جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

انوشه انصاری متولد ۲۱ شهریورماه ۱۳۴۵ در مشهد است. وی در سال ۱۳۶۳ به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد. انوشه مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ مهندسی الکترونیک و علوم رایانه (EECS) از دانشگاه جورج میسون و مدرک کارشناسی ارشد خود را در زمینه مهندسی الکترونیک از دانشگاه جورج واشنگتن اخذ کرده‌ و دارای کارشناسی ارشد در رشته نجوم نیز می‌باشد.  

خداحافظ زمین!

  او در سال ۲۰۰۰ ازسوی مجله زن شاغل به‌عنوان کارآفرین برتر شناخته شده‌است. او از بنیان‌گذاران یک شرکت مخابراتی در آمریکا به نام تی.تی.آی (TTI) بوده است.

 انوشه انصاری به همراه برادر همسرش در سال ۲۰۰۳ (میلادی) جایزهٔ ۱۰میلیون‌دلاریِ سالیانهٔ «انصاری اکس-پرایز» (Ansari X-prize) را بنیان نهاد. هدف از این جایزه تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و ورود به بازار سفرهای فضایی است که تا پیش از این در انحصار تعداد انگشت‌شماری از دولت‌ها بوده‌ است.

 انوشه همیشه عاشق فضا و فضانوردی و درپی راه یافتن به فضا بوده‌ است.  

انوشه انصاری پیش از پرواز

  در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۵ (۸ مه ۲۰۰۶)، سازمان فضایی روسیه به‌ طور رسمی اعلام کرد که انوشه انصاری به‌عنوان نخستین زن گردشگر فضایی در یکی از پروازهای فضاپیمای سایوز به مدار زمین سفر خواهد کرد. پس از رد صلاحیت دایسوکه انوموتو، گردشگر ژاپنی به دلایل پزشکی و جا ماندن او از مأموریت سایوز تی‌ام‌ای-۹، قرار شد انوشه انصاری در ۲۳ شهریور ۱۳۸۵ با این گروه همراه شود.

 وی نخستین فضانورد ایرانی ونخستین زن کیهان‌گرد و چهارمین نفری است که هزینهٔ سفر فضایی خود را پرداخت کرده‌است. او همچنین پس از عبدالاحد مومند فضانورد افغان دومین فضانورد فارسی‌زبان است. انصاری ترجیح می‌دهد درمورد خود از عنوان «فضانورد همراه» به‏‏ جای واژهٔ «گردشگر فضایی» استفاده کند.

 فضاپیمای سایوز حامل انوشه انصاری، فرمانده روسی میخاییل تیورین، و مهندس پرواز اسپانیایی-آمریکایی، مایکل لوپز الگریا در صبح روز دوشنبه ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۰۶ از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شد و بدین ترتیب مأموریت سایوز تی‌ام‌ای-۹ آغاز گشت. دو روز پس از قرار گرفتن در مدار زمین، فضاپیمای سویوز در ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۶ با موفقیت به ایستگاه بین‌المللی فضایی ملحق شد و اقامت ۹روزهٔ انوشه انصاری در ایستگاه فضایی آغاز شد.

 سرانجام پس از ۹ روز اقامت و پژوهش در ایستگاه بین‌المللی فضایی، انوشه انصاری در سحرگاه ۷ مهر ۱۳۸۵ مصادف با ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۶ میلادی به همراه پاول وینوگرادف روسی و جفری ویلیامز آمریکایی، دو تن از فضانوردان ساکن ایستگاه، به زمین بازگشت و پس از فرود وی در ۹۰کیلومتری شمال آرکالیک در قزاقستان با استقبال گرم خانواده‌اش، ازجمله همسرش حمید و مقامات محلی و مسئولان سازمان فضایی روسیه مواجه شد. وی پس از معاینات پزشکی، با بالگرد برای مراسم خوش‌آمدگویی به شهر قُستانای (در قزاقستان) منتقل شد.  

نشان رسمی پرواز انوشه انصاری مزین به پرچم و نقشه ایران

  انوشه انصاری در طول ۹ روز اقامت خود در ایستگاه بین‌المللی فضایی مجموعه آزمایش‌هایی را در زمینه علل کم‌خونی، تأثیر تغییرات ماهیچه‌یی بر کمردرد وتأثیر تشعشعات فضایی برروی فضانوردان ساکن در ایستگاه بین‌المللی فضایی و گونه‌های میکروبی که در آن ایستگاه پرورش داده شده‌اند به سفارش آژانس فضایی اروپا انجام داد.

  استقبال سازمان فضایی ایران از سفر انوشه

 سازمان فضایی ایران به عنوان متولی بخش فضا در کشور هم در آستانه سفر انصاری به ایستگاه فضایی ضمن حمایت از فعالیت‌ها و خدمات ارزنده وی در ترویج و توسعه فن‌آوری فضایی، پرواز وی به ایستگاه بین‌المللی به عنوان تنها جایگاه استقرار انسان در فضا را افتخاری غرور‌آمیز برای تمام ایرانیان توصیف و تصریح کرد: « این زن دانشمند و علاقمند ایرانی با اراده بزرگ و بلند، تلاشی را آغاز کرده است که افق‌های جدیدی به روی بشریت خواهد گشود. پرواز ایشان به ایستگاه بین‌المللی به عنوان تنها جایگاه استقرار انسان در فضا، افتخاری بس غرور‌آمیز برای تمام ایرانیان خواهد بود اما نباید تاثیر شگرف خدمات و فعالیت‌های ایشان در رونق فعالیت‌های فضایی در مقیاس عمومی و در سطح بین‌المللی را فراموش کرد.»

 به گزارش ایسنا، انوشه انصاری در گفت‌و‌گوها و مصاحبه‌هایی که قبل و حین سفر فضایی خود داشت همگان را به حراست از سیاره‌ای که خانه مشترک همه ماست، دعوت کرد و در حالی که برخی رسانه‌های خبری غربی در تلاش برای پنهان کردن ملیت ایرانی وی بودند، انوشه انصاری سفر خود را افتخاری برای تمامی هموطنانش خواند.

  

انوشه انصاری در محل مخصوص سرنشین در فضاپیمای سایوز

  انوشه انصاری هم مانند سایر گردشگران فضایی در معرض این انتقاد بود که به عنوان یک ثروتمند، پول هنگفتی را صرف یک ماجراجویی شخصی کرده است؛ انوشه که در طول سفر فضایی خود نه به عنوان یک گردشگر که به عنوان یک دانشمند و کیهان نورد ظاهر شده در آستانه سفر فضایی خود در وبلاگش به این انتقادها پاسخ داده است:

 پول من از کجا آمده ؟ به شما می‌گم. از کار سخت از ریسک‌هایی غیر قابل باور و فداکردن خیلی از چیزها که من و خانوادم برای به دست آوردن هدف مشترکمون از دست دادیم

آیا ما حق داریم با پولی که به سختی به دست آوردیم چنین کنیم ؟ من فکر کنم این اجازه رو داشته باشیم! اما آیا این به معنی اونه که من نسبت به آن چه در جهان اطرافم می‌گذرد بی تفاوتم و به آنها اهمیت نمی‌دهم ؟ خب اگر اینطور فکر می‌کنید، بد نیست بیشتر من را بشناسید و خودتان تصمیم بگیرید.

 من مایلم بخشی از طرز تفکرم رو در معرض قضاوت شما قرار بدم. بخشی از نگاه من به زندگی که مربوط به تصمیم‌گیری برای پولهاتونه. من می‌خواهم به شما بگم که چطور می‌تونید برای خرج کردن ثروت خودتون فکر کنید تا مابه‌ازای اون تغییری بزرگ به وجود بیارید. تغییری بزرگ!

 بیایید فرض کنیم شما دلتون می خواد به درمان سرطان کمک کنید. آیا شما برای بیمارها دوا می‌خرید یا مراکزی برای حمایت از بیمارهای سرطانی می‌سازید؟ آیا این هزینه رو به یک دانشگاه می‌پردازین تا روی سرطان تحقیق کنند؟ یا اینکه دنبال بزرگترین عامل شکل‌گیری سرطان هستین و سعی می‌کنین اون رو ریشه‌کن کنید؟  

3، 2، 1، بزن بریم!

 می‌ بینید که راه‌های زیادی برای مواجهه با این مساله وجود داره و این دست شماست که کدوم راه رو انتخاب کنید. ممکنه راهی رو انتخاب کنید که منجر به کمک به یک گروه کوچک و در یک زمان محدود بشه و یا تصمیم به انجام کاری زمان‌برو پرهزینه بگیرید که به شناخت و حل عمومی مشکل سرطان کمک می‌کنه. من شخصا راه دوم رو که انجام فعالیت‌های اساسی برای شناخت و حل ریشه‌یی مشکله، انتخاب می‌کنم.

 من به بچه های گرسنه غذا نمی‌دم نه به این دلیل که گرسنگی اونها برام مهم نیست بلکه به این دلیل که غذا دادن به 100، 1000 یا 100 هزار نفر مشکل رو حل نمی‌کنه. در حالیک ه یکی از ریشه‌های اصلی گرسنگی به مسائلی مثل خشکسالی و استفاده از روش های غلط کشت و کار بر می‌گرده و شما می‌دونید که تحقیقات فضایی چه کمک عظیمی به ایجاد تغییر در شرایط کشت وازبین بردن آفت از محصولات کشاورزی می‌کنه؟

  

در راه رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی

  دانشمندان فضایی ممکنه متخصص میکروبیولوژی، مهندسی، علوم تغذیه، شیمی، گیاه‌شناس یا موارد دیگری باشند که با هم همکاری می‌کنند تا راه‌هایی رو پیدا کنند که به رشد بهتر در زمین و مدار منجر بشه. آنها به دنبال راهی هستند تا بتونند مواد خام قابل بازیافت رو برای استفاده در زمین یا ماه و یا سایر سیارات به دست بیارند و به راه حل‌هایی برای حفظ محیط زیستمون برسند.

 من امیدوارم بتونم مردم بیشتری رو تشویق کنم تا وارد این شاخه‌های علمی شده و راه هایی رو پیدا کنند تا محصولات رو از خطر نابودی محافظت کنند و راههای بهتری رو پیدا کنند که مردم هیچوقت گرسنه نباشند.

 در عین حال ممکنه شما هم با من هم عقیده باشید که بخشی از گرسنگی به دلیل وقوع جنگ‌هاست. من علاوه بر این فکر می‌کنم بسیاری از مردم به گرسنگی دچار می‌شوند نه تنها برای اینکه کمبود غذا یا کمکهای بین‌المللی برای آنها وجود داره بلکه به این دلیل که سیستم‌های مناسب و درستی برای رسوندن غذا به دست بچه‌های گرسنه وجود نداره.

  

استقبال ساکنان ایستگاه از فضانوردان در بدو ورود

  تنها راهی که برای حل این مشکل وجود داره اینه که آموزش کاملی برای جوان‌ها مهیا کنیم تا به متفکرین آزاد اندیشی تبدیل شده، که اصول و استانداردهای اخلاقی اونها رو دیگران ننوشته اند و مردمانی هستند که موقعی که نیاز به تغییر رو احساس می‌کنند، برای انجام دادن این تغییرات اساسی آماده هستند و این پیامیه که من قصد دارم به گوش مردم جهان برسونم.

 من از بنیادها و موسساتی مثل X-Prize و ASHOKA حمایت می‌کنم به این دلیل که آنها به دنبال تغییرات کوچک در جوامع کوچک نیستند بلکه آنها در پی ایجاد تغییراتی بزرگ در جهان و ساختن محلی بهتر برای زندگی مردمند.

 بهای یک رویا چقدر است...؟ برای من گذاشتن پول و تمام زندگی‌ام در جایی که لازم است.»  

انوشه انصاری با پیراهنی مزین به پرچم ایران

  انوشه انصاری، نمادی راستین از اراده سترگ ایرانی توانست با سفر به تنها جایگاه استقرار انسان در فضا علاوه بر تحقق رویای سال‌های کودکی و نوجوانی خود و ثبت جایگاهی در خور ایران در تاریخ کیهان‌نوردی به نمادی از تلاش و پایداری در راه اهداف بزرگ تبدیل شود، اگر چه نباید تاثیر شگرف خدمات و فعالیت‌های وی را در رونق فعالیت‌های فضایی در مقیاس عمومی در سطح بین‌المللی فراموش کرد.

 امید می‌رود چنین حرکت‌های پیشتازانه‌ای در زمینه گسترش علوم، انگیزه‌ای برای نخبگان و اندیشمندان جوان باشد تا روند امیدبخش حرکتشان در عرصه علم و فن‌آوری‌های نوین در مقطع کنونی را که به حق رنسانسی در تاریخ تحولات علمی کشور لقب گرفته با اراده و تلاشی دوچندان دنبال کنند.

تصاویری از انوشه انصاری در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:انوشه انصاری,فضا ,دانشمند و کیهان نورد,سازمان فضایی ایران, ایستگاه بین‌المللی فضایی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

The Past (Le Passe) Movie Poster

رییس کمپانی «سونی پیکچرز کلاسیک» گفت: «به عقیده‌ ما و آکادمی اسکار، ایران بهترین کشور برای ارائه «گذشته» در رقابت‌های اسکار است.»

 به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «مایکل بارکر» طی مصاحبه‌ای در فضای مجازی و ایمیلی با ایسنا به برخی از سوال‌های مطرح شده درباره‌ی فیلم «گذشته»ی‌ اصغر فرهادی پاسخ گفت، در این مصاحبه مدیر این کمپانی نسبت به موفقیت جدیدترین اثر این کارگردان ایرانی، بسیار امیدوار است.

 «گذشته» بیش از «جدایی» با واکنش‌های احساسی مخاطبان آمریکایی مواجه شده است

 ایسنا در ابتدا از «رییس کمپانی سونی پیکچرز کلاسیک» پرسید که «شما به عنوان پخش‌کننده بین‌المللی فیلم «گذشته»، اکران جهانی این فیلم را تاکنون چگونه ارزیابی می‌کنید؟ و واکنش‌ مخاطبان بین‌المللی به این اثر چطور بوده است؟ که او پاسخ داد: «به عقیده‌ی منتقدان آمریکای شمالی، «گذشته» در جشنواره کن امسال محبوب‌ترین فیلم بود. نقدها آن‌قدر با اشتیاق نوشته شده‌اند که به ما این اطمینان را داد که این فیلم زمان اکران در ماه دسامبر با استقبال مخاطبان آمریکایی روبرو خواهد شد.استقبال از «گذشته» در جشنواره فیلم «تلوراید» که دو هفته پیش در آمریکا برگزار شد، حتی از نمایش «جدایی نادر از سیمین» در دو سال پیش در همین فستیوال هم بهتر بود. بسیاری از اعضای آکادمی اسکار از جمله «مایکل‌مور» کارگردان، «رالف فینز» بازیگر،«کتلین کندی» تهیه‌کننده فیلم‌های «استیون اسپیلبرگ» و «فرانک مارشال» تهیه‌کننده بنام سینما در جمع تماشاچیان بودند و واکنش مثبتی به فیلم داشتند. دو هفته پس از آن، این فیلم به عنوان یکی از فیلم‌های انتخاب شده برای شب افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم «تورنتو» به نمایش درآمد. طی این مراسم که در سینمای مجلل «الگین» برگزار شد، باز هم پس از نمایش فیلم تمام 1200 نفر حاضران به احترام آقای فرهادی ایستادند و وی را تشویق کردند. «گذشته» حتی بیشتر از «جدایی» با واکنش‌های احساسی مخاطبان آمریکایی مواجه شده است. وقتی اکران این فیلم در دسامبرآغاز شود، ما انتظار یک موفقیت بزرگ را داریم. «گذشته» در بسیاری از سینماهای سرتاسر آمریکا به روی پرده خواهد رفت.»

 امیدواریم ایران،«گذشته» را به اسکار معرفی کند

 مایکل بارکر در پاسخ به سوال دومی که حول موضوع معرفی «گذشته» به آکادمی اسکار برای شرکت در بخش بهترین فیلم خارجی بود، پاسخ داد:«ما واقعا امیدواریم ایران «گذشته» را به عنوان نماینده خود به بخش بهترین فیلم خارجی اسکار معرفی کند. ما بر این باوریم که اگر این فیلم در این بخش شرکت کند، به فهرست پنج نامزد نهایی راه پیدا می‌کند. 

بقیه در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گذشته,سونی پیکچرز کلاسیک,آکادمی اسکار,اصغر فرهادی,جدایی نادر از سیمین,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

معجزه‌ای که تیم ملی کشتی آزاد ایران انتظارش را می‌کشید در میدان جهانی بوداپست به وقوع پیوست و با راهیابی عزت‌الله اکبری به فینال وزن 74 کیلوگرم، تیم ملی کشتی آزاد ایران پس از 11 سال بار دیگر قهرمان جهان شد.

day2

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در روز پایانی رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان کشتی‌گیران وزن 74 کیلوگرم به میدان رفتند. این در حالی بود که روس‌ها تا پایان 6 وزن اول 7 امتیاز از ایران پیش بودند و قهرمانی ایران در آن زمان چیزی شبیه معجزه بود اما این اتفاقات یکی یکی رخ داد تا با پیروزی 4 بر 3 عزت الله اکبری مقابل رشید قربان اف ازبکستانی و راه یابی این کشتی‌گیر به فینال، ایران توانست سرانجام فرمانروایی روس‌ها را سرنگون کند و پس از 11 سال دوباره آقای کشتی جهان شود.

عزت‌الله اکبری در جام جهانی کشتی آزاد تهران

  آخرین باری که ایران قهرمان جهان شده بود به سال 2002 و مسابقات جهانی تهران بازمی‌گشت و حالا پس از 11 سال جام قهرمانی دوباره به خانه برمی‌گردد. این، پنجمین قهرمانی ایران در کشتی آزاد جهان است. همچنین تیم ایران پس از 48 سال در خارج از خانه قهرمان جهان شد.

 به گزارش ایسنا، مسابقه‌های جهانی 1961 یوکوهاما، 1965 منچستر، 1998 تهران و 2002 تهران چهار عنوان قهرمانی پیشین ایران در مسابقه‌های جهانی هستند.

Pre-Finals1

 اما در رقابت‌های وزن 74 کیلوگرم شکست کاباهر هوبژتی از روسیه مقابل یاداو از هند اولین حادثه بزرگ بود که ایران انتظارش را می‌کشید. باخت این کشتی‌گیر هندی مقابل جردن باروفس قهرمان جهان و المپیک از آمریکا باعث شد تا نماینده روس‌ها بدون هیچ بردی حذف شود. در این شرایط ایران تنها به مدال عزت‌الله اکبری (به هر رنگی هم که باشد) احتیاج داشت تا قهرمان جهان شود. اکبری که پیش از این تجربه بین‌المللی بسیار کمی داشت و تنها در آسیا برنز گرفته بود، قدم به قدم پیش رفت و اوج گرفت.

   او ابتدا الکساندر بورکا از مولداوی را 10 بر 2 برد سپس یاکوب ماکاراشویلی از گرجستان را 7 بر صفر شکست داد و مقابل مورا بلانکو از کوبا هم 5 بر 2 پیروز شد. تاکاتانی از ژاپن قربانی بعدی جانشین صادق گودرزی بود (با نتیجه 6 بر 4) تا ملی‌پوش 74 کیلوگرم ایران خود را در نیمه نهایی ببیند.

 اکبری در نیمه نهایی هم با نتیجه 4 بر 3 رشید قربان‌اف از ازبکستان را برد و فینالیست شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: تیم ملی کشتی آزاد ایران,قهرمانی جهان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سازمان ملی هوا-فضای آمریکا، ناسا، اعلام کرده است که دانشمندان آن اکنون با قاطعیت نتیجه گرفته اند که فضاپیمای وویجر۱ منظومه شمسی را ترک کرده است.

به این ترتیب سفری که ۳۶ سال پیش برای بررسی سیارات شروع شد حالا وارد مرحله تازه ای شده است.این سفینه حاوی صفحه ای طلایی با اطلاعاتی از تمدن زمینی است.محققان ناسا می گویند وویجر۱ اکنون در فضای میان ستارگان و در فاصله ۱۹ میلیارد کیلومتری از خورشید شناور است و تا چهل هزار سال دیگر به هیچ ستاره ای نزدیک نخواهد شد.دون گارنت، از محققان ناسا با اشاره به ارتباط رادیویی با وویجر ۱ می گوید: " برای اولین بار است که صدای میان ستارگان را ضبط کرده ایم."وویجر۱ پنجم سپتامبر ۱۹۷۷ پرتاب شد.

هدف اولیه این فضاپیما مانند دیگر کاوشگر ناسا که وویجر ۲ نام دارد، مطالعه سیاره های مشتری، کیوان، اورانوس و نپتون بود، ماموریتی که در سال ۱۹۸۹ کامل شد.دو وویجر بعد از آن به سمت اعماق فضا تغییر مسیر دادند.

وقتی وویجر در سال ۱۹۹۰ با نگاهی به عقب از زمین عکس گرفت، یک نقطه آبی رنگ می دید.به گفته دانشمندان، این کاوشگر احتمالا دیگر زمین را نمی بیند اما همچنان با امواج رادیویی با زمین در تماس است، تماسی که دانشمندان انتظار دارند تا ده سال دیگر ادامه یابد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سازمان ملی هوا-فضای آمریکا,فضاپیمای وویجر۱,منظومه شمسی,کاوشگر ناسا ,وویجر ۲ ,اعماق فضا ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ده سال پیش در روز ۱۲ سپتامبر جانی کش، بزرگترین ستاره سبک موسیقی کانتری در آمریکا، درگذشت. سرودن ۵۰۰ ترانه، کسب ۱۳ جایزه گرمی و فروش بیش از ۵۰ میلیون نسخه آلبوم "مرد سیاه‌پوش" کانتری را جاودانه کرد.فوریه ۱۹۳۲ داستان زندگی مردی که بعدها او را "مرد سیاه‌پوش" لقب دادند، آغاز شد. این لقب را وامدار لباس‌های سیاه‌رنگی بود که بر تن می‌کرد. او گفته بود که تا زمانی که ریشه فقر و جنگ در دنیا خشک نشود، همواره سیاه خواهد پوشید. او خود در خانواده‌ای بسیار تنگدست زاده شده بود.
ژوئن سال ۱۹۵۵ جانی کش همراه با دو نوازنده دیگر شانس‌شان را برای امضای قراردادی با کمپانی تولید موسیقی "سان" محک زدند. پس از آنکه صاحب کمپانی به آنها گفت که علاقه‌ای به موسیقی سبک گاسپل این سه نفر ندارد، آنها ترانه "گریه کن، گریه کن، گریه کن" (Cry, cry, cry) را که جانی کش در دوران خدمتش در ارتش نوشته بود، اجرا کردند.


این ترانه و این اجرا درهای تازه‌ای را به روی جانی کش گشود. کمپانی سان ترانه "گریه کن، گریه کن، گریه کن" را همراه با ترانه‌ای دیگر با نام Hey, Porte که جانی کش آن را نیز در دوران خدمتش نوشته بود، روانه بازار کرد.
اما سال سرنوشت‌ساز برای جانی کش ۱۹۵۶ بود. در ماه ژوئیه آن سال او ترانه I walk the line را ضبط کرد که تا به امروز پرفروش‌ترین تک آهنگ این خواننده آمریکایی بوده است. این آهنگ بیش از هر ترانه‌ی ‌دیگر جانی کش از سوی خوانندگان دیگر بازخوانی (کاور) شده است.


جانی کش نزدیک به ۴۰ آلبوم موسیقی روانه بازار کرد. او همراه با الویس پریسلی نواخت و به صورت زنده در زندان‌های آمریکا آلبوم ضبط کرد. ترانه‌های او بر خلاف اغلب ترانه‌های آن زمان که در مدح آزادی غرب سروده می‌شد، داستان رنج و محنت، قتل عام سرخپوستان توسط آمریکایی‌ها و روایتگر تاریکی‌ها بود.



اعتیاد، الکل، مخدر، شهرت

اعتیاد به الکل و مواد مخدر سایه سنگین خود را بر زندگی شخصی و حرفه‌ای جانی کش انداخت. زمانی که او در سال ۱۹۶۵ در مرز مکزیک به جرم حمل مواد مخدر دستگیر شد، تصویرش به خبر اول روزنامه‌ها تبدیل شد. الکل، مواد مخدر و وابستگی به داروهای محرک نظیر آمفتامین از این خواننده مشهور انسانی رسیده به خط پایان ساختند که امیدی به درخشش دوباره‌اش نمی‌رفت.

 

 اما در سال ۱۹۶۷ ورق برگشت و جانی بار دیگر به مانند روزهای گذشته به روی صحنه بازگشت. او در سال ۱۹۶۸ و یک سال پس از جدایی از همسرش، با جون کارتر، خواننده و بازیگری که از خانواده‌ای هنرمند می‌آمد، ازدواج کرد. جون کارتر و جانی کش در سال ۱۹۵۶ در پشت صحنه ‌یک تور رادیویی با یکدیگر آشنا شده بودند.
 

در سال ۱۹۶۸ جانی کش ترانه "پسری به نام سو" (A boy named Sue) را خواند که با استقبال چشمگیری مواجه شد. این ترانه هم در جدول‌ترانه‌های محبوب سبک پاپ و هم در جدول ترانه‌های پرفروش سبک کانتری مقام اول را به خود اختصاص داد.
جانی کش با سبک منحصر به فردش که آمیزه‌ای از موسیقی کانتری، راک اند رول، بلوز و گاسپل بود، هنرمندان دیگری پس از خود را تحت تأثیر قرار داد. باب دیلن و گروه U2 از جمله آنان بودند. او علیرغم شهرت جهانی، دریافت جوایز بی‌شمار از جمله چندین جایزه گرمی تا پایان عمر رفتاری متواضعانه همراه با طنز و شوخ‌طبعی داشت. جانی کش از ازدواج اولش صاحب ۴ دختر و از ازدواج دومش با جون کارتر صاحب یک پسر شد.
اوایل سال ۱۹۹۹ پزشکان در جانی کش نوعی بیماری مربوط به سیستم عصبی را تشخیص دادند که احتمال می‌رفت در نتیجه دیابت بروز کرده باشد. او که در پایان عمر به شدت ضعیف شده بود، چندین بار بر اثر عفونت ریه راهی بیمارستان شد.
۱۲ سپتامبر ۲۰۰۳ چهار ماه پس از درگذشت جون کارتر، جانی کش در بیمارستان باپتیست در شهر نشویل در سن ۷۱ سالگی به دلیل نارسایی ریه درگذشت. این زوج که به مدت ۳۵ سال در کنار یکدیگر زندگی کردند، در آرامگاهی در نزدیکی خانه‌شان در شهر هندرسنویل در ایالت تنسی به خاک سپرده شدند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جانی کش,بزرگترین ستاره سبک موسیقی کانتری در آمریکا,مرد سیاه‌پوش,الویس پریسلی,داستان رنج و محنت,قتل عام سرخپوستان توسط آمریکایی‌ها,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تهیه‌کنندگان رشته‌های فیلم‌های "دزدان دریایی کارائیب" گفته‌اند نمایش قسمت بعدی از این مجموعه که قرار بود در سال ۲۰۱۵ اکران شود، دست کم یک سال به تاخیر افتاده است.

دزدان دریایی کارائیب: مرده‌ها قصه نمی‌گویند عنوان این قسمت است که بار دیگر جانی دپ در نقش کاپیتان جک اسپارو در آن بازی خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست چه کسانی نقش‌های دیگر را بازی می‌کنند.

پیش تولید و فیلمبرداری این محصول کمپانی دیزنی قرار بود سال آینده آغاز شود.

جری بروکهایمر به مجله هالیوود ریپورترز گفته است که تغییر در فیلمنامه و بودجه علت تاخیر در تولید این فیلم بوده است.

به گفته او قرار است این فیلم در سال ۲۰۱۶ به نمایش در آید.

این تاخیر در پی آن اعلام شد که رنجر تنها، محصول دیگر کمپانی دیزنی با بازی جان دپ موفقیتی در گیشه نداشت و در نخستین تعطیلات آخر هفته که به نمایش در آمد فقط ۲۹ میلیون دلار فروش داشت.

این فیلم که گزارش شده ۲۱۵ میلیون دلار هزینه داشته فروش جهانی اش تا امروز فقط ۲۴۳ میلیون دلار بوده است.

به گفته دیزنی احتمالا رنجر تنها با توجه به هزینه هنگفت تبلیغات بین ۱۶۰ تا ۱۹۰ میلیون دلار ضرر در پی خواهد داشت.

فروش جهانی چهار فیلم قبلی مجموعه دزدان دریایی کارائیب ۳.۷ میلیارد دلار بوده و این مجموعه را به پنجمین رشته فیلم‌های پرفروش تاریخ سینما تبدیل کرده است.

صندوقچه مرد مرده، دومین فیلم از این مجموعه با فروشی بیش از یک میلیارد دلار در میان ده فیلم پرفروش تاریخ سینما قرار دارد. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دزدان دریایی کارائیب,پنجمین قسمت دزدان دریایی کارائیب,کمپانی دیزنی,جانی دپ,کاپیتان جک اسپارو,صندوقچه مرد مرده,رنجر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بقیه در ادامه نوشتار

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:هنر,هنر خیابانی,street art,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مطابق یک گزارش سازمان ملل محصولات بیش از یک‌چهارم زمین‌های زیر کشت جهان مستقیما به سطل‌های زباله ریخته می‌شود. در همین حال گرسنگی و سوء تغذیه جان و سلامت ۸۷۰ میلیون نفر را تهدید می‌کند.

سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن مواد غذایی در سراسر جهان دور ریخته می‌شود. بر اساس یکی از تازه‌ترین گزارش‌های سازمان ملل متحد، سرازیر شدن این حجم مواد خوراکی به زباله‌دانی‌ها نه تنها یک زیان اقتصادی بزرگ که معضلی جدی برای محیط زیست است.

بنابر این گزارش ۲۸ در صد از کشتزارهای جهان برای تولید محصولاتی به کار گرفته می‌شوند که هرگز خورده نمی‌شوند. پیامدهای انسانی، اقتصادی و زیست محیطی این وضعیت کشورهای مختلف را به چاره‌جویی واداشته است.

هدر دادن آب و خسارت‌های نجومی

میزان خسارت ناشی از دور ریختن محصولات کشاورزی سالانه ۵۶۵ میلیارد یورو برآورد می‌شود. در این رقم ارزش ماهی‌ها و خوراکی‌های دریایی دور ریخته شده در نظر گرفته نشده است.

در گزارش سازمان ملل در مورد تاثیر حیف و میل مواد خوراکی بر منابع طبیعی، نتیجه‌ی تولید بیش از نیاز بر تغییرات جوی، وضعیت زمین، ذخایر آب و تنوع در طبیعت بررسی شده است.

این گزارش که توسط سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و برنامه محیط زیست سازمان ملل تهیه شده روز پنج‌شنبه (۲۲ شهریور ۱۳۹۲/ ۱۲ سپتامبر) همزمان در پایتخت کنیا و ایتالیا (نایروبی و رم) در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

به گزارش فائو هر سال ۲۵۰ میلیارد متر مکعب آب صرف تولید مواد غذایی‌ای می‌شود که در نهایت به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد. این مقدار پنج برابر آبی است که هر سال در رودخانه‌ی ۳۷۰۰ کیلومتری "ولگا" در جنوب روسیه، به عنوان پرآب‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه اروپا جریان دارد.

دور ریختن مواد غذایی با ۸۷۰ میلیون گرسنه

گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که ۵۴ درصد محصولات کشاورزی پیش از رسیدن به بازار و هنگام برداشت، آماده‌سازی و انبار از بین می‌رود. کشورهای در حال توسعه در این زمینه با مشکلات بیشتری روبرو هستند.

از سوی دیگر ۴۶ درصد مواد غذایی هنگام فرآوری، حمل و نقل و پس از رسیدن به دست مصرف کننده هدر می‌روند که این بخش بیشتر شامل کشورهای صنعتی و پیشرفته می‌شود.

ژوزه گرازیانو دا سیلوا، مدیر کل فائو معتقد است که همه‌ی ما "ماهیگیران، کشاورزان، تولیدکنندگان مواد غذایی، دولت‌ها و حکومت‌های محلی و مصرف‌کنندگان" باید در هر بخش از زنجیره‌ی انسانی تغذیه تغییری ایجاد کنیم که در وهله اول مانع دور ریخته شدن مواد غذایی شویم و در مرحله بعد از این مواد به بهترین شکل استفاده بکنیم.

مدیرکل فائو، در کنار پیامدهای زیست محیطی هدر دادن مواد غذایی، این وضعیت را به دلیل "وجود ۸۷۰ میلیون گرسنه" در جهان عملی غیراخلاقی توصیف می‌کند.

ضرورت تغییر الگوی مصرف

به نوشته‌ی "اشپیگل آنلاین" برخی از کارشناسان میزان هدر رفتن مواد غذایی را بسیار بیشتر از برآوردهای سازمان ملل و نزدیک به پنجاه درصد تخمین می‌زنند.

در این گزارش وجود صدها میلیون‌ها گرسنه در جهان واقعیتی "تراژیک" خوانده شده، زیرا کارشناسان معتقدند میزان مواد غذایی تولید شده در کشورهای مختلف برای تغذیه جمعیت هفت میلیاردی امروز جهان کافی است.

به گزارش اشپیگل آنلاین پژوهش‌های دولت آلمان نشان می‌دهد که هر شهروند آلمانی به طور متوسط سالانه ۸۲ کیلوگرم مواد خوراکی دور می‌ریزد.

به رغم این آمار، ایلزه آیگنر (Ilse Aigner) وزیر امور مصرف‌کنندگان و عضو حزب سوسیال مسیحی آلمان، به روند تغییر الگوی مصرف در این کشور، به ویژه با توجه به تبلیغات وسیعی که برای پرهیز از ریختن مواد غذایی به سطل زباله می‌شود، خوش‌بین است.

وزیر امور مصرف‌کنندگان آلمان می‌گوید اگر دیگر کشورها نیز همراهی کنند می‌توان به هدف کمیسیون اتحادیه اروپا که کاهش پنجاه درصدی دور ریختن مواد قابل استفاده تا سال ۲۰۲۰ است، دست یافت.

DW.DE

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مواد غذایی,هدر دادن آب,خسارت‌های نجومی,دور ریختن محصولات کشاورزی ,کشتزارهای جهان ,مدیر کل فائو,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کار سخت در زمین های کشاورزی و مزرعه های بزرگ، انگیزه ای برای استفاده از ابزار و ماشین در این بخش است. این فناوری هر روز وارد عرصه جدیدی می شود.

پژوهشگران در کالیفرنیا روبات جدیدی ساخته اند که امیدوارند روشهای معمول کشاورزی را اساسا متحول کند. روباتی به نام «لتوس بات» یا روبات کاهو که می تواند یک مزرعه را با سرعتی برابر با بیست کارگر وجین کند. این تنها بخشی از توانایی های این نوع روبات است که در زمینهای کشاورزی بکار می رود که محصولاتشان مستقیما به بازار مصرف و نه به کارخانه های تولید مواد غذایی ارسال می شود.

کارشناس اجرایی ارشد کارخانه سازنده این فناوری در کالیفرنیا می گوید: «با این تکنولوژی می توانیم به هر گیاه با دقت بیشتر نگاه کنیم و آنرا بارور کنیم، کود شیمیایی را در بوته یا گیاه مشخصی که می خواهیم استفاده کنیم. علفهای هرز و آفات را بدون پاشیدن سم روی همه گیاهان، از بین ببریم، اطلاعات جمع آوری کنیم. امکانات آن نا محدود است، هر کاری برای افزایش محصول و بازدهی.»

استفاده از روبات در کشاورزی امر تازه ای نیست،اما این دستگاه از فناوری جدیدی استفاده می کند. این روبات با استفاده از حسگرهای پیشرفته، کامپیوتر، الگوریتم و سخت افزار های روباتی برای کاربرد در محصولات بسیار لطیف کشاورزی ساخته شده اند. بعلاوه دارای سیستم جهت یابی ماهواره ای و ارتباط بین شبکه ها هم هستند.

«لتوس بات» یا کاهو روبات، با استفاده از دوربین های ویدیویی و نرم افزارهای تصویربرداری، تشخیص می دهد کدام بوته کاهو باید کنده شده و کدامیک باید با استفاده از بارور کننده و تقویت کننده های خاک تغذیه شوند. با اینحال استفاده از دستگاه و ابزار های مکانیزه معمولا به معنی جایگزین کردن انسان است. از یکطرف بی نیازی به نیروی انسانی در بخش کشاورزی به معنی بیکاری نیروی کار و از طرفی جایگزین کردن انسان مراقبت طبیعی با روشهای روباتی است.

 

 euronews 2013

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کشاورزی,لتوس بات,روبات کاهو,حسگرهای پیشرفته,سیستم جهت یابی ماهواره ای,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

311-39.jpg

فرمانده پلیس راه کشور علت اصلی سانحه مرگبار آزاد راه تهران – قم را « نقص سیستم برق رسانی اتوبوس های اسکانیا» اعلام کرده و گفته این نقص موجب می‌شود اتوبوس‌های اسکانیا پس از تصادف دچار آتش سوزی شوند. علت دیگر، لاستیک های چینی این قبیل اتوبوس ها ذکر شده است.

 ماجرای تلخ شامگاهان دوشنبه 18 شهریورماه از این قرار است که لاستیک کم‌کیفیت چینی یکی از اتوبوس‌ها می‌ترکد، اتوبوس به لاین مقابل منحرف می‌شود و در اتفاقی بسیار هولناک با اتوبوس اسکانیای دیگری که از مسیر مقابل می‌آمده برخورد می‌کند و در جهنم هولناکی که ایجاد می‌شود 44 مرد و زن و کودک زنده زنده می‌سوزند و دیگران با جراحت‌های شدید دست به گریبان‌اند.

 اعلام نقص سیستم برق‌رسانی اتوبوس اسکانیا در حالی است که در اردیبهشت امسال نیز بر اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس اسکانیا با یک کامیون بنز در استان خوزستان، اتوبوس آتش گرفته و 14 تن قربانی شده بودند. همان موقع هم سردار مهماندار اعلام کرد علت حادثه در دست بررسی است.

 رییس پلیس راه کشور می گوید ما به تنهایی نمی توانیم در مقابل نقص سیستم برق اتوبوس های اسکانیا اقدام کنیم و به همکاری دستگاه های دیگر و خصوصا قوه قضاییه نیاز است.

 اگر اتوبوس‌های اسکانیا دچار نقص جدی است چرا اعلام نمی‌شود و چرا نوبت قبل اطلاع‌رسانی کافی صورت نپذیرفت؟

 درباره لاستیک‌های اسکانیا شنیده شده قیمت یک جفت آن 5 میلیون تومان است حال آن که نوع چینی آن 2 میلیون تومان ارزان‌تر است. علت آتش‌سوزی نیز نزدیک بودن باتری اسکانیا به مخزن گازوییل ذکر شده است .ضمن این که هنگام واژگون شدن اتوبوس اسکانیا هم ضعف ستون‌های آن موجب آسیب به سر و گردن سرنشینان می‌شود کما این که در یکی از حادثه‌های راهیان نور ، این نقیصه اسکانیا کلی تلفات گرفت.

 اگر پلیس از همه این موارد آگاه است اما امکان مقابله ندارد آیا نمی‌تواند خواستار جلوگیری از شماره‌گذاری شود؟ آیا در روز اول فروردین همین امسال در جاده مرند اتوبوس اسکانیا حادثه ساز نشد؟ با این اوصاف آیا پلیس راه نمی‌تواند مردم را از سوار شدن به اتوبوس اسکانیا بر حذر دارد؟

سوای پلیس راه آیا سازمان استاندارد به وظیفه قانونی خود عمل کرده است؟ اگر همان گونه که پلیس گفته ، سیستم برق اسکانیا ، نقص دارد، چرا سازمان استاندارد ، اجازه شماره‌گذاری این اتوبوس را داده است؟

 به گفته سردار مهماندار 50 درصد تقصیر متوجه ترکیدگی لاستیک و 50 درصد دیگر متوجه شرکت عقاب افشان نماینده اسکانیا در ایران است و « باید به فکر باشد این نقص را مرتفع کند». اما آیا همین که « به فکر باشد» کافی است و نباید تا رفع این نقیصه از تردد اتوبوس های اسکانیا جلوگیری شود؟

 در این میان باید پرسید آیا پلیس راه نباید از اتوبوس‌ها برگه معاینه فنی بخواهد؟ آیا نباید لاستیک‌ها را کنترل کنند و مهم‌تر از همه نقص سیستم برق‌رسانی اتوبوس‌ها بررسی شود؟

خاطره تلخ مردم ایران از مرگبار بودن هواپیماهای توپولوف در آسمان‌های ایران هنوز باقی است و اکنون در زمین هم باید نگران اتوبوس‌های اسکانیا بود. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:پلیس راه کشور ,سانحه مرگبار آزاد راه تهران – قم,نقص سیستم برق رسانی اتوبوس های اسکانیا,لاستیک کم‌کیفیت چینی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

امروز صبح هم در خدمت همسایه‌مان بودم. آمده بود دم‌ در! در را که باز کردم دیدم برافروخته است. بی‌درنگ گفت: تو باید بنویسی مهندس، تو وظیفه‌ای داری و اینک وظیفه خطیر خبرنگاری را باید به انجام برسانی. این یک بزنگاه تاریخی است. راستش اول کمی ترسیدم، پرسیدم: چیزی شده؟ بلند گفت: دیگر می‌خواهی چه بشود؟ آن‌قدر بلند گفت که آرودمش تو. روی مبل نشست و گفت: نمی‌شود که هر حرفی بزنند و ما هم هیچ چیز نگوییم. گفتم: چه کسانی؟ گفت: خبر نداری؟ گفتم: نه! گفت: پس بخوان. چند برگه پرینت را دستم داد. شروع کردم به خواندن. گفت: بلند بخوان. بلند بلند خواندم:

«این دومین گزارش در مورد احساس شادی شهروندان در یکصد و پنجاه و شش کشور جهان است که به سفارش "شبکه راه حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل" و با حمایت بان کی مون، دبیرکل سازمان، و توسط پژوهشگران تعدادی از مؤسسات تحقیقاتی در آمریکا، کانادا و بریتانیا و کارشناسان سازمان ملل تهیه و منتشر شده است. در تهیه این گزارش، کارشناسان و محققان برجسته در زمینه‌هایی مانند اقتصاد، روانشناسی، آمار و تحلیل داده‌های آماری مشارکت داشته‌اند و هدف اصلی از تدوین آن، سنجیدن احساس رفاه مردم در کشورهای مختلف بوده است.»

بلند داد زد بس است. گفت می‌دانی ایران در این فهرست چندم است؟ یعنی ایران را چندم کرده‌اند؟ گفتم: نه! بلند شد برگه‌ها را از دستم گرفت، ورق زد و خواند: مردم ایران از لحاظ احساس شادی نسبت به شرایط خود، در میان مردم ١٥٦ کشور مورد بررسی، در رده ١١٥ قرار می‌گیرند که یک رده از جیبوتی پایین‌تر و یک رده از جمهوری آذربایجان بالاتر است. بعد هم برگه‌ها را پرت کرد توی صورت من. یک لحظه فکر کردم شاید من را با بان‌کی‌مون اشتباه گرفته است! خواستم چیزی بگویم که ادامه داد: جیبوتی؟ ما از مردم جیبوتی غمگین‌تریم؟ مسخره است، نه؟ کشوری که مردمش نان ندارند، بخورند از ما شادترند؟ می‌دانی رتبه‌ی عراق چیست؟ عراق 105 است، یعنی کشوری که از صبح تا شب تویش بمب می‌گذارند، مردمش از ما شادترند؟ پاکستانی که اگر مردمش یک روز عملیات انتحاری نبینند، روزشان شب نمی‌شود، رتبه‌شان 81 است! حالا با این‌ها کار ندارم، واقعا جیبوتی را کجای دلم بگذارم؟ تو می‌دانی جیبوتی کجاست؟ گفتم: راستش دقیقا نه! گفت: وقتی تو نمی‌دانی، مردم می‌دانند؟ اصلا جیبوتی به درک،‌ می‌دانی رتبه سومالی چند است؟ سومالی 101 است. یعنی کشور دزدان دریایی از ما شادتر است؟ بنگلادش 108 است! یعنی ما که سه‌گانه‌ی اخراجی‌ها داریم و توی بقالی‌های‌مان پر است از فیلم کمدی شونه تخم مرغی، ناشادیم؟ ما که شهرآورد 100 هزار نفری داریم، شاد نیستیم؟ ما که این‌قدر جک می‌گوییم و پیامک‌های جک برای هم می‌فرستیم، شاد نیستیم؟ ما نهایت، کمی گرانی داریم در مملکت، همین،‌ همین و بس! بعد برگه‌ها را روی زمین رها کرد و نشست و گفت: وقتی گزارش را پژوهشگران تعدادی از مؤسسات تحقیقاتی در آمریکا، کانادا و بریتانیا انجام بدهند، از این بهتر نمی‌شود. باز خدا پدرشان را بیامرزد ما را با رواندا، بروندی و بنین مقایسه نکردند که ته جدول هستند. راستی مهندس دکتر احمدی‌نژاد در ۲۶ فروردین امسال رفته بود بنین، نکند این‌ها فکر کرده‌اند ما چون با بنینی‌ها رفت‌وآمد داریم، کشور ما مثل کشور آن‌هاست؟ راستی تو می‌دانی بنین کجاست؟ گفتم: راستش نه! گفتم: می‌دانی که دکتر در ۲۴ اردیبهشت امسال به جیبوتی هم سفر کرده بود؟ بلند و کشیده گفت: نه! گفتم: بله. دیگر چیزی نگفتیم!

 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - طنز روز

رضا ساکی

باقی بقای‌تان! 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:عاقبت رابطه با جیبوتی و بنین ,کشورهای مختلف, رفاه مردم,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

181-11.JPG

اخترشناسان با استفاده از آرایه تلسکوپ اسپکتروسکوپی هسته ای (NuSTAR) موفق به شناسایی 10 ابر سیاهچاله جدید در کهکشان های دور دست شدند.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌فضاپیمای شکارچی سیاه‌چاله های ناسا موسوم به NuSTAR موفق به شناسایی نخستین مجموعه از ابر سیاه‌چاله‌ها شد.

 این 10 ابر سیاه‌چاله مجموعه‌ای از صدها سیاه‌چاله‌ای مورد انتظاری هستند که ظرف دو سال آینده با کمک این تلسکوپ شناسایی خواهند شد.

 سیاه‌چاله‌های جدید با دیسک های ضخیمی از گازها احاطه شده و در قلب کهکشان های دور در فاصله بین 0.3 و 11.4 میلیارد سال نوری از زمین واقع شده اند.

 «دیوید الکساندر» از اعضای تیم NuSTAR‌ در دپارتمان فیزیک دانشگاه دورهام انگلیس تأکید می‌کند: در این مطالعه هدف های شناخته شده ای را مورد بررسی قرار داده و موفق به کشف سیاهچاله ها در اطراف تصاویر شدیم.

 با شناسایی 10 ابر سیاهچاله جدید،‌ محققان داده های قبلی رصدخانه اشعه ایکس چاندرا و ماهواره نیوتن-XMM آژانس فضایی اروپا که از نور اشعه ایکس استفاده می‌کنند را مورد بررسی مجدد قرار دادند.

 نتایج بررسی ها نشان می‌دهد که این ابر سیاهچاله ها پیش از این کشف شده بودند، اما تنها با تمرکز بالاترین انرژی نور اشعه ایکس توسط تلسکوپ NuSTAR امکان شناسایی دقیق این ابرسیاهچاله ها امکانپذیر شد.

 محققان قصد دارند با بررسی صدها تصویر تهیه شده توسط این تلسکوپ، تعداد بیشتری سیاه‌چاله را شناسایی کنند؛ همچنین با ترکیب رصدها در طیف اشعه ایکس، امکان رمزگشایی از اسرار سیاهچاله ها از جمله تعداد واقعی آنها فراهم می شود.

 نتایج این مطالعه در مجله Astrophysical منتشر شده است. 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: تلسکوپ اسپکتروسکوپی هسته ای (NuSTAR),سیاه‌چاله ,کهکشان های دور ,فضاپیمای شکارچی سیاه‌چاله ها,Astrophysical ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

یکی از بزرگترین شکارچیان طبیعت خود شکار حیوان قدرتمند دیگری می شود. گزارش تصویری از شکار یک تمساح توسط یک پلنگ.

بقیه در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: شکار یک تمساح توسط یک پلنگ,شکار,حیوانات,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 

سال گذشته خبر راه اندازی موزه‌های روستایی در قشم از سوی منطقه آزاد قشم بر سر زبان‌ها افتاد. موزه‌هایی که می‌توانست در بحث فرهنگی و گردشگری تحولی بنیادین ایجاد کند و چرخ اقتصاد جامعه محلی را دگرگون سازد، اما با گذشت زمان این وعده عملی نشد تا بزرگترین جزیره خلیج فارس همچنان فاقد موزه برای نگهداری اشیاء تاریخی و فرهنگی باشد.

به گزارش مهر در قشم، حساسیت‌های بسیار برای مقابله با پدیده قاچاق آثار باستانی به خارج از کشور موجب نشده تا پدیده شوم "تاراج تاریخ" کاهش یابد. سایه بی توجهی مسئولان امر بر این موضوع باعث شده تا حاشیه نشینان خلیج فارس اقدام به بازسازی تاریخ نداشته و تاراج اشیاء تاریخی و قیمتی استان‌های جنوب کشور کنند. نبود موزه‌های بزرگ تاریخی در استان‌های جنوبی همچون هرمزگان فرصت را برای دلالان تاریخ مهیا کرده است. جعل تاریخ و اسنادسازی و مصادره اشیاء تاریخی استانهای جنوبی ایران به نام خود از جمله فعالیت کشورهای بی تاریخ و هویت حاشیه خلیج فارس است که آسیب جدی را متوجه تاریخ و گذشته این مرز و بوم می‌کند.

عبدالرضا دشتی‌زاده رئیس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگویی در این زمینه تأکید دارد: موزه باعث هویت بخشی به مردم جامعه و معرفی منطقه است. دشتی‌زاده کمترین فایده موزه‌ها در قشم را معرفی فرهنگ غنی مردم جزیره به گردشگران ذکر کرد که یک گردشگر به سهولت می تواند تمام فرهنگ مردم را اعم از صنایع دستی، سفالگری، لباس های محلی، دانش دریانوردی، آلات ابزارهای موسیقی، کشاورزی و دامداری و بسیاری مسائل مرتبط با فرهنگ مردم را ببیند.

دلالان عربی در پی خرید آثار و اشیائ تاریخی استانهای جنوبی هستند
دشتی‌زاده یکی از اولویت‌های راه اندازی موزه در قشم را دلیل همجواری اش با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، دانست. وی نگران اشیاء مردم شناسی جنوب کشور است که از بین می روند و یا توسط کشورهای عربی خریداری می شوند. وی با نگاهی به وضعیت موزه‌ها در جنوب خلیج فارس، این موضوع را به زیان هویت ملی و سرزمین ما می‌داند.

بقیه در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: خلیج فارس,موزه‌های روستایی در قشم,آثار تاریخی جنوب ایران ,دلالان عربی ,مردم شناسی جنوب کشور,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اینشتین یک بار گفته بود، اگر نظریه ای نتواند تصویری فیزیکی ارائه دهد که حتی یک کودک نیز آن را بفهمد، احتمالا بلااستفاده است. خوشبختانه در پس نظریه ریسمانها تصویر فیزیکی ساده ای قرار دارد، تصویری براساس مفهوم موسیقی.

براساس نظریه ریسمان ها، اگر یک ابر میکروسکوپ داشته باشیم و بتوانیم به دقت به قلب یک الکترون بنگریم، یک ذره نقطه ای، بلکه ریسمانی مرتعش را مشاهده خواهیم کرد. ( این ریسمان بسیار کوچک است، به اندازه طول پلانک برابر با ۳۳- ^۱۰ سانتی متر، میلیاردها بار کوچکتر از یک پروتون، بنابراین توان ذرات زیراتمی بصورت نقطه ای دیده می شوند. ) اگر بخواهیم این ریسمان را به ارتعاش در آوریم، صدای تغییر خواهد کرد؛ مثلا الکترون ممکن است به یک نوترینو تبدیل شود. و اگر دوباره آن را به ارتعاش در آوریم، ممکن است به یک کوارک تبدیل می شود. در حقیقت اگر ریسمان را با شدت های مختلف به لرزه در آوریم، می توانیم آن را به هر کدام از ذرات زیر اتمی شناخته شده تبدیل کینم. به این ترتیب نظریه ریسمان ها می تواند به راحتی این موضوع را توضیح دهد که چرا تعداد ذرات زیر اتمی تا به این حد زیاد است.

آنها چیزی نیستند جز نت های متفاوتی که می توان بر روی ابر ریسمان نواخت. در حقیقت تمام زیر ذرات موجود در جهان را می توان بصورت ارتعاشات یک ریسمان نشان داد که « هارمونی » های ریسمان همان قوانین فیزیک هستند.

ریسمان ها را می توان از طریق شکافتن و دوباره پیوند خوردن با یکدیگر برهم کنش داشته باشند. این ها همان برهم کنش هایی هستند که بین الکترون ها و پروتون ها در اتم شاهد آن هستیم. به این ترتیب، با کمک نظریه ریسمان ها می توانیم تمام قوانین فیزیک هسته ای و اتمی را ایجاد کنیم. « آهنگ » هایی را که می توان برای ریسمان ها نوشت، به قوانین شیمی مربوط می شوند. اکنون می توان جهان را به شکل سمفونی عظیمی از ریسمان ها تعبیر کرد. نظریه ریسمان ها، علاوه بر اینکه ذرات نظریه کوانتوم را بصورت نت های موسیقی جهان معرفی می کند، قادر است نظریه نسبیت اینشتین را نیز توضیح دهد. پایین ترین ارتعاش ریسمان، یعنی ذره اسپین- ۲ با جرم صفر، را می توان بصورت گراویتون ( کوانتوم گرانش ) تفسیر کرد. اگر برهم کنش این گراویتون ها را محاسبه کنیم، می توانیم به دقت نظریه قدیمی گرانش اینشتین را به شکل کوانتومی آن، بدست آوریم.

وقتی ریسمانی حرکت می کند، یا پاره می شد، یا مجددا ترمیم می شود، محدودیت های زیادی را روی فضا- زمان اعمال می کند. با تحلیل و بررسی مجدد این محدودیت ها، دوباره به نظریه قدیمی نسبیت عام اینشتین خواهیم رسید. بنابراین نظریه ریسمان ها به سادگی نظریه اینشتین را، بدون نیاز به هیچ کار اضافی، توضیح می دهد. ادروار ویتن گفته است که حتی اگر اینشتین هم نسبیت را کشف نکرده بود، نسبیت می توانست بعنوان محصول ثانویه نظریه ریسمان ها کشف شود.

زیبایی نظریه ریسمان آن است که می توان آن را به موسیقی تشبیه کرد. موسیقی، استعاره ای است که از طریق آن طبیعت جهان را می فهمیم، هم در سطوح زیر اتمی و هم در سطوح کیهانی. اینشتین عقیده داشت که تحقیقات او در مورد نظریه میدان یکپارچه، سرانجام به او این امکان را می دهد که « ذهن خدا را بخواند.» اگر نظریه ریسمان درست باشد، می بینیم که ذهن خدا بیانگر موسیقی کیهانی است که در فرا فضای ده بعدی طنین انداخته است.

Copyright 2003 - 2013 © Hupaa

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اینشتین,ابر میکروسکوپ,الکترون,نوترینو ,هارمونی,نظریه ریسمان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

از دید بسیاری از طرفداران موسیقی راک، نام راجر واترز با گروه اسطوره‌ای پینک فلوید پیوندی جدایی‌ناپذیر دارد. او هنرمندی خلاق محسوب می‌شود که در نوازندگی، آهنگسازی، ترانه‌سرایی و خوانندگی نیز چیره‌دست است.

راجر واترز که روز ششم سپتامبر ۲۰۱۳ تولد هفتاد سالگی‌اش را جشن می‌گیرد، در نزدیکی کمبریج به دنیا آمد. او پیش از آنکه در سال ۱۹۶۵ به همراه دوستانش گروه اسطوره‌ای پینک فلوید را به راه اندازد، به تحصیل در رشته معماری پرداخت.

واترز خالق سروده‌هایی غمگین و پراحساس و همچنین ملودی‌های شنیدنی است. او از موسیقی بومی (فولک) و همچنین بلوز تاثیر گرفته و اکثر سروده‌هایش درباره جنگ است و دوران کودکی‌ای که می‌بایست بدون پدر پشت سر گذارد. راجر واترز در آلبوم فراموش‌نشدنی "دیوار" از کودکی خود می‌گوید، آلبومی که او و گروه پینک فلوید را به شهرتی جهانی رساند.

اعتیاد سید برت (Syd Barrett) یکی دیگر از بنیان‌گذاران گروه پینک فلوید به مواد مخدر نیز از جمله موضوعاتی است که واترز در ترانه‌های خود به آن می‌پردازد. واترز ترانه به‌یاد ماندنی "کاش اینجا بودی" را که یکی از زیبا‌ترین ترانه‌های راک محسوب می‌شود، به برت تقدیم کرده است.

واترز از سال ۱۹۸۳ فعالیت‌های خود را به شکل انفرادی و مستقل دنبال کرد. البته آلبوم "برش نهایی" که آخرین حاصل همکاری راجر واترز و گروه پینک‌ فلوید است، کاملا امضای واترز را دارد و همه شعر و آهنگ‌ها از این هنرمند چیره دست است. این آلبوم در دوران جنگ بر سر جزایر فالکلند تهیه شده و زیرعنوان آن عبارت است از: "مرثیه‌ای برای رویای پس از جنگ."

گروه پینک فلوید در سال ۱۹۸۳ از هم پاشید. راجر واترز پس از جدایی آلبوم‌های انفرادی متعددی منتشر کرد که از لحاظ تجاری نتوانستند موفقیت‌های دوران پینک فلوید را تکرار کنند، اما با استقبال منتقدان موسیقی و طرفداران راک روبرو شدند. او همواره در صحنه‌ سیاسی نیز فعال بوده است، برای نمونه در انتقاد از سیاست‌های تهاجمی جرج دبیلیو بوش، رئیس‌جمهور آمریکا یا سرکوب جنبش دموکراسی‌خواهی در چین.

جدایی از ریشه و غربیه‌گی از جمله موضوعاتی است که او سعی در پرداختن به آنها داشته است. آخرین آلبوم مفهومی او Amused to death نام دارد. واترز در این آلبوم رسانه‌ها را به باد انتقاد می‌گیرد و از اطلاع‌رسانی نادرست آنها سخن می‌گوید. 

 
 در سال۱۹۹۰ بود که راجر واترز به مناسبت فروپاشی دیوار برلین به همراه شماری از ستارگان موسیقی به روی صحنه رفت و با نمایش و اجرایی به یادماندنی از "دیوار" صد‌ها هزار تماشاگر حاضر در میدان پوتسدام در برلین را به وجد آورد. صدها میلیون نفر نیز این کنسرت عظیم را از طریق پخش زنده د‌نبال کردند.

راجر واترز می‌کوشد شنوندگان خود را تکان دهد و ذهن آنان را بیدار کند. ترانه‌های او چه از لحاظ مضمون و چه از لحاظ موسیقیایی به‌گونه‌ای هستند که شنونده به راحتی قادر به فهم و درک پیام‌هاست. آلبوم‌های "دیوار" (۱۹۸۰) و "نیمه تاریک ماه" از جمله آثار تاثیرگذار و فراموش‌نشدنی پینک فلوید و راجر واترز محسوب می‌شوند.

دوستداران و مخالفان راجر واترز دست کم در یک نکته توافق‌نظر دارند و آنهم پیچیدگی و زبان تند این ستاره است. واترز یکی از مهم‌ترین ترانه‌سرایان و آهنگسازان موسیقی راک در چند دهه گذشته محسوب می‌شود. البته او در عرصه موفقیت تجاری نیز گوی سبقت را از بسیاری‌ ربوده و در سال ۲۰۱۲ با کسب ۸۸ میلیون دلار در رتبه دوم پردرآمدترین چهره‌های دنیای موسیقی قرار داشته است.

Deutsche Welle

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:موسیقی راک,راجر واترز, گروه اسطوره‌ای پینک فلوید ,پردرآمدترین چهره‌های دنیای موسیقی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گورستان زرتشتیان را در یزد دخمه می‌خوانند. فضایی مملو از رازهای عجیبی که سنتی دیرینه را بر بلندای تپه‌ای به نمایش گذاشته‌است. 

 

مخزنی بزرگ برای گذاردن رفتگان و رفتن تن‌شان از زمینی که از گذشته‌های دور ماندنی ندانست‌اندش. دخمه امروز محلی برای بازدید گردشگران است و بودند برخی موتورسوارانی که روی سراشیبی‌اش ویراژ می‌دادند.

بقیه تصاویر در ادامه نوشتار 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گورستان زرتشتیان,دخمه,یزد,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بزرگترین نمایشگاه نوآوری‌های رسانه‌ای در برلین به مدت ۶ روز جدیدترین فناوری‌ها در عرصه سرگرمی و ارتباطات الکترونیک را به نمایش می‌گذارد. در این نمایشگاه سامسونگ از ساعت‌هوشمند "گالکسی گیر" رونمایی می‌کند.

نمایشگاه نوآوری‌های رسانه‌ای برلین (IFA) با حضور ۱۵۰۰ شرکت‌کننده از سراسر جهان در روز جمعه (۶ سپتامبر/ ۱۵ شهریور) گشایش می‌یابد. انتظار می‌رود در مجموع ۲۴۰ هزار بازدید کننده به تماشای جدیدترین دستاوردها در زمینه فناوری‌های سرگرمی و ارتباطات الکترونیک بیایند و نزدیک به ۶ هزار خبرنگار از این نمایشگاه شش روزه گزارش تهیه کنند.

کریستیان گوکه، رئیس نمایشگاه برلین، می‌گوید که نمایشگاه IFA در حال حاضر مکانی صاحب‌نام در جهان به شمار می‌آید: «در هیچ‌کجای جهان به اندازه این نمایشگاه از فناوری‌های تازه رونمایی نمی‌شود. کارشناسان همگی به برلین می‌آیند تا درست همین فناوری‌ها را از نزدیک تماشا کنند.»

کریستیان گوکه پیش‌بینی می‌کند که در نمایشگاه IFA حجم قراردادهای منعقد شده به ۳/۸ میلیارد یورو برسد. تجارتی که انتظار می‌رود در مجموع سود ۲۸/۱ میلیارد یورویی را امسال برای این صنعت به ارمغان آورد.هر چند گوشی‌های تلفن همراه، تبلت‌ها و وسایل خانه همچنان از فروش قابل قبولی برخوردار هستند، اما در سال جاری میزان فروش تلویزیون نزدیک به ۲۰ درصد در آلمان کاهش داشته است.

به گفته هانس یوآخیم کامپ، رئیس انجمن سرگرمی و ارتباطات الکترونیک، بیشتر آلمانی‌ها پیش از شروع بازی‌های جهام جهانی ۲۰۱۲ و نیز پایان سرویس‌های آنالوگ در این کشور نسبت به خرید گیرند‌ه‌های جدید اقدام کردند و همین باعث شد که بیشتر دستگاه‌های تلویزیون امسال در فروشگاه‌ها باقی بمانند.

یکی از محصولاتی که در نمایشگاه IFA عرضه می‌شود و امید زیادی نیز به استقبال آن در نزد مشتریان می‌رود، تلویزیون‌های اچ دی با وضوح چهار برابر بالاتر و نیز اتصال تمامی دستگاه‌ها از طریق اینترنت به یکدیگر است.

در نخستین روز نمایشگاه شرکت سامسونگ برای نخستین بار از ساعت‌هوشمند خود با نام "گالکسی گیر" (Galaxy Gear) رونمایی می‌کند. این ساعت قرار است همراه با گوشی‌های هوشمند گالکسی نوت ۳ روز ۲۵ سپتامبر روانه بازار شود.

تولیدکنندگان لوازم خانگی در آلمان اعلام کرده‌اند که در سال آینده قیمت محصولات خود را به واسطه بالارفتن هزینه‌های پرسنلی و انرژی "اندکی" افزایش خواهند داد.

امسال در نمایشگاه IFA تولیدکنندگان بیش از همه به دنبال کسب امتیاز از طریق عرضه دستگاه‌های کم مصرف در زمینه انرژی و نیز کاربری راحت برای مصرف‌کننده هستند.

البته در این میان دستگاه‌های مدرنی نیز به نمایش گذاشته می‌شوند که همگام با زندگی دیجیتالی امروز طراحی شده‌اند. یخچال‌های هوشمند از جمله این دستگاه‌ها هستند که قادر به عکاسی از درون محتویات خود و ارسال تصویر به گوشی همراه صاحبخانه هستند تا به این ترتیب چنانچه کمبودی در زمینه مواد غذایی وجود دارد، در سر راه آمدن به خانه برطرف شوند.

شرکت زیمنس اعلام کرده است که در سال آینده برخی از لوازم خانگی این شرکت که از طریق اینترنت وای فای قابل هدایت هستند، روانه بازار خواهد شد. سامسونگ نیز از عرضه یک ماشین لباسشویی خبر داده است که می‌توان آن را از طریق گوشی تلفن کنترل کرد.

شمار شرکت‌کنندگان در نمایشگاه IFA امسال به نسبت سال گذشته ۳/۵ درصد افزایش داشته است.

dw.de

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بزرگترین نمایشگاه نوآوری‌های رسانه‌ای ,برلین,نمایشگاه IFA, ارتباطات الکترونیک,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

امسال جایزه بشر دوستانه "جین هرسهولت" از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی به آنجلینا جولی، ستاره هالیوود اعطا می‌شود.

این اسکار افتخاری یکی از چند جایزه ای است که از سوی این آکادمی در ماه نوامبر و چند ماه پیش از مراسم اصلی جوایز اسکار اعطا می‌شود.

آنجلا لنزبری، بازیگر، استیو مارتین، بازیگر و کمدین و پیرو توسی، طراح لباس از دیگر کسانی هستند که امسال به آنها اسکار افتخاری داده خواهد شد.

به گفته شریل بون ایساکس، رئیس آکادمی، "این جوایز به کسانی اعطا می شود که سهم قابل توجهی در حوزه های قابل احترام داشته اند."

آنجلا لنزبری، بازیگر ۸۷ ساله که سه بار نامزد دریافت اسکار شده، هیچگاه اسکاری به دست نیاورده است.

استیو مارتین ۶۸ ساله هم با اینکه هرگز نامزد اسکار نشده، اما سه بار اجرای این مراسم را برعهده داشته است.

پیرو توسی هم نخستین طراح لباسی است که به اسکار افتخاری دست می یابد.

این طراح ۸۶ ساله ایتالیایی که طراح لباس آثاری چون یوزپلنگ و مرگ در ونیز ساخته لوکینو ویسکونتی بوده، پنج بار نامزد اسکار بوده است.

آنجلینا جولی، جوان ترین عضو این گروه چهار نفره هم که یک بار برنده اسکار و یک بار نامزد دریافت این جایزه شده امسال برای فعالیت های حقوق بشری خود اسکار افتخاری می گیرد.

او که سال ها سفیر حسن نیت سازمان ملل بوده، در سال ۲۰۱۲ فرستاده ویژه این نهاد شد و از آن زمان به اردوگاه پناهجویان در بیش از سی کشور از جمله عراق، لیبی، دارفور و افغانستان سر زده است.

اسکار افتخاری بشر دوستی نامش را از جین هرسهولت، بازیگر فقید هالیوود گرفته و از سال ۱۹۴۹ به سینماگران و هنرمندانی که در این حوزه فعالیت داشتند، اعطا می شود.

این جایزه تاکنون به ۳۴ نفر داده شده که در میان آنها نام هایی چون اودری هپبورن، الیزابت تیلور، پل نیومن و اپرا وینفری دیده می شود.

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: جایزه بشر دوستانه,آنجلینا جولی,آکادمی علوم و هنرهای سینمایی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

این غار که تنها غار خفاش ایران است 255 متر طول، 30 متر عرض و 50 متر ارتفاع دارد و به علت زندگی میلیون‌ها خفاش در داخل آن، به غار خفاش معروف شده است.

این غارها دهلیزهای وسیعی دارد که عمق بعضی از قسمت‌های آن به 400 متر می‌رسد. غار خفاش دهلران یکی از غارهای تاریخی عصر غارنشینی بوده که بعدها به زیستگاه خفاش تبدیل شده است.

غار خفاش دهلران با بیش از 30 هزار خفاش از 7 گونه همچون «دم موشی» از غارهای کمیاب در خاورمیانه به حساب می‌آید.

این غار یکی از بهترین مکان‌ها برای انجام کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و مطالعاتی در زمینه این پستاندار عجیب است و دانشجویان و محققان باید آن را مورد مطالعه قرار دهند.

غار خفاش شهرستان دهلران به عنوان تنها غار خفاش کشور، یکی از پدیده های نادر طبیعی است که تاکنون برای علاقمندان به طبیعت گردی ناشناخته مانده است. این غار طبیعی حدود یک کیلومتر از چشمه‌های آبگرم شهرستان دهلران فاصله دارد.

غار خفاش دهلران دارای استالاکیت‌ها و استالاکمیت‌های فراوانی است و ده‌ها گونه از خفاش دمدار و خفاش بال پهن در آن زندگی می‌کنند.

فراوانی خفاش در این غار باعث می شود در هنگام غروب در زمان خروج این خفاشان از غار که اغلب به صورت دسته های بزرگ انجام می شود، فضای جالبی را برای علاقمندان به طبیعت ایجاد کند.

این خفاش‌ها مسیر سه کیلومتری تا شهر را طی می کنند و بعد از مدتی به محل غار باز می‌گردند.

تنها غار خفاش کشور به عنوان پدیده‌ای نادر و طبیعی واقع در استان ایلام، گردشگران بسیاری را در فصل تابستان به سوی خود جذب می‌کند.

همشهری آنلاین

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:غار خفاش دهلران , تنها غار خفاش ایران,یکی از پدیده های نادر طبیعی ,استالاکیت‌ها,استالاکمیت‌ها,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

با ماهی 500 هزار تومان پس‌انداز حتا اگر 120 سال هم عمر کنم فقط رینگ مازراتی را می‌توانم بخرم!

 از خدا پنهان نیست،‌ شما هم که غریبه نیستید، حقوق ماهانه‌ی من چیزی در حدود 800 هزار تومان است! کمی کم‌تر یا بیش‌تر. این حقوق را با جان کندن و نویسندگی و کار فرهنگی به دست می‌آورم و از جایی حقوق ثابت ندارم و اگر یک ماه نتوانم بنویسم، حقوقی هم نخواهم داشت! از مال دنیا یک ماشین و یک خط موبایل هم دارم که سندشان به نام خودم هست! چیز دیگری که قابل عرض باشد، قابل عرض ندارم. اما در همین شهر من و شما - که زندگی‌تان شاید کمی بهتر از من باشد - کسان دیگری هم‌ زندگی می‌کنند. البته شاید شما الآن با خواندن اوضاع مالی من آروز داشته باشید مثل من باشید، اگر این‌طوری است، خاک عالم بر سر من که این‌قدر ناسپاسی می‌کنم... برگردیم که کسان دیگری جز من و شما در ایران زندگی می‌کنند!

2

چند سال پیش در یک برنامه‌ی رادیویی مهمانی داشتیم که فعالیت اقتصادی می‌کرد و چون آدم موفقی بود، مهمان برنامه شده بود. در استودیو و قبل از شروع شدن برنامه، یکی از همکاران خیلی صادقانه از او پرسید: درآمد ماهیانه شما چقدر است؟ آن مهمان ثروتمند هم خیلی صادقانه پاسخ داد: حدود 9 میلیارد تومان! همکار ما که با شنیدن 9 میلیارد آب‌ دهانش توی گلویش پریده بود، با حالتی ترسیده و خجالتی چند بار سرفه کرد و گفت: من هم حدود یک میلیون تومان حقوق می‌گیرم! بعد همه خندیدیم و قضیه را زدیم به مسخره‌بازی تا برنامه شروع بشود.

3

دیگر همه می‌دانیم که با وجود همه‌ی تحریم‌ها و تنگنا‌ی اقتصادی و گرانی و تورم در مام‌ میهن که این روزها از هر تریبونی مطرح می‌شود،‌ کشورمان رکورددار ورود پورشه و مازراتی و خودروهای لوکسی مثل لامبورگینی در منطقه است! یعنی ماشین‌هایی را که عرب‌ها و خود اروپایی‌های پول ندارند بخرند، مردم ما مثل آب‌نبات می‌خرند و سوار می‌شوند! مردم که می‌گویم، نه همه‌ی مردم، بلکه منظور از مردم، تعدادی از مردم است که مردم‌ترند، چون من و شما هم مردمیم، ولی مازراتی نداریم.

4

یک بار با خودم فکر کردم و گفتم برنامه‌ریزی می‌کنم و پول‌هایم را جمع می‌کنم و مازراتی می‌خرم مادرم را می‌برم امام‌زاده داوود! نشستم حساب کردم دیدم بهترین مدل مازراتی الآن 925 میلیون تومان قیمت دارد. با خودم گفتم با توجه به تورم، قیمتش را یک میلیارد حساب می‌کنم، چون آن موقع که پول‌های من جمع بشود، مازراتی هم کلی گران‌تر شده است. بعد حساب کردم که اگر 300 هزار تومان از آن 800 هزارتومان حقوقم را بخورم و باقی را پس‌انداز کنم، با ماهی 500 هزار تومان پس‌انداز حتا اگر 120 سال هم عمر کنم فقط رینگ مازراتی را می‌توانم بخرم!

5

شما فکر می‌کنید آن‌هایی که درآمد ماهانه‌شان به میلیارد است، چه باید بکنند؟ بنده‌های خدا حق دارند مازراتی سوار بشوند، پول اگر به درد جان آدم نخورد، به چه دردی می‌خورد! من تعجب می‌کنم که دولت می‌خواهد جلو ورود ماشین‌های لوکس را به کشور بگیرد. من خودم با همین حقوق گاهی وقتی با همسرم برای خرید می‌رویم، صندوق عقب ماشین را پر می‌کنیم از هر چه به دردمان می‌خورد و نمی‌خورد! بعد انتظار دارید میلیاردرها پول‌شان را خرج نکنند؟ ای دولت‌مردان، نسل من در دهه‌ی 60 فقط عکس ماشین‌های لوکس را در مجله‌ی «ماشین» دید و کف کرد، بگذارید دست‌کم این نسل جدید، خود ماشین‌ها را ببینند و کیف کنند!

باقی بقای‌تان! 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - طنز روز

رضا ساکی

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ورود مازراتی به مام‌ میهن, تحریم‌ها و تنگنا‌ی اقتصادی و گرانی و تورم,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

3.jpg-6.jpg

محققان دانشگاه‌های مکواری، آدلاید، و پکن در یک کشف موفقیت‌آمیز توانسته‌اند حساسترین نانوذره جهان را شناسایی کرده و برای اولین بار آنرا از راه دور با استفاده از نور اندازه‌گیری کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این نانوذرات فوق درخشان، مقاوم در برابر نور و بدون زمینه به ارائه رویکرد جدیدی برای فناوریهای حسی بسیار پیشرفته با استفاده از فیبرهای نوری می‌پردازند.

 کشف جدید دانشمندان راههای جدیدی برای بومی‌سازی و سنجش سریع سلولها در یک محیط زنده با مقیاس نانو مانند تغییرات سلول زنده بدن انسان در واکنش به علائم شیمیایی می‌گشاید.

 این پژوهش به طرح رویکرد جدیدی در سنجش پیشرفته پرداخته که با گرد هم آوردن شکل خاصی از نانوبلور یا « SuperDot™» با نوع خاصی از فیبر نوری که به نور اجازه تعامل با حجمهای نانویی از مایع را داده، تسهیل شده است.

 به گفته دانشمندان، تاکنون برای سنجش یک نانوذره باید آنرا در زیر میکروسکوپهای گران و حجیم قرار می‌دادند. برای اولین بار محققان توانسته‌اند یک نانوذره را در انتهای یک فیبر نوری از سوی دیگر آن مشاهده کنند. این امر می‌تواند به قابلیتهای بیشماری در سنجش منجر شود.

 این پیشرفت در نهایت می‌تواند راه را برای دستاوردهای زیادی در درمانهای پزشکی باز کند. برای مثال، واکنش بلادرنگ سلول به داروی سرطانی می‌تواند به پزشکان اطلاعاتی در مورد انتقال دارو و واکنش بیمار به آن ارائه کند.

 این پژوهش در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:حساسترین نانوذره جهان, فیبر نوری,نانوبلور ,Nanotechnology ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

What Do 7 Billion People Do? infographic

 

1.7 میلیارد نفر از مردم جهان در مشاغل خدماتی اشتغال دارند که بیشترین نوع اشتغال در جهان می باشد.رتبه دوم از آن شاخه مشاغل کشاورزی است که جمعیتی در حدود 1.4 میلیارد را شامل می شود.رتبه سوم از آن صنایع است با 800 میلیون نفر.577 میلیون نفر سنی بالاتر از 64 سال دارند.430 میلیون نفر بیکار می باشند.در این میان 1.9 میلیارد را کودکان 0 تا 15 سال تشکیل می دهند که قادر به کار نیستند و 400 میلیون نفر نیز کار آفرین می باشند.(به صورت نرمال)

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شغل7 میلیارد مردم جهان چیست؟,مشاغل خدماتی,مشاغل کشاورزی ,صنایع,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مشارکت ایران در طرح ابر برخورد دهنده هادرونی (LHC) فقط در حضور پژوهشگران ایرانی در سرن نیست؛ بلکه ایران در ساخت و تکمیل این بزرگترین آزمایشگاه تاریخ بشر مشارکت نیز داشته است. LHC از چهار آشکار ساز اصلی برای مطالعه برخورد ذرات با هم استفاده می‌کند.

ایران در اولین مرحله ساخت بخشی از سیستم نگه‌دارنده و پوشش حفاظتی آشکار ساز (Compact Muon Solenoid) CMS را بر عده داشته است. این نگهدارنده که برای سادگی آن را میز می‌نامند در اصل دستگاهی مکانیکی با دقت بسیار بالاست که توانایی حمل و جابجایی قطعاتی با وزن ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن و دقت حرکت میلیمتری را دارد. این میز و پوسته محافظ آشکارساز که به آن FCS می‌گویند زیر نظر مهندسان ناظر سرن و متخصصان ایرانی در شرکت هپکو ساخته شد و هم اکنون بخشی از آشکار ساز CMS در LHC است.

علاوه بر این، پروژه تور(Grid) نیز یکی دیگر از زمینه‌های همکاری ایران با سرن است. پروژه تور یک سرویس نرم افزاری برای به اشتراک گذاشتن توان محاسباتی و فضای ذخیره داده‌ها بین کامپیوترهای متصل به اینترنت است و هدف آن ایجاد یک شبکه بزرگ جهانی محاسباتی و اطلاعاتی است که توان محاسباتی آن حتی با پرقدرت‌ترین سوپر کامپیوترهای امروزی نیز قابل قیاس نیست چون حتی خود آن سوپر کامپیوترها هم می‌توانند بخشی از تور باشند. پروژه تور یکی از طرح‌های پژوهشی ملی ایران هم هست که رهبری آن را پژوهشگاه دانش‌های بنیادی بر عهده دارد.

زمینه دیگر همکاری ایران و سرن، همکاری در طراحی و ساخت نسل بعدی آشکارساز CMS است. در این همکاری که تداوم آن به دلیل تحریم‌ها و همچنین کمبود بودجه بطور جدی با مشکلاتی روبرو شده است، قرار است ایران با مشارکت دیگر کشورهای اروپایی آشکارساز CMS را برای اهداف جدید ارتقا ببخشند.

البته این همکاری‌ها به غیر از همکاری‌های تئوریک و محاسباتی و شبیه‌سازی‌ها بین دانشگاه‌های ایران و سرن است که هنوز مانعی در راه آنها بوجود نیامده‌است.

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:همکاری ایران و سرن,پروژه تور(Grid) , آشکارساز CMS,ابر برخورد دهنده هادرونی (LHC) ,پژوهشگران ایرانی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صنعت سینما در کنار جذابیت‌هایی که به بیننده عرضه می‌‌کند، عوارضی جانبی هم دارد. به‌طور مثال، وقتی که تصویر هنرپیشه‌ای در حال سیگار کشیدن روی پرده سینما می‌افتد، تماشاگران سیگاری هم در همان لحظه به هوس نیکوتین می‌افتند.

هنگامی که روی پرده سینما صحنه‌ای نشان داده می‌شود که در آن هنرپیشه‌ای سیگار می‌کشد، افراد سیگاری حاضر در بین تماشاگران هم ناخودآگاه دست به سوی پاکت سیگار خود می‌برند. این، نتیجه پژوهشی در کالج آمریکائی به نام دارتماوت Dartmouth است.

سرپرستان تیم پژوهشی این کالج برای ۱۷ فرد سیگاری و ۱۷ غیرسیگاری، بخشی ۱۰ دقیقه‌ای از فیلمی را پخش کردند که در آن هنرپیشه‌ها مرتب در حال سیگار کشیدن هستند. پژوهشگران قصد داشتند با استفاده از دستگاه "ام‌‌آرآی" واکنش‌های مغزی این افراد را حین تماشای فیلم بررسی کنند.

توجه دیگر آن‌ها در انتخاب فیلم این بود که تعداد صحنه‌هایی که در آن سیگار کشیده می‌شود با نماهای بدون سیگار یکسان باشند. داوطلبان در عین حال نمی‌دانستند که موضوع مورد بررسی، سیگار است.

برای ترک سیگار باید چه کرد؟

هنگام پخش صحنه‌ای که هنرپیشه در آن سیگار می‌کشد، فعالیت همان بخش از مغز تشدید می‌شود که مرکز تصمیم‌گیری در افراد سیگاری برای آتش‌زدن سیگار است. دانشمندان توانسته‌اند از روی حرکت تکراری دست در حین سیگار کشیدن تشخیص دهند کدام بخش مغز در زمان انجام این حرکت فعال می‌شود.

نتایج این پژوهش تأئیدی بر تحقیق‌های گذشته در این زمینه بود. در جریان این پژوهش‌ها معلوم شده بود که میل افراد سیگاری به روشن کردن سیگار پس از دیدن نمایی که در آن سیگار کشیده می‌شود، بالا می‌رود. اما هنگام دیدن فیلمی بدون سیگار، این اتفاق نمی‌افتد.

دیلن واگنر، یکی از پژوهشگران کالج دارتماوت به افرادی که قصد ترک سیگار را دارند، توصیه می‌کند که روابط خود با افراد سیگاری را کمتر کنند و تمام وسايل مربوط به سیگار کشیدن را دور بریزند. اما متأسفانه کمتر کسی به این فکر می‌کند که بایستی از دیدن فیلم‌هایی نیز پرهیز کرد که در آنها صحنه‌هایی از سیگارکشیدن وجود دارند.

AZ/MDM 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: پرده سینما ,صنعت سینما ,Dartmouth ,سیگار کشیدن,صحنه های سیگار کشیدن,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

قسمتی از بافت عصبی مغز

پی بردن به اینکه مغز انسان چطور تکامل پیدا کرده و چگونه کار می کند، همواره یکی از بزرگترین سوالهای پیش روی دانشمندان بوده است. به تازگی پژوهشگران موفق شده اند بافت مغز انسان را در مقیاس کوچک رشد دهند. و امیدوارند به درک بیشتر از بیماریهای عصبی کمک کند.

BBC NEWS

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:مغز انسان ,بافت مغز ,بیماریهای عصبی,رشدبافت مغز در آزمایشگاه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

امروزه تعداد کانسارهای پرعیار از فلزات گرانبها رو به کاستی است و بایستی برای استحصال مواد معدنی پرارزش و بویژه فلزات گرانبها از کانسارهای کم عیار و حتی باطله های معدنی حاوی فلزات گرانبها چاره اندیشی کرد. در صنایع معدنی و متالورژی نیاز روزافزون به مواد اولیه و کاهش ذخایر معدنی پرعیار ضرورت مصرف بهینه انرژی و رعایت دقیق معیارهای زیست محیطی، کاربرد روش های جدید و ایجاد تحول در صنایع معدنی و متالورژی را ضروری کرده است.

از مهمترین تحول ها در این زمینه، توسعه فناوری های جدید برای فرآوری منابع کم عیار و یا منابعی می باشد که روش های معمول، کارآیی لازم را در مورد آنها نداشته و یا ملاحظات اقتصادی امکان استفاده از آنها را نمی دهد، که این امر باعث بروز مشکلات جدی و در صنایع تولید فلزات در کشورهای زیادی شده است و ذخایر بسیاری از منابع معدنی استخراج شده برجا مانده اند که ناگزیر مورد توجه قرار گرفته اند.

هم اکنون فناوری نانو علاوه بر کمک به تولید محصولات صنعتی که در ساخت آنها در مقدار فلزات ارزشمند بکار رفته صرفه جویی می شود تلاشهایی نیز توسط شرکتهای معدنی محدود در جهان صورت می گیرد و هزینه های سنگین چند میلیون دلاری را تحمل می کنند تا باپیشتازی در بکارگیری نانوفناوری در امور اکتشاف مواد معدنی و فرآوری نانومینرالها دست پیدا کنند. نهشته های نانو مینرالها (NanoMineral deposit)نوع جدیدی از کانسارها هستند که حاصل پرورش این نگاه جدید به اکتشاف فلزات گرانبها و فلزات پایه می باشد. بنابر اعلام شرکت صاحب این فناوری (NMS)، نهشته های نانومینرال یک گروه بکر از کانسارها هستند که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته اند. در درون این نهشته های بکر، ذرات فلزات ارزشمند در حد نانو اغلب با کانی های دیرگداز و مقاوم در حد نانو (کانی های مقاوم به حرارت و حلالهای شیمیایی رایج) پوشیده شده اند. به دلیل همین پوشش دیرگداز و مقاوم فلزات گرانبها، هیچوقت بکارگیری آنها در روشهای صنعت متالورژی متعارف مثل غال گذاری طلا مورد نظر نبوده است. نمونه های گوناگون بدست آمده از گمانه های حفاری، نمونه های کانالی و نمونه های بدست آمده از پیت معدن، فلزات گرانبها در حد نانو و نانو مینرال شناسایی شده است و لذا روشهای نانومتالورژی برای استخراج این فلزات گرانبها بکار گرفته می شود. صنعت متالورژی اکنون به سمت مرزهای با ابعاد ذرات و کوانتومی رفته است وقتی که به افق بعدی در شناسایی یا بازیافت دست یافتند و تجاری شدند. شناسایی طلای میکرونی کانسار طلای تیپ کارلین و تجاری شدن بازیافت طلا کم عیار با روش هیپ لیچینگ سیاتیدی به صورت مهمی صنعت معدنکاری را تحول کرده است .

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: کانسارهای پرعیار,نانومینرالها ,فرآوری منابع ,NanoMineral , هیپ لیچینگ سیاتیدی,کانسارها ,اکتشاف فلزات گرانبها و فلزات پایه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

27 30 Beautiful Baby Photos

31 30 Beautiful Baby Photos

بقیه در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:زیبایی کودکان,تصاویر کودکان,عکس بچه ها,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

The group of galaxies Virgo

astronomie

بقیه در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بهترین تصاویر هابل از فضا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

File:Extantigerturanianwksciam97.jpg

Illustration of two Caspian tigers

 

ببر هیرکانی(ببر کاسپین، ببر مازندران، ببر پارسی و یا ببر ایرانی)

در روزنامه خاطرات «محمد حسن خان اعتماد السلطنه» به نکته جالبی درباره «بخارا» اشاره شده است. روزی نگارنده خاطرات، یک حاجی بخارایی را می بیند که به دلیل کم فروشی نانوا با او در حال جدل است و پس از آرام شدن درباره بی ترتیبی و بی قانونی ایران با او دردل دل کرده و در مقایسه با وضع بخارا می گوید: «… الحمدالله پس از آمدن روس ها از دست ظلم نصرالله خان (امیر سلسله منگیت بخارا) خلاص شدیم. هر هفته ماموران در بازار گشت زده و با کم فروشان و گرانفروشان برخورد می کنند.»

روس ها پس از طی سه نسل از دوران تزار «ایوان چهارم» -که به «ایوان مخوف» معروف بود – در قرن شانزدهم خود را از کوه های «اورال» به «سیبری» و ساحل اقیانوس آرام و رود بزرگ «آمور» می رسانند. ولی با شروع قرن هیجدهم و پایه گذاری روسیه نوین به دستان توانای تزار «پتر کبیر» اهمیت نفوذ در آسیای مرکزی به عنوان مسیر دستیابی به هند و آب های گرم آشکار می شود.
در آخرین سال حکومت تزار «پاول یکم» (۱۸۰۱) فرزند «کاترین کبیر» پیمان اتحاد با «ناپلئون» برای یورش به هند از مسیر آسیای مرکزی بسته می شود که طی دسیسه درباریان و سفیر بریتانیا و ولیعهد «الکساندر پاولویچ»، تزار در خوابگاه خود خفه می شود.


از اوایل دهه ۱۸۳۰ و در دوران تزار «نیکلای اول» به تدریج آبادی های روسی از سمت دژ «اورنبورگ» در کرانه رود اورال به سوی شمال قزاقستان گام به گام برای دستیابی به استپ زرخیز و پرحاصل ایجاد می شوند که مدام در معرض یورش چپاولگران ازبک بودند.
از سال۱۸۶۰ و پس از پایان جنگ «کریمه» به فرمان تزار «الکساندر دوم»، قوای روس برای نزدیک شدن به مرز هندوستان و تهدید منافع بریتانیا گام های جدی را در تسخیر واحه های ناشناخته آسیای مرکزی بر می دارند و پس از اشغال «تاشکند» و «خیوه» (خوارزم کهن) و بخارا و «سمرقند»، در سال ۱۸۸۸ دژ «گوک تپه» (تپه سبز) طی نبردی سخت و خونبار به دست ژنرال «اسکوبلف» افتاده و با تسلیم خوانین «مرو»، روسیه کار تسخیر آسیای مرکزی را پایان یافته تلقی می کند.
تاریخ پانصد ساله امیر نشین های آسیای مرکزی، بیشتر جنگ های داخلی و ایلغار و چپو بوده و تنها سایه ای از شکوه افسانه ای شهرهای بخارا و سمرقند برجای مانده بود. ترکمانان در کنار اسیر گرفتن ایرانیان و فروش در بازارهای بخارا و خیوه در فرصت مناسب «خیوقیان» (مردم خیوه) را برای فروش در بخارا و بالعکس اسیر می کردند و به دلیل رونق خطوط بازرگانی کشتیرانی اقیانوس هند و دریاهای آزاد به تدریج اهمیت راه های کاروان روی جاده ابریشم آسیای مرکزی کم رنگ می شد. ولی مشت آهنین روسی به همراه خود امنیت سرمایه گذاری و آرامش راه ها را درپی داشت.
با ورود فناوری جدید آبیاری و راه آهن و معرفی گونه های مرغوب پنبه از آمریکا و سرمایه گذاری های هنگفت واحه های سرکش آسیای مرکزی چون «فرغانه» و «زرافشان» به کشتزارهای گسترده ای بدل می شوند که این نخستین زنگ خطر نابودی «ببر هیرکانی» Panthera tigris virgataاست که در این نواحی به «ببر توران» (سرزمین تورانیان) شهره بود.


با پاکتراشی نیزارها و گزستان ها و جنگل های رودخانه ای «توگای» در دو سوی «سیردریا» و آمودریا و دیگر واحه ها برای کاشت گسترده پنبه و کتان و برنج، زیستگاه ببر به تدریج منحصر به نواحی دوردست کوهستانی شد. در نگاه نخست، این نواحی گسترده می باید زیستگاه تعداد بی شماری ببر باشد ولی به دلیل شرایط ویژه زیستگاه در مقایسه با زیستگاه هایی چون شمال هند، ببرهای توران به قلمرو بسیار گسترده تری نیاز داشتند و بر خلاف باور کنونی، جز «گراز» و «مرال بخارا» و «شوکا»، ببر به طور معمول درپی دست یابی به «آهو»،«آنتیلوپ سایگا» و «گورخر کولان» در دشت ها دیده می شد.
با شروع سال ۱۹۳۰ و برنامه های پنج ساله جهش اقتصادی «استالین»، میزان فشار بر منابع طبیعی شکننده واحه های آسیای مرکزی شدت بسیاری یافت و تغییرکاربری زیستگاه در کنار کم شدن جمعیت گراز و مرال بخارا باعث ریشه کن شدن ببر در نواحی دشتی چون دلتای آمودریا در سال ۱۹۴۹ و دیگر نواحی شد و ایجاد نواحی حفاظت شده چون زیستگاه ویژه پنجاه هزار هکتاری ببر در تاجیکستان در واقع نوش داروی پس از مرگ سهراب بود و عملا از اواسط دهه ۱۹۶۰ گزارش مستندی از وجود این گونه در آسیای مرکزی در دست نیست.
چه در دوران روسیه تزاری و چه شوروی، گنجینه های تاریخ طبیعی از ارزش ویژه ای برای دولت مردان و پژوهشگران دانشگاهی برخوردار بوده و دانشمندانی چون پرنده شناس معروف «نیکلای زارودنی»، آثار گرانبهایی در موزه ها گرد آورده اند.
به دلیل شرایط ویژه سیاسی روسیه تزاری و سپس اتحاد جماهیر شوروی، دست یابی پژوهشگران دیگر کشورها به مجموعه های علمی آسیای مرکزی وجود نداشت و از سال ۱۹۹۱ و پاره پاره شدن شوروی به تدریج مشخص شد که چه نمونه های پرارزش و بی همتایی چون ببر توران در موزه های تاریخ طبیعی «عشق آباد»، «بخارا»، «سمرقند»، «آلماآتی» و «تاشکند» وجود دارند.

در گوشه سمت راست نگاره ای که در اوایل دهه ۱۹۵۰ عده ای از دانشجویان را در موزه تاریخ طبیعی سمرقند نشان می دهد، با کمی دقت سر نمونه تاکسیدرمی شده ببر توران قابل مشاهده است و در نگاره های بعدی یک نمونه قدیمی ببر مشاهده می شودکه به احتمال زیاد متعلق به ازبکستان است.

 نکته قابل تامل در مورد این ببر، رنگ قهوه ای کم رنگ نوار های بدن آن است. هرچند در نمونه های قدیمی پوست مشاهده می شود که به دلایلی چون تابش آفتاب به تدریج رنگ های تیره و سیاه، رنگ باخته و روشن می شوند، اما در منابع جانورشناسی به رنگ قهوه ای نوارهای ببر خزر اشاره شده و در حال حاضر در نمونه هایی از ببر سیبری نیز، به ویژه در بخش انتهایی بدن نوارها به قهوه ای تغییر رنگ می دهند.

در جلد دوم کتاب «پستانداران ایران» نگاشته «دکتر اسماعیل اعتماد» نیز به این ویژگی اشاره شده است:
«… درباره رنگ این نژاد A. Satunin (جانورشناس روس) اشاره می کند که: “در همه ببرهای ماورای قفقاز (ارمنستان و جنوب گرجستان) و لنکران که به وسیله من دیده شد نوارهای شانه و پایین گردن و به خصوص طرف خارج ران نه تنها سیاه نیستند بلکه حتی قهوه ای کم رنگ می باشند.”
«ولی Pocock (جانور شناس بریتانیایی) رنگ یک نمونه را که از گرگان بدست آمده به ترتیب زیر شرح می دهد:
” نوارها مانند ببر هندی سیاهند ولی تعداد آنها بیشتر و به هم نزدیک تر است.” و همچنین اشاره می کند که ببرهای مازندران هم دارای این رنگ می باشند. درباره یک نمونه دیگر که از ایران بدست آمده و محل آن ذکر نشده Pocock شرح می دهد که در بالای ران ها نوارها فقط کمی از زمینه تیره تر و در قاعده دم و در ناحیه شکم و سینه نوارها قهوه ای رنگ هستند.»
در دو تخته پوست ببر هیرکانی موجود در موزه تاریخ طبیعی پردیسان و دارآباد که در سال های دور (اوایل قرن بیستم ) شکار شده اند هم گویا رنگ نوارها متمایل به قهوه ای است.
در هر حال روزگاری گستره تاریخی ببر هیرکانی و یا تورانی از کناره های دریاچه «لوب نور» در «سینگ کیانگ» چین تا شمال افغانستان و جنوب قفقاز و شمال عراق بوده و به احتمال بسیار زیاد بین نمونه های لنکران آذربایجان و کوهستان «تیان شان» در سینگ کیانگ و کرانه های آمودریا تفاوت هایی در ساختار وجود داشته است.

 

کوشان مهران

مرجع حیات وحش ایران

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:ببر هیرکانی,ببرهای توران, ببرهای ماورای قفقاز, Panthera tigris virgat,موزه تاریخ طبیعی پردیسان و دارآباد,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد تمامی حیات بر روی مریخ و نه زمین، آغاز شده است.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس این تحقیق، عنصری که تصور می‌شود در منشا حیات اساسی بوده، فقط بر روی سطح سیاره سرخ وجود داشته است. پروفسور استیون بنر، ژئوشیمی‌دان موسسه علم و فناوری فلوریدا، مدعی است "بذرهای" حیات احتمالا در شهاب‌سنگ‌هایی وجود داشته‌اند که توسط برخورد یا فوران‌های آتشفشانی از مریخ جدا شدند و به زمین رسیدند. به عنوان مدرک، این دانشمند به شکل معدنی اکسیدشده عنصر مولیبدنوم اشاره می‌کند که تصور می‌شود، کاتالیزوری بوده که به تبدیل‌ شدن و توسعه مولکول‌های آلی به نخستین ساختارهای زنده کمک کرده است. علاوه بر این، مطالعه وی حاکی از آن است شرایطی که برای منشا حیات مساعد هستند، هنوز هم بر روی سیاره سرخ وجود داشته باشد.

 به گفته بنر، فقط هنگامی که مولیبدنوم تا حد زیادی اکسید می‌شود، قادر به اثرگذاری بر روی چگونگی شکل‌گیری حیات آغازین بوده است.

 این شکل از مولیبدنوم نمی‌توانسته بر روی زمین و زمانی که حیات ابتدایی آغاز شده، وجود داشته باشد، زیرا سه میلیارد سال پیش سطح زمین دارای اکسیژن اندکی بوده اما مریخ مملو از این گاز بوده است.

 این موضوع شاهد دیگری بر این واقعیت است که حیات احتمالا بر روی شهاب‌سنگ‌های مریخی به زمین وارد شد و این که منشا آن زمین نیست. پروفسور بنر با مطرح‌کردن ادعایش، با دو تناقض روبه‌رو می‌شود که امکان درک چگونگی آغاز حیات بر روی زمین را دشوار کرده‌اند. 

نخستین تناقض به گفته وی، "تناقض قیر" نام دارد که بر اساس آن، تمامی اشیای زنده از مواد آلی ساخته شده‌اند اما چنانچه گرما یا نور به مولکول‌های آلی افزوده و به حال خود رها شوند، حیات را خلق نمی‌کنند، بلکه، تبدیل به مولفه‌ای مانند قیر، نفت یا آسفالت خواهند شد. 

به ادعای بنر، عناصر خاصی قادرند گرایش مواد آلی را برای تبدیل به قیر، به ویژه بور و مولیبدنوم، کنترل کنند، بنابراین وی معتقد است مواد معدنی حاوی هر دوی این مواد برای شروع حیات آغازین اساسی بوده‌اند.

 تحلیل اخیر از یک شهاب‌سنگ مریخی نشان داده که بور بر روی مریخ وجود داشته و بنر مدعی است شکل اکسیدشده مولیبدنوم نیز در آن جا وجود داشته است.

 تناقض دوم این است که حیات برای آغاز بر روی زمین ابتدایی جنگیده است، زیرا به نظر می‌رسد در آن زمان زمین کاملا پوشیده از آب بوده است.

 این امر نه تنها مانع از تراکم‌های کافی شکل‌گیری بور شده، بلکه آب برای «آر ان ای» نیز تباه‌کننده بوده است. دانشمندان معتقدند آر ان ای نخستین مولکول ژنتیکی بوده است.

 بنر مدعی است، گرچه بر روی مریخ آب وجود داشته، اما نواحی کوچک‌تری را در مقایسه با زمین ابتدایی پوشانده است.

 چنین شواهدی نشان می‌دهد تمامی انسان‌ها مریخی هستند و این که حیات بر روی مریخ شروع شد و سپس به زمین آمد.

 این دانشمند یافته‌های خود را در اجماع ژئوشیمی‌دان‌ها در نشست سالانه Goldschmidt ارائه خواهد داد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:منشأ حیات مریخ بوده است نه زمین!,عنصر منشا حیات,مولیبدنوم,حیات آغازین,بور,شروع حیات,Goldschmidt ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:باکس افیس ,فیلمهای برتر,فیلم های برتر هالیوود,week of 23 August 2013,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

یادبود واشنگتن ( Washington Monument)‏ از بناهای مشهور شهر واشنگتن دی سی در آمریکا است. مقصود از این بنا بزرگداشت جرج واشینگتن می‌باشد.

این ابلیسک مرمری و گرانیتی در محوطه‌ای در مرکز شهر قرار دارد و توسط آسانسوری به بالای بنا (جهت گردشگری و دیدن منظره شهر) راه دارد.

این بنا که در ۱۸۴۸ میلادی افتتاح گردید ۱۷۰ متر بلندا دارد. رابرت میلز معمار آن بود.

جلال آل احمد در خاطرات خود این بنا را اینگونه توصیف می‌کند:

«دیگر اینکه در واشینگتن، یک اوبلیسک گنده ساخته‌اند میان کنگره و عمارت لینکلن...در بوستون هم یکی دیگر بود، عین همین. و این گویا تقلید است از اوبلیسک‌هایی که فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها از مصر آوردند و میان میدان گاهی شهرهاشان علم کرده‌اند، به علامت اینکه جانشین‌های تمدن‌های باستانی اند...والخ. و این آمریکایی‌ها که وقتی از راه رسیده‌اند که بچه‌ها ته سفره را جمع کرده بوده‌اند و رفته بوده‌اند مدرسه...والخ، حالا خودشان را اینجوری راضی می‌کنند.»
 

بر روی نوک آلومینیومی این بنا، نوشته‌ای وجود دارد که واژه‌ای لاتین با عبارت Laus Deo می‌باشد. معنای این عبارت «ستایش خدای را» می‌باشد.


ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:یادبود واشنگتن,واشنگتن دی سی,آمریکا , ابلیسک مرمری و گرانیتی,جلال آل احمد,Laus Deo,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

یک توپچی آلمانی که اولین گلوله‌های جنگ جهانی دوم را شلیک کرده، از دروغ آدولف هیتلر، رهبر نازی‌ها در مورد زمان آغاز این جنگ سخن گفته و آنرا 55 دقیقه زودتر دانسته است.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هرمان گردائو، ملوان 100 ساله آلمانی در زمان جنگ اشلسویگ هولشتاین نازی‌ها که یک پایگاه نیروی دریایی لهستانی را در روز اول سپتامبر 1939 هدف قرار دادند، یک توپچی 26 ساله بود. گردائو اظهار کرد: هیتلر به جهان اعلام کرد که بمباران در ساعت 5:45 صبح آغاز شده اما این درست نیست. جنگ در ساعت 4:50 صبح آغاز شد و من آنجا بودم.

 وی افزود: ما به قدری نزدیک بودیم که از دست دادن آن غیرممکن بوده است. من همراه سرخوشی از پیروزی بودم. ما همه تحت تاثیر رژیم نازی بودیم اما من در کل به جنگ اشتیاقی نداشتم. کمی بعد تنها وحشت حکمفرما بود.اشلسویگ هولشتاین در سال 1941 به یک کشتی آموزشی تبدیل شد و 800 خدمه آن به جنگ بیسمارک اعزام شدند.

 گردائو در عوض به یک زیردریایی نظامی آلمانی موسوم به یوبوت اعزام شد و در سال 1943 مدال صلیب آهنی را به دست آورد. اگرچه این سرباز کهنه‌کار مدعی است که از این جنگ متنفر بوده که منجر به کشته شدن 60 میلیون انسان شده بود. گردائودر سال 1945 اسیر شد و پس از آن بر روی کشتی‌های غیرنظامی به کار پرداخت. وی اکنون در یک آسایشگاه در هامبورگ زندگی می‌کند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اولین گلوله‌های جنگ جهانی دوم , توپچی آلمانی, دروغ آدولف هیتلر,رهبر نازی‌ها,اشلسویگ هولشتاین,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

حمل‌ونقل بیماران بدحال به مراکز درمانی جهت ارائه خدمات پزشکی از مشکلات دیرباز در زندگی بشر بوده است. در افسانه های روم باستان آمده است که برای حمل بیماران از گردونه‌های جنگی استفاده می‌شده است و بدین‌وسیله آنان را از صحنه‌های نبرد دور می‌کردند و به درمان آنان می‌پرداختند. در دوران باستان مراکز درمانی به‌طور مجزا و مشخص، وجود نداشتند. احتمالاً حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد حضرت مسیح، معابد مصر باستان علاوه بر امور مذهبی، خدمات درمانی نیز ارائه می‌کردند. در یونان باستان نیز معابد، محل درمان بیماران بودند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،   شاید اولین مراکز درمانی مستقل، در سری لانکای امروزی در سال های حدود ۴۳۰ قبل از میلاد حضرت مسیح شکل گرفته باشند. پس از آن در قرن اول قبل از میلاد، رومی‌ها نوعی بیمارستان یا مرکز درمانی برای ارائه خدمات و درمانی به گلادیاتورهای زخمی در شهرها ایجاد کردند و نام Valetudinaria بر آن نهادند. با شکل گرفتن مراکز درمانی، مسأله انتقال بیماران به این مراکز نقش جدی‌تری به خود گرفت و اقوام مختلف روش‌های مختلفی برای این مسأله برگزیدند. قبایل سرخپوست از نوعی سورتمه، مصریان از کجاوه‌های سوار بر شتر (pannier) و سایر ملل از روش‌های دیگر برای حمل بیمار استفاده کردند.
در قرن پانزدهم میلادی پادشاه اسپانیا، شاه فردیناند و همسرش ملکه ایزابل نوعی بیمارستان سیار بنام “ambulancia” طراحی کردند که در صحنه نبرد به کمک سربازان زخمی می‌شتافت. در سال ۱۷۹۳ میلادی، دکتر دومینیک ژان لاری (Dominique-jean Larrey) پزشک ارشد سپاه ناپلئون طی جنگ فرانسه و پروس نوعی بیمارستان سیار بنام “ambulance volante” را طراحی کرد که به قصد انجام اقدامات اولیه و انتقال مجروحان به پشت خط مقدم به‌کار می‌رفت.

همزمان با وی، بارون پرسی (Baron F.P. Percy) نوعی درشکه با قابلیت حمل تعداد زیادی مجروح از خط مقدم به نواحی امن‌تر طراحی کرد و نام آن را mobile emergency room گذاشت. طی جنگ‌های داخلی ایالات متحده با تدبیر جاناتان لترمن (Jonathan letterman) نوعی درشکه برای حمل مجروحان به‌کار گرفته شد که به آن‌ها”Rucker wagon ” گفته می‌شد.

استفاده از این‌گونه وسایل نقلیه در سال ۱۸۳۲ برای جابجایی بیماران در اپیدمی” وبا” در لندن نیز رواج پیدا کرد. بالاخره در سال ۱۸۶۵ اولین سیستم خدمات پیش بیمارستانی برپایه بیمارستان (hospital based) در سین سیناتی آمریکا طراحی شد. در سال ۱۸۶۹ آمبولانس‌هایی در نیویورک به‌کار گرفته شدند که دارای برخی وسایل امدادی از جمله آتل و… و داروها (مثل مرفین) بودند. اولین آمبولانس‌های موتوردار (اتومبیل) در سال ۱۸۹۹ در شیکاگو طراحی شدند.

طی جنگ جهانی اول خدمات پیش بیمارستانی از نظر کیفی ارتقا پیدا کرد و کم‌‌کم با اختراع بی‌سیم، مراکز دیس‌پچ در این راه به کمک امدادگران آمدند. حتی پیش از جنگ دوم جهانی، آمبولانس‌های مدرن حامل پزشک بربالین بیماران حاضر می شدند و با مراکز دیس‌پچ برای ارائه بهتر خدمات درمانی در تماس بودند. در دهه ۶۰ با پیشرفت دانش پزشکی به‌خصوص در زمینه احیا و دفیبربلاسیون و ضرورت تسریع در ارائه این خدمات، نقش سیستم پیش بیمارستانی در این مسیر تقویت شد و جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد. از سال ۱۹۶۶ در بزرگراه‌های ایالات متحده طرح ارائه خدمات پیش بیمارستانی اجرا گردید.

بقیه در ادامه نوشتار

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
ادامه مطلب
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:حمل‌ونقل بیماران,مراکز درمانی, آمبولانس‌,اورژانس,تاریخچه پیدایش اورژانس و آمبولانس در ایران و جهان,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 23-26.JPG

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، تغییر شرایط زندگی انسان‌ها در مناطق شهری و روستایی باعث افزایش چشمگیر حجم مغز موش و سایر پستانداران کوچک شده است. 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پستانداران کوچک که از نرخ زاد و ولد بالایی برخودار بوده و در نزدیکی مناطق شهری ساکن هستند، به علت تغییرات محیطی ناشی از فعالیت های انسانی با رشد حجم مغز مواجه شده‌اند.

 در این بین پستانداری مانند موش با باروری بالا که در مناطق شهری و روستایی زندگی می کند، با بیشترین تغییر در حجم مغز روبرو بوده است. گونه های دیگر پستانداران مانند خفاش ها یا حشره خوارها نیز طی 90 سال گذشته بیشترین واکنش را به تغییرات محیطی از خود نشان داده اند.

 محققان دپارتمان بوم شناسی دانشگاه مینه سوتا در مطالعات خود 10 گونه زنده پستانداران کوچک ساکن مناطق روستایی و شهری و نمونه هایی از پستانداران تغییرات محیطیتغییرات محیطیتغییرات محیطیتغییرات محیطی مینه سوتا را از لحاظ جنسیت، ابعاد بدن و اندازه مغز مورد ارزیابی قرار دادند. 

نتایج این بررسی ها نشان می دهد، حجم مغز پستانداران کوچک ساکن در مناطق شهری مانند موش یا خفاش در مقایسه با سایر همتایان ساکن در مناطق روستایی با شش درصد افزایش حجم مواجه شده است.

 حجم مغز پستانداران کوچک ساکن در مناطق شهری برای تطبیق پذیری با تغییرات محیطی (ناشی از فعالیت های انسانی) با رشد مواجه شده است.

 تحقیقات قبلی نیز نشان می داد که گونه های مختلف پرندگان با مغز بزرگتر، از عملکرد بهتری در مناطق شهری برخودار هستند.

 در مطالعه دیگری که توسط محققان دانشگاه آکسفورد صورت گرفته است، تأثیر زندگی در عرض جغرافیایی بالاتر بر رشد مغز به اثبات رسیده است؛ بر این اساس افراد ساکن در عرض های جغرافیایی بالاتر از مغز و کره چشم بزرگتری در مقایسه با ساکنان نزدیک به خط استوا برخوردار هستند.

 نتایج این مطالعه در مجله Proceedings of the Royal Society منتشر شده است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:افزایش چشمگیر حجم مغز موش,تغییرات محیطی,ابعاد بدن و اندازه مغز,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی تراز آبی فعلی دریاچه ارومیه را 1270.0 سانتیمتر عنوان کرد و گفت: این درحالیست که تراز آبی دریاچه ارومیه در سال گذشته 1270.83 بود که این امر نشان دهنده تشدید وضعیت وخیم این تالاب بین‌المللی و جانوران با ارزش آن است.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، بیوک رئیسی در تشریح علت پس‌روی دریاچه ارومیه گفت: مهمترین علت مشکلات دریاچه ارومیه، تغییر اقلیم در کره زمین است که کشور و استان ما نیز متاثر از این تغییر اقلیم است.
وی کاهش نزولات جوی، توسعه بخش کشاورزی، نیاز جامعه به توسعه کشاورزی و غفلت 50 ساله از الگوی مصرف آب را از علل افزایش میزان مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه عنوان کرد و به ایسنا گفت: در این میان ایجاد سازه های هیدورلیک نیز روند پسروی را سرعت بخشید.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات دولتهای قبلی در نحوه مدیریت بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: در این خصوص با تشکیل کارگروه‌های مختلف، تنظیم اسناد بالادستی برای مدیریت بر تالابها، مدیریت پایدار بر دریاچه ارومیه و تامین منابع آبی از محل صرفه‌جویی در استان، تا حدودی از پس‌روی دریاچه ارومیه جلوگیری شده است.
رئیسی انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه را در تامین منابع آب دریاچه ارومیه موثر دانست و گفت: با اجرای این طرح، دشتهای تبریز، یکانات و هرزندات مرند و جلفا نیز سیراب خواهند شد.
وی مسدود کردن هزار حلقه چاه در حوزه دریاچه ارومیه، استفاده از آبیار تحت فشار، تغییر الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه و ایجاد سازه‌های جدید هیدرولیک برای تامین آب صنعتی و شرب را از جمله اقدامات موثر در کاهش مصرف میزان آب در این حوضه آبریز برشمرد.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه در اجرای پروژه های 24 گانه برای نجات دریاچه ارومیه آذربایجان شرقی پیشگام بوده است گفت: بارورسازی ابرها 17 درصد در تامین منابع آبی دریاچه ارومیه موثر است که در سال گذشته چند سورتی پرواز توسط آب منطقه‌ای استان بر فراز این دریاچه صورت گرفته است.
وی ابراز امیدواری کرد که با آغاز بکار دولت جدید نیز شاهد اجرای برنامه‌هایی در جلوگیری از پس‌روی آب دریاچه ارومیه و افزایش میزان حجم آبی این دریاچه باشیم.
رئیسی در خصوص احتمال وزش بادهای نمکی نیز در صورت ادامه وضعیت پس‌روی آب دریاچه ارومیه گفت: اگر بلورهای نمکی موجود در دریاچه ارومیه، حالت کریستالی خود را از دست دهند؛ بادهای نمکی غیر قابل اجتناب خواهند بود.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون بادهای نمکی بصورت نامحسوس و در گزارش‌های وضعیت هوا در کمتر از 0.2 میکرون همراه با ذرات معلق مشاهده می‌شود، گفت: آثار تخریبی آنها در حال حاضر به صورت حاد نیست.
وی یادآور شد: اگر در تامین منابع آبی دریاچه ارومیه اقدامات موثری صورت نگیرد، منطقه در آینده‌ای نه چندان دور، از بادهای نمکی متاثر خواهد شد.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه آلودگی هوا حد و مرز ندارد گفت: یقینا شعاع اثرات بادهای نمکی بالا خواهد بود و نه تنها استانهای آذربایجانشرقی و غربی، بلکه سایر استانها را نیز تهدید خواهد کرد.

انتقال گونه‌های جانوری جزیره‌های دریاچه به مناطق دیگر تنها راه حفظ گونه‌هاست

دکتر شیرزاد عباسیان ، دکترای جفرافیای طبیعی و اقلیم شناسی نیز گفت: در شرایط بحرانی کنونی انتقال گونه‌های جانوری جزیره‌های دریاچه به مناطق دیگر تنها راه حفظ گونه‌هاست.
وی با بیان اینکه در شرایط بحرای کنونی تنها راه حفظ گونه‌های جانوری جزایر دریاچه ارومیه انتقال آنهاست، افزود: با توجه به شرایط اضطراری دریاچه ارومیه انتقال گونه ها راه حل مقطعی است و تنها راه حل دائمی و قطعی این معضل احیای دریاچه ارومیه است که خوشبختانه هیات دولت در جلسات اخیر خود طرح احیای صد روزه دریاچه ارومیه را تصویب کرده است.
وی ادامه داد: اکوسیستم رابطه بین موجودات زنده و غیر زنده است و اگر شرایط اکوسیستمی یک منطقه به هم بخورد موجودات باید خود را با آن تطابق دهند ولی اگر قادر به این کار نباشند باید منطقه زیستی خود را تغییر دهند.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: با خشک شدن دریاچه ارومیه تبادل هیدرولوژی و هیدرولوژیکی بین آب های سطحی و زیرزمینی منطقه به هم خواهد خورد زیرا دریاچه ارومیه از رودها تغذیه می شود و هم سفره های زیرزمینی را تغذیه می کند.
عباسیان ادامه داد: با توجه به اینکه کشور ما دارای تنوع اقلیمی است و دارای چهار فصل مختلف است به راحتی می توان این جانوران را به اقلیم های مشابه منتقل کرد، اقلیمی که از نظر آب و هوایی به استان ما نزدیک است منطقه خراسان است و می توان این گونه ها را به آنجا منتقل کرد.
این مدرس دانشگاه افزود: در شرایط عادی با انتقال گونه ها به مکان درگیر اکوسیستم و حلقه های جانوری به هم می خورد، ولی در شرایط فعلی این موضوع مطرح نیست و حفظ این جانوران به تعادل زنجیره غذایی و جانوری ارجحیت دارد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دریاچه ارومیه,تراز آبی ,مدیریت بر تالابها,آب صنعتی و شرب ,تامین منابع آبی دریاچه ارومیه,بلورهای نمکی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بن افلک

بعد از گمانه زنی های زیاد برای نقش بتمن که کدام بازیگر نقش این شخصیت را بازی خواهد کرد کمپانی برادران وارنر بازیگر فیلم جدید بدون اسم خودش ( سوپرمن – بتمن ) بازیگر نقش بتمن را بن افلک اعلام کرده است.

بن افلک هشتمین نفری است که نقش بتمن بازی خواهد کرد قبلا کسانی مانند کریستین بیل ، جورج کلونی و مایکل کیتون این نقش را بازی کرده بودند. مدیر کمپانی برادران وارنر می گوید : « ما خودمان می دانستیم که به یک بازیگر قوی و بسیار خوب برای بازی در کمیک دی سی نیازمندیم بنابراین به گمانمان بن افلک بهترین گزینه است. » بن افلک در نقش بتمن یک قهرمان ضد تعادل در مقابل سوپرمن بازی خواهد کرد او در فیلم مسن تر و عاقل تر از سوپرمن خواهد بود.

Warner Bros. Confirms Batman/Superman Movie for 2015

گرچه او در مبارزات روزهای قبل خسته شده است ولی برای نجات شهر باز خواهد گشت.

هنری کاویل هنرپیشه نقش سوپرمن

کارگردان مرد پولادین زک اسنایدر فیلم جدیدش را در سال 17 ژوئیه 2015 (26 تیر 1394) اکران خواهد کرد و هنری کاویل باز هم در نقش سوپرمن بازی خواهد کرد و امی آدامز و دایان لین نقش خودشان را مثل قبل بازی خواهند کرد.

 

naghdefarsi

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:بازیگر جدیدنقش بتمن ,بن افلک,کمپانی برادران وارنر ,کریستین بیل,جورج کلونی,مایکل کیتون,هنری کاویل, سوپرمن ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تمساح آب شور

تمساح‌های عظیم آب شور قدرت فراوانی در ماندن زیر آب دارند. هیچ حیوانی نمی‌تواند به اندازه این خزنده سخت‌پوست در زیر آب بماند. این در حالی است که این تمساح‌ها همیشه در آب نمی‌مانند و تخم‌هایشان را در خشکی می‌گذارند.

 

یوزپلنگ

هیچ حیوانی سریع‌تر از یوزپلنگ نیست. یوزپلنگ می‌تواند تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت بدود و شکار را به دام اندازد. این حیوان ابتدا تا حد ممکن خود را به شکار نزدیک می‌کند و در زمان مناسب با سرعتی بالا به تعقیب او دست می‌زند و شکار را به دام می‌اندازد. یوزپلنگ اما فاقد استقامت کافی ‌‌است. این حیوان پس از چندصدمتر تعقیب یک آهو خسته می‌شود و از تعقیب دست برمی‌دارد.

آهو

استقامت آهو در دویدن بسیار بالاست. آهوها چابک هستند و می‌توانند مسافتی پنج کیلومتری را با سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت بدوند. بدن این جانور خود را با چنین استقامتی وفق داده است. قلب آهو دوبرابر قلب یک گوسفند است. به همین جهت است که آهوها می‌توانند به راحتی از دست درندگان جنگل برهند.

پوما یا شیر کوهی

هیچ جانوری نمی‌تواند به اندازه شیر کوهی یا پوما به بالا بپرد. این جانور مهره‌دار از رده پستانداران، با بیش از ۵۰ کیلو وزن، می‌تواند حدود پنج متر‌و‌نیم بالا بپرد و بر شاخ درختی بنشیند. در میان حیوانات تنها دلفین‌ها می‌توانند بیش از پوما بپرند. رکورد آنها حدود هفت متر است. دلفین‌ها البته برای چنین پرشی مجبورند در آب چند دور بزنند و خود را برای پرش آماده کنند.

دلفین

دلفین سریع‌ترین شناگر جهان است. این شناگران دریایی می‌توانند با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت شنا کنند. سرعت سریع‌ترین انسان شناگر جهان شش تا هفت کیلومتر در ساعت است.

شترمرغ

هیچ پرنده‌ای سریع‌تر از شترمرغ نمی‌دود. شترمرغ می‌تواند ۷۰ کیلومتر در ساعت بدود. این پرنده می‌تواند نیم‌ساعت تمام با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت بدود. پاهای بلند و عضلات قوی و وجود فقط دو انگشت پا او را در دویدن پرسرعت کمک می‌کنند. این پرنده اما به‌رغم بال‌های بلندش نمی‌تواند پروازکند. شترمرغ برای پرواز بسیار سنگین است. 

کرکس

هیچ پرنده‌ای نمی‌تواند به اندازه کرکس در ارتفاع بلند پروازکند. در سال ۱۹۷۳ میلادی یک کرکس در ارتفاع ۱۱ هزار و ۲۰۰ متری به هواپیمایی برخورد کرد. ارتفاع بلند پرواز کرکس در حالی است که پرندگان معمولا در ارتفاع ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ متر می‌پرند. 

 

مرغ پرزنبوری

کوچک‌ترین پرنده جهان مرغ پر زنبوری، پرنده زرین، یا مرغ مگس‌خوار است. این پرنده دارای وزنی در حدود ۸/ ۱ گرم و درازی ۵ تا ۷/ ۵ سانتی‌متر است. این پرنده کوچک مانند زنبور بسیار چابک و سریع است. مرغ پر زنبوری می‌تواند مانند بالگرد در حال پر زدن در یک نقطه بایستد.

نهنگ

هیچ پستاندار آبزی نمی‌تواند چون نهنگ به اعماق آب رود. این جانور که محل زندگی‌اش اقیانوس‌هاست، می‌تواند به عمق ۳۰۰۰ متری دریا رفته و یک ساعت آنجا بماند. این در حالی است که نهنگ‌ها برای تنفس به هوا احتیاج دارند. آنها می‌توانند اکسیژن زیادی در خون و ماهیچه‌ها ذخیره کنند. به هنگام نفس کشیدن از بالای سر نهنگ‌ها آب فواره می‌زند.

غزال بزرگ آفریقا

تحمل گرمای شدید در غزال بزرگ آفریقا از همه حیوانات دیگر بیشتر است. این نوع غزال در صحرای عرب در غرب آسیا که مرکز آن ربع‌الخالی ‌است زندگی می‌کند. غزال بزرگ آفریقا توانسته است خود را با آب و هوای گرم این منطقه وفق دهد.

خرس تنبل

خرس تنبل مقام آرام‌ترین حیوان پستاندار را به دست آورده‌ است. این نوع خرس ساکن جنگل‌های هند، نپال، پاکستان، بنگلادش و سری‌لانکا است. خرس تنبل اغلب با استفاده از پنجه‌های بلند و خمیده‌اش بی‌حرکت از شاخه‌ای آویزان می‌شود. 

خفاش

خفاش، شب‌کور یا شب‌پرک، تنها پستانداری است که پرواز می‌کند. دیگر پستانداران مانند پوست‌پر یا برخی گونه‌های سنجاب تنها در مسافت‌های کوتاه در هوا سُر می‌خورند، اما توان پرواز از جایی به جای دیگر را ندارند. خفاش دارای بهترین قدرت شنوایی در میان پستانداران است. 

 

dw.de

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:رکوردداران در میان حیوانات,خفاش,نهنگ,مرغ پرزنبوری,خرس تنبل,تمساح آب شور,غزال بزرگ آفریقا,یوزپلنگ,آهو,پوما یا شیر کوهی,دلفین,شترمرغ,کرکس,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

گابریل شانل که بعدها به نام کوکو شانل شهرت یافت، ۱۹ اوت ۱۸۸۳ به دنیا آمد. طرح‌های این زن فرانسوی تحولی را در سبک لباس پوشیدن زنان به وجود آورد.

شانل همواره بر زنانگی تأکید داشت و به آن بها می‌داد.وقت‌هایی که در پرورشگاه خبری از درس و کار نبود، شانل زمان را در کارگاه‌های خیاطی آنجا به دوختن و بافتن سپری می‌کرد. عشق و علاقه به دوختن در همان ساعات "فراغت" پرورشگاه در او جان گرفت و همین عشق سال‌ها بعد به زندگی‌اش رنگ دیگر داد.

شانل در سال ۱۹۱۰ با کمک مالی مردی که بزرگ‌ترین عشق زندگی‌اش بود، خیاط خانه‌ کوچکی را به راه انداخت و در آن برای مشتریانش کلاه طراحی می‌کرد.او خود یک‌بار گفته بود: «من ۱۸ ساله بودم که برای اولین بار وارد دنیای مد شدم. در آن زمان هنوز شاگرد راهبه‌های پرورشگاه بودم و هیچ چیزی به جز لباسی که خودم برای خودم دوخته بودم نداشتم. درست همان چیزی که موفقیت به حساب می‌آمد. همه سرشان را به طرف من بر می‌گرداندند. به خودم گفتم، اگر طرح‌های من این‌طور به مذاق مردم خوش می‌آید، پس می‌توانم آنها را تولید کنم و بفروشم.»

عطر شماره ۵ نخستین عطری است که کوکو شانل در سال ۱۹۲۱ روانه بازار کرد. این عطر به عنوان موفق‌ترین عطر زنانه تمام دوران شناخته می‌شود و شهرتی جاودانی کسب کرده است. عطر شماره ۵ شانل تا به امروز همواره در میان ده عطر پرفروش در سراسر جهان جای داشته است.

دو مانکن فرانسوی در سال‌ ۱۹۳۵ که لباس و کلاه طراحی شانل را بر تن دارند.

در مزون خیاطی شانل کلاه‌های پردار و بزرگ که مد به جامانده از قرن ۱۹ به شمار می‌آمد، تبدیل به کلاه‌هایی ساده و شیک ‌شدند که هیچ نشانی از زرق و برق پیشین روی آنها دیده نمی‌شد.طرح‌های شانل انقلابی را در سبک لباس پوشیدن زنان ایجاد کرد؛ طرح‌هایی که برخلاف مد مرسوم آن زمان تماما بر سادگی و زنانگی طبیعی تأکید داشتند و به دور از هر تجملی بودند. این ویژگی‌ها تبدیل به اصلی‌ترین مشخصه‌های مارک شانل شدند.

تصویری از خانه مد شانل در شهر پاریس.

شانل معتقد بود که زنان زمانی قوی هستند که به زنانگی‌شان بها دهند. از همین رو نیز با شلوار چندان میانه‌ای نداشت: «من مخالف شلوار هستم. طبیعتا در مزارع می‌توان شلوار به پا کرد اما نمی‌فهمم چرا باید مثل یک مرد لباس پوشید و در خیابان‌ها به راه افتاد. شلوار زنان را نازیبا می‌کند. اکنون زمانی است که باید به زنانگی بها داد.»

"Coco avant Chanel" با بازی اودری توتو 

در سال ۲۰۰۹ فیلمی با نام "Coco avant Chanel" (کوکو پیش از شانل) با بازی اودری توتو در نقش کوکو شانل به روی پرده آمد. این فیلم ۲۸ سال ابتدای زندگی این طراح جاودان فرانسوی و چگونگی ورود وی به دنیای مد را به تصویر می‌کشد.با این که شانل معشوق‌های فراوانی داشت و همواره مردان زیادی ستایشگرش بودند، هیچگاه ازدواج نکرد و بچه‌دار نشد. در سال ۲۰۰۹ فیلمی با نام "ایگور استراوینسکی و کوکو شانل" (تصویر) در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد که روایتگر داستان رابطه عاشقانه این دو بود.شانل تا سال‌های آخر عمر دست از کار نکشید. او در یک روز یکشنبه‌ سال ۱۹۷۱ در آپارتمانش در شهر پاریس چشم از جهان فروبست. در مراسم تشییع پیکر این طراح جاودانه دنیای مد، چهره‌های سرشناسی شرکت داشتند.

طرحی از کارل لاگرفلد به سال ۲۰۰۵ که کوکو شانل را در حال کار روی یک لباس نشان می‌دهد. شانل در فرانسه یک چهره ملی به شمار می‌آید و این نام در دنیای مد مترادف با جذابیت، زیبایی، زنانگی و سادگی است.

dw.de

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گابریل شانل, کوکو شانل,برندChanel,دنیای مد ,عطر شماره ۵ شانل,ساده و شیک,ایگور استراوینسکی و کوکو شانل,مارک شانل,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com