ابزار رایگان وبلاگ

خستگى چشم و صفحه مانيتور كامپيوتر
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

چشمان شما خسته مى شوند. سرتان درد مى گيرد. نشسته ايد و به صفحه مانيتور كامپيوترتان خيره شده ايد. اگر شما يكى از كسانى باشيد كه براى انجام كارهاى حرفه اى و شخصى عادت به استفاده روزانه از كامپيوتر دارند، ممكن است خستگى چشم را تجربه كنيد. علائم و نشانه هاى رايج اينها هستند:

درد، خستگى، سوزش يا خارش چشم ها، خشكى چشم ها، تارى ديد يا دوبينى، سردرد و درد گردن، دشوارى در تغيير تمركز از صفحه نمايشگر به صفحه كاغذ، رويت لبه هاى رنگى و تصاوير پس از روى گردانيدن از صفحه نمايشگر، افزايش حساسيت به نور.

به نظر نمى رسد كه خستگى چشم به دليل كار با كامپيوتر عواقب جدى يا طولانى مدت در پى داشته باشد اما ناخوشايند و مزاحم است. اگرچه شايد شما نتوانيد ماهيت شغلتان را تغيير دهيد و يا تمامى عوامل موثر در ايجاد خستگى را از ميان ببريد، اما مى توانيد در جهت كاهش خستگى قدم هايى برداريد.

 

• عادات جديد مى توانند كمك كننده باشند
چند تغيير ساده در نحوه كاربرد اينترنت مى تواند تا حد زيادى نياز چشمان شما را به استراحت برآورده سازد. براى كاهش خستگى اين چند نكته را رعايت كنيد: به چشمانتان استراحت دهيد: در طول روز چشمانتان را واداريد كه بر روى چيزى به جز صفحه نمايشگر متمركز شوند. تمرين زير را انجام دهيد: انگشت تان را در فاصله چند سانتى مترى صورت تان نگاه داشته و به آرامى آن را دور كرده و در همين حال به آن خيره شويد. سپس به يك شىء در دوردست خيره شده و سپس به انگشت تان بازگرديد. حالا انگشت تان را به آرامى به سوى صورت تان بازگردانيد. در اين مرحله بر روى چيزى در فاصله دو و نيم مترى چشمانتان متمركز شده و براى چند ثانيه در همين حال بمانيد. اين تمرين را روزى چندين مرتبه تكرار كنيد.

مكانتان را تغيير دهيد: تقريباً هر دو ساعت يك بار سعى كنيد بايستيد و به اطراف حركت كنيد. در صورت امكان ساعتى يك بار به عقب تكيه داده و چشمانتان را براى پنج دقيقه استراحت دهيد. طى اين مدت به يك كار غيركامپيوترى بپردازيد.

پلك و چشمك بزنيد: از آنجايى كه بسيارى از مردم در زمان كار با كامپيوتر كمتر از ميزان لازم پلك مى زنند، در صورت طولانى شدن كار به خشكى چشم دچار مى گردند. پلك زدن سبب توليد اشك شده و مى تواند به نرم و مرطوب شدن چشم ها كمك كند. سعى كنيد به صورت آگاهانه بيش از ميزان معمول پلك بزنيد و در صورتى كه اين كار كمك كننده نباشد، از اشك مصنوعى كه بدون نسخه پزشك به فروش مى رسد، استفاده كنيد.

چشمانتان را ماساژ مختصرى بدهيد: روزانه چند بار چشمانتان را ماساژ دهيد. آرنج هايتان را بر روى ميز بگذاريد به طورى كه كف دست هايتان رو به بالا باشد. وزن خود را به جلو و بر روى دستانتان رها كنيد. كف دست ها را بر روى چشمانتان قرار داده و در حالى كه انگشتانتان به سمت پيشانى باز شده اند، چشم ها را بسته و با بينى نفس عميقى بكشيد. اين كار را براى چهار ثانيه ادامه داده و سپس نفس خود را خارج كنيد. اين تنفس عميق را براى ۱۵ الى ۳۰ ثانيه ادامه دهيد.

اشك خود را به ميزان كافى برسانيد: اگر از عينك و يا لنز تماسى استفاده مى كنيد، مطمئن شويد كه انتخاب عينك به درستى انجام شده و براى كار با كامپيوتر مناسب است. بيشتر عدسى هاى تماسى براى خواندن نوشته هاى روى كاغذ مناسبند و ممكن است براى كار با كامپيوتر ساخته نشده باشند. عينك ها يا عدسى هاى تماسى كه به طور اختصاصى براى اين كار طراحى شده اند، ممكن است گران قيمت باشند.

محيط كارتان را مرتب كنيد: فضاى ميز تحريرتان را به شيوه اى مناسب براى چشمانتان مرتب كرده و بدين ترتيب از خستگى چشم هايتان بكاهيد. 

مانيتور خود را تنظيم كنيد: صفحه مانيتور را در فاصله ۴۵ تا ۵۰ سانتى مترى چشمانتان قرار دهيد. بسيارى از افراد فاصله صفحه مانيتور را در حدود طول يك بازو از چشم هايشان تنظيم مى كنند. اگر مجبوريد براى خواندن متن هاى ريز بيش از حد به كامپيوتر نزديك شويد، بايد اندازه حروف را بزرگتر كنيد. 

بالاى صفحه نمايشگر بايد پايين تر از چشم ها و يا هم سطح با آن باشد تا بتوانيد مستقيماً به كارتان نگاه كنيد. اگر صفحه زيادى بالا يا زيادى پايين باشد، مى تواند سبب كمردرد شود. اگر مانيتور را در بالاى كيس قرار مى دهيد، بايد كيس را بر روى زمين بگذاريد. اگر از عينك دوكانونى و يا سه كانونى استفاده مى كنيد، به خاطر داشته باشيد كه ممكن است تمايل به خم كردن سر به عقب داشته باشيد تا بتوانيد از وراى بخش پايينى عينك تان به صفحه مانيتور نگاه كنيد. براى تطابق با اين شرايط صفحه مانيتور را چند سانتى متر پايين تر آورده و يا از عينك هايى استفاده كنيد كه براى كار با كامپيوتر ساخته شده باشند.

صفحه كليد را در وضعيت مناسبى قرار دهيد: صفحه كليد را مستقيماً روبه روى صفحه مانيتور قرار دهيد. اگر آن را در يك گوشه قرار دهيد، چشمان شما ناچار هستند در فواصل متغيرى نسبت به صفحه مانيتور متمركز شوند و اين كارى خسته كننده خواهد بود.

وسايل تان را در نزديكى خود قرار دهيد: چيزهاى خواندنى و ابزارهاى لازم را در يك نگه دارنده در كنار مانيتور و در همان سطح، زاويه و فاصله از چشمانتان قرار دهيد كه مانيتور قرار دارد. بدين ترتيب چشمان شما ناچار نيستند مداوماً تطابق پيدا كنند.

نور را بررسى كرده و از درخشش زياد بپرهيزيد: نور خيره كننده مى تواند رويت اشيا را بر روى صفحه مانيتور با دشوارى همراه كرده و چشم هاى شما را خسته كند. براى بررسى ميزان درخشندگى در حالى كه مانيتور خاموش است در جلوى كامپيوتر بنشينيد. اين كار به شما امكان مى دهد كه نور انعكاس يافته و تصاويرى را ببينيد كه در حالت عادى نمى بينيد. هرگونه درخشش شديد و خيره كننده را مورد توجه قرار دهيد. بيشترين مشكلات مربوط به منابع نورانى واقع در بالاى سر و يا پشت سر شما مثل نور فلوئورسنت و نور خورشيد است. در صورت امكان مانيتور خود را به گونه اى تنظيم كنيد كه نورهاى شديد كناره ها تا زاويه نوددرجه اى نسبت به صفحه مانيتور خاموش شوند. توجه داشته باشيد كه همه نورهاى بالاى سر يا تمامى آنها را خاموش كنيد.

ترجمه: زهرا عباسپورتميجانى

شرق

 



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان