.

به گفته اين شركت طي پنج سال آينده جهان در زمينه هوش مصنوعي، تلسكوپ‌هاي فوق قوي،‌حسگرهاي هوشمند و تجهيزات پزشكي دچار تحولي بزرگ خواهد شد و در بخش‌هاي سلامت و درمان،‌محيط زيست، درك زمين و شناخت جهان تاثيرگذار  خواهند بود.

 

هوش مصنوعي و سلامت رواني

براساس نوع صحبت كردن افراد مي‌توان اطلاعات زيادي از شخصيت آنها به دست آورد، اينكه آيا فرد كسل است، يا آشفته يا پريشان و  يا بدبخت. انسان‌ها در روند تكامل خود آموخته‌اند اين نشانه‌ها را در حين سخن گفتن از خود بروز دهند اما پيشرفت سريعي كه در زمينه قدرت پردازشگرهاي رايانه‌ها رخ داده‌است به اين معني است كه تحليل گفتار نسبت به گذشته قدرتمند‌تر خواهد بود.

IBMپيش‌بيني مي‌كند تا پنج سال آينده آنچه مي‌گوييم و مي‌نويسيم مي‌توانند شاخص‌هايي براي سنجش سلامت رواني و فيزيك باشد. براي مثال مي‌توان با استفاده از يك اپليكيشن موبايل بيماري‌هايي مانند پاركينسون را به لطف محاسبات هوش مصنوعي در فضاي ابري تشخيص داد. تاكنون از اين شيوه براي تشخيص بيماري افسردگي در افراد استفاده شده‌است.

لنزهاي هوشمند

براساس پيش‌بيني جديد IBM، تا پنج سال آينده دوربين‌هايي قدرتمند و بسيار كوچك با سرعت و قدرت هوش مصنوعي درون لنزهاي چشمي تركيب شده و قدرت بينايي انسان را چند برابر خواهند كرد. در اين صورت علاوه بر نور مرئي،‌انسان قادر به ديدن امواج ماكرو، ميليمتري و فروسرخ خواهد بود ،‌آن‌هم تنها با استفاده از ابزاري كه مي‌توان آن را در جيب گذاشت يا به عينك وصل كرد.

ماكروسكوپ‌ها و درك جزئيات زمين

به لطف تصاوير ماهواره‌اي، اروز امكان ديدن هر نقطه از زمين فراهم شده‌است،‌ اما اين تنها آغاز راه است. IBM معتقد است سيستم‌هاي ماكروسكوپ قرار است به زودي تمامي داده‌هاي پيچيده مربوط به زمين را با يكديگر تلفيق كنند و به اين شكل انسان مي‌تواند آنها را به شيوه‌اي كاملا جديد تحليل كند.

چنين قابليتي نه تنها داده‌هاي بيشتري از ماهواره‌ها،‌حسگرهاي هوشمند و ايستگاه‌هاي هواشناسي استخراج مي‌كند،‌ راهكاري دقيق‌تر براي سازماندهي و دسته بندي اين داده‌ها در اختيار محققان قرار مي‌دهد.

آزمايشگاه روي تراشه

IBM پيش‌بيني مي‌كند از آنجايي كه فناوري روز به روز ابعاد فيزيكي كوچكتر و قدرت بيشتري پيدا مي‌كند و اين مي‌تواند بر كاربري‌هاي پزشكي تاثيري باورنكردني داشته باشد. براي مثال مي‌توان از چنين فناوري براي تصويربرداري پزشكي در خانه با كمترين هزينه ممكن  استفاده كرد و بيماري‌ها را با سرعت بيشتري تشخيص داد.

به گفته IBM، لابراتوراهاي روي تراشه را مي‌توان به عنوان كاراگاهان پزشكي براي دنبال كردن نشانه‌هاي حياتي در بدن به كار گرفت تا در صورت نياز به پزشك مراجعه كرد. به بيان ديگر، يك آزمايشگاه كامل بيوشيمي در كف دست هر انسان خواهد بود كه با كمك آن  مي‌توان بيماري‌هايي مانند سرطان يا پاركينسون را در مراحل اوليه آن رديابي كرد.

تا سال 2022 به گفته IBM  تجهيزات سلامتي و تندرستي مانند ردياب خواب يا تناسب اندام مي‌توانند اطلاعات خود را به سيستم هوش مصنوعي انتقال دهند تا فرد با مشورت اين سيستم سطح سلامت و كيفيت زندگي خود را بهبود ببخشد.

حسگرهاي هوشمند ردياب‌هاي آلودگي

پيش‌بيني IBM براين اساس است كه تركيبي از سخت‌افزارهاي هوشمند و تحليل‌هاي هوش مصنوعي مي‌توانند در رديابي آني آلودگي‌هاي محيط زيست به كار گرفته شوند. همانطور كه يك ردياب هوشمند مي‌تواند بلافاصله بيماري را در انسان تشخيص دهد،‌حسگرهاي هوشمند كار گذاشته شده در زمين يا درون پهپاد‌ها مي‌توانند آلودگي‌ها و آلاينده‌ها را در زمان حقيقي رديابي كنند،‌ بدون اينكه نيازي به انتقال نمونه‌برداري‌ها به آزمايشگاه داشته‌باشند. يكي از انواع اين آلودگي‌ها نشت متان است كه امكان مشاهده آن با چشم غير مسلح وجود ندارد و در عين حال دومين عامل آلاينده‌اي است كه در گرمايش جهاني نقش دارد. با قرار دادند حسگرهاي هوشمند در ميان خطوط لوله گاز متان مي‌توان به صورت آني نسبت به نشت اين گاز واكنش نشان داد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شرکت IBM,قدرت پردازشگرهاي رايانه‌ها ,تحليل‌هاي هوش مصنوعي,تناسب اندام,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ما از نیستی به هستی می آییم و از هستی به نیستی می رویم، در فاصله این هستی و نیستی، زمان قرار دارد. زمان هم حاصل حوادث است، حوادث از زمان به وجود می آیند و زمان را تغییر می دهند.

آیا این تقصیر چه کسی است؟ هیچکس. در اینجا مطرح نیست عناصر جهان ضد یکدیگرند. همدیگر را می کشند و می خورند و نابود می کنند تا چیز دیگری به وجود اید.

انسان حیوان و گیاهان را می خورد و خودش نیز محکوم به زوال است و از نیستی آنها هستی دیگری حادث می شود.

خانواده ی خوشبخت | ژان پل سارتر

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دیوار نوشت,قلب و اندیشه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ما که در روی خاک، در سال میلادی پیش، شرایط سختی را تجربه کردیم: جنگ‌ها و آوارگی‌ها، نابخردی‌ها و تخریب گسترده میحط زیست، سال پیش با شدت هر چه تمام‌تر ادامه داشت.

اما در دریاها و اقیانوس‌ها شرایط چطور بوده است؟! آن زمان که روی سطح آب‌ها، طوفان‌های شدید درمی‌گیرد، چند متر پایین‌تر از سطح ما دنیایی داریم که در سکوت و آرامش، مسیر خود را طی می‌کند. حس و حال غواص‌هایی که بخت دیدن این دنیا را داشته‌اند و سکوت و دنیا متفاوت آن پایین را تجربه کرده‌اند، وصف‌ناشدنی است.

گرچه تخریب محیط زیست، شرایط زیست در زیر سطح دریاها و اقیانوس‌ها را دگرگون کرده است، اما این دنیای برای خودش زیبایی‌های بکری دارد که سوژه عکاسان زیادی قرار گرفته است.

۶ سال است که مسابقه عکسبرداری از اقیانوس‌های یا Ocean Art Photography competition برگزار می‌شود.

در سال ۲۰۱۶، جوایز نهایی به ۹۵ عکاس از ۶۰ کشور دنیا هدیه شد. آنها با فناوری‌های و دوربین‌هایی با لنز‌های مجهز، سال پیش عکس‌های بسیاری زیبایی ثبت کرده بودند.

با هم تعدادی از این عکس‌ها را مرور می‌کنیم:

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۲-۳۴-AM

 

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۳-۳۸-AM

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۴-۱۲-AM

 

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۴-۴۳-AM

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۸-۲۷-AM

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۹-۳۶-AM

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دریاها و اقیانوس‌ها,میحط زیست, تخریب محیط زیست,تصاویری از جهان زیر آب,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اثر: هاله افتخاری

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:#childlabour #کودکان_کار,هاله افتخاری,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سیلوستر استالونه از شرکت فیلم‌سازی براداران وارنر بابت سهمی که معتقد است بابت فیلم مرد خرابکار (Demolition Man) به او بدهکار است، شکایت کرد.

 

آقای استالونه می‌گوید که این فیلم که محصول سال ۱۹۹۳ است، دست‌کم ۱۲۵ میلیون دلار فروش کرده و طبق قرارداد ۱۵ درصد از این مبلغ متعلق به او است.

در شکایت‌نامه استالونه شرکت فیلم‌سازی "به طور رسوایی طمع‌کار" نامیده شده و او گفته که شرکت برداران وارنر "بدون هیچ دلیلی" برای سال‌ها "روی پول او نشسته است."

 

شرکت برادران وارنر تا کنون پاسخی به این شکایت نداده است.

طبق مدارک، وکلای آقای استالونه در سال ۲۰۱۴ از برادران وانر شکایت کردند، اما این شرکت فیلم‌سازی گفت که فیلم ۶۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار ضرر کرده و به همین دلیل نباید مبلغی بپردازد.

با این حال و به دنبال پیگیری آقای استالونه، شرکت برادران وارنر آوریل ۲۰۱۵ چکی به مبلغ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار برای او فرستاد.

در شکایت‌نامه استالونه نوشته شده است: "برادران وارنر برای سال‌ها روی پول شرکت ماربل روژ (متعلق به استالونه) نشسته است و بدون هیچ توجیهی به خودش گفته که نیازی نیست سهم شرکت ماربل روژ را بدهد."

در این شکایت‌نامه که در دادگاه عالی لس‌آنجلس ارائه شده، آقای استالونه خواهان گرفتن طلبش به همراه سود آن و خسارت‌هایش طی این مدت شده است.

سیلوستر استالونه و وسلی اسنایپس نقش‌های اصلی فیلم مرد خرابکار را بازی کردند. داستان فیلم در مورد یک پلیس و یک خلافکار است که منجمد می‌شوند اما در آینده و در دنیایی عاری از جرم به زندگی باز می‌گردند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سیلوستر استالونه,برادران وارنر,شکایت‌نامه, وسلی اسنایپس ,فیلم مرد خرابکار ,Demolition Man,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سیلویو برلوسکنی، مالک آس میلان این باشگاه را با قیمت ۷۴۰ میلیون یورو به یک کنسرسیوم چینی فروخت.

 

این باشگاه حاضر در سری آ فوتبال ایتالیا از سال ۱۹۸۶ با مالکیت آقای برلوسکنی اداره می‌شد و از مدت‌ها پیش بحث فروش آن وجود داشت تا این که سرانجام نخست‌وزیر پیشین ایتالیا آن را به شرکت "روسونری اسپرت اینوستمنت لوکس" فروخت.

صحبت خرید میلان که به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری چین در فوتبال اروپا است، در می ۲۰۱۶ شروع شد و به دلیل مشکلات مالی دو بار به تاخیر افتاد.سیلویو برلوسکنی ماه اوت پیش به روزنامه گاتزتا دلو اسپرت ایتالیا گفت: "این تصمیم مهمی بود که میلان به کسی داده شود که بتواند آن را به قدرت برتر ایتالیا، اروپا و جهان تبدیل کند. من راجع به قیمت صحبت نکردم و پیشنهادی که کردند را قبول کردم."

حالا هوداران میلان امیدوارند که حرف آقای برلوسکنی که همان زمان گفت شرطی که برای فروش میلان داشت این بوده که مالک جدید دست‌کم ۴۰۰ میلیون یورو طی دو سال آینده در آن سرمایه‌گزاری کند، واقعیت داشته باشد.

میلان در زمان آقای برلوسکنی ۸ بار قهرمان ایتالیا و ۵ بار قهرمان اروپا شد. میلان برای آخرین بار در سال ۲۰۱۱ قهرمان ایتالیا شد.

این تیم که در سه فصل گذشته به ترتیب هفتم، دهم و هشتم شده، سه سال است که نتوانسته به رقابت‌های اروپایی راه پیدا کند. این بیشترین زمان در سه دهه گذشته است که میلان نتوانسته به مسابقات اروپایی راه پیدا کند.

این تیم مدت‌هاست که دیگر نتوانسته بازیکنانی با کلاس جهانی مانند آندری شوچنکو و کاکا و یا فوق ستاره‌های سال‌های دورترش مانند مارکو فان‌باستن، رود گولیت یا فرانک رایکارد جذب کند.

میلان در حال حاضر ۲ امتیاز از اینتر، دیگر تیم شهر میلان بالاتر است، اما کماکان ۲ امتیاز با آتالانتا در جایگاه پنجم (برای گرفتن سهمیه لیگ اروپا) فاصله دارد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سیلویو برلوسکنی,آس میلان,گاتزتا دلو اسپرت,آندری شوچنکو ,کاکا,مارکو فان‌باستن,رود گولیت ,فرانک رایکارد, , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تحقیقی که به‌تازگی متخصصان آلمانی در دانشگاه یولیش در ایالت نوردراین وستفالن پیرامون کم‌خوابی و بی‌خوابی انجام داده‌اند، با نتایج جالبی همراه بوده است.

افرادی که در این تحقیق شرکت داشته‌اند به مدت ۵۲ ساعت از خواب محروم شدند تا شرایط لازم برای آزمایش‌های مشخص فراهم شود.

در این بازه ۵۲ ساعته شرکت‌کنندگان باید فعالیت‌های فکری متفاوتی را انجام می‌دادند. برای مثال، کلمات و مفاهیمی را حفظ کنند و یا اینکه به سوالات ریاضی پاسخ دهند.

متخصصان در روند آزمایش متوجه می‌شوند که شرکت‌کنندگان بازدهی متفاوت از خود ارائه می‌دهند. در حالی‌که بی‌خوابی گروهی را به لحاظ ذهنی کاملاً فلج کرده و در مقابل پرسش‌ها حتی چند ثانیه‌ای مات و مبهوت می‌ماندند، گروه دیگر کاملاً با توانایی‌های معمول خود قادر به پاسخگویی به پرسش‌ها بود.

واکنش‌متفاوت افراد به کم‌خوابی و بی‌خوابی

پژوهشگران آلمانی به این نتیجه رسیده‌اند که برخی افراد با کم‌خوابی وبی‌خوابی راحت‌تر کنار می‌آیند. پس از ۵۲ ساعت بی‌خوابی فعالیت‌های مغزی و عصبی شرکت‌کنندگان با دستگاه توموگرافی ویژ‌ه‌ای اندازه‌گیری شد و سپس این افراد اجازه یافتند که ۱۴ ساعت بخوابند.

با این اندازه‌گیری کارشناسان می‌خواستند که تغییرات ملکولی در مغز را مشخص کنند.

ثبت تغییر فعل و انفعالات مغزی

کارشناسان در این اندازه‌گیری متوجه شدند که شمار پذیرند‌ه‌های آدنوزین افزایش یافته است. آدنوزین‌ها ترکیباتی فسفری هستند که در سلو‌ل‌ها وظیفه حمل انرژی را بر عهده دارند.

پذیرنده‌ها (Rezeptor) در جداره‌ی سلول قرار دارند و سیگنال‌هایی را به آدنوزین‌ها در دورن سلول می‌رسانند. پس از ارسال این سیگنال‌ها انسان نیاز به خواب پیدا می‌کند.

پزشکان و متخصصان پیش از این آزمایش نیز حدس می‌زدند که آدنوزین‌ها به تنهایی دلیل خستگی افراد نیستند، حال پس از این آزمایش برای پژوهشگران اثبات شده که افزایش کارکرد پذیرنده‌ها نیز در این میان نقش مهمی بازی کرده و پس از بروز خستگی، بدن را به خواب فرامی‌خواند. پذیرنده‌ها شبیه ماده کافئین بر خواب تاثیر مثبت و منفی می‌گذارند. به همین دلیل افزایش شمار پذیرنده‌ها در برخی افراد آنها را سریعاً خسته کرده و بی‌خوایی یا کم‌خوابی تاثیری منفی بر بازدهی آنها دارد.

کمک به بیماران مبتلا به افسردگی

کشف پژوهشگران آلمانی می‌تواند راهی برای درمان افرادی باشد که دچار افسردگی روحی هستند. وضعیت روحی افراد ربطی مستقیم به تعادل آدنوزین و پذیرند‌ه‌های آن در سلول‌ها ‌دارد. با تنظیم این دو فاکتور (به کمک داروهای معین) می‌توان به بیماران مبتلا به افسردگی یاری رساند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: کم‌خوابی و بی‌خوابی,دستگاه توموگرافی,ماده کافئین, افسردگی روحی,وضعیت روحی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

منجمان می گویند برای اولین بار در اطراف یک سیاره شبیه به زمین اتمسفری را شناسایی کرده اند. آنها مشغول مطالعه کره ای به نام GJ 1132b بوده اند که حدود یک و نیم برابر زمین است و ۳۹ سال نوری از ما فاصله دارد.

 

رصدها نشان می دهد که این سیاره را اتمسفر غلیظی از جنس بخار آب یا متان یا ترکیبی از این دو پوشانده است.

نتیجه این مطالعه در نشریه علوم اخترشناسی (استرونومیکال) چاپ شده است.

 

شناسایی یک اتمسفر و تعیین مشخصه های آن گام مهمی در مسیر یافتن آثار حیات در سیارات ورای منظومه شمسی است. با این حال بعید به نظر می رسد که این سیاره قابل سکونت باشد زیرا دمای سطح آن به ۳۷۰ درجه سانتی گراد می رسد.

دکتر جان ساتوورت، سرپرست تحقیقات در دانشگاه کیل، گفته است:‌ «تا جایی که من می دانم حرارت داغ ترین جایی که حیات در زمین در آن دوام آورده است به ۱۲۰ درجه سانتی گراد می رسد و تازه این خیلی پایین تر از این سیاره است.»

نشانه شیمیایی

کشف سیاره GJ 1132b ابتدا در سال ۲۰۱۵ اعلام شد. این سیاره در صورت فلکی ویلا در نیمکره جنوبی قرار دارد.

هرچند اندازه آن تقریبا مثل زمین است ستاره ای که حول آن می گردد خیلی کوچکتر، خنک تر و کم نورتر از خورشید است.

محققان با استفاده از رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی توانستند این سیاره را هنگام سد کردن بخشی از نور ستاره مرکزی مطالعه کنند.

دکتر ساتورت می گوید:‌ «وقتی سیاره از جلوی ستاره رد می شود کمی از نورد آن می کاهد - که راه خیلی خوبی برای یافتن سیارات ترانزیت است - و این سیاره هم همینطور پیدا شد.»

اما ملکول های مختلف در اتمسفر این سیاره - اگر دارای اتمسفری باشد - نور خورشید مرکزی را به شکل های مختلف جذب می کنند که به اخترشناسان اجازه می دهد به جستجوی نشانه های شیمیایی در اتمسفر بپردازند.

رصدهای این سیاره حاکیست که دارای اتمسفری غلیظ حاوی بخار آب، گاز متان یا هر دو است.

دکتر ساتوورت می گوید:‌ «یک احتمال این است که این سیاره ای به اصطلاح آبی است و اتمسفری از بخار داغ دارد.»

محققان می گویند بعید است که این سیاره به علت داغی حاوی آثار حیات باشد اما کشف اتمسفر در آن جستجو برای یافتن موجودات فرازمینی را هیجان انگیزتر می کند.

دکتر ساتوورت گفت:‌ «ما نشان داده ایم که سیارات واقع در مدار ستاره های کم جرم می توانند دارای اتمسفر باشند و چون تعداد خیلی زیادی از اینها در جهان هست، شانس وجود حیات در یکی از آنها را به شدت بالا می برد.»

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: GJ 1132b ,نشریه علوم اخترشناسی (استرونومیکال) ,موجودات فرازمینی,اتمسفر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اغلب افراد گریه را راه خوبی برای کاهش و مقابله با استرس می‌دانند. آیا علم نیز این باور را تأیید می‌کند؟

 

تا همین اواخر، دانشمندان و اندیشمندان درباره گریه اختلافاتی جدی داشتند. در نمایشنامه هنری پنجم، شکسپیر می‌نویسد "گریستن از عمق سوگ می‌کاهد". لمونی اسنیکت، نویسنده آمریکایی، نیز جایی نوشته که "اگر خیلی خیلی بدشانس نباشید، یک دل سیر گریه و زاری حال‌تان را بهتر می‌کند، حتی اگر شرایط و اوضاع‌تان عملاً یک ذره هم فرقی نکرده باشد".

اما چارلز داروین، معتقد بود که تولید اشک عارضه‌ای بی‌فایده‌ و ناشی از نحوه کارکرد ماهیچه‌های دور چشم است. از نظر او، این ماهیچه‌ها باید هر از چند گاهی منقبض شوند تا خون در آن‌ها جمع نشود و ریزش اشک از چشم نیز چیزی نیست جز نتیجه ناخواسته همین فرایند فیزیولوژیک. (البته داروین به این نکته اشاره می‌کند که گریستن می‌تواند به نوزادان و کودکان کمک کند تا توجه پدر و مادرشان را جلب کنند.)

 

امروزه می‌دانیم که گریه، دست کم در بزرگسالان، واکنش فیزیولوژیک پیچیده‌ای است به نوعی تحریک عاطفی و احساسی. بااینکه اصلی‌ترین مشخصه گریه اشک ریختن است، تغییرات دیگری را نیز در حالت‌ چهره و الگوهای تنفسی در پی دارد؛ مثلاً، "هق‌هق" کلمه‌ای است که برای توصیف دم و بازدم‌های سریع هنگام گریه به کار می‌رود. 

بنابراین، از منظر علمی، گریستن با تولید اشک فرق دارد. اشک می‌تواند در واکنش به یک محرک شیمیایی تولید شود، مثل وقتی که بعد از خوردن غذای تند، به چشم‌های‌تان دست بزنید. حتی جنس خود اشک‌ها هم با هم فرق می‌کند. در سال ۱۹۸۱، ویلیام اچ فری، روانپزشک آمریکایی، به این نتیجه رسید اشکی که با دیدن فیلم‌های غم‌انگیز سرازیر شود از اشکی که محصول پیاز خرد کردن باشد پروتئین بیشتری دارد.

هر کسی که در عمرش نمایش خنده‌داری دیده باشد یا به وعده‌های داماد به عروس گوش داده باشد بخوبی می‌داند اشک‌هایی که از سر احساسات باشند فقط به غم و اندوه محدود نمی‌شود. همه ما با احساساتی که با گریه همراه می‌شوند آشنا هستیم، خواه احساس شادی باشد، خواه اندوه. ولی کمتر کسی می‌داند که اصلاً چرا بزرگسالان گریه می‌کنند. نظرات زیادی در این باره وجود دارد.

یک نظر این است که نوع گریه بزرگسالان، دست کم تا جایی که به ماهیت اجتماعی آن مربوط می‌شود، با نوزادان و خردسالان فرقی ندارد. به عبارت دیگر، شاید گریه فریادی باشد برای توجه؛ راهی باشد برای درخواست حمایت و کمک از جانب دوستان و آشنایان وقتی عمیقاً به آن نیاز داریم؛ شیوه‌ای باشد برای انتقال عواطف و احساسات درونی وقتی نمی‌توانیم به بهترین شکل آن‌ها را ابراز کنیم.

با اینکه این نظر بعضی از اشکال گریستن را توضیح می‌دهد، ولی بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده اند که بزرگسالان اغلب زمانی گریه می‌کنند که کاملاً تنها هستند. فرضیه دیگر این است که گریه می‌تواند راهی برای "ارزیابی ثانویه" باشد، به این معنی که به فرد کمک می‌کند میزان بی‌قراری و پریشانی خود را دریابد و احساسات خود را درک کند و بشناسد.

نظریه بعدی بر اساس مفهوم تصفیه است، به این معنی که گریه راهی است برای رهایی از موقعیت‌های استرس‌زا. این ایده هم با سخن شکسپیر که به آن اشاره کردیم همخوانی دارد هم در کلمات اوید، شاعر رومی، منعکس شده است:

"گریستن رهایی است؛ اشک، سوگ و ماتم را آرام می‌کند و از میان بر می‌دارد". ارسطو، فیلسوف یونانی، نیز معتقد بود که گریه "ذهن را پاک و تصفیه می‌کند".

بنابر پژوهشی که یک روانشناس درباره مجلات و روزنامه‌های پرخواننده آمریکا در سال ۱۹۸۶ انجام داده بود، ۹۴ درصد مقالاتی که درباره گریه منتشر می‌شود این نظر را تأیید می‌کند که گریستن به کاهش تنش‌های روانی کمک می‌کند.

در سال ۲۰۰۸ پژوهشی درباره حدود ۴۳۰۰ جوان [در بازه سنی ۲۰ تا ۳۹] در ۳۰ کشور مختلف انجام شد، بیشتر، ولی نه همه، معتقد بودند که پس از گریه هم از نظر ذهنی هم از نظر جسمی احساس بهتری دارند. بعضی هم البته گفته بودند که هیچ تغییری احساس نمی‌کنند و بعضی دیگر هم حتی گفته بودند که پس از گریه احساس بدتری می‌کنند.

به نظر می‌آید که ریشه این تفاوت‌ها در درک فرد از شرایط اجتماعی نهفته است؛ مثلاً اگر فرد از گریه کردن جلوی بقیه خجالت بکشد، طبیعی است که وقتی تنها یا جلوی یکی از دوستان نزدیکش گریه کند احساس بهتری می‌کند. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که وقتی فرد تلاش کند گریه خود را سرکوب یا پنهان کند، احساس رهایی کمتری خواهد داشت.

بنابراین، مفهوم "یک گریه سیر" خالی از فایده هم نیست ولی برای آن که اثری داشته باشد فرد باید از حمایت اجتماعیِ لازم نیز برخوردار باشد. شاید بزرگسالان نیز درنهایت، به همان دلیلی گریه می‌کنند که کودکان: کمک گرفتن از دوستان و آشنایان. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گریه,گریستن,مزایای گریه,اشک‌ها,احساسات , عواطف ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

عید نوروز 1396 بر تمام هموطنان مبارک باد

به امید سالی خوش و همراه با سلامتی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نوروز 1396 مبارک باد,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شاید تاریخ حیات بر زمین بایستی از نو نوشته شود. زیرا با کشف فسیل‌های میکروسکوپی جدید در کانادا انقلابی در دانش بشری رخ داده است. این فسیل‌های ۴ میلیارد ساله نازک‌تر از تار مو هستند. احتمال حیات در مریخ هم مطرح شده است.

گروهی از پژوهشگران روز چهارشنبه (اول مارس/ ۱۱ اسفند) در هفته‌نامه تخصصی "نیچر" اعلام کردند که موفق به کشف قدیمی‌ترین فسیل‌های میکروسکوپی تاکنون شناخته‌شده شده‌اند؛ فسیل‌هایی که به عنوان "شاهدی مستقیم" برای حیات بر سیاره ما در حدود ۴ میلیارد سال پیش ارزیابی می‌شوند. این کشف تاریخی می‌تواند حتی نظریه‌های تاکنونی درباره امکان حیات بر دیگر سیاره‌ها را نیز دگرگون کند.

به نوشته‌ی دومینیک پاپینو، از کالج دانشگاهی لندن و سرپرست این تیم تحقیقاتی، فسیل‌های میکروسکوپی کشف‌شده در کانادا حدود ۳۰۰ میلیون سال قدیمی‌تر از قدیمی‌ترین فسیل‌های تاکنون شناخته‌شده هستند.

پاپینو و همکارانش در مؤسسه‌های تحقیقاتی زمین‌شناسی آمریکا، نروژ و نیز دانشگاه اتاوا، قدمت این میکرو−سنگواره‌ها را بین ۳ میلیارد و ۷۷۰ میلیون و ۴ میلیارد و ۲۹۰ میلیون سال تخمین زده‌اند.

ظریف‌تر از تار مو

قدیمی‌ترین فسیل‌های میکروسکوپی تا پیش از این شناخته‌شده، در غرب استرالیا کشف شده بودند و ۳ میلیارد و ۴۶۰ میلیون سال قدمت داشتند. تیم تحقیقاتی پاپینو این سنگواره‌های ریز را در لایه‌های کوارتز در کمربند گرین‌استون نیوواگیتوک در استان کبک کانادا یافته است.

عرض این فسیل‌های میکروسکوپی نصف قطر یک تار مو و طول‌شان تا نیم میلی‌متر است و به شکل لوله‌ها و رشته‌هایی سرخرنگ جلوه می‌کنند.

بر اساس پژوهش تیم تحقیقاتی پاپینو، فسیل‌های کشف‌شده، بازمانده‌ی باکتری‌هایی هستند که در نزدیکی شکاف‌های کف اقیانوس که مواد مذاب زمین را به بیرون سرازیر می‌کرده، می‌زیسته‌‌اند و از آهن تغذیه می‌کرده‌اند. هنوز هم در سیاره ما هستند فضاهای حیاتی هیدروترمال سرشار از آهنی که باکتری‌ها در آنها زندگی می‌کنند. این باکتری‌ها شباهت زیادی به باکتری‌های کهنسالی دارند که اینک بازمانده‌های آنها یافت شده‌اند.

دانشمندان تاکنون همواره در رابطه با کشف احتمالی فسیل‌های میکروسکوپی این تردید را داشته‌اند که آیا آنها واقعا به ریشه‌های زیستی حیات راه می‌برند. پژوهشگران پیرامون پاپینو اما روش‌های بسیاری را برای تجزیه و تحلیل میکرو−سنگواره‌ها به کار برده‌اند؛ از جمله استفاده از روش اسکن لیزری. این پژوهشگران تشریح کرده‌اند که به‌ویژه آثار آپاتیت یا کلسیم فسفات و یک ترکیب کربن دیگر دلایل محکمی بر وجود حیات هستند.

احتمال حیات بر مریخ

دومینیک پاپینو به خبرگزاری فرانسه گفته است که گرچه برای تعیین قدمت فسیل‌ها "روشی قابل اتکا" به کار رفته، نتیجه‌ی کار اما "کماکان قابل بحث می‌ماند". به همین جهت، سرپرست تیم تحقیقاتی و همکارانش به شکلی محتاطانه عمر این فسیل‌های میکروسکوپی را دست‌کم ۳ میلیارد و ۷۷۰ میلیون سال اعلام کرده‌اند.

آنگونه که نویسندگان این پژوهش اعلام کرده‌اند، کشف این میکرو−سنگواره‌ها می‌تواند نظریه‌ها درباره وجود حیات در سیاره‌های دیگر را نیز دگرگون کند. اینکه در زمانی نسبتا کوتاه پس از به‌وجود آمدن کره زمین در حدود ۴ میلیارد و ۵۷۰ میلیون سال پیش، آثار حیات بر سیاره ما ظاهر شده باشد، این گمان را تقویت می‌کند که در دیگر سیاره‌های دارای آب در خارج از منظومه شمسی نیز در زمان‌هایی چنین دور موجودات زنده وجود داشته بوده باشند.

متیو داد، از مرکز فناوری نانو در لندن و نویسنده‌ی همراه پاپینو، تأکید می‌کند که بر سطح مریخ نیز در همان زمان، همچون بر سطح زمین، آب جاری بوده است. متیو داد در ویدئویی که در تارنمای اینترنی "نیچر" منتشر شده گفته است، پس قابل تصور است که بتوان دلایلی نیز برای وجود حیات در ۴ میلیارد سال پیش در مریخ پیدا کرد. او در عین حال ادامه می‌دهد، البته شاید هم زمین "تنها موردی استثنایی باشد".

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:تاریخ حیات بر زمین,کشف فسیل‌های میکروسکوپی,انقلابی در دانش بشری,میکرو−سنگواره‌ها ,احتمال حیات بر مریخ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کشف سیارات پدیده تازه یا عجیبی نیست، اما این نخستین بار است که چند سیاره با اندازه ای نزدیک به کره زمین کشف می شوند که همگی به دور یک ستاره می گردند.

این ستاره چندان نورانی نیست و حجم کم و دمای پایینی دارد، اما نکته مهم این است که سه سیاره از هفت سیاره تازه کشف شده در فاصله ای از این ستاره قرار دارند که امکان حیات را فراهم می کند.

توماس زوربوچن از ناسا توضیح می دهد: «این سیاره ها از جمله بهترین هایی هستند که تاکنون رصد کردیم. تلسکوپ فضایی جیمز وب به ما این امکان را می دهد که جو و علائم احتمالی حیات را در این سیاره ها بررسی کنیم. اکنون دیگر سوال این نیست که آیا زمین دیگری وجود دارد یا نه، اکنون سوال این است که کی آن را پیدا خواهیم کرد.»

نخستین بررسی ها حاکی از آن است که سطح شش سیاره سفت و سنگی است و دمای آنها بین صفر تا یکصد درجه سانتیگراد است.

ستاره ترپیست-۱ را نخستین بار تیم اخترشناسان بلژیکی در ماه مه سال ۲۰۱۶ و به لطف تلسکوپ ترپیست کشف کردند. آنها به مدت ۲۰ روز مسیر نور این ستاره را دنبال کردند موفق شدند عبور سه سیاره احتمالی از برابر قرص آن را گزارش کنند.

جرمی ویلکس، خبرنگار و تهیه کننده برنامه «فضا» یورونیوز می گوید: «کشف این منظومه کوچک گواهی است از تحولات شگفت انگیز علم ستاره شناسی. درست است که شباهت این هفت سیاره به کره زمین هیجان انگیز است ولی نباید فراموش کرد که هفته ای نیست که پژوهشگران سیاره یا ستاره ای تازه در کهکشان ما کشف نکنند. راه شیری مملو از میلیارد ها سیاره و ستاره است. و هرچند رویا و آرزو بر کسی عیب نیست، اما نباید هم خیلی زود نتیجه گیری کرد؛ اینکه این سیاره ها قابل زندگی هستند به این معنی نیست که واقعا موجوداتی در آنها زندگی می کنند. زمین، زهره و مریخ هم سیارات «زیست پذیر» هستند که دور خورشید می گردند، اما تا امروز اثری از حیات در مریخ و زهره یافت نشده است.»

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کره زمین,ستاره ترپیست-۱,کهکشان, کشف هفت سیاره «زیست پذیر»,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان می‌گویند ثابت کرده‌اند که ویتامین دی می‌تواند خطر سرماخوردگی، آنفلوآنزا و دیگر عفونت‌های جدی تنفسی را کاهش دهد.

 

یک تحقیق تازه که در ژورنال پزشکی بریتانیا چاپ شده اطلاعاتی را از حدود یازده هزار بیمار در ۱۴ کشور جمع‌آوری کرده است. نتیجه این تحقیق نشان داد که مصرف روزانه قرص ویتامین دی تا دوازده درصد باعث کاهش عفونت‌ها می‌شود.

پوست انسان این ویتامین را هنگامی که در معرض تابش آفتاب باشیم، می‌سازد و به همین دلیل، در بسیاری از کشورها در ماه‌های زمستان، میزان آن در بدن کم می‌شود.

 

نتیجه این تحقیق بسیاری از کشورها را تشویق می‌کند که از الگوی آمریکا و فنلاند که در آنها ویتامین دی به غذاهایی همچون نان اضافه می‌شود، تبعیت کنند.

به گفته محققان این تحقیق، مصرف ویتامین دی می‌تواند سالانه از سرماخوردگی و ابتلا به آنفلوآنزای بیش از سه میلیون نفر در بریتانیا جلوگیری کند.

ویتامین آفتاب برای سلامت استخوان‌های انسان ضروری است و در سیستم ایمنی نیز نقش دارد. سیستم ایمنی بدن از ویتامین دی برای ساخت سلاح ضد میکروب که به جنگ باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌رود، استفاده می‌کند. 

نهاد "بهداشت عمومی در انگلستان" اطلاعات مربوط به عفونت‌ها را در این تحقیق، قطعی نمی‌داند اما در عین حال مصرف ویتامین دی را توصیه می‌کند.

به گفته این نهاد، ویتامین دی را باید برای داشتن استخوان‌های سالم‌تر و سلامت عضلات مصرف کرد. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ویتامین دی,خطر سرماخوردگی,آنفلوآنزا ,عفونت‌های جدی تنفسی ,ویتامین ,سلامت استخوان‌های انسان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اثرسرکار خانم:هاله افتخاری.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:نگاه ویژه:سمفونی درد/symphony of pain,هاله افتخاری,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بازار صادرات آلمان علیرغم تحولات بزرگ سیاسی از جمله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا همچنان پررونق است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا واردکنندگان اصلی کالاهای آلمان هستند.

صادارت آلمان همچنان در مسیر صعود گام بر می‌دارد. آنگونه که آمار و ارقام نشان می‌دهند تحولات بزرگ سیاسی در جهان مانند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانع از این روند صعودی نشده است.

اداره کل آمار آلمان روز پنجشنبه (۹ فوریه / ۲۱ بهمن) اعلام کرد که در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) مجموعا به ارزش یک هزار و ۲۱ میلیارد یورو کالا از این کشور به سراسر جهان صادر شده است.

این میزان ۲ / ۱ درصد بیشتر از حجم صادرات آلمان در سال ۲۰۱۵ است و این کشور اکنون برای سومین سال پیاپی موفق به رکوردشکنی در این عرصه شده است.

طبق گزارش اداره آمار آلمان حجم واردات این کشور در سال گذشته میلادی با افزایشی ۶ / ۰ درصدی به بیش از ۹۵۴ میلیارد یورو رسیده که این نیز خود رکوردی تازه است. به این ترتیب موازنه تجاری آلمان بسیار مثبت بوده و بر نزدیک ۲۵۲ میلیارد یورو بالغ شده است.

قدرت و موفقیت اقتصادی آلمان در عرصه صادارت همواره بحث و انتقاداتی به همراه داشته است. یکی از تازه‌ترین انتقادها در این رابطه از آمریکا به گوش می‌رسد. پیتر ناوارو، مشاور اقتصادی دونالد ترامپ، آلمان را متهم کرده است که با "ضعیف نگه‌داشتن یورو" آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را استثمار می‌کند.

ینس وایدمان، رئیس‌بانک مرکزی آلمان این، انتقاد را رد کرده و در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی آمریکا گفته است: «شرکت‌های آلمانی به خاطر این موفق هستند که در بازارهای جهانی جایگاه مطلوبی دارند و با محصولات نوآورانه خود توجه جهانیان را جلب می‌کنند».

بیشترین مشتریان آلمان را کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهند. حجم صادرات آلمان به این کشور‌ها در سال گذشته میلادی با افزایشی ۲ / ۲ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۵ و به حدود ۷۰۸ میلیارد یورو رسید.

این در حالی است که حجم صادرات آلمان به دیگر کشورهای جهان با توجه به بحران‌های گوناگون ۲ / ۰ درصد کاهش یافته و به حدود ۵۰۰ میلیارد یورو رسیده است.

تجارت با ایران

وزارت اقتصاد آلمان پس از اجرایی شدن برجام در نخستین روزهای ۲۰۱۶ ابراز خشنودی کرده بود که با رفع تحریم‌ها روابط تجاری و بانکی با ایران نیز عادی شود.

اگر چه خوش‌بینی‌های اقتصاد آلمان به طور کامل تحقق نیافته، اما روابط تجاری و معاملات میان آلمان و ایران در مجموع روندی صعودی را تجربه کرده است.

اتاق بازرگانی آلمان و ایران در یکی از گزار‌ش‌های اخیر خود اعلام کرده بود که در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۶ به نسبت مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۵ از آلمان به میزان ۴ / ۲۱ درصد بیشتر کالا به ایران صادر شده است. آخرین ارزیابی‌ها حاکی از آن است که حجم صادرات آلمان به ایران در سال گذشته میلادی بر حدود ۲ و نیم میلیارد یورو بالغ شده است.

این رقم در مقایسه با سال‌های تحریم قابل‌توجه است، اما همچنان با سطح مبادلاتی که مورد انتظار فعالان اقتصادی دو کشور است فاصله‌ای زیاد دارد.یکی از موانع احیای سریع روابط تجاری میان دو کشور مشکلات موجود در زمینه تامین مالی پروژه‌ها و تنگناهای مبادلات بانکی و مالی است که هنوز کاملا برطرف نشده‌اند و احتمال می‌رود که با آغاز دوران ریاست‌جمهوری آمریکا و تحریم‌های تازه‌ی این کشور علیه جمهوری اسلامی، روند کنونی نیز با کندی پیش رود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بازار صادرات آلمان,انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا,اتاق بازرگانی آلمان و ایران,حجم صادرات آلمان,سال ۲۰۱۶,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 233 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com