ابزار رایگان وبلاگ

آلودگی اقیانوس: تغییر آب و هوایی ،فاجعه دست ساخت بشر و یا افسانه ای از طبیعت؟
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 علل مختلفی برای الودگی اقیانوسها شناخته شده است .آلودگی نفتی،زباله های دریایی ،مواد سمی و برخی معادن و....آلودگی نفتی نه تنها توسط تانکر های نفت بر عظیم  ایجاد می گردد بلکه روان آبها ی ناشی از زباله های صنعتی موجود در روی زمین و یا دفن شده و فاضلابها  راه خود را به اقیانوسها باز کرده اند.زباله های دریایی بیش از آنکه مستقیما در آب ریخته شوند بعد از سیلابهای شدید و یا سیل شسته شده و به اقیانوس ها راه می یابند.بزرگترین خطرات برای حیات وحش می تواند تورهای پهن شده از سوی قایقها و یا پلاستیکهایی باشد که سر از سیستم گوارش جانداران حیات وحش در می آورد.مواد سمی خطرناکی چون جیوه ،دیوکسین  و مواد رادیواکتیویته برروی هم در اقیانوسها انباشته می گردد.

هم ریختن مواد در این آبهای آزاد و هم استخراج مواد از عوامل آلوده کننده مهم می باشند.زباله های جامد چون کیسه های پلی اتیلنی ،بطری،بطری های شیشه ای ،کفش مواد بسته بندی و ... اگر بدرستی دور ریخته نشوند در نهایت سر از دریا در می آورند.این زباله ها اغلب بجای مواد غذایی توسط جاندارانی چون نهنگ ها ،دلفین ها و یا لاک پشتها اشتباه گرفته شده و بلعیده می شوند و اینجاست که با بسته شده راه تنفس و یا گوارش سرنوشت شوم این جانداران رقم خواهد خورد.

بیشتر فاضلابهای تصفیه نشده و حتی تصفیه شده به دریا ها ختم می گردند.به عنوان مثال 80 درصد فاضلاب های منتهی به دریای مدیترانه ازنوع تصفیه نشده است.بیشتر موجودات موجود در اقیانوسها از موجودات ریز و شناور تا نهنگها و خرس های قطبی به مواد شیمیایی ساخته شده نوع بشر (آفت کشها و ...)آلوده می شوند.دامپینگ زباله ها طی قرن ها بر روی زمین باعث ایجاد شرایط مناسب برای ورود مواد سمی به اقیانوسها گردیده . موادشیمیایی می تواند از طریق روش ساخت غلط و یا  نشت تصادفی ناشی از آتش سوزی و یا...وارد آب ،خاک و یا هوا گردد.

با توجه به بزرگی اقیانوسها باور غلطی رایج گردیده که این مواد در اقیانوسها رقیق می گردندو بطور ایمنی پراکنده می گردند در حالیکه برخی از مواد شیمیایی ساخت بشر نه تنها ازبین نرفته و رقیق نمی گردند بلکه با ورود به زنجیره های مانند زنجیره غذایی بر غلظت شان افزوده می گردد.موجودات پایین زنجیره غذایی مانند پلانکتونها با جذب مواد سمی با توجه با اینکه قابلیت دفع و یا تجزیه آنها را ندارند به مرور زمان تبدیل به منبع اینگونه مواد گردیده و مواد سمی در بدن آنها بیش از محیط پیرامون (آب ،خاک و هوا)متمرکز می شود .حیوانات بزرگتر با شکار این قبیل جانداران باعث افزایش این تمرکز در بدن خودشان می گردند بطوریکه خرس قطبی با استفاده از فکهای دریایی به مراتب آلوده تر از این جاندار می گردند. نکته جالب اینجاست که ما در بالاترین قسمت این زنجیره جایگاه خاص و مطمئنی را به خود اختصاص داده ایم.شواهد نشان می دهد مواردی چون خوردن مواد غذایی دریایی ،محصولات خانگی و چربی های حیوانی باعث ایجاد مشکلات جدی بهداشتی چون سرطان ،آسیب به سیستم ایمنی بدن ،مشکلات رفتاری و کاهش باروری  برای بشر گردیده است.(خود کرده را تدبیر نیست)

Press Conference Against Ocean Pollution

جندی شاپور البرز.اردیبهشت 92

Photos courtesy of Alberni Environmental Coalition On-Line Library, Visual Dictionary Online, Gavin Newman / Fire Earth, Environment Pollution-think about it. DailyStoke.com, 2305 The Oceans: A Physical Geography, freefoto.com, www.deepsea.co.za, and 'Testing the Waters' Press Conference

 

 

 

 

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان