جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

پژوهشگران دانشگاه ساوت‌همپتون پس از چهار سال تحقیق بر روی بیش از ۲۰۶۰ نفر به این نتیجه رسیده‌اند که حتی بعد از مرگ بالینی هوشیاری، دست‌کم به طور موقت، ادامه پیدا می‌کند.

این وسیعترین تحقیق پزشکی است که در مورد تجربه لحظات مرگ انجام شده است.

افراد مورد بررسی کسانی بودند که در پانزده بیمارستان در بریتانیا، آمریکا و اتریش دچار ایست قلبی شده، اما بعد با احیا به زندگی برگشته بودند.

از بین این ۲۰۶۰ نفر ۳۳۰ نفر زنده ماندند و تقریبا چهل درصد آنها، یعنی ۱۴۰ نفر درجاتی از "هوشیاری" را در زمانی که تلاش برای بازگردان آنها به زندگی در جریان بوده گزارش کردند.

دکتر سم پارنیا، پژوهشگری که این تحقیق زیر نظر او انجام شده می گوید: "مرگ در یک لحظه خاص اتفاق نمی افتد، بلکه روندی است که با توقف ضربان قلب آغاز می شود، بعد ریه از کار می افتد و سپس کار مغز متوقف می شود، شرایطی که در پزشکی به آن ایست قلبی می گوییم، که از نقطه نظر زیستی معادل مرگ است."

به گفته او، "شواهد نشان می‌دهد که در چند دقیقه اول بعد از مرگ هوشیاری از بین نمی‌رود."

"ما هنوز نمی‌دانیم که آیا هوشیاری بعدا زایل می‌شود یا نه، اما می دانیم که بلافاصله بعد از مرگ محو نمی‌شود."

با اینکه برخی از این افراد از تجربه لحظات اولیه پس از ایست قلبی به مورد خاصی اشاره نمی‌کردند با این حال در توصیفات آنها شباهت هایی دیده می شد.

بیست درصد آنها احساس آرامشی غریب را توصیف کردند و یک سوم آنها احساس کند یا تند شدن زمان را داشتند.

برخی دیدن نوری شدید را به یاد می‌آورند: برقی طلایی رنگ یا تابش آفتاب را.

برخی دیگر احساس ترس از خفگی یا کشیده شدن به زیر آب را داشتند.

 درصد احساس جدا شدن از بدن را داشتند و ۱۳ درصد دیگر احساس کرده بودند حواسشان تیزتز شده است.

اما یک مرد ۵۷ ساله، آنچه را پرستارها و پزشکان برای درمان ایست قلبی او انجام داده بودند با جزئیات به یاد می‌آورد و حتی می‌توانست صدای دستگاه و تجهیزات پزشکی را توصیف کند.

دکتر پارنیا می‌گوید: "ما می دانیم وقتی قلب از کار می افتد مغز هم دیگر کار نمی‌کند."

"اما در مورد این فرد، به نظر می‌رسد هوشیاری تا سه دقیقه بعد از توقف ضربان قلب ادامه داشته، در حالی که معمولا مغز بیست تا سی ثانیه بعد از توقف قلب از کار می‌افتد."

"او هر چه را در اتاق اتفاق افتاده بود توصیف کرد، اما از همه مهمتر اینکه، او صدای دو بوق یک دستگاه را شنیده بود که هر سه دقیقه یکبار این صدا را تولید می‌کند. از روی همین ما فهمیدیم این تجربه چقدر طول کشیده است."

"حرف‌های او قابل اعتماد بود و هر چه گفت که برایش اتفاق افتاده، واقعا اتفاق افتاده بود."

پیش از این محققان دیگر گفته بودند ده تا بیست درصد کسانی که تجربه مرگ بالینی را داشته اند افکاری منظم، روشن، مستدل و یا خاطراتی را گزارش می‌کنند.

حتی بعضی از آنها با جزئیات آنچه را بعد از ایست قلبی برایشان اتفاق افتاده به یاد می‌آورند.

با این حال شواهد علمی در این باره در بهترین حالت مبهم بوده است.

دکتر پارنیا می‌گوید: "بسیاری از مردم تجربه لحظات نزدیک به مرگ را دارند، اما به علت داروهایی که در زمان احیا تزریق می‌شوند یا آسیب مغزی نمی‌توانند بعدا آنها را به یاد بیاورند."

تعداد بیشتری نیز که تجربه مشابهی داشته‌اند، آن را به توهم یا خطای حواس ارتباط داده‌اند؛ با این حال به نظر می‌رسد به اتفاقات واقعی ربط داشته‌اند.

دکتر پارنیا می‌گوید که این تحقیق نشان می‌دهد یادآوری تجربه افرادی که لحظاتی از نظر بالینی مرده بودند باید بدون پیش داوری مورد بررسی های بیشتری قرار گیرد.

به گفته دکتر جری نولان، سردبیر نشریه "احیا" که این تحقیق در آن منتشر شده، این پژوهش، دریچه‌ای را به روی تحقیقات وسیع درباره آنچه که در زمان مرگ برای ما اتفاق می‌افتد باز کرده است.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: تجربه لحظات نزدیک به مرگ,ایست قلبی,ضربان قلب,معادل مرگ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آلسا کارسون رویاهای بزرگی دارد. در ۱۳ سالگی مصمم است اولین فردی باشد که قدم بر مریخ می‌گذارد.

او تنها رویاپردازی هم نمی‌کند، بلکه سال‌هاست که آموزش را شروع کرده است. ناسا هم می‌گوید که شانس این دختر آمریکایی کم نیست.

آلسا در کلاس‌های علوم پایه و چندین زبان خارجی شرکت می‌کند و اولین فردی است که تاکنون در هر سه کمپ فضایی ناسا حضور داشته است.

این دختر جوان اهل باتون‌روژ لوئیزیانا است و می‌گوید که در مسیر رسیدنش به مریخ، گزینه شکست وجود ندارد.

برت کارسون، پدر آلسا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت که کاملا مطمئن است دخترش راهی مریخ خواهد شد. او می‌گوید که پشتکار دخترش جای هیچ شکی را در این باره نگذاشته است.

او گفت که آلسا می‌خواهد که در سال ۲۰۳۳ راهی مریخ شود و برای رسیدن به این هدف، آنها برای ۲۰ سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند.

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آلسا کارسون,ناسا,مریخ,کمپ فضایی ناسا ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مدل جدید هوندا CR-Z، اتومبیلی با امکاناتی جدید چون بلوتوث، دوربین های ایمنی، گسترش دید آینه راننده، ورودی USB، تنظیم سطح خودکار و سوئیچ بدون کلید که از قیمت ۲۰۹۳۵ دلار راهی بازار خواهد شد.

این خودروی زیبا که در سال ۲۰۱۵ به بازار می آید شش دنده دستی خواهد داشت که نسبت به مدل سال گذشته اش ۱۵۰ دلار گران تر شده است.

در ابتدای سال ۲۰۱۵ هوندا فروش محصول جدیدش را تقریبا آغاز خواهد کرد که موتوری ۱۳۰ اسب بخار CVT دارد.

در سال ۲۰۱۰ بود که خبرنگاران و کارشناسان بعد از روبرو شدن با موتور های CR-Z  حیرت زده شدند که رویCRX  هاچ بک سوار شده بود. این موتور به اندازه کافی سبک نبود و نمی توانست با اضافه شدن تجهیزات تزئینی، برای اسپورت کردن خودرو، بازده خوبش را نگهدارد.

هوندا تلاش کرده تا پاسخ خبرنگاران را بعد از گذشت ۱۵ سال بدهد و با خودروی جدیدش، نواقص قبلی را جبران کند.

این خودرو همچنین در سیستم ترمز های جلو شاهد تغییراتی بوده است. اما چرخ های بزرگتر و نوع جدیدی از کلاج های نوین روی این خودرو می تواند دلیلی محکمی برای هوندا سواران باشد تا یک بار دیگر به این کمپانی اعتمادشان را نشان دهند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:هوندا ,مدل جدید هوندا CR-Z,هاچ بک,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

فرسوده، خسته، گناه کار، اینها تنها بخشی از صفاتی است که والدین شاغل در وصف خود به کار می برند. وقتی که هر روز به یک نزاع شبیه است، و به نظر می آید که فرصت نفس کشیدن وجود ندارد، وقتی که شما احساس می کنید که همیشه در حال دویدن هستید و وقتی برای خوانواده تان ندارید ، شما تنها نیاز دارید تا یاد بگیرید چطور وقت خود را مدیریت کنید.

تکنولوژی: برایش مرز تعیین کنید.

هیچ شکی در این نیست که تکنولوژی بر کیفیت زندگی ما افزوده است. البته بیش از حد شدن هر چیز خوب نیز مقبول نیست، مخصوصا زمانی که صحبت از تکنولوژی و تاثیر آن بر تعادل شغل و زندگی باشد. سعی کنید بین خانواده و تکنولوژی مرزهایی مشخص کنید. همچنین برای پاسخگویی به تلفن  ها و ایمیل های کاری زمان خاصی معیین کنید. زمانی را نیز برای بودن با خانواده به دور از تکنولوژی اختصاص دهید.

خندیدن یا گریه کردن: انتخاب با شماست.

خنده بر هر دردی دواست. این جمله ی قدیمی در مورد والدین شاغل در جستجوی تعادل نیز به شدت صدق می کند. زمانی که جزئیات خسته کننده و عذاب آور کار و زندگی به شما حمله ور می شوند، یک گام به عقب برداشته و سعی کنید تا شرایط حال حاضر خود را همچون صحنه ای از یک فیلم کمدی مورد علاقه خود تصور کنید. همگی ما عاشق تماشای این چنین فیلم هایی از جایگاه تماشاچی هستیم، پس چرا از تماشای آن بر روی صحنه نیز لذت نبریم؟

موفقیت های کوچک را جشن بگیرید.

من به لیست کارهای شخصی روزانه به شدت اعتقاد دارم،به دقایقی از صبح جهت بررسی لیست کارهای شخصی روزانه تان اختصاص دهید. این کار نه تنها باعث اطمینان از فراموش نکردن کارها و جلسات مهم، و یا وقت ارتودنسی شده، بلکه باعث به وجود آمدن فرصت جشن گرفتن موفقیت های ریز روزانه است. هنگام بررسی لیست کارهای انجام شده هر چند کوچک و پیش پا افتاده، حسی از رضایت به من دست می دهد. با استفاده از چنین لیستی خصوصا هنگام مطرح شدن بحث ایجاد تعادل بین کار و زندگی، می توان مدیریت بهتری روی زمان داشت.

از زمان های مختلفی می توان جهت با خانواده بودن استفاده کرد.

زمان هایی مانند پختن غذا، تمیز کردن منزل، رسیدگی به مشکلات منزل می توانند نمونه های خوبی از زمان های با خانواده بودن باشند. زمان با خانواده بودن نباید لزوما جدا و یا پس از انجام دادن سایر کارهای شخصی تلقی شود. خانواده را به سمت کارهای معمول روزانه و مسئولیت های محول هدایت کنید. حتی فرزند کم سن و سال شما هم می تواند با کمی برنامه ریزی، مراقبت و خلاقیت در کارها به شما کمک کند. انجام دادن کارهای مهم منزل به این صورت ، باعث حیرت زدگی شما از داشتن زمان زیاد جهت بودن با خانواده خواهد شد. از این فرصت می توان جهت آموزش مهارت های زندگی به کودکان استفاده کرد. این فرصت می تواند بیان گر این موضوع باشد که انجام به موقع همه ی کارها می تواند سرگرم کننده و با جایزه همراه باشد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:چند نکته برای والدین شاغل,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

جنگ نخست انگلستان و چین که به جنگ تریاک نخست معروف است، بین سالهای ۱۸۴۰ تا ۱۸۴۲ میلادی روی داد. این جنگ و همچنین جنگ تریاک دوم، نخستین مرحله نفوذ موثر کشورهای اروپای غربی به چین به شمار می‌رود.

پیش از وقوع جنگ، خرید چای از چین توسط انگلستان که مردم بریتانیا علاقه زیادی به آن داشتند، بسیار افزایش یافته بود و در مقابل انگلستان، کمتر کالایی داشت که مورد نیاز چین بوده و آنرا معاوضه نماید. در نتیجه انگلستان با کاهش ذخیره نقره خود که آنرا با چای چین مبادله می‌کرد، روبرو شد و بریتانیایی‌های حاکم در هند (که آنزمان مستعمره بریتانیا بود)، صدور نقره را متوقف کردند.

تاجران بریتانیایی هند که صادرات این کشور در دست آنان بود نوع جدیدی از تجارت را گسترش دادند. بریتانیا کشت خشخاش را در هند گسترش داده بود از اینرو تاجران انگلیسی تصمیم گرفتند تا در مقابل دریافت چای، تریاک و کتان صادراتی هند را در اختیار چین بگذارند. پس از مدتی، افزایش شدید اعتیاد به تریاک در چین و در نتیجه افزایش واردات آن و کاهش ذخیره نقره آن کشور، مقامات چینی، واردات تریاک را ممنوع اعلام کردند.

این تصمیم در ابتدا مانع بزرگی برای تاجران انگلیسی که به قاچاق تریاک به چین می‌پرداختند، محسوب نمی‌شد، ولی در اواخر دهه ۱۸۳۰، این قانون به طور جدی اجرا شد و صندوق‌ها و انبارهای حاوی تریاک توقیف گردید. دولت چین لین ز شو را مامور ضبط و آتش زدن کلیه محموله‌های تریاک در بندر کانتون کرد و او این کار را انجام داد. اعمال محدودیت بر همه گونه کالای وارداتی در بندر کانتون، تجار انگلیسی را ناخشنود ساخت.

در ماه ژوئن ۱۸۴۰، نیروی دریایی انگلیس با لشکرکشی به دهانه رود کانتون، نخستین جنگ تریاک را آغاز کرد. با رسیدن ناوگان انگلیسی به یانگ‌تسه کیانگ، سقوط شانگهای و سپس رسیدن به نانجینگ، چین تسلیم و مجبور به امضای پیمان نانجینگ با بریتانیا شد که طبق آن:

۱ - هنگ کنگ به پادشاهی بریتانیا واگذار شد.

۲ - پنج بندرگاه چین که انگلیسیها در آن حق اقامت و تجارت داشتند، به روی بریتانیا گشوده شد.

۳ - شهروندان بریتانیا که در چین به ارتکاب جرم می‌پرداختند، باید در دادگاه‌های انگلیسی محاکمه می‌شدند.

۴ - نرخ عوارض کالاهای وارداتی و صادراتی می‌بایست منصفانه باشد.

با امضای پیمان نانجینگ، سایر کشورها مانند ایالات متحده آمریکا، روسیه و فرانسه نیز خواستار امتیازات مشابهی مانند بریتانیا شدند و در عرض چند سال قراردادهای مشابهی با چین بستند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:جنگ نخست انگلستان و چین,جنگ تریاک,بریتانیایی‌ها,چین,بندر کانتون,کشت خشخاش,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ویروس ابولا برای اولین بار در سال 1976 میلادی کشف شد. این ویروس برای اولین بار در دو منطقه که صدها کیلومتر از هم فاصله داشتند مشاهده شد. در این سال دو کشور سودان و جمهوری دموکراتیک کنگو اولین مواجهه با ویروس ابولا را تجربه کردند.

بیماری ناشی از آلوده شدن به ویروس ابولا یکی از مرگبارترین بیماریها است که بین 25 تا حدود نود درصد قربانیانش را از پا در می آورد.

در سال 1976، در عرض پنج ماه بیش از 280 نفر در سودان به این بیماری مبتلا شدند که کمی کمتر از نیمی از آنها جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس ابولا از دست دادند.

اوضاع در جمهوری دموکراتیک کنگو بدتر بود، چرا که در عرض فقط یک ماه 318 نفر به ویروس ابولا مبتلا شدند که 280 نفر از آنها درگذشتند.

یکی از مناطقی که برای اولین بار ویروس ابولا در آنجا پیدا شد در نزدیکی رودخانه ای به نام رودخانه ابولا واقع بود. به همین دلیل نام این ویروس جدید را ابولا گذاشتند.

دور جدید شیوع بیماری ابولا جان دست کم هزار نفر را در کشورهای غرب آفریقا گرفته است.

سازمان جهانی بهداشت وضعیت کنونی را «وضعیت اضطراری برای سلامت مردم» اعلام کرده است.

انتقال ویروس؛ انسان چطور به ویروس ابولا آلوده می شود؟

میزبان اصلی این ویروس نوعی خفاش به نام خفاش میوه خوار است. این ویروس می تواند به موجودات دیگر مثل انسانها منتقل شود. روش انتقال می تواند تماس نزدیک با خون یا مایعات جانور میزبان این ویروس باشد. این ویروس معمولا از طریق پستانداران دیگر آلوده به ابولا به انسان منتقل می شود.

دوره نهفتگی این ویروس معمولا بین دو تا بیست و یک روز است. دوره نهفتگی به فاصله زمانی گفته می شود که طول می کشد تا ویروس یا بیماری نشانه های خود را در فرد مبتلا بروز بدهد.

نشانه های بیماری – مرحله اول

معمولا نشانه های اولیه بیماری عبارتند از تب ناگهانی، درد عضلانی، سردرد و ضعف عمومی در بدن.

نشانه های بیماری – مرحله دوم

مرحله دوم با اسهال و استفراغ و اختلال در کار کبد و کلیه آغاز می شود. در بعضی از موارد امکان خونریزی داخلی و بیرونی نیز وجود دارد.

این ویروس در بین انسانها از طریق تماس با خون یا مایعات دیگر بدن فرد آلوده مثل (آب دهان، عرق بدن، محتویات استفراغ) منتقل می شود.

در برخی از موارد انتقال ویروس از طریق سوزن سرنگ آلوده نیز گزارش شده است.

پیشگیری

اگر به آلوده شدن به ویروس مشکوک هستید، بررسی نمونه از خون یا ادرار فرد مورد نظر می تواند وجود یا عدم وجود ویروس را در بدن فرد ثابت بدهد.

در مواجهه با افراد یا حیوانات آلوده به ویروس، باید از لباس محافط مخصوص، دستکش ویژه و ابزار مخصوص دیگر از جمله ماسک صورت استفاده کرد.

افراد آلوده باید در منطقه ای جدا از دیگران نگهداری شوند و باید تمهیدات ویژه و سختگیرانه بهداشتی برای مواجهه با این افراد در نظر گرفته شود.

وقتی آلودگی فردی به ابولا محرز شد، بسیار مهم است که کلیه افرادی که با او در تماس بوده اند، از جمله افراد خانواده او شناسایی شوند و اقدامات ویژه ای برای هر یک از آنان صورت بگیرد.

مداوا

کلیه روشهای درمانی، در مرحله آزمایشی هستند. یکی از جدیدترین داروها «زی مپ» نام دارد که توسط یک شرکت آمریکایی تولید شده است. این دارو به دو آمریکایی آلوده به ابولا داده شده است و کارشناسان نشانه هایی از بهتر شدن وضعیت آنها را گزارش کرده اند. هرچند استفاده از این دارو برای کشیش اسپانیایی آلوده به ابولا موثر نبود و او درگذشت. این دارو تاکنون فقط برروی میمونها آزمایش شده است.

سازمان جهانی بهداشت گفته است که وسعت و گستردگی ابولا، استفاده از این داروی آزمایش نشده بر روی انسانها را توجیه می کند.

دولت آمریکا به درخواست دولت لیبریا مقادیری از این دارو را در اختیار لیبریا قرار داده است. کانادا هم واکسن آزمایش نشده ابولا را به کشورهای غرب آفریقا داده است.

کشورهای آلوده شده

کشورهای لیبریا، سیرالئون و گینه بیشترین سهم را در شمار افراد آلوده به ابولا دارند. در کشور نیجریه هم شمار کمی از افراد آلوده شده اند.

2014 euronews

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: ویروس ابولا ,خفاش میوه خوار ,رودخانه ابولا ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

دانشمندان می‌گویند تبار ژنتیک مردم اروپایی «پیچیده‌تر» از آن ‪چیزی است که پیشتر تصور می‌شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در عصر یخبندان گروهی از اهالی سیبری که با نخستین ساکنان قاره آمریکا نیز نسبت خویشاوندی داشتند با جمعیت‌های باستانی ماقبل تاریخ در اروپا برخورد کردند و «ردپای» خود را بر «دی‌ اِن اِی» اروپایی‌ها برجای گذاشتند.

این پژوهشگران در گزارش نتایج تحقیق خود - که در نشریه «نیچر» به چاپ رسید - تصریح کردند که پیش از این تصور می‌شد که اروپایی‌ها از تبار «دو گروه دیگر جمعیتی» هستند. بر این اساس، نخستین گروه مردمان شکارچی-گردآورنده (میوه چین) از اروپای غربی بودند که از ۴۰۰۰۰ سال پیش - و نخستین باری که نوع بشر به این قاره پا گذاشت - در آنجا سکنی گزیده بودند. دومین گروه نیز کشاورزانی بودند که حدود ۷۰۰۰ سال پیش از ناحیه‌ای به اروپا کوچیده بودند که امروز بخش‌هایی از سوریه، ترکیه و عراق را شامل می‌شود.

دانشمندان در پژوهش جدید توالی ژنوم یک کشاورز که حدود ۷۰۰۰ سال پیش در آلمان زندگی می‌کرد و هشت انسان شکارچی-گردآوردنده که حدود ۸۰۰۰ سال پیش در لوکزامبورگ و سوئد زندگی می‌کردند را تعیین کردند. در مرحله بعد نتایج را با داده‌های مشابه مربوط به ۲۳۴۵ ساکن امروزی اروپا مقایسه کردند.

لوسیف لازاریدیس، پژوهشگر مقطع فوق دکتری در دانشگاه علوم پزشکی هاروارد در همین باره گفت: «تحقیق ما به دقت نشان داد که تبار اروپایی‌ها پیچیده‌تر از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌کردیم.»

این پژوهشگر همچنین افزود: «به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها - که امروزه اغلب یک گروه واحد تلقی می‌شوند - در واقع تاریخچه پیچیده‌ای در گذشته خود دارند و دست کم سه گروه مردم مختلف با اختلاط نژادی خود اروپایی‌های امروزی را به وجود آورده‌اند.»

آنچه بسیار جالب توجه است «تقریباً تمامی اروپایی‌های شرکت کننده در این آزمایش از تبار هر سه گروه این مردمان باستانی بوده‌اند.» اوراسیایی‌های شمالی در دوردست تاریخ «۲۰ درصد» از ژنتیک اروپایی‌های امروز را به یادگار گذاشتند که، به گفته دانشمندان، «این میزان کوچکترین میزان تأثیر در بین سه گروه نیاکانی اروپایی‌ها» است.

همچنین بررسی ژنتیکی اهالی اروپای شمالی، به ویژه در کشور‌های حاشیه دریای بالتیک، نشان‌ می‌دهد که این گروه بیشترین قرابت را با نیاکان شکارچی-گردآوردنده اروپای غربی دارند.

در جنوب اروپا، اما، ساکنان امروزی از جهت ژنتیک بیشتر به نیاکان کشاورز نزدیک هستند، به نحوی که تا ۹۰ درصد «دی اِن اِی» اهالی ناحیه ساردنیا در غرب ایتالیا به این گروه برمی‌گردد.

این کشاورزان که از خاورمیانه به اروپا آمدند توانایی‌های جدیدی با خود به این منطقه آوردند، اهلی‌ کردن حیوانات از جمله خوک و گاو، کاشت انواع محصولات زراعی از گندم تا جو، نخود و عدس و استفاده از داس سنگی برای جمع‌آوری محصول از دیگر سوغات‌های این مردم بوده است. 

یوهانس کراوس، یکی دیگر از اعضای گروه پژوهشی و متخصص علم ژنتیک در دانشگاه توبینگن،‌ نیز با مهم خواندن نقش اوراسیایی‌ها در گذشته اروپایی‌های امروزی تأکید کرد که اوراسیایی‌های شمالی «حلقه ارتباطی اروپایی‌های امروزی و بومی‌های آمریکایی‌ هستند.»

در بخش دیگری از گزارش فوق توضیح داده شده که اوراسیایی‌های باستان نه تنها با اروپایی‌های قدیم زاد و ولد کرده‌اند بلکه حدود ۱۵۰۰۰ سال پیش با طی مسیری یخبندان بین سیبری و آلاسکا وارد هر دو قاره آمریکای شمالی و جنوبی شده و در سرتاسر آن سرزمین‌ها نیز پخش شدند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: اختلاط نژادی,توالی ژنوم,«دی‌ اِن اِی» اروپایی‌ها,عصر یخبندان ,نیاکان دیگر اروپایی‌ها پیدا شد , نیاکان کشاورز ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

رژیم های سخت لاغری که گفته می شود ظرف مدت زمانی کوتاه می تواند چندین کیلو وزن افراد را کاهش دهد، عوارض بیماری زایی دارد که بسیار بیشتر و خطرناک تر از عوارض چاقی است. از نظر علمی این گونه رژیم ها بدترین و ناپایدارترین روش برای رسیدن به وزن مطلوب به شمار می رود.

لاغری به مفهوم کاستن از اندازه بدن (سایز) و وزن نیست بلکه مفهوم علمی کاهش وزن، به مصرف رساندن منابع انرژی در بدن است که در اثر مصرف مازاد بر نیاز مواد غذایی مختلف مانند چربی ها، قندها و کربوهیدرات ها در بدن انباشته شده است.
هر کیلوگرم چربی انباشته شده در بدن، معادل ۷ هزار کیلوکالری (واحد انرژی) است. انرژی هیچ گاه از بین نمی رود بلکه تنها تغییر شکل می دهد و به نور، حرارت و حرکت تبدیل می شود؛ بنابراین افراد چاق تنها با انجام ورزش و فعالیت های بدنی می توانند انرژی های ذخیره شده راکه از حد تامین نیازهای بدن فراتر رفته، به حرکت و حرارت تبدیل کنند و به این طریق وزن خود را کاهش دهند.
افراد چاق برای کاهش وزن خود در کنار انجام فعالیت های بدنی، باید بدون حذف گروه های غذایی ویتامین ها، سبزی ها، پروتئین ها، چربی ها و نان و غلات و میزان مصرف موادغذایی روزانه خود را کاهش دهند.
هیچ رژیم غذایی نمی تواند در مدت زمانی کوتاه چربی های انباشته شده در بدن را کاهش دهد. از آنجایی که ۶۰ درصد بدن ما از آب تشکیل شده است، رژیم های خیلی کم کالری مانند رژیم های پروتئینی که به عنوان سریع ترین راه برای کم کردن وزن از آنها نام برده می شود، تنها می تواند به خروج آب بدن کمک کند و وزن را سریع پایین بیاورد اما بعد از مدت کوتاهی روند کاهش وزن متوقف می شود و حتی با ادامه رژیم تغییری ایجاد نمی شود.
رژیم های سخت و غیرمعقول لاغری، عوارض بیماری زایی بسیار خطرناکی دارند که به مرور زمان در افرادی که از این دسته از رژیم ها تبعیت می کنند، بروز می کند.
سیستم ایمنی بدن وظیفه حفظ حیات را برعهده دارد؛ بنابراین در زمانی که با کمبود انرژی مواجه می شود در اولین اقدام برای جبران این کمبود به سمت عضلات می رود و با مصرف چربی های موجود در عضلات سوخت خود را تامین می کند.
در نتیجه این گونه رژیم ها نه تنها فرد به وزن و سایز ایده آل خود نمی رسد بلکه با عوارضی همچون تحلیل عضلانی، پوکی استخوان، کم خونی، ریزش مو و ازبین رفتن طراوت پوست نیز مواجه می شود.
همچنین تبعیت از رژیم های سخت لاغری، در فرد ولع خوردن ایجاد می کند بنابراین پس از مدتی فرد از گرفتن این رژیم ها خسته می شود و به پرخوری روی می آورد و این روند زمینه ساز افزایش سریع تر وزن می شود.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:رژیم های سخت لاغری,رژیم های پروتئینی ,وزن ,مفهوم علمی کاهش وزن,سیستم ایمنی بدن,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

کارشناسان هشدار دادند تعداد دختران نوجوانی که از کمبود آهنِ ناشی از مصرف زیاد نوشدینی های انرژی زا رنج میبرند در حال افزایش است.

انجمن تولید کنندگان محصولات غذایی و بهداشتی (HFMA) هشدار داد که مصرف کافئین می تواند از جذب مواد معدنی و همچنین آهن جلوگیری کند.

کمبود آهن در بریتانیا شایع ترین مساله تغذیه ای است و تحقیقات اخیر نشان میدهند که در حدود ۴۰ درصد دختران و زنان جوان در محدوده سنی ۱۱ تا ۲۴  سطح جذب آهن پایین تری نسبت به آنچه انتظار میرود دارند. این کمبود آهن در ۱۸ درصد از زنان جوان در اثر خونریزی ماهیانه رخ میدهد.

مطالعات دیگر نشان میدهد که  یک دهم افراد جوان در هفته  ۵ قوطی نوشابه کافئین دارِ انرژی زا مصرف میکنند. این آمارتوسط سازمان  HFMA اعلام شده است.

یک تحقیق که از ۱۰۰۰۰ بریتانیایی بزرگسال توسط یک سازمان غذایی انجام شده ، نشان میدهد که سه چهارم افراد ۱۸ تا ۲۴ سال نمی دانند که کافئین مانع جذب مواد معدنی ضروری برای بدن میگردد.

تحقیق دیگری که از مطالعه مصرف کنندگان به دست آمده نشان میدهد که ۶۱ درصد افراد بریتانیا  یک نوع نوشابه اسپورت مصرف میکنند و ۴۶ درصد افراد از نوشابه های انرژی زا استفاده میکنند. این گزارش همچنان نشان میدهد که ۵۴ درصد افراد بریتانیا ازخستگی شکایت می کنند که این آمار در میان زنان به ۶۰ درصد هم افزایش پیدا میکند.

سه چهارم افراد می گویند که زمانی که احساس میکنند پر انرژی هستند بیشتر از فعالیت هایشان لذت میبرند . که این آمار در بین زنان به ۸۲ درصد هم میرسد. در حالی که دو سوم یعنی۶۴  درصد افراد اذعان دارند که در زمان خستگی به سرعت عصبانی می شوند.

نوشابه های انرژی زا میتوانند یک افزایش انرژی لحظه ای ایجاد کنند در حالیکه همزمان سلامتی بدن  را به خطر می اندازند و می توانند باعث عوارض جانبی نظیر بیماریهای قلبی عروقی  از قبیل ضربان نامنظم قلب، اختلال در خواب ،حالت های عصبی و همچنین مشکلات گوارشی  شوند.

 

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:کمبود آهن,سلامتی بدن ,انجمن تولید کنندگان محصولات غذایی و بهداشتی (HFMA),تاثیرات نوشابه های انرژی زا,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

رخدادنگاران بر اين باورند كه «ماركوس‌آنتونيوس» -یکی از سران دومین حکومت سه نفره روم در روم باستان- با آهنگ به چنگ آوردن ايران‌زمين و دست‌نشانده كردن پارتيان، بزرگترين لشكركشي باختر(:غرب) را در برابر ايرانيان رهبري كرده است. اين لشكركشي كه در روز ١٧ امرداد ٢٠٥١ سال پيش-٣٧ پ.م-  آغاز شده است در پايان با شكست روميان از سپاهيان اشكاني به انجام رسيد. 

اُرد بزرگ پادشاه پارت‌ها، پس از نابودي سپاه كراسوس، كردارهاي جنگي و سياسي خود را در آسياي كوچك سوريه و فلسطين دنبال كرد و پيروزي‌هاي با ارزشي به‌دست آورد. فرمانده‌ي سپاهيان اشكاني در اين نبردها در دست «پاكور» فرزند اُرد بود. اما اين شاهزاده‌ي جوان پارتي در برابر سپاهيان رومي شكست خورد و اندوه بزرگي را براي اُرد، شاه بزرگ پارتي به‌جا گذاشت. اُرد در ٢٠٥١ سال پيش-٣٧ پ.م-، پسر ديگرش فرهاد-فرهاد چهارم- را جانشين خود كرد و به سود او از تخت شاهي كناره‌گيري كرد. اما فرهاد به دنبال برادركشي وحشتناكي كه انجام داد از جان پدر سالخورده‌ي خود نيز نگذشت و او را نيز به‌سرنوشت برادران گرفتار كرد. 
بدين‌گونه فرهاد چهارم از همان آغازشاهي تخت و تاج را در خون پدر و برادران آلود. حتا برخي از بزرگان كه هموند(:عضو) مجلس مَهستان بودند يا به‌فرمان شاهنشاه اشكاني كشته شدند يا راه فرار را در پيش گرفتند. يك تن ازبزرگان به نام «مونه‌زوس»‌ كه از دوستان نزديك پاكور بود و گويا تا اندازه‌اي به همين شوند(:سبب) بدگماني فرهاد را برانگيخته بود، به آنتونيوس پناه برد. آنتونيوس هم جانبداري از او را بهانه كرد و به دنبال پيوند و ياري پادشاه ارمنستان، درصدد برآمد از ناخرسندي مردم سود جويد و با بركناري يا كشتن فرهاد، سرزمين پارت را به‌گمان خويش دست نشانده‌ي روم سازد. ماركوس‌ آنتونيوس سرانجام با سپاه بسيار بزرگي كه به گفته‌ي پلوتارك آسيا را به لرزه مي‌آورد و حتا خبرهاي آن هندي‌هاي آن‌ سوي باختر را مي‌ترساند راهي جنگ با پارت شد.

وي از راه ميان‌رودان به ايران نتاخت تا دچار سرنوشت «كراسوس» در جنگ حران شود بلكه راه ارمنستان و آذربايجان را در پيش گرفت تا از سواره‌نظام اشكاني و خدنگ(:تير) سربازان پارتي كمتر آسيب ببيند. پيشرفت او در آغاز برق‌آسا بود و به زودي مادِ آذربايجان را از سپاه اشغالگر خويش پر كرد. اما رويارويي با لشكر پارت و به‌ويژه شيوه‌ي جنگ و گريز آن‌ها، كشتار بسياري را به سپاه روم وارد آورد.  افزون برآن فرا رسيدن زمستان در كنار نبود خوراك براي لشكر انبوه روم دشواري‌هاي بسياري ايجاد كرد.

سردار عاشق پيشه‌ي رومي كه مي‌خواست زمستانش را در خاك مصر و در كنار «كلئوپاترا»–ملكه‌ي مصر- بگذارند با شتاب، حتا بي‌آنكه توانسته باشد درفش‌هاي رومي و مردان دربندي را كه پارت‌ها از لشكر كراسوس به‌دست آورده بودند از آن‌ها پس بگيرد، راه عقب‌نشيني را در پيش گرفت. اين در حالي بود كه در راه بازگشت از جنگ و گريز دسته‌هاي سپاه فرهاد چهارم آسيب‌هاي بسيار ديد. افزون‌بر اين با وجود كوشش او در در نگه‌داري يك‌پارچگي سپاه، از بروز اسهال خوني و نوعي بيماري رواني واگيرداري كه ميان اردوي او گسترش يافت جايي براي آرامش و يك‌پارچگي در سپاه او نماند. بدين‌گونه آنتونيوس پس از دادن تلفات سنگين، كه نزديك به ٢٥٠٠٠ تن از سپاه ١١٠٠٠٠ نفري او را از ميان رفت، از راه ارمنستان به سوريه بازگشت و در فنيقيه، در مكاني ميان صيدا و بيروت، كلئوپاتراي زيبا را در كنار خويش يافت. از اين شكست روم كه ماركوس آنتونيوس نمي‌خواست آن را شكست بداند، چنان دست‌آوردهايِ جنگي(: غنيمت) هنگفتي به ايرانيان رسيد كه در تقسيم آن فرمانرواي آذربايجان از بهره‌‌اي كه فرهاد به او داد ناخرسند شد و بي‌آنكه ابروي خويش را خم كند از شاه رنجيد. اين آزردگي، فرمانرواي آذربايجان را واداشت تا سوداي جنگ با پارت را دوباره در آنتونيوس برانگيزد.

آنتونيوس نيز براي جبران شكست گذشته‌ي خويش –كه خودش آن را شكست نمي‌خواند- به پشت‌گرمي فرمانرواي آذربايجان، در ٢٠٤٨ سال پيش-٣٧ پ.م-  آهنگ لشكركشي ديگري به ايران  كرد. اين لشكركشي دوم به‌زيان استقلال ارمنستان انجاميد. اما اينكه پادشاه آن-«ارته‌وزد»- به‌دست آنتونيوس و بيش‌تر از روي نيرنگ، به دام افتاد و دربند شد، براي فرهاد مايه‌ي خرسندي نيز شد. افزون‌براين، آنتونيوس كه همزمان با اين لشكركشي درگير مبارزه با قيصر «اوكتاويوس» بود ناگزير به بازگشت به آسياي كوچك شد و دوباره رخداد‌هاي سه سال پيش در لشكركشي نخستش دامن او را گرفت. سربازان پارتي بلايي بر سر سپاهيان رومي آوردند كه حتا آنتونيوس بارها در راه بازگشت به حالِ سربازانش گريست. از آن گذشته اين كردار آنتونيوس در لشكرشي دومش به ايران، شوندي شد بر آن‌كه فرمانرواي آذربايجان از خشم و كين فرهاد در امان نماند و ارمنستان نيز دوباره هم‌پيمان پارت شود. «آرتاشس» پادشاه تازه به تخت نشسته‌ي آن كه گويا از سوي اشكانيان در برابر روم نيرومند و برانگيخته(:تحريك) مي‌شد در آن‌جا همچون قهرمان ملي شناخته شد. بدين‌گونه، فرهاد چهارم از دو لشكركشي ماركوس آنتونيوس، كه بزرگان پارتي او را در برابر وي برانگيخته(:تحريك) بودند آسيب زيادي نديد و با اين پيروزي برگ زرين ديگري را پس از نبرد «حَران» و شكست كراسوس به تاريخ پارت‌ها افزود. رومي‌ها از اين رخداد درس بزرگي گرفتند، مزه‌ي شكست از سپاهيان فرهاد چنان تلخ در جان آن‌ها نشست كه هرگز آن را فراموش نكردند و تا پايان دوران زمام‌داريشان هرگز چنين لشكر بزرگي را به سرزمين‌هاي خاوري و آسيا نياوردند. 

امرداد نیوز

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:اُرد بزرگ پادشاه پارت‌ها,ماركوس‌آنتونيوس,كراسوس,سربازان پارتي,كلئوپاترا,اوكتاويوس,نبرد «حَران»,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

هشدارهای منفی روی پاکت سیگار به همراه عکس‌های شوک‌آور تنها بر روی بخش کوچکی از معتادان به سیگار موثرند. محققان می‌گویند بر روی بخش دیگری از سیگاری‌ها، پیام‌های مثبتی که در آنها به فواید ترک سیگار اشاره شده کارگر می‌افتد.نیکوتین ماده شیمیایی روان‌گردان اصلی موجود در سیگار، اعتیاد آور است و سرطان‌زا. سیگار در طول قرن بیستم باعث مرگ بیش از ۱۰۰میلیون نفر شد. چندی پیش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در کشورهای با درآمد کم و متوسط، میزان مرگ و میر سالانه ناشی از مصرف سیگار به ۶ میلیون نفر می‌رسد. به همین خاطر دولت‌ها سالانه مبالغ هنگفتی را در هشدارهای بازدارنده بر روی پاکت‌های سیگار و کمپین‌های گوناگون تبلیغاتی علیه سیگار هزینه می‌کنند، شاید که سیگاری‌ها دست از سیگار کشیدن بردارند.

هشدارهای بازدارنده‌ی روی پاکت سیگار در تمام دنیا تقریبا شبیه همدیگر است: «هشدار، سیگار کشیدن منجر به سرطان ریه می‌شود». به این هشدارها باید تصاویر شوک‌آوری را که به قصد بازدارندگی از سیگار کشیدن روی پاکت نقش بسته‌اند هم اضافه کرد؛ در کنار جمله‌ای مانند «خودتان قضاوت کنید» تصویری از ریه سالم به همراه یک ریه سیاه و بیمار از یک فرد سیگاری.

جنبه‌های مثبت و منفی در کنار هم

گروهی از پژوهشگران در چارچوب یک نظرسنجی، از ۷۴۰ فرد سیگاری نظرشان را در مورد تاثیر این هشدارها جویا شدند. نتیجه اینکه تاثیر هشدارهای نوشتاری در راستای ترک سیگار و تهدیدها به مرگ و سرطان در بین همه سیگاری‌ها تاثیر مشابه‌ای نداشته است. پیام‌هایی که در آنها به فواید یک زندگی بدون سیگار اشاره شده است، بیش از همه بین سیگاری‌هایی موفق بوده‌ است که همیشه معتقد بوده‌اند، می‌توانند روزی سیگار را ترک کنند. اما نوشته‌ای مانند "ارمغان سیگار کشیدن مرگ است" بین کسانی موثرتر بوده است که تصور ترک سیگار برایشان بسیار دشوار بوده است.

محققان می‌نویسند، تمرکز در بیشتر هشدارها بر روی خطرهای اعتیاد به سیگار است. به اعتقاد این پژوهشگران با این نوع هشدارها نمی‌توان همه‌ی سیگاری‌ها را تحت تاثیر قرار داد. در مجله "تحقیقات نیکوتین و تنباکو" که نتایج این تحقیق را چاپ کرده است، می‌خوانیم: «تحقیقات ما نشان می‌دهند که هشدارها و پیام‌ها وقتی موثرند و شمار بیشتر سیگاری را به سوی ترک سیگار سوق می‌دهند که هم به جنبه‌های منفی سیگارکشیدن و هم به جنبه‌های مثبت ترک سیگار اشاره شود.»

اتحادیه اروپا به جنگ سیگار می‌رود

اتحادیه اروپا هم قصد دارد از این پس در مبارزه با سیگار از تصاویر شوک آور استفاده کند. از سال ۲۰۱۶ به بعد روی پاکت‌های سیگار شاهد این تصاویر خواهیم بود. اندازه‌ی تصاویر هشدار دهنده هم باید از آنچه که تاکنون بوده است، بزرگتر شود؛ این تصاویر ۶۶ درصد از سطح رویی و پشتی بسته را به خود اختصاص خواهند داد. پیشنهاد اولیه‌ی اتحادیه‌ی اروپا پوشش ۷۵ درصد از سطح پاکت سیگار با این تصاویر بود.

عکس‌ها و هشدارهای کنونی تنها ۳۰ درصد از سطح رویی بسته و ۴۰ درصد از سطح پشتی را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین مواد خطرناک سرطان‌زا یا موادی که باعث تغییر در مواد وراثتی می‌شوند یا محدودیت‌هایی برای تولید مثل ایجاد می‌کنند هم باید طبق مقررات تازه، از تنباکوی سیگار جدا شوند. این ممنوعیت شامل اسانس‌هایی با بوی وانیل یا شکلات که مزه‌ی تلخ تنباکو را خنثی یا تلطیف می‌کنند هم می‌شود که از زنندگی سیگار کشیدن می‌کاهند و گرایش جوانان به سیگار کشیدن را بیشتر می‌کند.

سیگارهای منتول از آن دسته از سیگارهایی هستند که قرار است از سال ۲۰۲۰ بازار جمع آوری شوند. 

dw

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:هشدارهای منفی روی پاکت سیگار,سیگار,اعتیاد به سیگار,سیگارهای منتول ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

موسیقی برای خود، موسیقی بی هدف، موسیقی به عنوان گفتگویی میان آهنگساز و خودش. پیش از بتهوون هیچ قصدی در کار نبود. پیش از بتهوون موسیقی در خدمت نشاط و سرور قدرت ها بود.

بیان و پایگاه عبودیت بود برای همگان از خرد و درشت و همراه با رقص بود و موسیقی وسیله و تدبیری بود برای فراگیری موسیقی! موسیقی نوشته می شد برای مصارفی مشخص: برای کنسرت یا به فرمان و سفارش قدرت های دنیوی و اخروی، که در آن نشانه هایی از خود را می خواستند و می گذاشتند که از آن "مس" ها، اپراها و کنسرت ها پدید آید، همان گونه که شمایل مذهبی و پرتره های مقتدران.

در سال های بتهوون تازه موسیقی می آغازید تا از این محدوده، از این مرحله درگریزد. اپرا به گفتگو آمده بود. صحبت از هندل و هایدن بود که در جهان به "ارواح خلاق" شهرت یافته بودند. ولی از آن چه امروز برای ما زندگی بین المللی موسیقی تلقی می شود، هیچ نشانه و اشاره ای نبود. در کلیسا موسیقی برای همگان یکسان و مشترک بود. ولی موسیقی مطلق و موسیقی دراماتیک فقط جمع شنونده محدودی را در طبقات ممتاز برای خود فراهم آورده بود.

بورژوازی در آستانه در قرار داشت و آن را با چهار ضربه پنجمین سنفونی بتهوون به کوبیدن می گرفت.

اجتناب ناپذیر بود. موسیقی می بایست از کلیساها و بارگاه های فئودالی به سوی تمامی مردم می آمد. اگر بتهوون در زمانی که چنین حادثه ای رخ می نمود وجود نمی داشت، دیگری جا و نقش او را می گرفت. البته بتهوون جانشین همانند بتهوون واقعی یک قرن تمام پیشتازی نمی داشت. تنها قرن جدید را گشایش می داد. او "دانتون" موسیقی نو می شد، ولی البته نه در وحدت شخصیتی با دانتون، روبسپیر و ناپلئون. و این که چنین آدمیزادی در آن هنگام چون بتهوون موجودیت می یافت، امری اجتناب ناپذیر بود. درست به مانند انقلاب فرانسه، درست چون "رفورماسیون". پیش از آن نوعی آرمونی در موسیقی زندگی داشت. "بهشت گمشده" ای بود، پیش از آغاز بلوغ. موسیقی مطلق هنوز در مرحله ی معصومانه خلوص قرار داشت. وجود و جوهر آن آهنگین و زیبا بود. شاد و سبکبال بود، حتی آن جا که جدی می نمود. حتی آن هنگام که زشتی ها را متجلی می کرد، زیبا بود. او خود و در خود زندگی داشت. رنگ آمیزی ملی و آگاهی ملی با موسیقی هنری بیگانه بودند (حتی اگر علیه سیطره پیشین ایتالیایی ها گفتگویی در می گرفت). گلوک و موتسارت متن های ایتالیایی را به نوا در آوردند، البته بی آن که نتیجه کار، موسیقی آلمانی، ایتالیایی و یا فرانسوی باشد. میان اپرای جدی و اپرای شاد، تفکیکی موجود بود. ولی موسیقی هیچ گونه بیانی یا توصیفی را نمی شناخت. و این حتی تنها برای متن ها محفوظ مانده بود. هنگامی که خدایان در "ارفنوس" اثر گلوک می خواندند، نفرت و کینه در نهایت قدرت رخ نشان می داد. و وقتی ارفنوس شکوه سر می کرد، موسیقی نیز با بیان اوج خوشبختی عشق مطابقت می یافت. موسیقی تمرین هنری نظام بالاتری بود درست به مانند اجرا کنندگان که نقش خود را به اجرا در می آوردند، آهنگسازان نیز نقش شاهانه خود را با الحان و اصوات ایفا می کردند.

اگر موتسارت خیالاتی می بود، هرگز بدان اندیشه نمی کرد که درد زندگی خود را بیان کند. هیچ زرگر غمگینی بازوبند زشت و غم انگیزی نمی سازد.

حال تو می دانی که بتهوون با موسیقی چه کرده است.

او می آغازد، آن جا که موسیقی آغاز می شود. و او هر آینده ای را در بر می گیرد. البته برای سفارش دهندگان و نیز برای مصارف شخصی خود به عنوان پیانیست کنسرت، آهنگ می پرداخت، ولی روی سخن او تنها با جمع شنونده مشخص آن زمانی او نبود. جمع شنونده بتهوون بشریت بود. او در هیچ نغمه ای ما را در آن چه که می گوید و منظور دارد، به تردید نمی اندازد. او از راه موسیقی به ما آگاهی می دهد که چه می خواهد و چه می جوید.

به تمامی بر فرم ها چیرگی دارد ولی تنها به پرداختن به فرم ها بسنده نمی کند. آن ها را به بحث می گذارد. از آن ها مسئله می سازد، تا منتهاالیه، تا جای مقدور آنها را گسترش می دهد. او بی نظم و بی آیین نیست. ولی آیین های مستقل و نامحدود برای نقش پر شکوه خود می آفریند. برای اولین بار در موسیقی بتهوون با قدرت خشونت و فریاد روبروییم.

تاثیر بتهوون در آدم های هم زمان و سرزمین های مجاور دیار او همانند تاثیر موتزارت و هایدن است. ولی وی در این مورد نقشی سترگ تر بر عهده دارد. زیرا که موسیقی مطلق یک صد سال به کار گرفته شد، تا با او به همت او رنگی جدی به خود بگیرد و به اوج تعالی خود برسد.

از سال ۱۹۰۰، موسیقی تمامی درها را در پشت سر خود بست. درهایی را که بتهوون گشوده بود!

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سنفونی بتهوون ,موسیقی ,موتسارت,بتهوون؛ دردانه جهان موسیقی (2),, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

لودویگ فان بتهوون نزدیک به سه قرن است که عزیز دردانه جهان موسیقی است. عشق و علاقه به او طی این سالیان دراز نه تنها کاهش نگرفته که هر سال پر شورتر شده است.

هر سال در سراسر جهان سمینارها، کنگره ها، کنسرت ها، رسیتال ها و جشنواره های بی شمار برای شناختن زندگی و آثار او برگزار می شود. میلیون ها نسخه از آثار جاودانه او باز تولید و باز پخش می شود و نام درخشان او هنوز نقل محافل فرهنگی جهان است.

از جمله گرد همائی های معروف بتهوونی باید از جشن سالانه بتهوون در زادگاهش شهر بن در آلمان یاد کرد که پیشینه اش به ۲۳۰ سال پیش ، به سال ۱۸۴۵ برمی گردد.

جشن بتهوون از آن تاریخ تاکنون به ویژه در زمان جنگ جهانی دوم کارش به وقفه های کوتاه مدت کشید ولی باز به همت هنرمندان و بتهوون دوستان سر پا ایستاده و تا امروز خود را نگاه داشته است.

امسال جشن بتهوون به مناسبت ۱۹۰ امین سال آفرینش قصیده شادی (سمفونی نهم) پر و پیمان تر از همیشه از ۶ سپتامبر تا ۳ اکتبر در شهر بن برگزار می شود. سولیست ها و گروه های مشهور از سراسر جهان در آن حضور دارند و تمامی آثار بتهوون را اجرا می کنند. این گروه ها نه تنها از کشورهای غربی که از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین نیز می آیند.

حتی ایرانیان نیز نقشی در جشن امسال بتهوون دارند. منوچهر رادین، هنرپیشه قدیمی تئاتر در بخشی از جشن که به گوته مربوط می شود، چند غزل از حافظ را روی صحنه می خواند و بازی می کند.

شاید برای نخستین بار باشد که همه سمفونی ها، کنسرتوها، سونات ها و کوارتت های بتهون را می توان در جشنواره ای شنید. واقعا بتهوون به محبوب ترین هنرمند جهان تبدیل شده است.

او دردانه موسیقی دیروز و امروز و فرداست. درباره این دردانه بسیار نوشته و گفته اند، ولی شاید هیچ کس چون نویسنده و ناقد اتریشی، هانس وایگل (۱۹۰۸-۱۹۹۱ ) او را در رابطه با زندگی و جامعه تفسیر نکرده باشد.

برشی از نوشته هانس وایگل را در زیر می خوانید:

دور و بر بتهوون مگرد! سکندری خواهی خورد. یا از سر او می گذری و یا از طریق او به قلمرو سرشار موسیقی راه می یابی. موسیقی یا به سوی او یا از سوی او جاری است. آن چه میان تو و او در قلمرو موسیقی مطلق رخ می دهد، همانی است که میان تو و ریچارد واگنر در محدوده موسیقی دراماتیک اتفاق می افتد. البته این دومی دیرتر.

با بتهوون موسیقی می آغازد و با او نیز کنار می گیرد. سترگی او از آغاز تا پایان و از اوج تا اعماق است و هنگامی که تو این از اوج تا اعماق را دریابی، او را خواهی فهمید. و قبل از همه مقام او را در جریان تکامل موسیقی خواهی فهمید.

او اجتناب ناپذیر بود. اجتناب ناپذیر همان گونه که بلوغ در زندگی انسان. همان گونه که نبرد تروا. همان گونه که پیدایی آمریکا و همان گونه که طرد آدم از بهشت و بلایای دیگر!

بتهوون شناخت خوبی و بدی، زشتی و زیبایی را در موسیقی نیز جاری ساخت. او "پرومته" است با آتش که قهرمانانه به سرزمین موسیقی اعتدال یافته، که قبل از او موجود بوده، راه یافته است.

و تو می پرسی پیش از او چه بود؟

bbc news

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:لودویگ فان بتهوون,سمفونی نهم,کوارتت ها, کنسرتوها,هانس وایگل,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com