ابزار رایگان وبلاگ

فاجعه ارومیه آغاز شد/ بادهای نمکی سرانجام از دریاچه ارومیه بلند شد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی تراز آبی فعلی دریاچه ارومیه را 1270.0 سانتیمتر عنوان کرد و گفت: این درحالیست که تراز آبی دریاچه ارومیه در سال گذشته 1270.83 بود که این امر نشان دهنده تشدید وضعیت وخیم این تالاب بین‌المللی و جانوران با ارزش آن است.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، بیوک رئیسی در تشریح علت پس‌روی دریاچه ارومیه گفت: مهمترین علت مشکلات دریاچه ارومیه، تغییر اقلیم در کره زمین است که کشور و استان ما نیز متاثر از این تغییر اقلیم است.
وی کاهش نزولات جوی، توسعه بخش کشاورزی، نیاز جامعه به توسعه کشاورزی و غفلت 50 ساله از الگوی مصرف آب را از علل افزایش میزان مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه عنوان کرد و به ایسنا گفت: در این میان ایجاد سازه های هیدورلیک نیز روند پسروی را سرعت بخشید.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات دولتهای قبلی در نحوه مدیریت بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: در این خصوص با تشکیل کارگروه‌های مختلف، تنظیم اسناد بالادستی برای مدیریت بر تالابها، مدیریت پایدار بر دریاچه ارومیه و تامین منابع آبی از محل صرفه‌جویی در استان، تا حدودی از پس‌روی دریاچه ارومیه جلوگیری شده است.
رئیسی انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه را در تامین منابع آب دریاچه ارومیه موثر دانست و گفت: با اجرای این طرح، دشتهای تبریز، یکانات و هرزندات مرند و جلفا نیز سیراب خواهند شد.
وی مسدود کردن هزار حلقه چاه در حوزه دریاچه ارومیه، استفاده از آبیار تحت فشار، تغییر الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه و ایجاد سازه‌های جدید هیدرولیک برای تامین آب صنعتی و شرب را از جمله اقدامات موثر در کاهش مصرف میزان آب در این حوضه آبریز برشمرد.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه در اجرای پروژه های 24 گانه برای نجات دریاچه ارومیه آذربایجان شرقی پیشگام بوده است گفت: بارورسازی ابرها 17 درصد در تامین منابع آبی دریاچه ارومیه موثر است که در سال گذشته چند سورتی پرواز توسط آب منطقه‌ای استان بر فراز این دریاچه صورت گرفته است.
وی ابراز امیدواری کرد که با آغاز بکار دولت جدید نیز شاهد اجرای برنامه‌هایی در جلوگیری از پس‌روی آب دریاچه ارومیه و افزایش میزان حجم آبی این دریاچه باشیم.
رئیسی در خصوص احتمال وزش بادهای نمکی نیز در صورت ادامه وضعیت پس‌روی آب دریاچه ارومیه گفت: اگر بلورهای نمکی موجود در دریاچه ارومیه، حالت کریستالی خود را از دست دهند؛ بادهای نمکی غیر قابل اجتناب خواهند بود.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون بادهای نمکی بصورت نامحسوس و در گزارش‌های وضعیت هوا در کمتر از 0.2 میکرون همراه با ذرات معلق مشاهده می‌شود، گفت: آثار تخریبی آنها در حال حاضر به صورت حاد نیست.
وی یادآور شد: اگر در تامین منابع آبی دریاچه ارومیه اقدامات موثری صورت نگیرد، منطقه در آینده‌ای نه چندان دور، از بادهای نمکی متاثر خواهد شد.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه آلودگی هوا حد و مرز ندارد گفت: یقینا شعاع اثرات بادهای نمکی بالا خواهد بود و نه تنها استانهای آذربایجانشرقی و غربی، بلکه سایر استانها را نیز تهدید خواهد کرد.

انتقال گونه‌های جانوری جزیره‌های دریاچه به مناطق دیگر تنها راه حفظ گونه‌هاست

دکتر شیرزاد عباسیان ، دکترای جفرافیای طبیعی و اقلیم شناسی نیز گفت: در شرایط بحرانی کنونی انتقال گونه‌های جانوری جزیره‌های دریاچه به مناطق دیگر تنها راه حفظ گونه‌هاست.
وی با بیان اینکه در شرایط بحرای کنونی تنها راه حفظ گونه‌های جانوری جزایر دریاچه ارومیه انتقال آنهاست، افزود: با توجه به شرایط اضطراری دریاچه ارومیه انتقال گونه ها راه حل مقطعی است و تنها راه حل دائمی و قطعی این معضل احیای دریاچه ارومیه است که خوشبختانه هیات دولت در جلسات اخیر خود طرح احیای صد روزه دریاچه ارومیه را تصویب کرده است.
وی ادامه داد: اکوسیستم رابطه بین موجودات زنده و غیر زنده است و اگر شرایط اکوسیستمی یک منطقه به هم بخورد موجودات باید خود را با آن تطابق دهند ولی اگر قادر به این کار نباشند باید منطقه زیستی خود را تغییر دهند.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: با خشک شدن دریاچه ارومیه تبادل هیدرولوژی و هیدرولوژیکی بین آب های سطحی و زیرزمینی منطقه به هم خواهد خورد زیرا دریاچه ارومیه از رودها تغذیه می شود و هم سفره های زیرزمینی را تغذیه می کند.
عباسیان ادامه داد: با توجه به اینکه کشور ما دارای تنوع اقلیمی است و دارای چهار فصل مختلف است به راحتی می توان این جانوران را به اقلیم های مشابه منتقل کرد، اقلیمی که از نظر آب و هوایی به استان ما نزدیک است منطقه خراسان است و می توان این گونه ها را به آنجا منتقل کرد.
این مدرس دانشگاه افزود: در شرایط عادی با انتقال گونه ها به مکان درگیر اکوسیستم و حلقه های جانوری به هم می خورد، ولی در شرایط فعلی این موضوع مطرح نیست و حفظ این جانوران به تعادل زنجیره غذایی و جانوری ارجحیت دارد.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

parse
ساعت10:01---7 شهريور 1392
خشک شده دریاچه ارومیه فاجعه ای بزرگی است .غیر از انقراض عنواع گونه های محیطی این دریاچه بدتر از آن که اگه اتفاق بیافتد فاجعه بزرگی رخ خواهد داد. وزش باد و هجوم این نمک ها به علفزارها سرسبزو خرم و محیط طبیعی است که به مرور زمان به بیابان تبدیل می شود
پاسخ:تمام دریاچه ها دارن به همین سرنوشت دچار می شن.امیدوارم زودتر بجای حرف زدن اقدامی صورت بدن.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان