ابزار رایگان وبلاگ

حقایقی در مورد لامپ های کم مصرف: خطر یا سود؟(1)
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

 امروزه تبلیغات برای مصرف لامپهای کم مصرف  در تمامی جهان فراگیر شده است .صرفه جویی در پول،( مخصوصا با گرانی روز افزون اقلام و حامل های انرژِی ) همه را به تفکر در مورد کاهش مصرف انرژِی وا داشته است.اما یکی از مطالبی که شاید زیاد درباره آن شنیده ایم وجود جیوه در این گونه لامپها و خطرات ناشی از آن می باشد. 

بزرگترین نگرانی ما در ارتباط با لامپهای کم مصرف (CFL bulbs) این است که جیوه موجود در آنها باعث تاثیر منفی در سلامتی ما می گردد. نکته دیگر و جالب آن است که  بدانیم لامپهای رشته ای که در تمام این سالها مورد استفاده بوده است هم دارای جیوه می باشد ولی تاکنون شکایتی از آن در طی این سالیان دراز مشاهده نگردیده است. در حقیقت تعدادی از مردم در خرید تمامی لامپهای رشته ای قبل از ممنوعیت آن در سال 2012 به شیوه ای دیوانه وار اقدام نموده اند. که شاید به این معنی باشد که آنها راضی هستند که خود را در معرض جیوه و پرداخت صورتحساب بیشتر برق قرار دهند تا از لامپ کم مصرف استفاده نمایند. بسیاری از مردم نمی دانند که لامپهای رشته ای نیز حاوی جیوه می باشد ،شاید به این دلیل که تاکنون هیچگاه بحثی در مورد لامپ های رشته ای صورت نگرفته است.

پروفسورسلامتی محیط  Helen Suh MacIntosh،  در دانشگاه هاروارد مطلب ذیل را در مورد لامپ های کم مصرف عنوان کرده است: 
یک لامپ CFL حاوی 5 میلی گرم جیوه است که اگر در یک اتاق بچه به ابعاد 25متر مکعب (ابعاد میانگین اتاق خواب) شکسته شود تمام این 5میلی گرم در آن واحد تبخیر می گردد که به این معنی خواهد بود که میزان جیوه موجود در فضای اتاق بالغ بر 0.2 mg/m3خواهد بود.که تمرکزبخار جیوه با گذشت زمان بدلیل جابجایی هوا از بیرون و یا اتاقهای مجاور کم خواهد شد. این مقدار از جیوه با گذشت 1 ساعت از زمان حادثه و یا کمی بیشتر به سطح صفر خواهد رسید.بر اساس این فرضیه محتاتانه این سطح از بخار جیوه محتملا خطرناک نمی باشد زیرا پایین تر از استاندارد ایمنی محیط کار و اداره بهداشت و درمان (OSHA) آمریکا یعنی 0.05 mg/m3 میانگین بخار فلز جیوه در طی 8 ساعت می باشد. اما آیا یک استاندارد واقعی مورد قبول همه برای میزان جذب جیوه وجود دارد؟ نه واقعا. ولی این به آن معنا نیست که دوره بیفتیم و شروع به جذب جیوه کنیم! باید گفت که ما عملا این کار را انجام می دهیم.ماهی هایی که می خوریم دارای مقادیری جیوه می باشد،هوایی که استنشاق می کنیم و آبی که می نوشیم هم همینطور .

اما حقیقت دیگر اینکه استفاده از لامپ های کم مصرف 75 درصد صرفه جویی در انرژِی و دوامی 10 برابر لامپ های رشته ای را به شما ارزانی میکند.اگر فقط در کشور آمریکا در هر خانه یک لامپ رشته ای با یک لامپ کم مصرف جایگزین گردد در یکسال انرژی لازم برای روشن کردن 3 میلیون خانه ذخیره می گردد.باید گفت که این لامپها خطرناکتر از لامپهای رشته ای که برای سالها مصرف کرده ایم خوردن ماهی و یا تنفس هوای آلوده اطرافمان نیست.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان