ابزار رایگان وبلاگ

ابولا چیست؟
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

ویروس ابولا برای اولین بار در سال 1976 میلادی کشف شد. این ویروس برای اولین بار در دو منطقه که صدها کیلومتر از هم فاصله داشتند مشاهده شد. در این سال دو کشور سودان و جمهوری دموکراتیک کنگو اولین مواجهه با ویروس ابولا را تجربه کردند.

بیماری ناشی از آلوده شدن به ویروس ابولا یکی از مرگبارترین بیماریها است که بین 25 تا حدود نود درصد قربانیانش را از پا در می آورد.

در سال 1976، در عرض پنج ماه بیش از 280 نفر در سودان به این بیماری مبتلا شدند که کمی کمتر از نیمی از آنها جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس ابولا از دست دادند.

اوضاع در جمهوری دموکراتیک کنگو بدتر بود، چرا که در عرض فقط یک ماه 318 نفر به ویروس ابولا مبتلا شدند که 280 نفر از آنها درگذشتند.

یکی از مناطقی که برای اولین بار ویروس ابولا در آنجا پیدا شد در نزدیکی رودخانه ای به نام رودخانه ابولا واقع بود. به همین دلیل نام این ویروس جدید را ابولا گذاشتند.

دور جدید شیوع بیماری ابولا جان دست کم هزار نفر را در کشورهای غرب آفریقا گرفته است.

سازمان جهانی بهداشت وضعیت کنونی را «وضعیت اضطراری برای سلامت مردم» اعلام کرده است.

انتقال ویروس؛ انسان چطور به ویروس ابولا آلوده می شود؟

میزبان اصلی این ویروس نوعی خفاش به نام خفاش میوه خوار است. این ویروس می تواند به موجودات دیگر مثل انسانها منتقل شود. روش انتقال می تواند تماس نزدیک با خون یا مایعات جانور میزبان این ویروس باشد. این ویروس معمولا از طریق پستانداران دیگر آلوده به ابولا به انسان منتقل می شود.

دوره نهفتگی این ویروس معمولا بین دو تا بیست و یک روز است. دوره نهفتگی به فاصله زمانی گفته می شود که طول می کشد تا ویروس یا بیماری نشانه های خود را در فرد مبتلا بروز بدهد.

نشانه های بیماری – مرحله اول

معمولا نشانه های اولیه بیماری عبارتند از تب ناگهانی، درد عضلانی، سردرد و ضعف عمومی در بدن.

نشانه های بیماری – مرحله دوم

مرحله دوم با اسهال و استفراغ و اختلال در کار کبد و کلیه آغاز می شود. در بعضی از موارد امکان خونریزی داخلی و بیرونی نیز وجود دارد.

این ویروس در بین انسانها از طریق تماس با خون یا مایعات دیگر بدن فرد آلوده مثل (آب دهان، عرق بدن، محتویات استفراغ) منتقل می شود.

در برخی از موارد انتقال ویروس از طریق سوزن سرنگ آلوده نیز گزارش شده است.

پیشگیری

اگر به آلوده شدن به ویروس مشکوک هستید، بررسی نمونه از خون یا ادرار فرد مورد نظر می تواند وجود یا عدم وجود ویروس را در بدن فرد ثابت بدهد.

در مواجهه با افراد یا حیوانات آلوده به ویروس، باید از لباس محافط مخصوص، دستکش ویژه و ابزار مخصوص دیگر از جمله ماسک صورت استفاده کرد.

افراد آلوده باید در منطقه ای جدا از دیگران نگهداری شوند و باید تمهیدات ویژه و سختگیرانه بهداشتی برای مواجهه با این افراد در نظر گرفته شود.

وقتی آلودگی فردی به ابولا محرز شد، بسیار مهم است که کلیه افرادی که با او در تماس بوده اند، از جمله افراد خانواده او شناسایی شوند و اقدامات ویژه ای برای هر یک از آنان صورت بگیرد.

مداوا

کلیه روشهای درمانی، در مرحله آزمایشی هستند. یکی از جدیدترین داروها «زی مپ» نام دارد که توسط یک شرکت آمریکایی تولید شده است. این دارو به دو آمریکایی آلوده به ابولا داده شده است و کارشناسان نشانه هایی از بهتر شدن وضعیت آنها را گزارش کرده اند. هرچند استفاده از این دارو برای کشیش اسپانیایی آلوده به ابولا موثر نبود و او درگذشت. این دارو تاکنون فقط برروی میمونها آزمایش شده است.

سازمان جهانی بهداشت گفته است که وسعت و گستردگی ابولا، استفاده از این داروی آزمایش نشده بر روی انسانها را توجیه می کند.

دولت آمریکا به درخواست دولت لیبریا مقادیری از این دارو را در اختیار لیبریا قرار داده است. کانادا هم واکسن آزمایش نشده ابولا را به کشورهای غرب آفریقا داده است.

کشورهای آلوده شده

کشورهای لیبریا، سیرالئون و گینه بیشترین سهم را در شمار افراد آلوده به ابولا دارند. در کشور نیجریه هم شمار کمی از افراد آلوده شده اند.

2014 euronews



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان