ابزار رایگان وبلاگ

از كجا آمده ایم؟
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

با گذشت زمان منطقه های چگال تر مواد اطراف خود را جذب كردند و بزرگتر و متراكم شدند و به این ترتیب ابرهای گاز، ستارگان، كهكشان ها و دیگر ساختارهای اخترشناسی كه امروزه قابل مشاهده است را به وجود آوردند.جزئیات مربوط به این فرآیند به مقدار و نوع ماده مورد نظر بستگی دارد.البته باید در نظر داشت هنگامی كه جهان را با استفاده از این نظریه شرح می دهیم، نباید انفجار بزرگ را به صورت انفجاری از ماده در نظر گرفت كه به سرعت از یكدیگر دور می شوند تا فضایی از پیش تهی را پر كنند، بلكه در انفجار بزرگ چیزی كه منبسط می شود، خود فضا است. همین انبساط است كه باعث می شود فاصله بین هر دو نقطه دلخواهی در جهان افزایش یابد. با این همه انبساط جهان در مقیاس موضعی فعلی چنان كوچك است كه هر گونه ارتباطی بین قوانین فیزیك با انبساط با استفاده از تكنیك های فعلی غیرقابل اندازه گیری است.


 

  

تابش پس زمینه كیهانی

نظریه انفجار بزرگ وجود تابش های ریزموج پس زمینه كیهانی را پیش بینی كرد. این تابش ها در حقیقت از فوتون هایی تشكیل شده اند كه در مراحل اولیه تشكیل جهان گسیل شده اند. در مراحل اولیه آغاز جهان و پیش از تشكیل اتم ها، این تابش ها به طور مداوم جذب می شوند و در نتیجه جهان مات بود. اما پس از انبساط و سرد شدن جهان تا حدود سه هزار درجه كلوین، وضعیت به گونه ای شد كه الكترون ها و هسته ها توانستند با یكدیگر تركیب شوند و اتم ها را به وجود بیاورند. در این حالت پلاسمای اولیه به گازی خنثی تبدیل شد. این گاز خنثی برخلاف پلاسما، عبور نور را ممكن می سازد. این تابش ها در تمام جهت های فضا جاری است و امروزه ما می توانیم آن را مشاهده كنیم. این تابش ها نیز به دلیل انبساط هابل، قرمزگرایی دارند. در هر كجای جهان كه باشیم این تابش ها را مشاهده می كنیم كه از همه جهت ها می آیند.


 

 

 آرنو پنزیاس و روبرت ویلسون در سال ۱۹۶۴ از یك گیرنده ریزموج آزمایشگاه بل استفاده كردند تا به رصد تابش ها بپردازند. آنها با استفاده از این ابزار تابش ریزموج پس زمینه كیهانی را كشف كردند. با این كشف كه نشان دهنده طیف جسم سیاه در دمای سه درجه كلوین بود، كفه ترازو به نفع نظریه انفجار بزرگ سنگین تر شد. پنزیاس و ویلسون به خاطر این كشفشان جایزه نوبل را از آن خود ساختند.ناسا در سال ۱۹۸۹ ماهواره كاشف پس زمینه كیهانی را كه به اختصار كوبه یا COBE خوانده می شود پرتاب كرد. اولین اطلاعات این ماهواره كه در سال ۱۹۹۰ ارائه شد، با پیش بینی های تابش های ریزموج پس كیهانی نظریه انفجار بزرگ سازگاری داشت. در سال ۲۰۰۳ نیز كاوشگر ریز موج ناهمسانگرد ویلكینسون WMAP پرتاب شد و اطلاعاتی از بعضی پارامترهای كیهان شناسی به دست آورد كه دقیق ترین اطلاعات به دست آمده تا آن زمان محسوب می شد. دستاوردهای این ماهواره نیز در كل با مبانی نظریه تورم هماهنگی داشت.


 

  

تكوین و شكل گیری كهكشان ها

مشاهده های دقیق در مورد شكل و توزیع كهكشان ها و اختروش ها شواهد قاطعی در مورد انفجار بزرگ فراهم آورده است. دانشمندان با استفاده از تلفیق مشاهده و نظریه حدس می زنند كه اولین اختروش ها و كهكشان ها حدود یك میلیارد سال بعد از انفجار بزرگ به وجود آمدند و پس از آن نیز ساختار بزرگ همانند خوشه ها و ابرخوشه های كهكشانی شكل گرفتند. ستارگان و كهكشان ها با گذشت زمان تكامل می یابند، بنابراین كهكشان های دور دست كه آنها را به شكلی كه در آغاز جهان بودند، مشاهده می كنیم با كهكشان های نزدیك كه شكل فعلی آنها را می بینیم بسیار متفاوتند. با این همه كهكشان هایی كه به تازگی تشكیل شدند نسبت به كهكشان هایی كه در همین فاصله اما مدت كوتاهی پس از انفجار بزرگ شكل گرفتند، تفاوت دارند. این مشاهده ها به شدت مدل حالت ایستا را رد می كند. بررسی مربوط به تشكیل ستارگان و توزیع كهكشان ها و اختروش ها و ساختارهای بزرگتر با شبیه سازی های نظریه انفجار بزرگ در مورد تشكیل ساختار در جهان هماهنگ است و در عین حال كمك موثری برای كامل كردن جزئیات مربوط به این نظریه محسوب می شود.
 

ماده تاریك

طی دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ مشاهده های گوناگون نشان داد كه برای توجیه شدت ظاهری نیروی گرانشی درون كهكشانی و بین كهكشانی مقدار ماده مرئی كافی وجود ندارد. این مشاهده ها منجر به شكل گیری این ایده شد كه بیش از نود درصد ماده موجود در جهان ماده معمولی نیست، بلكه از نوع ماده تاریك است. علاوه بر این، فرض اینكه جهان به طور عمده از ماده معمولی تشكیل شده است، به پیش بینی هایی منجر می شود كه به شدت با نتیجه حاصل از مشاهده ها ناهمخوانی دارد. زمانی كه ایده ماده تاریك مطرح شد، بحث های بسیاری به دنبال داشت، اما امروزه به دلیل مشاهده های مربوط به سرعت انتشار كهكشان ها، توزیع ساختارهای بزرگ مقیاس، پدیده های مربوط به عدسی گرانشی و اندازه گیری های پرتو ایكس خوشه های كهكشانی، بسیاری آن را به عنوان بخشی از مدل استاندارد كیهان شناسی پذیرفته اند. در آگوست سال ۲۰۰۶ توانستند وجود ماده تاریك را با استفاده از اندازه گیری برخورد كهكشان ها، نشان دهند. این مورد اندازه گیری و دیگر روش های اندازه گیری ماده تاریك فقط نسبت به اثرهای گرانشی حساس است. تاكنون هیچ ذره ماده تاریكی در آزمایشگاه مشاهده نشده است. با این همه در فیزیك ذرات، نامزد هایی برای ماده تاریك وجود دارد و طرح های گوناگون برای آشكارسازی مستقیم آنها در دست اجرا است.
 

انرژی تاریك

اندازه گیری مشخصه های بعضی انواع ابر نواخترها نشان می دهد كه شتاب جهان مقداری غیر خطی است. نظریه نسبیت عام برای توجیه این شتاب غیر خطی نیازمند وجود نوعی انرژی با فشار منفی در جهان است. اكنون به نظر می رسد كه این انرژی تاریك تشكیل دهنده هفتاد درصد انرژی جهان است. ماهیت این انرژی یكی از رازهای مهم انفجار بزرگ است. نامزدهای احتمالی برای این انرژی وجود دارد كه ثابت كیهان شناختی ازجمله آنها است. هم اكنون رصد هایی انجام می شود تا ماهیت این انرژی روشن شود. با استفاده از اطلاعاتی كه ماهواره WMAP در سال۲۰۰۶ ارائه كرده است، نشان می دهد كه جهان از ۷۴ درصد انرژی تاریك، ۲۲ درصد ماده تاریك و ۴ درصد ماده معمولی تشكیل شده است.


 

  

پیشرفت نجوم و كیهان شناسی در چند دهه اخیر توجه دانشمندان بسیاری را به خود جلب كرده است، زیرا با استفاده از تجهیزات جدید دید ما نسبت به جهان به طور وصف ناپذیری دگرگون شده است. كشف ستاره های نوترونی با استفاده از مشاهده های مربوط به طول موج های بلند رادیویی، به دست آوردن اطلاعات از جهان هنگامی كه فقط چند دقیقه عمر داشت با استفاده از آثار دوتریم موجود و كشف چگونگی تشكیل ستارگان هنگام بررسی سردترین مناطق جهان، موضوع هایی است كه می تواند توجه همه را به خود جلب كند.این كتاب كه در پنج فصل تنظیم شده است از تولد و مرگ ستارگان شروع شده و با بررسی منشاء كهكشان ها و منشاء جهان به پایان رسیده است. با خواندن این كتاب می توان سوار بر ماشین زمان، به گذشته رفت و به بررسی ساختارهایی چون ستارگان، اختروش ها و سیاهچاله ها و دیگر پدیده های كیهانی پرداخت. هدف اصلی این كتاب به ادعای مترجم، آن بوده است كه با بیان ساده، موضوع های دشوار نجومی را به حرفه ای ها و غیر حرفه ای ها بیاموزد.

CPH


Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان