ابزار رایگان وبلاگ

ماتیاس سیندلار؛ آزادمرد فوتبال اتریش و مرگ رازگونه او
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

در اواخر دهه بیست تا اوایل دهه سی میلادی قرن بیستم تیم ملی اتریش یکی از قدرت‌های بزرگ فوتبال اروپا محسوب می‌شد و ستاره‌اش که به "مرد کاغذی" شهرت داشت، یکی از چهره‌های درخشان آن دوره به شمار می‌رفت: مایتاس سیندلار.

به اعقتاد کارشناسان فوتبال ماتیاس سیندلار بزرگ‌ترین ستاره‌ای است که اتریش به این ورزش ارائه کرده است. سیندلار مهره‌ی کلیدی تیمی بود که در اواخر دهه بیست و اوایل دهه سی میلادی به "تیم شگفت‌انگیز" شهرت داشت.

ملی‌پوشان اتریش که در سال ۱۹۳۲ قهرمان اروپا شده بودند، در جام جهانی ۱۹۳۴ در ایتالیا به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی قدم به میدان گذاشتند. پشتوانه‌ی موفقیت‌های پیشین انتظارات زیادی را میان اتریشی‌ها برانگیخته بود که این بار به قهرمانی جهان امید بسته بودند.

اتریش اما در نیمه‌نهایی این مسابقات یک بر صفر از میزبان مسابقات شکست خورد. داور سوئدی این دیدار که یک روز پیش از برگزاری مسابقه مهمان ویژه بنیتو موسولینی بود، تک‌گل این دیدار را که در پی خطایی روی درواز‌ه‌بان اتریش حاصل شده بود، پذیرفت و در نیمه دوم نیز کم و بیش به نفع ایتالیایی‌ها سوت زد.

اتریش پس از این شکست تلخ در پیکار مقابل آلمان بر سر کسب مقام سوم نیز ۳ بر ۲ مغلوب شد. علت ناکامی اتریشی‌ها تا اندازه‌ای غیاب شماری از ستارگان این تیم بود.

با وجود این ناکامی‌ها ماتیاس سیندلار مهر خود را به عنوان ستاره‌ای بزرگ بر این بازی‌ها کوبید و چون نگینی در تیم ملی فوتبال اتریش می‌درخشید.

به همان اندازه که بر سر خصلت‌های فردی، گرایش‌های سیاسی و مرگ زودهنگام و جنجالی او نظرات مختلفی وجود دارد، به همان اندازه نیز کارشناسان در مورد قابلیت‌ها و توانایی‌های او در میدان بازی اتفاق نظر دارد.

از سیندلار به عنوان بازیکنی یاد می‌شود که با سبکبالی در زمین در حرکت است و از هرگونه نبرد تن‌به‌تن دوری می‌جوید، ویژگی‌ای که سبب شد او را "مرد کاغذی" بنامند. 

این ستاره که هیکلی نحیف داشت، بیش از آنکه در پی گل زدن باشد، به خود بازی فوتبال عشق می‌ورزید و در دورانی که این ورزش آرام‌آرام به پدیده‌ای مردمی بدل می‌شد، او بود که با بازی درخشان خود تماشاگران را به ورزشگاه‌ها می‌کشاند.

سیندلار به‌رغم پیشنهادهایی که از باشگاه‌های معروف اروپا دریافت کرد، به باشگاهش آستریا وین وفادار ماند و با این تیم موفقیت‌های زیادی را جشن گرفت.

نام سیندلار در نوک حمله "تیم قرن آستریا وین" نیز به ثبت رسیده که در سال ۲۰۰۱ به مناسبت نودمین سالگرد بنیانگذاری این باشگاه برگزیده شده بود. سیندلار در طول فعالیت حرفه‌ای‌اش ۱۵۸ گل برای آستریا وین به ثمر رساند.

بازیکنی آزاداندیش

آخرین حضور جنجالی سیندلار در پیراهن تیم ملی اتریش در دیداری بود که در سوم آوریل ۱۹۳۸ میان اتریش و آلمان برگزار شد تا پیوستن اتریش به آلمان نازی جشن گرفته شود. این دیدار در عین حال به معنای انحلال تیم ملی اتریش نیز بود.

گفته می‌شود، به سیندلار و یارانش ابلاغ شده بود که فرصت‌های به دست آمده را هدر دهند، اما او که آزاداندیش بود، در نهایت نخستین گل این دیدار را به ثمر رساند و با شادی تحریک‌آمیزش در جلوی تریبون اصلی ورزشگاه که جایگاه مقام‌ها و چهره‌های بلندپایه رژیم نازی بود، گل خود را جشن گرفت.

اتریش در آن دیدار ۲ بر صفر آلمان را شکست داد. حدود ده ماه بعد از این واقعه جسد سیندلار ۳۵ ساله در کنار معشوقه‌اش که بیهوش بود و چندی بعد نیز جان سپرد، کشف شد.

معمای سیندلار هنوز هم حل نشده و مرگ بر اثر مسمومیت، خودکشی یا قتل از دلایلی هستند که تا به امروز در بحث و گمانه‌زنی‌ها مطرح می‌شوند. جایگاه و نقش او در تاریخ فوتبال اتریش اما بلامنازع است.

ماتیاس سیندلار در فهرست فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) که یکصد بازیکن برتر فوتبال در قرن بیستم را دربرمی‌گیرد، در رتبه ۲۲ جای دارد. 

DW



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان