ابزار رایگان وبلاگ

خودروی خورشیدی ساخت ایران صحراهای آمریکا را درمی‌نوردد
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

دانشجویان و استادان دانشگاه آزاد قزوین خود را برای سفر به آمریکا و شرکت در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی که سال ۲۰۱۴ در آمریکا برگزار می‌شود آماده می‌کنند. حضور تیم ایران در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی در آمریکا در بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس، روزنامه واشنگتن‌پست و سایت یاهو بازتاب داشته است.در همین زمینه حسن بهرامی سرپرست تيم "هاوین ۲" در تهران به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «در ابتدا وقتی می‌خواستیم در این مسابقات شرکت کنیم می‌دانستیم که ایران تحریم است. می‌دانستیم که به دلیل تحریم‌ها احتمالا اعزام بچه‌ها و انتقال خودرو به آمریکا مشکلاتی خواهد داشت.»

حسن بهرامی: «مسئولان مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی در آمریکا نامه‌ای به وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشتند. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم در پاسخ نوشت که مسابقات علمی و ورزشی جزو تحریم‌ها نیست و تیم ایران می‌تواند در این مسابقات شرکت کند.»پیش از این و در سال ۲۰۱۱ دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین با خوروی خورشیدی "هاوین ۱" برای اولین‌بار در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی که در استرالیا برگزار شد شرکت ‌کردند و موفق شدند بین ۴۴ تیم از کشورهای مختلف رتبه ۱۷ را کسب کنند و به عنوان تیم شگفتی‌ساز این مسابقات شناخته شوند.تمام تیم‌هایی که در سال ۲۰۱۱ در استرالیا در مسابقات جهانی خوروهای خورشیدی شرکت کرده بودند حداقل سابقه ساخت بیش از پنج خودرو خورشیدی را در کارنامه خود داشتند.با این حال تیم دانشگاه آزاد قزوین برای اولین‌بار با خودروی خورشیدی "هاوین ۱" در این مسابقات شرکت کرد و در رتبه ۱۷ قرار گرفت.حسن بهرامی: « تیم‌های رده اول مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی معمولا از سوی اسپانسرهای قدرتمندی حمایت می‌شوند.» بهرامی افزود: «به عنوان نمونه تیم هلند که در مسابقات جهانی استرالیا دوم شد اسپانسر قدرتمندی به نام KLM دارد که از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی دنیاست. همین شرکت بزرگ هواپیمایی ساخت بدنه خودروی خورشیدی تیم هلند در مسابقات جهانی را بر عهده گرفته بود.»اعضای تیم "هاوین ۲" ساخت دانشگاه آزاد قزوین اما اسپانسرهای قدرتمندی هم‌چون تیم میشیگان یا تیم هلند ندارند و این خودرو به صورت دستی توسط محققان دانشگاه ازاد قزوین ساخته شده است.

تحریم‌ها علیه ایران از دیگر مشکلات دانشجویان دانشگاه قزوین است. حسن بهرامی در همین زمینه می‌گوید: «ما برای جذب اسپانسر‌های خارجی با شرکت‌هایی مانند شرکت سامپور آمریکا و شرکت ژاپنی شارپ که در زمینه سلول‌های خورشیدی و همچنین شرکت استیل که درخصوص قطعات‌سازی فعالیت می‌کنند مذاکره کردیم. تمامی این شرکت‌ها تحریم را دلیل اصلی عدم تمایل‌شان برای انجام چنین کاری عنوان کردند.»حالا اما دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین که تجربه حضور در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی در استرالیا را دارند با خودروی "هاوین ۲" در مسابقات جهانی امسال که خرداد سال ۱۳۹۳ در آمریکا برگزار شود، شرکت می‌کنند.بدنه خودروی هاوین از الیاف کربنی ساخته شده است.حجم "هاوین ۲" از "هاوین ۱" بیشتراست ولی وزن آن نسبت به "هاوین ۱" کمتر است.هاوین ۲" با هدف بهینه کردن "هاوین ۱" ساخته شده‌ است و تمام سیستم‌های مورد استفاده در آن از نظر وزن و کیفیت عملکرد بهتری دارند.حداکثر سرعت خودروی خورشیدی "هاوین ۲" ۱۵۰ کیلومتر در ساعت است."هاوین ۲" این توان را دارد که در تمام طول روز حرکت کند، زیرا می‌تواند همزمان در حرکت با استفاده از نور خورشید انرژی تولید و دخیره کند.

2014 Deutsche Welle



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان