ابزار رایگان وبلاگ

چهلمین سالگرد درگذشت بروس لی، اسطوره هنرهای رزمی
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

بروس لی با فنون و مهارتش چشم میلیون‌ها نفر را بر پرده سینما خیره کرد. او را یکی از تأثیرگذارترین رزمی‌کاران قرن بیستم می‌دانند؛ او بود که راه را برای رزمی‌کارانی مانند جکی چان و جت لی به پرده سینما باز کرد.بروس لی با نام کامل لی جان فن (Lee Jun-fan) هنگام مرگ در ۲۰ ژوئیه ۱۹۷۳ تنها ۳۲ سال داشت. او در حالی ۴۰ سال پیش در هنگ‌کنگ چشم از جهان فروبست که به چهره‌ای نمادین تبدیل شده بود. بازی در فیلم "اژدها وارد می‌شود" بیش از پیش موجب شهرت بروس لی شد.بروس لی در ۲۷ نوامبر ۱۹۴۰ در سان‌فراسیسکو زاده شد. او در دوران دانشجویی به آموزش کونگ فو روی آورد. بروس لی سبک مبارزه‌ای منحصر به خود به وجود آورد که آن را " Jeet Kune D" نام نهاد و در مدرسه هنرهای رزمی به شاگردان آموزش داد. او شخصیتی چندوجهی داشت. در سال ۱۹۵۸ در مسابقات قهرمانی رقص چاچاچا در هنگ‌کنگ نفر اول شد، شعر می‌سرود و همچنین به فیلم‌سازی برجسته در سبک هنرهای رزمی مبدل شد.بروس لی در دوران دانشجویی با لیندا امری آشنا شد که این آشنایی در سال ۱۹۶۴ به ازدواج ختم شد. در روز اول فوریه ۱۹۶۵ برندن بروس لی، نخستین فرزند این زوج به دنیا آمد.

 

بروس لی که حالا پدر شده بود، با افتخار پسرش را به عنوان تنها چینی موبور و چشم آبی جهان معرفی کرد.

برندون لی

شانون دیگر فرزند این زوج ۴ سال بعد به جمع این خانواده پیوست.بروس لی در فیلم "راه اژدها" که فیلم‌نامه‌ی آن را خود نوشته و در شهر رم جلوی دوربین برد، چاک نوریس، قهرمان آن زمان کاراته جهان را به خدمت گرفت. صحنه‌های نبردهای رزمی در این فیلم که از سوی بروس لی طراحی شد، به تاریخ فیلم‌های رزمی پیوست. این فیلم تمامی رکوردها را تا آن روزگار جا به جا کرد. در سال ۱۹۷۳ "راه اژدها" تنها در هنگ‌کنگ بیش از ۵ میلیون دلار هنگ‌کنگی فروش کرد."اژدها وارد می‌شود" (محصول ۱۹۷۳) یکی از فیلم‌هایی بود که بروس لی را به ستاره‌ای جهانی بدل کرد. این فیلم نخستین همکاری مشترک سینمایی میان چین و آمریکا بود.

طی مدتی کوتاه بروس لی ستاره بی‌رقیب فیلم‌های رزمی لقب گرفت. "اژدها وارد می‌شود" معروفترین و در عین حال آخرین فیلم وی به شمار می‌رود. بروس لی سه هفته پیش از این‌که این فیلم در سینما به نمایش درآید، درگذشت.پس از اتمام فیلمبرداری "اژدها وارد می‌شود" بروس لی بلافاصله پروژه سینمایی جدیدی را به نام "بازی مرگ" آغاز کرد که هیچگاه نتوانست به اتمام برساند. وقتی این فیلم سرانجام در سال ۱۹۷۸ به سینماها راه یافت، از نسخه اصلی که او در سر می‌پروراند، بسیار متفاوت بود. بروس لی با تن کردن لباسی به رنگ زرد با نواری مشکی در این فیلم قصد داشت نشان دهد که به هیچکدام از سبک‌های کلاسیک هنرهای رزمی احساس تعلق نمی‌کند.تسلط استادانه بر فنون رزمی، سرعت عمل فوق‌العاده و صحنه‌های اکشن نفس‌گیر، مهمترین ویژگی‌هایی بود که نام بروس لی را بر سر زبان‌ها انداخت. استاد کونگ‌فو با این ویژگی‌ها تا به امروز نیز خط معیار را همچنان برای هنرپیشگان نسل بعد از خود بالا نگه داشته است.بروس لی راه بسیاری از هنرپیشگان رزمی‌کار نظیر جکی چان، جت لی، دانی ین، استیون سیگال و ژان کلود وندام را به دنیای سینما هموار کرد. در این میان جکی چان بیش از دیگران توانست با آمیختن هنرهای رزمی و عناصر کمیک پا در جای پای بروس لی بگذارد.شانون لی، دختر بروس لی، هم دربازیگری و هم در هنرهای رزمی راه پدر را پیش گرفت. او هم اکنون بیش از همه بر اداره "بنیاد بروس لی" که به منظور بزرگداشت یاد پدر او بنا شده، متمرکز است. دختر و همسر بروس لی در هنگ‌کنگ نمایشگاهی را به یاد این اسطوره ورزش‌های رزمی تأسیس کردند.به تازگی به مناسبت چهلمین سالگرد درگذشت بروس لی و هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس محله چینی‌ها در شهر لس‌آنجلس از مجسمه وی در این محله پرده‌برداری شد. ارتفاع این مجسمه برنزی به دو متر می‌رسد. در مراسم پرده‌برداری از مجسمه صدها نفر از هواداران و دوستداران این ستاره بی‌مانند هنرهای رزمی حضور داشتند. این مجسمه بروس لی را در حالت تدافعی نشان می‌دهد.بر اساس گزارش کالبد شکافی و نیز گزارش‌های متعدد پزشکی بروس لی در سن ۳۲ سالگی در پی عوارض ناشی از ورم مغز که در پی بروز حساسیت نسبت به یک داروی ضد درد ایجاد شده بود، درگذشت.

برندن لی، پسر بروس لی نیز مانند پدر در سینما فعالیت داشت و مانند پدرش به طرزی مشکوک درگذشت. برندن لی هنگام فیلمبرداری فیلم "The Crow " مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان سپرد.

 

Deutsche Welle



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان