ابزار رایگان وبلاگ

امپراطوری آزتک- (1)
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 امپراطوری آزتک

مردم آزتک شهر پر افتخار خود  Tenochtitlan (بعدها مکزیکو سیتی) را بنا نموده و با دو شهر دیگر  Tetzcocoو Tlacopanتشکیل اتحادی سه گانه را دادند که تا زمان ورود اسپانیایی ها به حکومت در دره مکزیک ادامه دادند. این شهر به مرور زمان تبدیل به  قویترین شهر و قلب تمدن آزتک گردید. اساسا تاریخ امپراطوری آزتک تاریخ دولت -شهر ها می باشد.از زمان گسترش این دولت شهر ها (درحدود سال 1428) نیروی نظامی آنها شروع به دست اندازی به شهر ها و قومیت های مجاور نمود .در خلال این سالها شهر ها یا به مقا ومت برخواسته و یا به سرعت فتح شده و خراج گذار آزتکها گردیدند.Tenochtitlan مرکز قدرت نظامی بود که به سرکردگی آن قلمروهای جدید فتح می گردید.

اما امپراطور به طور مستقیم در هر ایالت یا شهر حکومت نمی کرد ،دولت های محلی تشکیل و مجبور به پرداخت خراج و ادای احترام به اتحاد سه گانه (با اکثر ادای احترام بهTenochtitlan)بودند. به همین دلیل برخی محققان به آن امپراطوری هژمونیک (غیر رسمی ) می گویند. اما نباید فکر کرد که آزتکها یک دولت ضعیف بودند ،آنها با همین سیستم فرمانروایی مطمئن بودند که ثبات و تداوم حکومتشان تامین گردیده و باید گفت این سیستم برای مردم آن منطقه به خوبی جواب داده است. امپراطوری آزتک تا سال 1519 یعنی رسیدن اروپائیان به آنجا به حکومت خود ادامه داده و قلمروی خود را از اقیانوس آرام تا خلیج مکزیک و تمامی راهها از مرکز مکزیک به گواتمالا ،السالوادور و هندوراس را تحت اختیار خود درآورده بود.

مذهب و اعتقادات

مذهب آزتکها تداخل پیچیده ای از خدایان،  جهت و رنگها بود وبه نظر می رسد با دغدغهای از ترس از طبیعت و پایان جهان درهم آمیخته بود. در آن زمان امپراطوری در اوج قدرت خود بود و نظام سیاسی و مذهب در تعامل نزدیک با یکدیگر بودند. با توجه به مذهب باستانی آزتکها 5 خدا در جهت ایجا جهان تلاش می کنند که به دلیل درگیری های بین آنها موفق نمی شوند.Tezcatlipocaاولین خالق بعد از کنار زده شدن از جایگاه رفیع خود در وجود یک جاگوار جهان را نابود می کند .در شرایطی مشابه با آن جهان مجدد خلق شده و سپس توسط باد و بعد 2بار توسط سیل نابود می گردد.

هر بار یکی از خدایان  (خالق) به نوبه خود خورشید می گردید تا بعد از یک شورا به این نتیجه رسیدند که یکی از خدایان خود را بصورت خورشید قربانی نماید .Nanauatlکه در میان آنان فروتن بود این فداکاری را می نماید ولی هنوز یک مشکل وجود داشت ،خورشید حرکت نمی کرد! خدایان دریافتند که باید خودشان را قربانی کنند تا انسان بتواند زندگی کن پسEhecatlبقیه را قربانی کرد و یک باد قدرتمند برخواسته و خورشید را به حرکت واداشت. بدین ترتیب انسانها نه تنها باید به حرکت این خورشید ضعیف کمک می کردن بلکه می بایست مسئولیت جبران این فداکاری را نیز بر دوش بکشند. (بنابر این جهان در یک موقعیت مخاطره آمیز باقیمانده است).آنها اعتقاد داشتند که Quetzalcoatl خالق انسانهاست.البته انسانها چندین بار قبلتر خلق شده بودند پس او به عالم اموات برای باز یابی استخانهای نوع بشر فرود آمد.او استخوان های شکسته را جمع آوری کرد (استخانهای شکسته به قطعات نامساوی و به هر اندازه شکسته بودن به همین دلیل اعتقاد دارند دلیل وجود مردم با اندازه های مختلف همین بوده است)و به وسیله اضافه کردن خون خود مردم را به زندگی برگرداند.

تشکیل خانواده

ازدواج راهی برای ورود به بزرگسالی بود . به خانواده قطعه زمینی داده می شد و آنها خانه خودشان را در آن می ساختند .با توجه به اوضاع هم زن و هم مرد بر روی زمین کار می کردند و البته زمانی که زن وظایف خانه داری را بدوش می کشید مرد نیز احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به یک مبارز و جنگ آور داشت. اگر چه مشاغلی مانند کشیشی ،دکتری و .. نیز باعث افتخار م مباهات بود. جنگ به عنوان نمادی از زایمان مورد استفاده قرار می گرفت .کودک اسیر در رحم بود و تلاش برای پیروزی ادامه داشت.زن نیز در حال نبرد بود در واقع در بسیاری از جهات وقتی زن در اثر زایمان فوت می شد به همان دجه از منزلت که مرد در جنگ کشته می شد منزه و شجاعت او باعث افتخار بود. آنچه مشخص است اینکه پدر و مادر فرزندان خود را بسیار دوست داشتند و آنان را اغلب با عناوینی چون گل و یا شیرین  ،گوهر من ،پر گرانبها می خواندند اما در زمان اعاده نظم پدر و مادر در جامعه آزتک با دستی آهنین حکومت می کردند.آموزش کودکان در ابتدا بر عهده خانواده بود پدر ،پسر و مادر ، دختر را آموزش می داد و هر چه کودکان بزرگتر می شدند آموزش ها سختتر و خشنتر شده و آنان را برای ورود به جامعه آزتکی آماده می ساخت. همچنین مدارسی وجود داشت که شاخه های مختلف در آنها تدریس می شد که می بایست کودکان در آنها شرکت می کردند . اغلب مواقع کار باعث گسستگی خانواده می گردید .مرد خانواده در مسافرت ها و یا در جنگ کشته می شد. اگر می توانستند از مرگ ،بیماری و نظایر آن جان بدر برنددر میان ueuetqueجای می گرفتند که در حقیقت ریش سفیدان قوم محسوب گردیده و وظیفه مشاوره چه به صورت نصیحت و چه در یک شورای رسمی را برعهده داشته دارای مقام بالایی بوده و مراقبت های بهداشتی ،پیری و مرگ آنان یک موضوع مهم از آیین و مذهب آزتکها را تشکیل می داده است. (ادامه دارد)

 

 

 


 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان