ابزار رایگان وبلاگ

سازمان خواربار جهانی مردم را به حشره‌خواری تشویق کرد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

محققان تغذیه جهانی خواستار ورود حشرات در رژیم غذایی انسان‌ها شده‌اند. در گزارش سازمان ملل متحد در این باره آمده که حشرات سرشار از منابع عظیم پروتئین و مواد معدنی هستند.سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، فائو، بر اهمیت خوردن حشرات تاکید کرد. این سازمان جهانی در گزارشی اعلام کرد حشرات منابع غنی تغذیه‌اند و ۲ هزار نوع حشره در سراسر جهان را می‌توان در رژیم غذایی انسان‌ها وارد کرد.خانم اِفا مولر، رئیس سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل روز دوشنبه (۲۳ اردیبهشت/۱۳ مه) به هنگام ارائه گزارشی که توسط این سازمان جهانی و دانشگاه "واخنینگن" هلند تهیه شده، گفت: «مهم‌ترین پیام این گزارش این است: «حشرات را در رژیم غذایی خود وارد کنید.»خانم مولر که در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر رم شرکت کرده بود در باره پیشنهاد خوردن حشرات گفت این جانوران سرشار از پروتئین و مواد معدنی هستند و تولید گازهای گلخانه‌ای و آمونیاک توسط آن‌ها به نسبت گاو یا خوک به مراتب کمتر است.او در ادامه تاکید کرد که در حال حاضر حشرات در رژیم غذایی دو میلیارد نفر از مردم سراسر جهان نقش به سزایی دارند، زیرا این افراد حشرات را "لذیذ و مغذی" می‌دانند.

راهکاری برای مبارزه با گرسنگی در جهان
 گابریل چانگو، وزیر جنگل‌داری گابن که در این کنفرانس مطبوعاتی شرکت داشت، در این باره گفت خوردن حشرات بخشی از زندگی عادی مردم گابن است. او گفت در کشورش بعضی غذاها چون "لارو"، سوسک یا مورچه سوخاری در میان مردم به خاطر لذیذ بودن‌شان بسیار محبوب هستند.
برمبنای گزارش سازمان ملل خوردن حشرات می‌تواند به کاهش معضل گرسنگی در جهان کمک کند و به علت تکثیر شدید حشرات و آلودگی‌کمتر آن‌ها این منبع می‌تواند دائمی باشد.سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل همچنین خواستار استفاده از حشرات برای خوراک دام شده است. در این رابطه بخصوص کرم ابریشم، مگس، شپش آرد و کرمینه زنبور عسل، که سرشار از مواد مغذی‌ هستند می‌توانند جایگزین سویا و ذرت شوند.
مخالفان خوردن حشرات
 محققان سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل در گزار‌ش‌شان آورده‌اند که بزرگ‌ترین مانع همه‌گیر شدن خوردن حشرات، انزجاری است که مردم کشورهای غرب از حشرات دارند. آن‌ها به همین دلیل است که از خوردن این منابع عظیم پروتئین و مواد معدنی خودداری می‌کنند.سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل به همین دلیل برای همه‌گیر شدن خوردن حشرات در سطح جهان خواستار آن است که صنایع غذایی خوردن حشرات را تایید کنند، با افزودن آن‌ها در منوی رستوران‌ها به استفاده از حشرات در مواد غذایی کمک کنند و به این ترتیب توجه مردم کشورها را به سوی چنین غذاهایی جلب کنند.برمبنای این گزارش سازمان ملل، ارائه غذاهای حاصل از حشرات در منوی رستوران‌های بعضی کشورهای اروپا آغاز شده است؛ غذاهایی که در آن‌ها "سوسک، ملخ و حشرات دیگر" یافت می‌شوند.

 

مقایسه اهمیت حشرات
 در این گزارش در باره اهمیت حشرات مختلف در رژیم غذایی مردم جهان نیز آمده است که در حال حاضر سوسک مهم‌ترین منبع تغذیه انسان‌هایی است که حشرات را در رژیم غذایی خود وارد کرده‌اند.سوسک غذای مورد علاقه ۳۰ درصد این علاقمندان شده است. ۱۸ درصد این افراد کرم ابریشم می‌خورند، ۱۴درصد زنبور عسل، زنبور و مورچه و ۱۳ درصد نیز ملخ را وارد رژیم غذایی خود کرده‌اند.

منوی رستوران‌ها در آینده
به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که در آینده در کشورهای غربی نیز در منوی رستوران‌ها غذاهایی دیده شوند چون جیرجیرک سرخ شده با سس سویای مخصوص، مورچه تخم مرغ با کره، ملخ غلتانده شده در شکلات، لارو زنبور عسل و کرم ابریشم، سوپ مورچه و حشرات مختلف غلتانده شده در شکلات.این‌ها غذاهایی عجیب و رویایی نیستند و در رستوران‌های بسیاری از کشورهای جهان چون تایلند، چین، ژاپن، گابن یا غنا دیده می‌شوند.

2013 Deutsche Welle



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان