ابزار رایگان وبلاگ

بلاتکلیفی 200هزار شیء باستانی باارزش در انبار موزه ملی ایران
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

براساس این گزارش سایه مدیران غیرمتخصص، نبود بودجه و سروسامان ندادن به ماحصل کاوش‌های باستان‌شناسی منجر به تقویت شنیده‌هایی مبنی بر خروج و سرقت اشیای تاریخی از موزه ملی ایران شده است. برخی امین‌اموال‌ها و کارشناسان موزه ملی ایران نیز با گلایه از وضعیت مدیریتی موزه ملی به خبرگزاری میراث‌فرهنگی گفته‌اند، از زمانی که ریاست سازمان میراث‌فرهنگی را اسفندیار رحیم‌مشایی به‌عهده گرفت و محمدرضا مهراندیش مدیر روابط عمومی آن به‌عنوان مدیر موزه ملی منصوب شد باب مدیریت غیرتخصصی در این مجموعه باز شد.

کارشناسان موزه ملی که بدون ذکر نام حاضر به گفت‌وگو شده‌اند حتی گفته‌اند، حضور مدیران ناکارآمد همچون حمید بقایی و پافشاری بر طرح دورکاری امین اموال‌ها، شائبه‌های فراوانی را درخصوص سرقت و خروج اشیاء از موزه ملی ایران به‌وجود آورد. این اظهارات در حالی انجام شده است که به گفته برخی امین اموال‌ها و کارشناسان موزه ملی ایران هیچ سندی دال بر اینکه شیئی از مخازن ثبت شده موزه‌ ملی ایران، خارج شده‌‌‌ است وجود ندارد.

به گفته این کارشناسان، این احتمال وجود دارد که در زمان جابه‌جایی نمایشگاه‌ها و انبار ساماندهی اشیای تاریخی امکان خروج اشیاء وجود داشته باشد چراکه نزدیک به 200هزار شیء ثبت نشده در انبار ساماندهی موزه ملی وجود دارد که ثبت و ضبط آنها از دوره مدیریت داریوش اکبرزاده تاکنون متوقف مانده است. اسدالله محمدپور رئیس موزه ملی ایران ولی تعداد اشیایی که در انبار ساماندهی موزه ملی ایران وجود دارد را 200هزار شیء نمی‌داند و معتقد است اشیای موجود در انبار ساماندهی موزه ملی ایران بسیار کمتر از آمار ارائه شده است.

رئیس موزه ملی ایران همچنین در رابطه با ساماندهی اشیای ثبت‌نشده در موزه ملی ایران می‌گوید: در مدتی که مدیریت موزه را تحویل گرفته‌ام بخشی از کارهای ساماندهی اشیای ثبت نشده انجام شده و گزارش‌های آن نیز موجود است اما مابقی کارهایی که متوقف شده به‌دلیل نبود فضا و بودجه کافی است.

براساس آنچه محمدپور می‌گوید، طرحی در موزه ملی ایران برای تجهیز انبار مخزن موزه در حال آماده‌سازی‌ بود که این طرح نیز براساس آنچه رئیس موزه ملی ایران می‌گوید، به‌دلیل نبود بودجه متوقف شده است. محمد‌پور همچنین در پاسخ به این پرسش که در سال‌های گذشته به‌خصوص در دوران ریاست حمید بقایی در سازمان میراث‌فرهنگی چه تعداد امین‌اموال دورکار شده‌اند گفت: درحال‌حاضر هیچ‌کدام از امین اموال‌های موزه ملی دورکار نیستند و تمامی بخش‌ها امین اموال مشخص دارد. اگرچه رئیس موزه ملی ایران تنها از نبود بودجه گلایه دارد و می‌گوید چون پول نیست طرح‌ها خوابیده ولی کارشناسان موزه ملی ایران ارزیابی مثبتی از وضعیت نگهداری اشیای تاریخی در مهم‌ترین موزه کشور ندارند.به‌اعتقاد یکی از کارشناسان که حاضر به درج نام خود در این گزارش نشده است، در سال‌های بختک سیاست، مدیریت غیرتخصصی بر موزه ملی ایران به‌عنوان یک نهاد علمی و حساس، سایه افکند.

منبع :همشهری


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

مهرناز
ساعت11:26---25 مرداد 1392
باعث تاسفه

parse
ساعت18:40---23 مرداد 1392
تخت جمشدمون رو که آب داره می بره و این اشیاء باستانی رو هم که دزد داره می بره تاریخ ایران رو هم که تو کتاباب هاشون دارن تعریف میکنند. چی بگم دیگه
پاسخ:دقیقا.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان