ابزار رایگان وبلاگ

افزایش خطرات سیگار و بیماری‌های ناشی از آن
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 

حدود پنجاه سال پیش اولین گزارش مفصل و معتبردر مورد مضرات سیگار توسط اداره بهداشت عمومی آمریکا منتشر شد و در آن تاکید شده بود که کشیدن سیگار می‌تواند به سرطان ریه یا بیماری‌های قلبی منجر شود.

طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، طی نیم قرن گذشته مصرف سیگار در آمریکا کاهش یافته، ولی در سایر نقاط جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه در آسیا و آفریقا افزایش یافته است.

بنابراین کشیدن سیگار حتی بیش از گذشته یکی از خطرهای اصلی برای سلامت عمومی، از عوامل اصلی بروز انواع بیماری‌ها و در نتیجه ایجاد هزینه‌ای سنگین برای شبکه بهداشت عمومی تلقی می‌شود.

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، در گزارش جدید اداره بهداشت آمریکا در مورد سیگار که اخیرا منتشر شده تاکید می‌شود که تحقیقات جدید ثابت کرده است که اولا: کشیدن سیگار علاوه بر آن چه تاکنون تصور می‌شد عامل بروز بیماری‌های بیشتری است و ثانیا: خطر ابتلا به سرطان ریه به خاطر کشیدن سیگار به نسبت گذشته افزایش یافته است.

بر اساس این تحقیقات علاوه بر سرطان ریه و بیماری‌های قلبی، کشیدن سیگار در رواج و افزایش بیماری‌های دیگری نظیر نوع دو دیابت، اضمحلال عضلات در سنین بالا، نارسایی در فعالیت جنسی مردان، ورم مفاصل و آرتروز نقش موثری دارد. کشیدن سیگار در عین حال با تضعیف سیستم دفاعی و ایمنی بدن می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های تنفسی مثل آسم شود و در مواردی جنین افراد سیگاری را نیز تحت تاثیر قرار ‌دهد.

وب‌سایت خبری هافینگتون پست نیز در همین زمینه می‌نویسد نکته دیگری در گزارش جدید اداره بهداشت آمریکا که توجه کارشناسان پزشکی را جلب کرده این است که امروزه نقش سیگار در ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان ریه یا نارسایی قلبی به نسبت پنجاه سال پیش افزایش یافته است. به اعتقاد کارشناسان دلیل این موضوع تغییر در نحوه ساخت و مواد موجود در سیگارهای امروزی است.

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی معتقدند که در طی پنجاه سالی که از انتشار اولین گزارش‌ها در مورد مضرات سیگار می‌گذرد شناخت از پیامدهای آن برای سلامت عمومی جامعه و تاثیرات مخربش بر جسم انسان افزایش یافته، ولی متاسفانه در سطح جهان اقدامات لازم برای کاستن از مصرف سیگار به موازات آن پیش نرفته است.


آمارها نشان می‌دهد که درصد افراد سیگاری در جامعه آمریکا از اواسط دهه ۶۰ میلادی تاکنون از ۴۲ درصد به ۱۲ درصد کاهش یافته است. نهادهای مخالف تولید و مصرف دخانیات مدعی‌اند که تحت تاثیر کارزارهای گسترده آنها به خصوص در دو دهه اخیر حداقل جان هشت میلیون نفر از خطر مرگ بر اثر اعتیاد به سیگار نجات پیدا کرده است.

از اواسط دهه ۱۹۶۰ تاکنون حداقل ۲۰ میلیون نفر از مردم آمریکا به خاطر کشیدن سیگار زودتر از موعد جان خود را از دست داده‌اند. طبق آمارهای اداره کنترل بیماری‌های عمومی هنوز هم هر سال بیش از ۴۰۰ هزار نفر از مردم این کشور بر اثر بیماری‌های مرتبط با کشیدن سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

کارشناسان بهداشت عمومی معتقدند که جوامع دیگر دنیا نیز باید از تجربه آمریکا بیاموزند. از یک سو باید خطرات و هزینه‌های جانی و مالی این مشکل را جدی بگیرند و از سوی دیگر با به کارگیری روش‌های مختلف مصرف سیگار را کاهش دهند.  


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان