ابزار رایگان وبلاگ

غرش دوباره ببرها در آسیا!
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

دانشمندان هفته گذشته اعلام کردند که به لطف ابتکار عمل‌های انجام شده در هند، تایلند و روسیه؛ ببرها، بازگشتی دوباره به زیستگاه‌های خود در آسیا داشته‌اند.به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرآنلاین، جو والتسون، مدیر اجرایی برنامه‌های آسیایی انجمن حفاظت از حیات‌وحش (WCS) از این سه کشور به خاطر اقدامات انجام شده جهت حمایت از جمعیت ببرهای خود تحسین کرده است. این حیوانات در سراسر جهان در معرض خطر انقراض قرار دارند.بنا بر گزارشی که نشنال جئوگرافیک منتشر کرده است، در حال حاضر شش زیرگونه از ببرها وجود دارند که در 13 کشور آسیایی زندگی می‌کنند، زیستگاهی که در مقایسه با قلمرو تاریخی آنها به میزان 93 درصد کاهش یافته است. والتسون می‌گوید: «چندین فاکتور وجود دارد که برای بازگشت جمعیت ببرها ضروری است؛ اما بدون تعهدات صحیح دولتی، هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد.»

 

قدم‌های برداشته شده برای نجات ببرها

در پارک ملی ناگاراهول و بندی‌پور هندوستان، ترکیبی از گشت‌های شدید ضد شکار، اقدامات مراقبتی، جابجایی داوطلبانه مردم محلی به خارج از محل زندگی ببرها، به همراه پایش و نظارت علمی به این گربه‌سانان بزرگ کمک کرد دوباره به همان نقطه‌ای باز گردند که این دو پارک از حضور آنها اشباع شده بود. به گفته والتسون، این موفقیت تنها به این دلیل امکان پذیر شد که حکومت محلی ایالت کارناتاکا خود را وقف نجات ببرها کرد.در روسیه، مقامات دولتی پیش‌نویس قانون جدیدی را آماده کردند که با انتقال، فروش، و مالکیت این حیوانات در معرض انقراض به جای جرم مدنی، به عنوان جرم جنایی برخورد می‌کند. این اقدام مانعی بر سر راه گریزی است که در حال حاضر با استفاده از آن، شکارچیان می‌توانند ادعا کنند که گونه‌های در معرض خطر مانند ببرها را در حالی که مرده بودند پیدا کرده‌اند.همچنین مقامات روسی اخیرا اعلام کرده‌اند که کریدور جدیدی برای عبور ایمن ببرها به نام «پناهگاه حیات‌وحش آسوری مرکزی» ایجاد می‌کنند؛ که مناطق تولیدمثل ببرهای روسیه و چین را با هم یکی می‌کند. والتسون توضیح می‌دهد: «کریدورها به ببرها امکان می‌دهد تا بین نواحی مختلف حرکت کنند، و اقدام به تولیدمثل و ارتباط با یکدیگر کنند. این کار باعث ایجاد جمعیت‌های بزرگ‌تر، مستحکم‌تر و از نظر ژنتیکی سالم‌تر می‌شود.»در تایلند، اقدامات حفاظتی و گشت‌های ضد شکار در پناهگاه حیات‌وحش هائوی خاخائنگ افزایش یافته است. در سال 2011 / 1390، دولت توانست یک باند بدنام شکار غیرقانونی را از بین ببرد، و امسال سردسته‌های این باند به زندان‌هایی تا پنج سال محکوم شدند؛ مدتی که شدیدترین مجازات زندان برای شکارچیان حیات وحش در تاریخ تایلند محسوب می‌شود. از زمانی‌که اعضای این باند دستگیر شده‌اند، هیچ شکار فیل یا ببری در این پارک رخ نداده است.والتسون می‌گوید: «علاوه بر این، سال گذشته دولت تایلند با مشکل شکار غیرقانونی روبه‌رو شد؛ اما به جای اینکه مساله را نادیده بگیرد، مسئولان دولتی مشکل را تایید کردند و 60 جنگل‌بان جدید را استخدام کردند.»

 

 

امکان بازگشت کامل ببرها

اما این سه داستان موفقیت‌آمیز تنها نقاط روشن نادری برای گونه‌های در معرض خطر است؛ جانورانی که جمعیت آنها همواره به خاطر ترکیب شکار غیرقانونی، کمبود شکار، و تخریب زیستگاه‌ها در حال کاهش است.حافظان منابع طبیعی تخمین می‌زنند که تنها 3200 قلاده ببر در طبیعت وجود دارد. با این وجود، والتسون می‌گوید که موفقیت حاصل شده در هند، تایلند و روسیه ثابت می‌کند که ببرها محکوم به نابودی نیستند، و امیدوار است که سایر کشورها نیز به این موضوع توجه کنند. وی می‌گوید: «ببرها گونه‌ای نیستند که در سراشیبی انحطاطی ناگزیر قرار داشته باشند... آنها در برخی مناطق بازگشته‌اند.»والتسون همچنین اشاره می‌کند که نجات ببرها منافع دیگری نیز دارد. وی می‌گوید: «زمانی‌که ما ببرها را حفظ می‌کنیم، در واقع گروهی کامل از گونه‌ها را حفظ می‌کنیم که شاید چندان کاریزماتیک یا نمادین نباشند؛ اما واقعا ارزشمند هستند و به همان اندازه نیز در معرض خطر قرار دارند.»



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان