ابزار رایگان وبلاگ

نخستین نمایش زنده از نبرد دیدنی بدن با باکتری‌ها
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

دانشمندان امپریال کالج لندن برای اولین بار توانستند بطور زنده چگونگی گسترش عفونت باکتریایی در بدن یک موش و جنگ سیستم ایمنی بدن برای عقب نشاندن آن‌ها را نمایش دهند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محققان یک موش را با یک حشره ساطع‌کننده نور شکم عفونی کرده، سپس برای مشاهده محل اسکان آن و میزان گسترش این عفونت در بدن، پیش از از بین رفتن آن توسط سیستم ایمنی، پیگیری کردند.آنها دریافتند که دوره کامل عفونت 12 روز بطول می‌انجامد.این دانشمندان از یک نسخه باکتری Citrobacter rodentium استفاده کردند که برای تولید نور اصلاح ژنتیکی شده و با استفاده از ابزار فناوری پیشرفته اسکن سه بعدی پیگیری شد.آنها هر روز موش را در اسکنر درون بدن قرار می دادند که از یک تاریک‌خانه با یک دوربین حساس شب‌تابی در بالای آن ساخته شده بود.محققان به جدول‌بندی دوره باکتری با تحلیل و بررسی میزانهای دورریز نور که از بدن حیوان منتشر می شد، پرداختند. نور بیشتر به معنی وجود باکتری بیشتر در منطقه بود.محققان شرایط این موش را درست پیش از زمان عفونی شدن آن در روز صفر تا روز یازدهم پیگیری کردند. در روز اول عفونت باکتریایی عمدتا در روده کوچک وجود داشت.از روز دوم تا روز چهارم محققان دریافتند که تعداد باکتریها در روده افزایش یافته با این حال به بخشی از روده کوچک موسوم به سکوم محدود بودند.در روز پنجم عامل بیماری زا تنها در فولیکول لنفاوی سکوم دیده شد که در آن معمولا به حذف باکتری از سیستم پرداخته می‌شود.دانشمندان برای این باورند که در این مکان عامل بیماری زا یا همان باکتری با محیط درون بدن میزبان سازگار می‌شود.اما در روز ششم عفونت سرعت گرفته و از سکوم به بخش انتهای راست روده گسترش پیدا کرد. در روز هشتم تمام روده بزرگ از این باکتری پر شده بود.با این حال در روز نهم، بدن موش یک ضدحمله را اعمال کرد. واکنش سیستم ایمنی برای پاکسازی عفونت در یک ترتیب معکوس آغاز شد که ابتدا از روده بزرگ و سپس از سکوم بود.در روز دوازدهم این جنگ به پایان رسیده و هیچ باکتری Citrobacter rodentium در اسکنها دیده نشد. موش بطور موثری از عفونت بهبود یافته بود.به گفته پروفسور فرانکل، رهبر این پژوهش، این شیوه انقلابی بوده و به دانشمندان در ایجاد استراتژیهای جدید در مبارزه با عفونتهای باکتریهایی که اغلب در برابر پادتنهای ایمن می‌شوند، کمک خواهد کرد.وی افزود: عفونت موش با این باکتری یک مدل عالی برای بررسی عفونت ای‌کولای 0157 در انسان است.

این گونه خاص ای‌کولای یک گونه شدید و گاه کشنده عفونت التهاب معده و روده‌ها بوده که برای کودکان و کهنسالان بسیار خطرناک است.

.

اسکن بدن موش در روز اول عفونت   اسکن بدن موش پیش از ایجاد عفونا در روده حیوان 
بدن موش در روز ششم عفونت اسکن بدن موش در روز چهارم عفونت
آغاز واکنش سیستم ایمنی بدن به حمله عفونت باکتریایی روز هشتم و گشترش عفونت در روده بزرگ موش
تضععیف عفونت در روز یازدهم روز دهم و تضععیف عفونت با حمله سیستم ایمنی بدن موش

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان