ابزار رایگان وبلاگ

زن‌ها در گروه‌های کوچک‌تر بیشتر حرف می‌زنند
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

خانم‌ها معمولا بیشتر از آقایان صحیت می‌کنند؛ مخصوصا درباره مسائل روزمره. بر پایه پژوهش دانشگاه هاروارد آمریکا این کلیشه تا حدودی درست است اما نه به‌طور کامل. بنابر این پژوهش، میزان صحبت کردن زن‌ها به شرایطی که آن‌ها در آن هستند بستگی دارد. در برخی شرایط مردها حتی بیشتر از زن‌ها حرف می‌زنند!

دیوید لیزر(David Laser) ، مدیر این پژوهش، به همراه دیگر دانشمندان برای سنجش میزان صحبت زن‌ها و مردها از دستگاهی که به اندازه یک تلفن هوشمند و حاوی یک میکروفون بود، استفاده کرد.

نادرستی کلیشه‌ها

این دانشمندان در اولین آزمایش گفتار ۹۷ دانشجوی دختر و پسر که در یک کار گروه همکاری می‌کردند را ضبط کردند. آن‌ها برای مقایسه در یک آزمایش دیگر، زمان نهار کارمندان یک شرکت را مورد بررسی قرار دادند و نتایج تحقیق خود را در نشریه علمی Scientific Reports منتشر کردند.

گروه بزرگ‌تر برابر با سکوت زن‌ها

این دو آزمایش نشان دادند که زن‌ها در کار گروه‌هائی که تعداد افرادشان کمتر از ۵ نفر است بیشتر و در کارگروه‌های بزرگ‌تر کمتر حرف می‌زنند. اگر گروهی بیشتر از ۵ نفر داشت، این بیشتر مردها بودند که حرف می‌زدند و در صحبت‌ها شرکت می‌کردند.
استدلال پژوهشگران این است که زن‌ها در گروه‌های نسبتا کوچک‌تر احساس امنیت بیشتری می‌کنند و به همین خاطر بیشتر حاضر به همکاری هستند.

نادیده گرفتن برخی عوامل

نتیجه اصلی این پژوهش آن است که شرایطی که گفت‌گو در آن برقرار می‌‌شود بر رفتار گفتاری زن‌ها و مردها تاثیر می‌گذارد. اما قابل توجه است که این پژوهش از بررسی چند عامل چشم‌پوشی کرده است. برای مثال سن افراد و سطح تحصیلات آن‌ها در این آزمایش‌ها یاد نشده‌اند. بنا به گفته پژوهشگران، این عوامل باید در یک تحقیق مستقل دیگر، مورد بررسی قرار گیرند.

dw



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

فريناز
ساعت12:44---29 تير 1393
جالب بود.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان