جندی شاپور (البرز)

علمی فرهنگی

دروازه خورشید در ارتفاع 4000 متر بالاتر از سطح دریا در کشور بولیوی واقع شده و یکی از عجیب ترین کشفیات جهان است.

این دروازه با نام پوماپونکو (Pumapunku) نیز شناخته می‌شود که بخشی از یک مجموعه بنای تاریخی به نام تیواناکا (Tiwanaka) و مربوط به 1500 سال پیش است.

تکنولوژی به کار رفته در این بنای تاریخی پیش‌کلمبیایی (pre-Clumbian) حتی پیشرفته‌تر از بناهای ساخته شده توسط آزتک‌هاست.

این دروازه بزرگ جهت ساخت یک معبد استفاده شده که سنگ‌های به کار رفته در آن از دو معدن جداگانه در فواصل 1600 و 8000 متری استخراج شده‌اند. هر کدام از بلوک‌های سنگی این بنا 180 کیلوگرم به بالا وزن داشته تعداد زیادی از آنها در ساخت دروازه به کار رفته است.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دروازه خورشید,عجیب ترین کشفیات جهان,برتر از علم,پوماپونکو (Pumapunku), پیش‌کلمبیایی (pre-Clumbian),, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شرکت IBM در زمینه پیش‌بینی برای آینده شهرت دارد، و به تازگی لیست جدید پنج پیش‌بینی خود برای آینده را که به پنج در پنج شهرت یافته منتشر ساخته است.

براساس گزارش ساينس،‌ در ليست جديد IBM بر پنج فناوري كه بزرگترين تاثير را طي پنج سال آينده بر زندگي بشر خواهد داشت، تاكيد كرده‌است.

به گفته اين شركت طي پنج سال آينده جهان در زمينه هوش مصنوعي، تلسكوپ‌هاي فوق قوي،‌حسگرهاي هوشمند و تجهيزات پزشكي دچار تحولي بزرگ خواهد شد و در بخش‌هاي سلامت و درمان،‌محيط زيست، درك زمين و شناخت جهان تاثيرگذار  خواهند بود.

 

هوش مصنوعي و سلامت رواني

براساس نوع صحبت كردن افراد مي‌توان اطلاعات زيادي از شخصيت آنها به دست آورد، اينكه آيا فرد كسل است، يا آشفته يا پريشان و  يا بدبخت. انسان‌ها در روند تكامل خود آموخته‌اند اين نشانه‌ها را در حين سخن گفتن از خود بروز دهند اما پيشرفت سريعي كه در زمينه قدرت پردازشگرهاي رايانه‌ها رخ داده‌است به اين معني است كه تحليل گفتار نسبت به گذشته قدرتمند‌تر خواهد بود.

IBMپيش‌بيني مي‌كند تا پنج سال آينده آنچه مي‌گوييم و مي‌نويسيم مي‌توانند شاخص‌هايي براي سنجش سلامت رواني و فيزيك باشد. براي مثال مي‌توان با استفاده از يك اپليكيشن موبايل بيماري‌هايي مانند پاركينسون را به لطف محاسبات هوش مصنوعي در فضاي ابري تشخيص داد. تاكنون از اين شيوه براي تشخيص بيماري افسردگي در افراد استفاده شده‌است.

لنزهاي هوشمند

براساس پيش‌بيني جديد IBM، تا پنج سال آينده دوربين‌هايي قدرتمند و بسيار كوچك با سرعت و قدرت هوش مصنوعي درون لنزهاي چشمي تركيب شده و قدرت بينايي انسان را چند برابر خواهند كرد. در اين صورت علاوه بر نور مرئي،‌انسان قادر به ديدن امواج ماكرو، ميليمتري و فروسرخ خواهد بود ،‌آن‌هم تنها با استفاده از ابزاري كه مي‌توان آن را در جيب گذاشت يا به عينك وصل كرد.

ماكروسكوپ‌ها و درك جزئيات زمين

به لطف تصاوير ماهواره‌اي، اروز امكان ديدن هر نقطه از زمين فراهم شده‌است،‌ اما اين تنها آغاز راه است. IBM معتقد است سيستم‌هاي ماكروسكوپ قرار است به زودي تمامي داده‌هاي پيچيده مربوط به زمين را با يكديگر تلفيق كنند و به اين شكل انسان مي‌تواند آنها را به شيوه‌اي كاملا جديد تحليل كند.

چنين قابليتي نه تنها داده‌هاي بيشتري از ماهواره‌ها،‌حسگرهاي هوشمند و ايستگاه‌هاي هواشناسي استخراج مي‌كند،‌ راهكاري دقيق‌تر براي سازماندهي و دسته بندي اين داده‌ها در اختيار محققان قرار مي‌دهد.

آزمايشگاه روي تراشه

IBM پيش‌بيني مي‌كند از آنجايي كه فناوري روز به روز ابعاد فيزيكي كوچكتر و قدرت بيشتري پيدا مي‌كند و اين مي‌تواند بر كاربري‌هاي پزشكي تاثيري باورنكردني داشته باشد. براي مثال مي‌توان از چنين فناوري براي تصويربرداري پزشكي در خانه با كمترين هزينه ممكن  استفاده كرد و بيماري‌ها را با سرعت بيشتري تشخيص داد.

به گفته IBM، لابراتوراهاي روي تراشه را مي‌توان به عنوان كاراگاهان پزشكي براي دنبال كردن نشانه‌هاي حياتي در بدن به كار گرفت تا در صورت نياز به پزشك مراجعه كرد. به بيان ديگر، يك آزمايشگاه كامل بيوشيمي در كف دست هر انسان خواهد بود كه با كمك آن  مي‌توان بيماري‌هايي مانند سرطان يا پاركينسون را در مراحل اوليه آن رديابي كرد.

تا سال 2022 به گفته IBM  تجهيزات سلامتي و تندرستي مانند ردياب خواب يا تناسب اندام مي‌توانند اطلاعات خود را به سيستم هوش مصنوعي انتقال دهند تا فرد با مشورت اين سيستم سطح سلامت و كيفيت زندگي خود را بهبود ببخشد.

حسگرهاي هوشمند ردياب‌هاي آلودگي

پيش‌بيني IBM براين اساس است كه تركيبي از سخت‌افزارهاي هوشمند و تحليل‌هاي هوش مصنوعي مي‌توانند در رديابي آني آلودگي‌هاي محيط زيست به كار گرفته شوند. همانطور كه يك ردياب هوشمند مي‌تواند بلافاصله بيماري را در انسان تشخيص دهد،‌حسگرهاي هوشمند كار گذاشته شده در زمين يا درون پهپاد‌ها مي‌توانند آلودگي‌ها و آلاينده‌ها را در زمان حقيقي رديابي كنند،‌ بدون اينكه نيازي به انتقال نمونه‌برداري‌ها به آزمايشگاه داشته‌باشند. يكي از انواع اين آلودگي‌ها نشت متان است كه امكان مشاهده آن با چشم غير مسلح وجود ندارد و در عين حال دومين عامل آلاينده‌اي است كه در گرمايش جهاني نقش دارد. با قرار دادند حسگرهاي هوشمند در ميان خطوط لوله گاز متان مي‌توان به صورت آني نسبت به نشت اين گاز واكنش نشان داد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:شرکت IBM,قدرت پردازشگرهاي رايانه‌ها ,تحليل‌هاي هوش مصنوعي,تناسب اندام,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ما از نیستی به هستی می آییم و از هستی به نیستی می رویم، در فاصله این هستی و نیستی، زمان قرار دارد. زمان هم حاصل حوادث است، حوادث از زمان به وجود می آیند و زمان را تغییر می دهند.

آیا این تقصیر چه کسی است؟ هیچکس. در اینجا مطرح نیست عناصر جهان ضد یکدیگرند. همدیگر را می کشند و می خورند و نابود می کنند تا چیز دیگری به وجود اید.

انسان حیوان و گیاهان را می خورد و خودش نیز محکوم به زوال است و از نیستی آنها هستی دیگری حادث می شود.

خانواده ی خوشبخت | ژان پل سارتر

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دیوار نوشت,قلب و اندیشه,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ما که در روی خاک، در سال میلادی پیش، شرایط سختی را تجربه کردیم: جنگ‌ها و آوارگی‌ها، نابخردی‌ها و تخریب گسترده میحط زیست، سال پیش با شدت هر چه تمام‌تر ادامه داشت.

اما در دریاها و اقیانوس‌ها شرایط چطور بوده است؟! آن زمان که روی سطح آب‌ها، طوفان‌های شدید درمی‌گیرد، چند متر پایین‌تر از سطح ما دنیایی داریم که در سکوت و آرامش، مسیر خود را طی می‌کند. حس و حال غواص‌هایی که بخت دیدن این دنیا را داشته‌اند و سکوت و دنیا متفاوت آن پایین را تجربه کرده‌اند، وصف‌ناشدنی است.

گرچه تخریب محیط زیست، شرایط زیست در زیر سطح دریاها و اقیانوس‌ها را دگرگون کرده است، اما این دنیای برای خودش زیبایی‌های بکری دارد که سوژه عکاسان زیادی قرار گرفته است.

۶ سال است که مسابقه عکسبرداری از اقیانوس‌های یا Ocean Art Photography competition برگزار می‌شود.

در سال ۲۰۱۶، جوایز نهایی به ۹۵ عکاس از ۶۰ کشور دنیا هدیه شد. آنها با فناوری‌های و دوربین‌هایی با لنز‌های مجهز، سال پیش عکس‌های بسیاری زیبایی ثبت کرده بودند.

با هم تعدادی از این عکس‌ها را مرور می‌کنیم:

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۲-۳۴-AM

 

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۳-۳۸-AM

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۴-۱۲-AM

 

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۴-۴۳-AM

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۸-۲۷-AM

۱-۱۱-۲۰۱۷-۶-۰۹-۳۶-AM

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:دریاها و اقیانوس‌ها,میحط زیست, تخریب محیط زیست,تصاویری از جهان زیر آب,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اثر: هاله افتخاری

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:#childlabour #کودکان_کار,هاله افتخاری,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سیلوستر استالونه از شرکت فیلم‌سازی براداران وارنر بابت سهمی که معتقد است بابت فیلم مرد خرابکار (Demolition Man) به او بدهکار است، شکایت کرد.

 

آقای استالونه می‌گوید که این فیلم که محصول سال ۱۹۹۳ است، دست‌کم ۱۲۵ میلیون دلار فروش کرده و طبق قرارداد ۱۵ درصد از این مبلغ متعلق به او است.

در شکایت‌نامه استالونه شرکت فیلم‌سازی "به طور رسوایی طمع‌کار" نامیده شده و او گفته که شرکت برداران وارنر "بدون هیچ دلیلی" برای سال‌ها "روی پول او نشسته است."

 

شرکت برادران وارنر تا کنون پاسخی به این شکایت نداده است.

طبق مدارک، وکلای آقای استالونه در سال ۲۰۱۴ از برادران وانر شکایت کردند، اما این شرکت فیلم‌سازی گفت که فیلم ۶۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار ضرر کرده و به همین دلیل نباید مبلغی بپردازد.

با این حال و به دنبال پیگیری آقای استالونه، شرکت برادران وارنر آوریل ۲۰۱۵ چکی به مبلغ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار برای او فرستاد.

در شکایت‌نامه استالونه نوشته شده است: "برادران وارنر برای سال‌ها روی پول شرکت ماربل روژ (متعلق به استالونه) نشسته است و بدون هیچ توجیهی به خودش گفته که نیازی نیست سهم شرکت ماربل روژ را بدهد."

در این شکایت‌نامه که در دادگاه عالی لس‌آنجلس ارائه شده، آقای استالونه خواهان گرفتن طلبش به همراه سود آن و خسارت‌هایش طی این مدت شده است.

سیلوستر استالونه و وسلی اسنایپس نقش‌های اصلی فیلم مرد خرابکار را بازی کردند. داستان فیلم در مورد یک پلیس و یک خلافکار است که منجمد می‌شوند اما در آینده و در دنیایی عاری از جرم به زندگی باز می‌گردند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سیلوستر استالونه,برادران وارنر,شکایت‌نامه, وسلی اسنایپس ,فیلم مرد خرابکار ,Demolition Man,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سیلویو برلوسکنی، مالک آس میلان این باشگاه را با قیمت ۷۴۰ میلیون یورو به یک کنسرسیوم چینی فروخت.

 

این باشگاه حاضر در سری آ فوتبال ایتالیا از سال ۱۹۸۶ با مالکیت آقای برلوسکنی اداره می‌شد و از مدت‌ها پیش بحث فروش آن وجود داشت تا این که سرانجام نخست‌وزیر پیشین ایتالیا آن را به شرکت "روسونری اسپرت اینوستمنت لوکس" فروخت.

صحبت خرید میلان که به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری چین در فوتبال اروپا است، در می ۲۰۱۶ شروع شد و به دلیل مشکلات مالی دو بار به تاخیر افتاد.سیلویو برلوسکنی ماه اوت پیش به روزنامه گاتزتا دلو اسپرت ایتالیا گفت: "این تصمیم مهمی بود که میلان به کسی داده شود که بتواند آن را به قدرت برتر ایتالیا، اروپا و جهان تبدیل کند. من راجع به قیمت صحبت نکردم و پیشنهادی که کردند را قبول کردم."

حالا هوداران میلان امیدوارند که حرف آقای برلوسکنی که همان زمان گفت شرطی که برای فروش میلان داشت این بوده که مالک جدید دست‌کم ۴۰۰ میلیون یورو طی دو سال آینده در آن سرمایه‌گزاری کند، واقعیت داشته باشد.

میلان در زمان آقای برلوسکنی ۸ بار قهرمان ایتالیا و ۵ بار قهرمان اروپا شد. میلان برای آخرین بار در سال ۲۰۱۱ قهرمان ایتالیا شد.

این تیم که در سه فصل گذشته به ترتیب هفتم، دهم و هشتم شده، سه سال است که نتوانسته به رقابت‌های اروپایی راه پیدا کند. این بیشترین زمان در سه دهه گذشته است که میلان نتوانسته به مسابقات اروپایی راه پیدا کند.

این تیم مدت‌هاست که دیگر نتوانسته بازیکنانی با کلاس جهانی مانند آندری شوچنکو و کاکا و یا فوق ستاره‌های سال‌های دورترش مانند مارکو فان‌باستن، رود گولیت یا فرانک رایکارد جذب کند.

میلان در حال حاضر ۲ امتیاز از اینتر، دیگر تیم شهر میلان بالاتر است، اما کماکان ۲ امتیاز با آتالانتا در جایگاه پنجم (برای گرفتن سهمیه لیگ اروپا) فاصله دارد.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب:سیلویو برلوسکنی,آس میلان,گاتزتا دلو اسپرت,آندری شوچنکو ,کاکا,مارکو فان‌باستن,رود گولیت ,فرانک رایکارد, , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تحقیقی که به‌تازگی متخصصان آلمانی در دانشگاه یولیش در ایالت نوردراین وستفالن پیرامون کم‌خوابی و بی‌خوابی انجام داده‌اند، با نتایج جالبی همراه بوده است.

افرادی که در این تحقیق شرکت داشته‌اند به مدت ۵۲ ساعت از خواب محروم شدند تا شرایط لازم برای آزمایش‌های مشخص فراهم شود.

در این بازه ۵۲ ساعته شرکت‌کنندگان باید فعالیت‌های فکری متفاوتی را انجام می‌دادند. برای مثال، کلمات و مفاهیمی را حفظ کنند و یا اینکه به سوالات ریاضی پاسخ دهند.

متخصصان در روند آزمایش متوجه می‌شوند که شرکت‌کنندگان بازدهی متفاوت از خود ارائه می‌دهند. در حالی‌که بی‌خوابی گروهی را به لحاظ ذهنی کاملاً فلج کرده و در مقابل پرسش‌ها حتی چند ثانیه‌ای مات و مبهوت می‌ماندند، گروه دیگر کاملاً با توانایی‌های معمول خود قادر به پاسخگویی به پرسش‌ها بود.

واکنش‌متفاوت افراد به کم‌خوابی و بی‌خوابی

پژوهشگران آلمانی به این نتیجه رسیده‌اند که برخی افراد با کم‌خوابی وبی‌خوابی راحت‌تر کنار می‌آیند. پس از ۵۲ ساعت بی‌خوابی فعالیت‌های مغزی و عصبی شرکت‌کنندگان با دستگاه توموگرافی ویژ‌ه‌ای اندازه‌گیری شد و سپس این افراد اجازه یافتند که ۱۴ ساعت بخوابند.

با این اندازه‌گیری کارشناسان می‌خواستند که تغییرات ملکولی در مغز را مشخص کنند.

ثبت تغییر فعل و انفعالات مغزی

کارشناسان در این اندازه‌گیری متوجه شدند که شمار پذیرند‌ه‌های آدنوزین افزایش یافته است. آدنوزین‌ها ترکیباتی فسفری هستند که در سلو‌ل‌ها وظیفه حمل انرژی را بر عهده دارند.

پذیرنده‌ها (Rezeptor) در جداره‌ی سلول قرار دارند و سیگنال‌هایی را به آدنوزین‌ها در دورن سلول می‌رسانند. پس از ارسال این سیگنال‌ها انسان نیاز به خواب پیدا می‌کند.

پزشکان و متخصصان پیش از این آزمایش نیز حدس می‌زدند که آدنوزین‌ها به تنهایی دلیل خستگی افراد نیستند، حال پس از این آزمایش برای پژوهشگران اثبات شده که افزایش کارکرد پذیرنده‌ها نیز در این میان نقش مهمی بازی کرده و پس از بروز خستگی، بدن را به خواب فرامی‌خواند. پذیرنده‌ها شبیه ماده کافئین بر خواب تاثیر مثبت و منفی می‌گذارند. به همین دلیل افزایش شمار پذیرنده‌ها در برخی افراد آنها را سریعاً خسته کرده و بی‌خوایی یا کم‌خوابی تاثیری منفی بر بازدهی آنها دارد.

کمک به بیماران مبتلا به افسردگی

کشف پژوهشگران آلمانی می‌تواند راهی برای درمان افرادی باشد که دچار افسردگی روحی هستند. وضعیت روحی افراد ربطی مستقیم به تعادل آدنوزین و پذیرند‌ه‌های آن در سلول‌ها ‌دارد. با تنظیم این دو فاکتور (به کمک داروهای معین) می‌توان به بیماران مبتلا به افسردگی یاری رساند.

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: کم‌خوابی و بی‌خوابی,دستگاه توموگرافی,ماده کافئین, افسردگی روحی,وضعیت روحی,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

منجمان می گویند برای اولین بار در اطراف یک سیاره شبیه به زمین اتمسفری را شناسایی کرده اند. آنها مشغول مطالعه کره ای به نام GJ 1132b بوده اند که حدود یک و نیم برابر زمین است و ۳۹ سال نوری از ما فاصله دارد.

 

رصدها نشان می دهد که این سیاره را اتمسفر غلیظی از جنس بخار آب یا متان یا ترکیبی از این دو پوشانده است.

نتیجه این مطالعه در نشریه علوم اخترشناسی (استرونومیکال) چاپ شده است.

 

شناسایی یک اتمسفر و تعیین مشخصه های آن گام مهمی در مسیر یافتن آثار حیات در سیارات ورای منظومه شمسی است. با این حال بعید به نظر می رسد که این سیاره قابل سکونت باشد زیرا دمای سطح آن به ۳۷۰ درجه سانتی گراد می رسد.

دکتر جان ساتوورت، سرپرست تحقیقات در دانشگاه کیل، گفته است:‌ «تا جایی که من می دانم حرارت داغ ترین جایی که حیات در زمین در آن دوام آورده است به ۱۲۰ درجه سانتی گراد می رسد و تازه این خیلی پایین تر از این سیاره است.»

نشانه شیمیایی

کشف سیاره GJ 1132b ابتدا در سال ۲۰۱۵ اعلام شد. این سیاره در صورت فلکی ویلا در نیمکره جنوبی قرار دارد.

هرچند اندازه آن تقریبا مثل زمین است ستاره ای که حول آن می گردد خیلی کوچکتر، خنک تر و کم نورتر از خورشید است.

محققان با استفاده از رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی توانستند این سیاره را هنگام سد کردن بخشی از نور ستاره مرکزی مطالعه کنند.

دکتر ساتورت می گوید:‌ «وقتی سیاره از جلوی ستاره رد می شود کمی از نورد آن می کاهد - که راه خیلی خوبی برای یافتن سیارات ترانزیت است - و این سیاره هم همینطور پیدا شد.»

اما ملکول های مختلف در اتمسفر این سیاره - اگر دارای اتمسفری باشد - نور خورشید مرکزی را به شکل های مختلف جذب می کنند که به اخترشناسان اجازه می دهد به جستجوی نشانه های شیمیایی در اتمسفر بپردازند.

رصدهای این سیاره حاکیست که دارای اتمسفری غلیظ حاوی بخار آب، گاز متان یا هر دو است.

دکتر ساتوورت می گوید:‌ «یک احتمال این است که این سیاره ای به اصطلاح آبی است و اتمسفری از بخار داغ دارد.»

محققان می گویند بعید است که این سیاره به علت داغی حاوی آثار حیات باشد اما کشف اتمسفر در آن جستجو برای یافتن موجودات فرازمینی را هیجان انگیزتر می کند.

دکتر ساتوورت گفت:‌ «ما نشان داده ایم که سیارات واقع در مدار ستاره های کم جرم می توانند دارای اتمسفر باشند و چون تعداد خیلی زیادی از اینها در جهان هست، شانس وجود حیات در یکی از آنها را به شدت بالا می برد.»

ثبت دامنه آسایشگاه خیریه کهریزک
نویسنده: پیمان کیان. ׀ تاریخ: برچسب: GJ 1132b ,نشریه علوم اخترشناسی (استرونومیکال) ,موجودات فرازمینی,اتمسفر,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 233 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , scientific.alborz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com