ابزار رایگان وبلاگ

ضربات پنالتی در جام جهانی به روایت آمار و ارقام
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

هنگامی که در مرحله‌های حذفی بازی در ۹۰ دقیقه وقت قانونی و سپس ۳۰ دقیقه وقت اضافی مساوی تمام می شود٬ این ضربات پنالتی هستند که راه را برای صعود یک تیم هموار می کند؛ راهکاری که شاید خیلی هم عادلانه به نظر نرسد٬ اما فعلا بهترین راهی است که برای مشخص شدن برنده میدان وجود دارد.

ضربات پنالتی تعیین کننده پیروز میدان٬ از سال ۱۹۷۸ وارد جام جهانی شد. پیش از آن در صورتی که در مرحله حذفی دو تیم مساوی می کردند، بازی تکرار می شد، که البته این اتفاق تنها چهار بار اتفاق افتاد.

تعیین برنده بازی با ضربات پنالتی نخستین بار در سال ۱۹۸۲ به کار گرفته شد و از آن زمان سرنوشت ۲۲ بازی با ضربات پنالتی تعیین شده است؛ یعنی ۱۸.۷ درصد از کل بازی‌های مرحله حذفی.

در مجموع این ۲۲ بازی ۲۰۴ پنالتی زده شده که ۱۴۴ ضربه داخل دروازه شد و ۶۰ ضربه به گل تبدیل نشد.

۱۶۲ ضربه با پای راست و ۴۲ ضربه با پای چپ نواخته شد.میشل پلاتینی٬ کریس وادل٬ سوکراتس٬ مارادونا٬ روبرتو باجو٬ فرانک لمپارد، استیون جرارد، آندره شوچنکو و دیوید ترزه‌گه از جمله بازیکنان سرشناس جهان بوده اند که در جام جهانی و در ضربات پنالتی آخر بازی، دست کم یک بار نتوانسته اند ضربه خود را به گل تبدیل کنند.از مجموع این ۲۰۴ پنالتی٬ فقط ۸ ضربه پنالتی بوده که بدون اینکه در چارچوب دروازه باشد و یا با نقطه ای از تیر دروازه برخورد کند٬ مستقیم به خارج رفته است؛ از جمله پنالتی سرنوشت ساز روبرتو باجو در فینال ۱۹۹۴ مقابل برزیل.

 کشور در مجموع در ضربات پنالتی جام جهانی حضور داشته اند. ایتالیا، آرژانتین، فرانسه و آلمان هر یک با چهار بازی در صدر این جدول قرار دارند. اما خوش شانس ترین تیم، آلمان بوده است که در هر چهار بازی برنده شده و بدشانس‌ترین تیم، ایتالیا بوده که فقط در یک بازی پیروز شده است.

آرژانتین که در سال ۱۹۹۰ درخشش جام پیش از آن را نداشت٬ در دو بازی در ضربات پنالتی پیروز شد و صعود کرد و تا فینال پیش رفت. این تنها تیمی است که در یک دوره٬ دو بار با ضربات پنالتی صعود کرده است.

بازی فنیال دو بار به ضربات پنالتی کشیده شد و برزیل (۱۹۹۴ در مقابل ایتالیا) و ایتالیا (۲۰۰۶ در مقابل فرانسه) بازی فینال را در ضربات پنالتی بردند و قهرمان شدند.

تیم های اروپایی در چهار بازی از ده بازی که در مقابل تیم‌های قاره‌های دیگر کارشان به پنالتی کشیده شد، برنده بیرون آمدند.

بلژیک٬ پاراگوئه و کره جنوبی تنها تیم هایی بوده اند که تمام ضربات پنالتی شان را به گل تبدیل کرده اند. در مقابل سوئیس تنها تیمی است که در یک بازی (با اوکراین ۲۰۰۶) که به پنالتی کشید٬ هیچکدام از ضرباتش را گل نکرد و ۳ بر صفر بازنده شد.

انگلستان و ایتالیا در ضربات پنالتی کم دقت‌ترین و شاید بدشانس ترین ها بوده اند. انگلیسی ها از ۱۴ ضربه پنالتی ۷ تا را گل نکرده اند و ایتالیایی از ۲۰ ضربه ۱۳ تا را.

در هفت بازی گذشته جام جهانی که نتیجه را ضربات پنالتی مشخص کرده، تیمی پیروز میدان بوده که اولین ضربه را زده است. آخرین باری که تیمی ضربه دوم را زده و برنده شده، به سال ۲۰۰۲ و دیدار اسپانیا و جمهوری ایرلند باز می گردد که برنده اسپانیا بود.

BBC NEWS



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان