جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

گونه های در خطر انقراض-جندی شاپور البرز

حدود 50،000 گونه که در فهرست قرمز IUCN قرار دارند .معروفترین آنهارا عبارتند از لاک پشت دریایی،ببر سیبری،گوریل پشت نقره ای کوهستان و نهنگ آبی.از این تعداد ، 16،306 از آنها گونه های در معرض خطر انقراض می باشند.این تعداد شامل هر دو نوع حیوانات و گیاهان در معرض خطر می باشد.

میزان گونه های در خطر انقراض شامل:

یک چهارم پستانداران، یک هشتم پرندگان، یک سوم از دوزیستان و 70 درصد از گیاهان در جهان است.

 تعداد کل گونه های منقرض شده، به 785رسیده است وبیشتر از 65 گونه تنها در اسارت یا در حالت کشت شده یافت می شوند.در 500 سال گذشته فعالیت های انسانی بیش از 800 گونه را در خطر انقراض اجباری قرار داده است.در سال 2010 از مجموع 47،978  گونه مورد بررسی قرار گرفته تقریبا بیشتر شمارپستانداران، پرندگان و دوزیستان بطور کامل بررسی گردیدند که نتیجه آن به این عبارت بود که 12 درصد پرندگان،21 درصد پستانداران و 30 درصد دوزیستان در خطر نابودی قرار دارند. 

 فهرست قرمز IUCN اشاره به یک رده خاص از گونه های در معرض تهدید است و ممکن است شامل گونه های در آستانه انقراض باشد.

   SEPTEMBER 11, 2012 In: Animals

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:خطر انقراض,گونه ها,فهرست قرمز ,تهدید, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

جام طلای حسنلو یکی از آثار باستانی برجسته ایران است که در جریان کاوش‌های رابرت دایسون در تپه حسنلوی نقده یا همان سولدوز در سال ۱۳۳۶ کشف شد. این اثر قدمتی ۳۲۰۰ ساله دارد و احتمالا نقش بسزایی در شکل‌گیری هنر دوره بعدی یعنی دوره مادها داشته است.

جام جسنلو، از مشهورترین آثار تاریخی و طلایی ایران، با ۲۱ سانتی متر بلندی، ۲۵ سانتی متر قطر و ۹۵۰ گرم وزن میباشد. بر روی جام نقش خدایگان سه گانه: خدای زمین، خدای آب و خدای خورشید حک شده‌است. نقش پهلوانی که با هیولا می‌جنگد، الهه‌ای ایستاده روی دو قوچ، نقش بدن انسان بر پشت یک پرنده و مطابقت صحنه‌ها با یک حماسه حوری از نقش‌های موجود بر روی این جام است. سازمان میراث فرهنگی برای اولین بار آن را در سال ۱۳۷۷ به نمایش عمومی گذاشت.

mana persian photos iran  jam جام طلای جسنلو | تاریخ ما Tarikhema.ir

تصاویر هک شده بر روی جام جسنلو

در جلد اول کتاب کهن دیار که قسمتی از مجموعه آثار ایران باستان در موزه‌های بزرگ جهان را به تصویر کشیده‌است، در رابطه با این جام آمده‌است: «بر روی بدنه این جام معروف، نقش‌های بسیاری حک شده‌است که احتمالا داستانی حماسی را روایت می‌کند. در ردیف بالایی، ایزدی بالدار سوار بر گردونه‌ای که یک گاو نر آن را می‌کشد، به سوی کاهنی در حرکت است که جامی در دست دارد و در این حال از دهان گاو، رودی جاری است که احتمالا نماد حیات و باروری محسوب می‌شود. در ردیف پایینی و زیر گردونه حیات، پهلوانی در حال نبرد با موجودی نیمه انسان و نیمه اژدها است. از تصاویر قلم زنی شده آن سوی جام می توان به ایزدهای شاخدار سوار بر ارابه، کاهنانی که در حال حمل قوچ های قربانی هستند، پهلوانی که گرز و کمان در دست دارد، مردی که در حال رام کردن شیر است و پدر و مادری که در حال بازی با کودک خردسالشان هستند، اشاره کرد.»

mana persian photos iran  jam1 جام طلای جسنلو | تاریخ ما Tarikhema.ir

این جام که در زیر اسکلت مردی یافته شده، ضربه خورده و کج می باشد. کارشناسان بر این باورند که این مرد با در دست داشتن جام در حال فرار از دست سپاه مهاجمان بوده، و چون در حال فرار جانش را از دست داده جام در زیر فشار بدنش ضربه خورده و کج شده است. در حال حاضر این جام در موزه ایران باستان نگهداری می شود.

mana persian photos iran  jame sulduz جام طلای جسنلو | تاریخ ما Tarikhema.ir

منابع

  • ایل قاراپاپاق نوشته مرتضی رضوی
  • http://www.hamshahrionline.ir/hamnews/1377/771204/elmif.htm
  • ، اِنی کاظمی
  • کهن دیار، مجموعه آثار ایران باستان در موزه‌های بزرگ جهان- جلد اول، بهنام محمد پناه- انتشارات سبزان – شماره شابک:۷-۳۴-۸۲۴۹-۹۶۴-۹۷۸
  • رضاییان، فرزین. هفت رخ فرخ ایران.

mana persian photos iran  Hassanlu Bowl جام طلای جسنلو | تاریخ ما Tarikhema.ir

نویسنده:آنی کاظمی.تاریخ ما

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جام حسنلو,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

جندی شاپور البرز.جام جهان نما 6 (تصاویری از طبیعت کشورکلمبیا)

بقیه تصاویر در ادامه مطلب

جندی شاپور البرز.جام جهان نما 6 (تصاویری از طبیعت کشورکلمبیا)

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جام جهانما6,کلمبیا,تصاویر,عکس های زیبا,طبیعت کلمبیا, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اجتناب از مصرف رنگ کارامل آمونیکی.جندی شاپور البرز

رنگ کارامل در نوشابه ها،سس ها،گوشت های نیم پز شده صنعتی ،آبجو و محصولات با طعم شکلات استفاده می شود. در خانه، کارامل با حرارت دادن شکر تا زمانی که ذوب می شود و به رنگ قهوه ای تیره در می آید،به سادگی تولید می شود. در صنعت با حرارت دادن مخلوطی از قندها با اسیدها و یا باز ها تهیه می شود.

اجتناب از مصرف رنگ کارامل آمونیکی.جندی شاپور البرز

در مورد رنگ کارامل که در تهیه آن از آمونیاک استفاده می شود درای دو جزو آلوده کننده سرطان زا می باشد که در مطالعات آزمایشگاهی مشاهده گردیده است.آژانس حفاظت از محیط زیست کالیفرنیا   کارامل رنگ آمیزی آمونیاکی را به عنوان یک ماده سرطانزا در لیست قرار داده است، ومحصولات دارای این ماده را که بیش از آستانه 29میکروگرماز ایم ماده را داراست در لیست هشدار قرار می دهد.مرکز علم در جهت منافع عمومی (CSPI) گزارش داده است که تا ماه مارس 2012، برخی از نوشابه های خریداری شده در منطقه DC هنوز هم بیش از 29 میکروگرم از این ماده را دارا می باشند.
 

Copyright© 1997-2012Healthcastle Nutrition

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:رنگ کارامل,اجتناب از مصرف,سرطان زا ,آلوده کننده , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نگاهي تازه به مجموعه‌اي از مطالعات قبلي از سوي گروهي از كارشناسان فرانسوي تاييد كرد تنها چند روز نفس كشيدن در هواي آلوده باعث افزايش خطر حمله قلبي مي‌شود.با وجودي كه از مدت‌ها پش ثابت شده است چندين سال زندگي كردن در شهرهاي آلوده يا نزديك بزرگراه‌هاي اصلي خطر ابتلا به بيماري‌هاي قبلي را تشديد مي‌كند. اما اين مطالعه نشان مي‌دهد كه حتي تماس كوتاه مدت با آلودگي هوا براي قلب واقعا مضر است و خطر حمله قلبي را افزايش مي‌دهد.به گزارش خبرگزاري رويترز، دكتر سانجاي راجاگوپالان كه روي آلودگي هوا و وضعيت سلامت قلب و عروق در دانشگاه اوهايوي آمريكا مطالعه مي‌كند، خاطرنشان كرد: هرچند ممكن است تغييرات روزانه در ذرات آلاينده موجود در هوا اندك باشد اما اين تغييرات اندك به لحاظ افزايش آسيب پذيري مردم در برابر مشكلات قلبي و عروقي بسيار حائز اهميت و تاثيرگذار است.وي افزود: به علاوه افرادي كه پيش زمينه مشكلاتي قلبي داشته‌اند در اين زمينه بيشتر آسيب پذير هستند. هم چنين دكتر هازريج موستافيك از متخصصان مركز مطالعات قلب و عروق پاريس با مقايسه و بازبيني 34 مطالعه قبلي در زمينه تاثير تك تك آلاينده‌هاي صنعتي يا ترافيكي شامل مونوكسيد كربن، دي اكسيد نيتروژن و ريزآلاينده‌ها روي قلب و عروق دريافت احتمال حمله قلبي با افزايش سطح تمام اين آلاينده‌ها به استثناي اوزون تشديد مي‌شود.

اين مطالعه به طور مفصل در مجله انجمن پزشكي آمريكا ارائه شده است.

Copyright © 2000-2010 irteb

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آلاينده‌ها,هوای آلوده ,افزایش حمله قلبی,تنفس, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گلچه های بروکلی تنها قسمتهایی هستندکه وارد بشقاب غذا می شوند.اما جالب اینکه ساقه این گیاه مزه خوبی دارند .کافی است بدانیدچطور گلچه ها را ببرید که مزه آن از بین نرود .

1- از یک چاقوی تیز برای بریدن شاخه های کوچکتر از شاخه اصلی استفاده کنید . شاخه را طوری بچرخوانید که بتوانید تمام گلچه ها را جدا کنید.

نحوه برش صحیح بروکلی-جندی شاپور البرز

2-حال گلچه را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید ،مطمئن شوید که تمام آنها سایز برابری داشته باشندتا پخت آنها یکدست و یکسان باشد.همچنین می توانید از برگهای روی ساقه برای تهیه سالاد استفاده کنید. 

نحوه برش صحیح بروکلی-جندی شاپور البرز

3-قسمتهای سفت و غیر قابل خوردن را از ساقه جدا کنید .می توانید از یک پوست کن برای جدا کردن این قسمتهای سخت پایین ساقه بهره ببرید.

نحوه برش صحیح بروکلی-جندی شاپور البرز

4- ساقه را به صورت باریک برش بدهید .می توانید ساقه ها را به صورت خام استفاده یا آنها را به همراه گلچه ها بپزید.

نحوه برش صحیح بروکلی-جندی شاپور البرز

 

  • The Feed .Bon Appetit

 

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بروکلی,برش بروکلی,گلچه,ساقه, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کانی های فلورسانت-جندی شاپور البرز 

تمام کانی ها قابلیت انعکاس نور را دارند که این امر باعث می شود چشم انسان قادر به مشاهده آنها باشد.برخی از مواد کانی دارای خصوصیت جالب فیزکی بنام فلورسانس هستند.این مواد کانی این قابلیت را دارند که بطور موقت میزان کمی از نور را جذب و کمی بعد آنرا در طول موجهای مختلف آزاد کنند.این تغییر در طول موج باعث تغییر نور موقت ماده کانی به چشم انسان می شود.این تغییر رنگ کانی مواد فلورسانت در تاریکی و توسط نور ماورا بنفش چشم گیر تر خواهد بود.

فلورسانس چگونه کار می کند؟

1- یک فوتون با یک الکترون مستعد در کانی برخورد می کند.

2-انرژی ایجاد شده الکترون را برانگیخته می کند و باعث جهش موقت آن به اوربیتال بالاتر می گردد.

3- الکترون برانگیخته شده به اوربیتال اصلی خود برمی گردد.

4- الکترون انرژی ذخیره شده را بوسیله ساطع کردن فوتون در یک طول موج طولانی تر آزاد می کند.

 © 2005-2011 Geology

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کانی,فلورسانت,فلورسانس,فوتون,الکترون , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کاریکاتور گل آقا در مورد گرانیها,کاریکاتور,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

زمین شناسی دریایی.جندی شاپور البرز
امروزه انجام مطالعات و تحقيقات زمين شناسى دريايى در جهت اهداف مختلف اقتصادى، امنيتى، سياسى، ‌نظامى، ‌زيست محيطى و... با استفاده از تکنولوژى هاى پيشرفته و متدهاى نوين، ‌امرى اجتناب ناپذير تلقى مى شود. در همين راستا، ‌وجود صدها مرکز تحقيقاتى و آموزشى و همکارى هاى فيمابين در کشورهاى پيشرفته قابل توجه و تامل مى باشد. نگاه همه جانبه و فراگير به حوزه مطالعات دريايى امرى بديهى محسوب شده و ناگفته پيداست که انجام اين تحقيقات و مطالعات، ‌دستاورها و نتايج قابل توجهى در پى خواهد داشت. از جمله اين دستاوردها ميتوان به ارتقاى کمى و کيفى دانش فنى، متدها و فن آورى ها، ‌مدل سازى و ارائه الگوهاى تحقيقاتى، بهره مندى از مزاياى ذخاير آبى و زير آبى اشاره کرد که همگى آنها تاثيرات محسوس و غير محسوس در امور روزمره زندگى خواهند داشت. استفاده بهينه از منابع مهم دريايى، علاوه بر مزيت هاى اقتصادى، ‌از ديدگاه مسايل دفاعى و نظامى نيز حائز اهميت مى باشد . درياها و اقيانوس هند يک راه ارتباطى مهم و استراتژيک براى کشور ما مى باشند. براى حفظ و حراست از هر کشور، شناسايى دقيق و علمى درياها تا حريم قانونى آن کشور ضرورى است. آن کشورى که شناخت کامل و علمى از بستر درياها و ويژگيهاى رسوبى، ‌ريخت شناسى، فيزيکى و شيميايى درياهاى خود داشته باشد، قطعاً در شرايط بحرانى،‌ علمى تر و اصولى تر عمل خواهد نمود. در کشورهاى پيشرفته لزوم شناسايى بستر درياها از ديرباز احساس شده است، اما در کشور ما با داشتن مرزهاى آبى وسيع در شمال و جنوب (بيش از 3000 کيلومتر بدون احتساب مرزهاى رودخانه اى) اطلاعات بسيار ناچيزى از بستر دريا وجود دارد.هم اکنون آنچه که براى ما ضرورى و مهم مى نمايد آنست که با توجه به واقعيات امر، ويژگيهاى پهنه هاى آبى در شمال و جنوب کشور را بر اساس مقتضيات و مصالح عمومى، منافع ملى و نيازهاى مقطعى و دراز مدت شناسايى و مطالعات زمين شناسى دريايى را جدى تلقى نماييم.آنگاه نتايج اين مطالعات مى تواند درامور غير نظامى (محيط زيست، شيلات، کشتيرانى، احداث سازه هاى دريايى و...) و راهبرد امنيتى ـ دفاعى کشور (احداث و صيانت از نيروگاه هاى اتمى، فعاليت هاى نظامى ـ دفاعى نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى) مورد استفاده قرار گيرد.
 
بطورکلى از مهمترين کاربردهاى زمين شناسى دريايى به موارد زيرميتوان اشاره نمود:
کشف منابع غير زنده اقتصادى بستر و زير بستر درياها
شناسايى وضعيت زمين شناسى مهندسى بستر و زير بستر دريا به منظور:
انجام پروژههاى لوله گذارى و کابل کشى
انجام پروزه هاى حفارى تونل ها
انجام مطالعات زمين شناسى مهندسى مربوط به سکوهاى نفتى
کشف مناطق ريسک پذير براى برنامهريزيهاى بلندمدت عمرانى و توسعه اى
انجام بررسى هاى باستان شناسى و کشف اشياگمشده و مدفون در بستر
تعيين محل هاى مناسب جهت دفع زباله هاى شهرى واتمى
 
زمین شناسی دریایی.جندی شاپور البرز

زيربناى مسائل امنيتى و سياسى يک کشور مرهون دانش و آگاهى علمى آن کشور ميباشد. کشورى مانند ايران که از دو سو داراى مرز آبى است، مسائل امنيتى پيچيده تريخواهد داشت. ايجاد امنيت در مرزهاى آبى بسيار دشوارتر از مرزهاى خشکى است. بدونشناسايى دقيق بستر، زير بستر، شکل و تغييرات ساحل ، عمق دريا، منابع اقتصادى آبى وزير زمينى امکان تعيين رژيم حقوقى دريا، تعيين مرزهاى آبى، ايجاد امنيت در حريمحقوقى دريا و در نتيجه جلوگيرى از تجاوز ديگر کشورها امکان پذير نخواهد بود. کشورهايى که شناخت کمترى از ريخت شناسى و زمين شناسى بستر و زير بستر دارند بيشتردر معرض خطر تجاوز قرار مى گيرند. لذا لزوم مطالعات زمين شناسى دريايى در کشورايران در درياى خزر، درياى عمان و خليج فارس امرى انکار ناپذير است.
امروزه دراکثر کشورهاى پيشرفته ، مطالعات و تحقيقات دريايى به جهات عديده ، از جمله تنوع فرايندهاى زيستى وزمين شناسى ، وجود منابع اقتصادى و گذرگاههاى ارتباطى بين الملل ،ضرورى مى باشد . اين تحقيقات در مسير اهداف مختلف اقتصادى ، سياسى ، نظامى ، زيست محيطى و... با استفاده از تکنولوژيهاى پيشرفته و متدهاى نوين ، در بهترين سطح و حتيدر زمينه ريزترين پديده ها صورت ميگيرد . در همين راستا ، وجود صدها مرکز تحقيقاتى و آموزشى و همکاريهاى فيمابين و نزديک در کشورهاى پيشرفته قابل توجه و تامل است .آنچه که در اين مراکز مهم و جالب است ، نگاه همه جانبه به حوزه مطالعات دريايى طبيعى است که تحقيقات آن چنان وسيع و همه سونگر ، نياز به دانش فنى ، تجهيزات ، اعتبارات کافى و پيشتوانه اى هماهنگ دارد و پيداست از دستاوردها و نتايج اين پژوهشها به بهترين وجه بهره مند مى گردند. از جمله اين دستاوردها ، ارتقاى کمى وکيفى دانش فنى ، متد و فن آورى ها ، مدل سازى و ارائه الگوهاى تحقيقاتى ، بهره مندى از ذخاير آبى و زير آبى است که در زندگى بشر آثار محسوس و غير محسوس خواهند داشت .در کشور فرانسه با کمتراز 20% وسعت ايران ، يک موسسه تحقيقاتى دريايى با 7 کشتى اقيانوس پيما ، 2 زير دريايى ، 24 مرکز و ايستگاه ، 72 آزمايشگاه و سرويس تحقيقاتى جهت مطالعات دريائى و اقيانوس شناسى وجود دارد .در حاليکه کشور ما به رغم داشتن درياى خزر به وسعت 436000 کيلومتر مربع ، خليج فارس به وسعت 226000 کيلومتر مربع وهمچنين قسمتى از درياى عمان ، اطلاعات ما در خصوص بستر درياها ، رسوبات ، جريانهاى دريائى ، تغييرات مورفولوژيکى ، شيمى آبها ،زمين شناسى مهندسى سواحل و.. ناچيزاست .
با عنايت به مراتب فوق و با توجه به حساسيت اين بررسيها درتعيين قلمرو آبيکشور و اهميت نقش درياها و مناطق ساحلى کشور در توسعه پايدار ملى مى بايست گامهاى بزرگى در جهت مطالعات زمين شناسى دريايى برداشت.

 

GEOLOGICAL SURVEY OF IRAN

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:زمین شناسی دریایی,زمین شناسی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 ... 207 208 209 210 211 ... 233 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com