ابزار رایگان وبلاگ

صادرات آلمان برای سومین سال پیاپی رکورد شکست
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

بازار صادرات آلمان علیرغم تحولات بزرگ سیاسی از جمله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا همچنان پررونق است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا واردکنندگان اصلی کالاهای آلمان هستند.

صادارت آلمان همچنان در مسیر صعود گام بر می‌دارد. آنگونه که آمار و ارقام نشان می‌دهند تحولات بزرگ سیاسی در جهان مانند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانع از این روند صعودی نشده است.

اداره کل آمار آلمان روز پنجشنبه (۹ فوریه / ۲۱ بهمن) اعلام کرد که در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) مجموعا به ارزش یک هزار و ۲۱ میلیارد یورو کالا از این کشور به سراسر جهان صادر شده است.

این میزان ۲ / ۱ درصد بیشتر از حجم صادرات آلمان در سال ۲۰۱۵ است و این کشور اکنون برای سومین سال پیاپی موفق به رکوردشکنی در این عرصه شده است.

طبق گزارش اداره آمار آلمان حجم واردات این کشور در سال گذشته میلادی با افزایشی ۶ / ۰ درصدی به بیش از ۹۵۴ میلیارد یورو رسیده که این نیز خود رکوردی تازه است. به این ترتیب موازنه تجاری آلمان بسیار مثبت بوده و بر نزدیک ۲۵۲ میلیارد یورو بالغ شده است.

قدرت و موفقیت اقتصادی آلمان در عرصه صادارت همواره بحث و انتقاداتی به همراه داشته است. یکی از تازه‌ترین انتقادها در این رابطه از آمریکا به گوش می‌رسد. پیتر ناوارو، مشاور اقتصادی دونالد ترامپ، آلمان را متهم کرده است که با "ضعیف نگه‌داشتن یورو" آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را استثمار می‌کند.

ینس وایدمان، رئیس‌بانک مرکزی آلمان این، انتقاد را رد کرده و در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی آمریکا گفته است: «شرکت‌های آلمانی به خاطر این موفق هستند که در بازارهای جهانی جایگاه مطلوبی دارند و با محصولات نوآورانه خود توجه جهانیان را جلب می‌کنند».

بیشترین مشتریان آلمان را کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهند. حجم صادرات آلمان به این کشور‌ها در سال گذشته میلادی با افزایشی ۲ / ۲ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۵ و به حدود ۷۰۸ میلیارد یورو رسید.

این در حالی است که حجم صادرات آلمان به دیگر کشورهای جهان با توجه به بحران‌های گوناگون ۲ / ۰ درصد کاهش یافته و به حدود ۵۰۰ میلیارد یورو رسیده است.

تجارت با ایران

وزارت اقتصاد آلمان پس از اجرایی شدن برجام در نخستین روزهای ۲۰۱۶ ابراز خشنودی کرده بود که با رفع تحریم‌ها روابط تجاری و بانکی با ایران نیز عادی شود.

اگر چه خوش‌بینی‌های اقتصاد آلمان به طور کامل تحقق نیافته، اما روابط تجاری و معاملات میان آلمان و ایران در مجموع روندی صعودی را تجربه کرده است.

اتاق بازرگانی آلمان و ایران در یکی از گزار‌ش‌های اخیر خود اعلام کرده بود که در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۶ به نسبت مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۵ از آلمان به میزان ۴ / ۲۱ درصد بیشتر کالا به ایران صادر شده است. آخرین ارزیابی‌ها حاکی از آن است که حجم صادرات آلمان به ایران در سال گذشته میلادی بر حدود ۲ و نیم میلیارد یورو بالغ شده است.

این رقم در مقایسه با سال‌های تحریم قابل‌توجه است، اما همچنان با سطح مبادلاتی که مورد انتظار فعالان اقتصادی دو کشور است فاصله‌ای زیاد دارد.یکی از موانع احیای سریع روابط تجاری میان دو کشور مشکلات موجود در زمینه تامین مالی پروژه‌ها و تنگناهای مبادلات بانکی و مالی است که هنوز کاملا برطرف نشده‌اند و احتمال می‌رود که با آغاز دوران ریاست‌جمهوری آمریکا و تحریم‌های تازه‌ی این کشور علیه جمهوری اسلامی، روند کنونی نیز با کندی پیش رود.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان