ابزار رایگان وبلاگ

نخستین شواهد از دنباله‌دار عامل نابودی حیات بر روی زمین
 
جندی شاپور (البرز)
علمی فرهنگی

محققان آفریقای جنوبی از کشف نخستین شواهد دنباله‌داری خبر می‌دهند که میلیون‌ها سال قبل پس از عبور از جو زمین و منفجر شدن، بسیاری از گونه‌های حیات روی زمین را نابود کرد.

 به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان دانشگاه های ویتواتراستراند و ژوهانسبورگ در همکاری مشترک با یک تیم بین المللی موفق به کشف نشانه‌های اولیه‌یی از دنباله‌دار باستانی شدند که می‌تواند سرنخ مهمی برای شکل‌گیری منظومه شمسی باشد.

 «دیوید بلاک» از محققان این مطالعه تأکید می‌کند: آنالیزهای صورت گرفته بر روی سنگ‌ریزه سیاهرنگی که سال‌ها قبل در مصر کشف شد نشان می دهد، این نمونه احتمالا نخستین تکه از هسته یک دنباله‌دار باستانی است.

 این تکه متعلق به دنباله‌داری است که در 28 میلیون سال قبل پس از ورود به جو زمین، بر فراز مصر منفجر شد و دمای سطح را تا یک هزار و 982 درجه افزایش داد و در پی آن بسیاری از گونه‌های حیات نابود شدند.

 این افزایش دمای ناگهانی همچنین منجر به شکل گیری حجم زیادی از شیشه سیلیکای زرد رنگ در مساحتی حدود شش هزار کیلومتر مربع از صحرا شد که توسط جواهرسازان باستانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 مواد دنباله‌دارها بسیار خاص هستند و پیش از این تنها ذرات گرد و غبار در اندازه میکروسکوپی در جو بالا یا گرد و غبار غنی از کربن در یخ‌های قطب جنوب شناسایی شده‌اند.

 «جین کرامرز» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه ژوهانسبورگ خاطر نشان می کند: دنباله‌دارها شامل اسرار زیادی از شکل‌گیری منظومه شمسی هستند و این کشف فرصت بی‌نظیری برای بررسی تاریخچه شکل‌گیری این منظومه در اختیار محققان قرار می‌دهد.



Location:Tehran-Mehrabad
Temperature:12 °C
Comfort Level:9 °C
Dew point:-6 °C
Pressure:1016 millibars
Humidity:28%
Wind:30 km/h from 300° West-northwestDirection East-southeast
Last update:Sat 12:30 IRST

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


به تارنمای جندی شاپور البرز خوش آمدید. دانشگاه گندی شاپور در عصر خود بزرگترین مرکز فرهنگی شد. دانشجویان و استادان از اکناف جهان بدان روی می‌آوردند. مسیحیان نسطوری در آن دانشگاه پذیرفته شدند و ترجمه سریانی‌های آثار یونانی در طب وفلسفه را به ارمغان آوردندنو افلاطونیها در آنجا بذر صوفی گری کاشتند. سنت طبی هندوستان، ایران، سوریه و یونان در هم آمیخت و یک مکتب درمانی شکوفا را به وجود آورد.
آخرین مطالب
نويسندگان