ابزار رایگان وبلاگ

سوچی ۲۰۱۴؛ پرهزینه‌ترین بازی‌های تاریخ المپیک
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

پر هزینه ترین بازی‌های المپیک تاریخ، امروز (جمعه) در روسیه افتتاح شد. در المپیک زمستانی سوچی که ۱۶ روز به طول خواهد انجامید ۹۸ مدال توزیع خواهد شد.

شهر سوچی در سواحل دریای سیاه میزبان ۲۹۰۰ ورزشکار در ۱۵ رشته ورزشی خواهد بود، این در حالی است که مراسم آماده سازی المپیک سوچی در سایه نگرانی های امنیتی، مسائل حقوق بشری و تاخیر در ساخت برخی اماکن ورزشی قرار گرفته است.

هزینه ۳۰ میلیارد پوندی این مسابقات بیش از کل خرجی است که تا به حال برای المپیک‌های زمستانی شده، شانس کشور میزبان برای قرار گرفتن در میان سه کشور اول رده بندی المپیک زمستانی، با وجود این هزینه سرسام آور کم است.

پیش بینی می‌شود که کانادا، نروژ و آمریکا در بالای جدول رده بندی مدال‌های المپیک سوچی قرار بگیرند، کاروان ایران در بازی‌های المپیک زمستانی سوچی شامل پنج ورزشکار است که در دو رشته اسکی آلپاین و اسکی استقامت رقابت خواهند کرد.

روسیه برای اولین بار پس از المپیک ۱۹۸۰ مسکو که برخی کشورها از جمله آمریکا آن را تحریم کردند، میزبان یک دوره بازی‌های المپیک است.

ورزشکاران روسی پس از آنکه در المپیک زمستانی ونکوور در مجموع جدول مدال‌ها در رتبه یازدهم قرار گرفتند، امیدوارند که در این دوره بتوانند با توجه به داشتن امتیاز میزبانی نتایج بهتری کسب کنند.

کاروان روسیه در این دوره از المپیک زمستانی چشم به مدال طلای هاکی رو یخ دارد، رشته‌ای که روسیه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نتوانسته مدال طلای آن را به دست آورد. همچنین ایوگنی پلوشنکو که دوران مصدومیت خود را به تازگی پشت سر گذاشته، در رشته پاتیناژ نمایشی امید زیادی برای کسب مدال طلا در کشور خود دارد.

نروژ در دو رشته دو گانه و اسکی استقامت امید زیادی برای دریافت مدال دارد، از سویی دیگر کاروان کانادا با چارلز هاملین در رشته اسکیت سرعت می تواند به مدال طلای این رشته امید داشته باشد.

همچنین ایوگنی پلوشنکو که دوران مصدومیت خود را به تازگی پشت سر گذاشته، در رشته پاتیناژ نمایشی امید زیادی برای کسب مدال طلا در کشور خود دارد.

نروژ در دو رشته دو گانه و اسکی استقامت امید زیادی برای دریافت مدال دارد، از سوی دیگر کاروان کانادا با چارلز هاملین در رشته اسکیت سرعت می تواند به مدال طلای این رشته امید داشته باشد.

امنیت المپیک زمستانی یکی از موارد اصلی این دوره از بازی‌ها است، ورزشکاران و خبرنگاران از دغدغه‌های خود درباره این موضوع در هفته‌های گذشته صحبت کرده‌اند ولی مسئولان برگزاری مسابقات به شرکت کنندگان در المپیک زمستانی سوچی اطمینان داده‌اند که این رقابت‌ها در امنیت کامل برگزار خواهد شد.

تهدیدهای مختلف از جمله تماس های تهدید آمیز به منظور اخلال در برگزاری المپیک از سوی گروه موسوم به امارت قفقاز در شمال قفقاز، عملیات انتحاری در ولگاگراد، شهری نزدیک سوچی و همچنین هشدار اخیر مقامات آمریکایی درباره وجود بمب هایی در قوطی خمیردندان در پروازها از مهمترین مسائل امنیتی است که برگزار کنندگان المپیک زمستانی با آن روبرو هستند.

اما مسایل امنیتی تنها بخشی از دغدغه مسئولان برگزاری بازی‌های زمستانی سوچی است. روزنامه نگاران هفته گذشته پس از وارد شدن به هتل‌های خود با اتاق‌های نیمه آماده و تکمیل نبودن برخی دیگر از امکانات مواجه شده‌اند ولی ورزشکاران بعد از تمرین در مراکز تازه احداث شده به شدت از آنها ابراز رضایت کردند.

احزاب مخالف در روسیه علت اصلی تاخیر در برخی از پروژه‌های المپیک را فساد موجود در سیستم دولتی ارزیابی کرده‌اند. المپیک زمستانی سوچی سه برابر المپیک تابستانی لندن هزینه در بر داشته است.

لیلیا شوتوسووا معاون مرکز تحقیقات سیاست عمومی مسکو گفته است که مسابقات زمستانی سوچی "مظهر فساد، بی کفایتی، عدم عقلانیت، غرور و خود بزرگ بینی است."

مسئولان برگزار کننده المپیک زمستانی سوچی با رد هزینه ۳۰ میلیارد پوندی (آنها می گویند که این هزینه زیرساخت ها برای برگزاری بازی‌هاست)، تاکید کرده‌اند که هزینه برگزاری این بازی‌ها نزدیک به چهار میلیارد و سیصد میلیون پوند بوده است.

الکساندر ژوکوف، رئیس کمیته المپیک روسیه گفته که مسئولان برگزاری "هیچ مورد پنهانی که حاکی از فساد آنها باشد" ندارند. 

امشب هر ۴۰ هزار صندلی استادیوم فیشت سوچی در هنگام مراسم افتتاحیه پر نبود موضوعی که شاید با آغاز رقابت‌های المپیک زمستانی بیشتر به چشم بیاید.

BBC NEWS



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان