جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

۱۱ ژانويه ۱۸۸۵: ۱۳۴ سال پيش، در چنين روزی آليس پال تلاشگر اجتماعی در ماونت لورل  نيو جِرسی زاده شد.

پدر و مادرش كشاورز بودند و از كودكی سخت‌كوشی و كار برابر برای زنان و مردان را به او آموختند. مادرش از مسيحيان «جويندگان نور» بود كه نبرد برای حقوق اجتماعی را از بايسته‌های آيينی می‌دانست و دخترش را با خود به نشست‌های «جنبش زنان آمريكا» می‌برد.

آليس پال پيش از آنكه همه وقت خود را صرف تلاش برای بهبودی وضعيت زنان كند، ديرزمانی را به تحصيل عالی در رشته‌های بيولوژی، مددكاری، حقوق و جامعه‌شناسی پرداخت و در دو رشته آخر يادشده در آمريكا و انگليس مدرک دكتری گرفت.

او در چند گفت‌وگوی راديويی، خود را تلاشگر آرامی ناميده كه با گذر زمان و روبه‌رويی با وضعیت زنان به پيكارگری تندرو تبديل شده است: «پنهان نمی‌كنم كه در تظاهراتی كه به برخورد با نيروهای امنيتی منجر می‌شد تا كنون ۴۸ شيشه شكسته، چندين بار دستگير شده و يک بار چند ماه زندانی كشيده‌ام كه به اعتصاب غذا انجاميده است.»

۲۵ ساله بود كه پس از آشنايی و كار با اِميلين پانكهورست، تلاشگر حقوق زن در انگليس، به آمريكا بازگشت و با همكاری يار پيكارگرش لوسی بِرنز «انجمن تلاش برای حق رای زنان در آمريكا» را سازماندهی كرد. ۳۰ ساله بود كه از آن انجمن جدا شد و «حزب ملی زنان» را با هموندان ديگرش بنيان نهاد.

۳۵ ساله بود كه پيكار و تلاش او و همراهانش به ثمر رسيد و در اصل ۱۹ متمم قانون اساسی آمريكا، عنوان «حق رای برای زن و مرد» ثبت شد. اما آليس پال نبرد خود برای برابری حقوق زن و مرد را ادامه داد و به همراه يارانش در سراسر جهان، حزب آمريكايی يادشده را به «حزب جهانی زنان» گسترش داد.

او حدود ۸۰ سال برای دستيابی به حقوق اجتماعی بهتر برای زنان جهان كوشيد و در ۸۸ سالگی هنگامی كه در یک تظاهرات روز زن از او پرسيدند انگيزه اصلی‌اش در اين پيگيری چه بوده گفت: «من دختر كشاورزان هستم. وقتی گاوآهن دست می‌گيری بايد شخم را تا آخر بزنی.»

آليس پال در ۹۲ سالگی در مورستون نيوجِرسی آمريكا درگذشت.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:آليس پال,كار برابر برای زنان و مردان, حقوق اجتماعی,حقوق و جامعه‌شناسی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در حالی که پیش‌بینی می‌شد لیدی گاگا برنده جایزه بهترین بازیگر زن گلدن گلوب ۲۰۱۹ شود، این جایزه به گلدن کلوز رسید.

مراسم اهدا جوایز گلدن گلوب ۲۰۱۹ که شامگاه یکشنبه ۱۶ دی در بورلی‌هیلز واقع در ایالت کالیفرنیای برگزار شد، از ابتدا تحت تأثیر حضور لیدی گاگا، ستاره مشهور آمریکایی بود. اما در نهایت برنده جایزه بهترین بازیگر سینما در این مراسم گلدن کلوز ۷۱ ساله بود. او به دلیل ایفای نقش خیره‌کننده در فیلم «همسر» به کارگردانی سینماگر سوئدی بیورن رونگه به این جایزه ارزنده دست یافت.

رویداد مهم دیگر در مراسم یکشنبه شب برنده شدن رامی مالک برای بازی در فیلم «راپسودی بوهمی» (یا «حماسه کولی») به کارگردانی مشترک برایان سینگر و دکستر فاچر بود. داوران جایزه بهترین بازیگر مرد را به دلیل بازی این هنرپیشه جوان آمریکایی مصری‌تبار در نقش فردی مرکوری به او اهدا کردند.

خود فیلم «راپسودی بوهمی» نیز جایزه بهترین فیلم را کسب کرد. داستان این فیلم روایتی از زندگی فردی مرکوری، خواننده افسانه‌ای بریتانیایی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی است.

گلدب گلوب که جایزه منتقدان انجمن مطبوعات خارجی هالیوود است معمولا به عنوان سکوی پرتابی برای کسب جوایز اسکار به شمار می‌رود. به همین دلیل بسیاری از منتقدان از هم اکنون رامی مالک را برنده جایزه آتی بهترین بازیگر و فیلم راپسودی بوهمی را شایسته برنده شدن در اسکار بعدی می‌دانند.

«کتاب سبز» اثر پیتر فارلی جایزه بهترین فیلم کمدی موزیکال گلدن گلوب را از آن خود کرد و فیلم «رُما» (رم) از مکزیک به کارگردانی آلفونسو کوارون به عنوان بهترین فیلم خارجی برگزیده شد.

در بخش جوایز سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی نیز جایزه بهترین مجموعه تلویزیونی به «آمریکایی‌ها» اثر جو وایزبرگ رسید. «ساندرا اوه» جایزه بهترین بازیگر زن را به خاطر بازی در سریال «کشتن ایو» دریافت کرد و ریچارد مَدِن برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در سریال «بادی‌گارد» شد.

جوایز گلدن گلوب نخستین بار در سال ۱۹۴۴ برای ساخته‌های تلویزیونی ایجاد شد، اما بعدها در آن جوایز مختلف سینمایی نیز در نظر گرفته شد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:گلدن گلوب ۲۰۱۹,بورلی‌هیلز,لیدی گاگا, رامی مالک,فردی مرکوری ,جوایز اسکار,ریچارد مَدِن,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com